2.0i automaatin vaihteistovuoto
2.0i automaatin vaihteistovuoto
Harmittaa, 1kk sitten hankittu 2.0i automaatti combi -90 aj. 332tkm päätti yllättäen päästää vaihteistoöljyä pihalle ja veto loppui kokonaan n. 1km matkalla. Tarkistus konepellin alle osoitti että ilmeisesti apparin puolelta valuu ATF:ää runsaasti. Ilmassa myös palaneen käryä. Edeltäneen kuukauden vaihteisto pelasi kuin unelma. Hinaus omaan parkkiruutuun ja pakki toimi sen verran että sain auton kohdilleen. En ole vielä päässyt vielä tutkimaan tarkemmin mistä vuotaa mutta uutena saabistina kysyisin mikä on todennäköisin syy: stefa, irronnut putki vai löystyneet pultit tai joku muu? Odotettavissa olevat kustannukset? Edellisenä päivänä Saabi joutui lyhytaikaiseen mutta raskaaseen nykäisytehtävään (3-4 nykäisyä hinausköydellä) kun piti saada purkuautosta taka-apurunko ja kardaani irti. Lieneekö automaatti tykännyt tuosta kyttyrää? En oikein usko sillä pientä höyryä ja katkua tuli konepellin alta jo pari päivää aikaisemmin. Olisiko öljyt valuneet pikkuhiljaa ja vaihteisto kuumentunut? Ovatko kytkinpakat silloin pilalla?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: 2.0i automaatin vaihteistovuoto
Onko aut.laat.öljyn jääd. jos on niin letkut ja se jäähdytin tarkistukseen. letkut voi possahtaa ku ikää on ja tulee tavallista enemmän rasitusta.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: 2.0i automaatin vaihteistovuoto
Apparin puolella vaihteistoöljyä ei pitäisi olla kuin jäähdyttimen apparinpuoleisessa päädyssä, jonne tulee letkut vaihteistolta. Ei pitäisi olla vaikeata paikallistaa vuotokohta eikä mitenkään kallista teettää hydrauliikkaliikkeessä uusi letku/putki. Tuurilla laatikko ei vielä ottanut nokkiinsa kuivaksi ajamisesta.
http://www.jus.liitin.net/letkut/
http://www.jus.liitin.net/letkut/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 2.0i automaatin vaihteistovuoto
Jes, vika selvisi ja selvisin lähes säikähdyksellä. Lauhdutinputken vaihteistonpuoleinen pää oli irronnut painepuolelta ja kone saanut kunnon öljykylvyn. ATF:ää meni n.4L ja loota toimii niinkuin ennenkin.