Noppa käyttöautona
Noppa käyttöautona
Nyt pitäs tuo 9-3 saada tontilta realisoitua eteenpäin(winkwink...) ja hakusessa olis joku halvempi ja pienikuluisempi törrötin. Kaikenmaailman kassaroita on tullut kateltua, mutta pahemman laidan saabistin on hankala tyytyä ihan mihin tahansa pakastelaatikoihin. Vastaan sattuikin yksi todella hienossa kunnossa oleva 4-speed noppa, ja pervossa mielessäni jäin pohtimaan, että oiskohan siinä siis yhtään mitään järkeä? Mitään kummosia tarkoituksia autolle ei ole, työ- ja vapaa-aika-tyyppisiä menoja kun pystyy lämpöisästi ja varmasti liikuttelemaan niin piisaa.
Vaan millainen on noppa käyttöautomielessä - onko bensanmeno aivan tajutonta esim. i16-satkuun verrattaessa, löytyykö noihin enää kuluvaa osaa muualta kuin täältä ja romiksilta? Kertokaa nyt jotain mitä mieleen tulee ja ketä huvittaa.
Aiemmin täällä intoilemani tuplis-projekti meni muuten sitten puihin syistä ja toisista, että palataan siihen asiaan joskus tulevaisuudessa. Ei ole nyt mahdollista ottaa toista vekotinta työn alle kun ei tuon kuupankaan pariin meinaa keretä millään.
Vaan millainen on noppa käyttöautomielessä - onko bensanmeno aivan tajutonta esim. i16-satkuun verrattaessa, löytyykö noihin enää kuluvaa osaa muualta kuin täältä ja romiksilta? Kertokaa nyt jotain mitä mieleen tulee ja ketä huvittaa.
Aiemmin täällä intoilemani tuplis-projekti meni muuten sitten puihin syistä ja toisista, että palataan siihen asiaan joskus tulevaisuudessa. Ei ole nyt mahdollista ottaa toista vekotinta työn alle kun ei tuon kuupankaan pariin meinaa keretä millään.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: Noppa käyttöautona
Onhan nuo kulutukset nyt aika samoja noissa kolmessa(ellei 9-3:ssa ole automaattiloota), ettei sen puolesta suuria eroja.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Noppa käyttöautona
Ei tuo pojan 9-3 automaattikaan ole sen kummempi.
Noppa sen sijaan on ihan kelpo peli ja tekniikka on joko 900 tai 99 eli samat osat käyvät. Jos on "römppäisen" kaasarilla ei siis piirpurkki niin on ihan pirteä kulkuinen. Hyvät kokemukset oli omasta 90:stä, mutta luovuin, kun oli autoja silloinkin aivan liikaa.
Noppa sen sijaan on ihan kelpo peli ja tekniikka on joko 900 tai 99 eli samat osat käyvät. Jos on "römppäisen" kaasarilla ei siis piirpurkki niin on ihan pirteä kulkuinen. Hyvät kokemukset oli omasta 90:stä, mutta luovuin, kun oli autoja silloinkin aivan liikaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Noppa käyttöautona
miten erottuu strömppä vs piirpurkki.. tehokkuudessa???? 100hp molemmissa versioissa....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Noppa käyttöautona
En tiedä onko kaikki mun 99/90 kotterot olleet viallisia, vai mistä johtuu se, että en koskaan ole kokenut oloani lämpimäksi talvella. Jos autolla on tarkoitus pärjätä pakkasilla, se on oltava og900.
Ikinä ei 99:n lämppäri ole talvella riittänyt kuin lasien auki pitämiseen. Satkussa sensijaan on reserviä lämppärissä hurjillakin pakkasilla.
Ikinä ei 99:n lämppäri ole talvella riittänyt kuin lasien auki pitämiseen. Satkussa sensijaan on reserviä lämppärissä hurjillakin pakkasilla.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Noppa käyttöautona
Joo niinhän se, mutta perstuntumalta röppäinen on vain virkeämmän tuntuinen. Em tiedä miksi.nalleolut kirjoitti:miten erottuu strömppä vs piirpurkki.. tehokkuudessa???? 100hp molemmissa versioissa....
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Noppa käyttöautona
Ko siihen auton käytökseen vaikuttaa moni muukin kohta vääntökäyrällä kuin se huipputehon kohta, niin voi olla että alemmilla kierroksilla noi kaasarit tekee hommansa eri tavoin, vaikka huipputehoks onkin speksattu sama. Tällä on merkitystä etenkin silloin, kun ajetaan niin etteivät kierrokset ole jatkuvasti siellä huipputehon rundeilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Noppa käyttöautona
Nimenomaan siellä alemmilla kierroksilla römppäinen on olevinaan vähemmän puhditon.
# 419 Vesa Pohjalainen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Noppa käyttöautona
nyt kun oikein miettii ni 99 oli pierpuril pirteem´pi ku 900 römppäsel...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Noppa käyttöautona
Ysikympissä on kyllä fiilistä! Kulutusta tietysti voi laskea vaihtamalla ruiskukilkkeet kehiin. Oon kyllä ollut vaihdon jälkeen kulutukseen tyytyväinen, kun kasin tietämillä on pyörinyt viimeaikoina.
Tuo kylmyys kieltämättä ihmetyttää satkujen jälkeen.
Tuo kylmyys kieltämättä ihmetyttää satkujen jälkeen.
Sauli.M #1562
Re: Noppa käyttöautona
99/90 lämppärin kenno on ohuempi ja pinta-alaltaan pienempi kuin satkussa. Suurempi ongelma taitaa silti olla 99/90:n lämppärinhanassa, epäilen että siinä oleva termostaatti pyrkii jumittamaan vanhemmiten. Hanassa olevaa säätöruuvia kääntämällä voi termostaatin osallistumista lämmityksen säännöstelyyn vähentää. Kaipa sen termostaatin voisi poistaa kokonaankin. Melkeinpä vuosittain olisi hyvä putsata kennon alle kertyneet mujut.Pampula kirjoitti:Tuo kylmyys kieltämättä ihmetyttää satkujen jälkeen.
Vanhaa kirjoittelua aiheesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 34#p273534
http://www.jus.liitin.net/saab/99/lammi ... istus.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Noppa käyttöautona
Ysikymppi oli enemmän tai vähemmän käyttöautona viimeiset kahdeksan vuotta ja oli mukava ajella. Lämmintä riitti sen verran että ikkunat pysyi auki ja ei tarvinnut palella kovemmillakaan pakkasilla. Luotettava perustekniikka, jota helppo korjata tarvittaessa vaikka pohjolan tallissa. Peruskulutusosia saa vielä hyvin varaosaliitereistä ja 99/ 900:sta hyödynnettävissä paljon osia. Ei mikään raketti, mutta ei ole semmoiseksi ajateltukaan, ja kulutus kahdeksan litran molemmin puolin.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Re: Noppa käyttöautona
Juu-u, kiitosta vain. Tämä kyseinen yksilö on Strömbergillä, mutta sattupa siten, että olis varastossa moiset mallia tuplat.
Tällä viikolla menen katsomaan, vaikka kolkku vieläkin pihassa kököttää. Eiköhän se menoa ole, kun muut vaihtoehdot on mallia Polo / Astra. Ehrmngh... tokihan ne olis järkevämpiä, mutta kun .
Tällä viikolla menen katsomaan, vaikka kolkku vieläkin pihassa kököttää. Eiköhän se menoa ole, kun muut vaihtoehdot on mallia Polo / Astra. Ehrmngh... tokihan ne olis järkevämpiä, mutta kun .
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: Noppa käyttöautona
Mulla oli Noppa käyttiksenä pari-kolme vuotta ja hyvin vei ja toi ja kaikkea. Ja kyllä kai siellä kohtuulämmin oli. Mutta ei tainnu juu ihan nin lämmin ku satkussa mutta lämmin kuitenki. Osia sai kaupasta, ja ei siihen tarvinu juur mitään uusiakaan. Etujarrulevyt paloineen, sytkäpääte, etupyörän laakeri ja... no kattoverhoilu putos. Öljyjä vaihtelin ja tankkasin. Loppuvaiheessa vehje alkoi tuntua melko loppuunajetulta. Ei oikein jaksanu enää kulkea niinkun ennen, tai ainaki tuntu siltä. Oli kyllä yks luotettavimpia autoja mitä mulla ollu - käsiryypyn kanssa lähti käyntiin kelillä ku kelillä ja tekniikkahan nyt on melko idioottivarma niinkun yleensä näissä.
Ohjaustehostimen puute vaivasi ainoastaan silloin kun oli ajanut jenkkiautolla tai jollain muulla ylitehostetulla välissä. Normiajossa sitäkään ei huomannut, ja vielä kun alla oli 185 leveet renkaat.
Että jos hyvän löydät niin osta pois ja ajele menemään!
Ohjaustehostimen puute vaivasi ainoastaan silloin kun oli ajanut jenkkiautolla tai jollain muulla ylitehostetulla välissä. Normiajossa sitäkään ei huomannut, ja vielä kun alla oli 185 leveet renkaat.
Että jos hyvän löydät niin osta pois ja ajele menemään!
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Noppa käyttöautona
Harharetkien jälkeen nyt sitten viimein ilmaantui käyttöautoksi '86 Noppa, Pierburgin kaasari(höh!), viisi vaihdetta, vähän rupunen ulkopinta, erinomaisessa kunnossa oleva beige sisusta(!) ja piirun vajaat 300tkm mittarissa. Eilisen parin sadan kilsan kotimatkan pohjilta puuhaa riittää jonkin verran, mutta eiköhän siitä hyvä tule.
E.: Otin "öögan handuun" ja totesin, että kaasarissa kököttää teksti "Solex 175 CD" - varastosta tuplat sitten suvena esiin.
E.: Otin "öögan handuun" ja totesin, että kaasarissa kököttää teksti "Solex 175 CD" - varastosta tuplat sitten suvena esiin.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.