Minulla oli mystinen ongelma katsastuksessa, jossa eturenkaassa oli klapia sitä heilutellessa. Katsastusmies heti avautui vuolaasti kertomaan, että ongelma oli etupyörän laakerissa, joka on välittömästi vaihdettava turvallisuussyistä. Ihmettelin tätä ilosanomaa, sillä laakeri ei ole äännellyt millään lailla. Noh minä reippaana :saab:istina kirasin napamutteria tiukemmalle ja mystinen ongelma oli poissa. Kiristäessä huomasin mutterin olevan niin löysällä että sen sai normaali räikällä auki. Jos on samankaltaista ongelmaa, kannattaa rasvata kierteet ja vääntää jatkovarren kanssa tiukalle, ylikiristys on mahdollinen, sillä jokaisella mutterilla on momenttinsa. Itse ainakin säästyin tällä konstilla vittumaiselta remontilta, tai vaaratilanteelta, jossa koko rengas olisi lentänyt hevon helvettiin.
- Uusintakatsastus 25e. Sen pituinen se. Katsastusväki kiittää ja kuittaa.
Etupyöränlaakerin pikakorjaus
Etupyöränlaakerin pikakorjaus
this is the end
Re: Etupyöränlaakerin pikakorjaus
Kun ostin edelliskesänä satkun halvalla, edellinen omistaja kertoi korjanneensa täysin vastaavan vian samalla metodilla. En tiedä, mistä vika oli peräisin, ja mihin momenttiin korjattu, mutta kyllä se laakeri alkoi aika pian ääntämään.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Etupyöränlaakerin pikakorjaus
Niin jos välys on tullut kulumisen seurauksena , saattaa se piakkoin hajotakkin kiristettynä. Joissain pikkuautoissa Escorteissa ja Polossa muistan lonksuvia takalaakeria kirineeni, tietysti uuden vaseliinin laittanu väliin . Niissä on välttynyt remontilta ja kestäny vuosia eteenpäin hyvin. Mut aika näyttää miten käy , ainakin remontti siirtyi hiukan
.

900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Re: Etupyöränlaakerin pikakorjaus
Mä haluun nähdä videon siitä tapauksesta, kun Saabista lähtee pyörä hevon helvettiin napamutterin irtoamisen seurauksena.KKN kirjoitti:Itse ainakin säästyin tällä konstilla vittumaiselta remontilta, tai vaaratilanteelta, jossa koko rengas olisi lentänyt hevon helvettiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Etupyöränlaakerin pikakorjaus
Puhutko nyt Polon takapyörän laakereista, joka on kartiolaakeri eli aivan erillainen kuin ysisatkun etupyörän laakeri?Sukellusvene kirjoitti:Niin jos välys on tullut kulumisen seurauksena , saattaa se piakkoin hajotakkin kiristettynä. Joissain pikkuautoissa Escorteissa ja Polossa muistan lonksuvia takalaakeria kirineeni, tietysti uuden vaseliinin laittanu väliin . Niissä on välttynyt remontilta ja kestäny vuosia eteenpäin hyvin. Mut aika näyttää miten käy , ainakin remontti siirtyi hiukan.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Etupyöränlaakerin pikakorjaus
varovainen kiristys on hyvä kuten ittekin tein JUURI Escortin etupyörän laakeriin kesällä ja klappi häipyi eikä tullu krahinaa tilalle,(uusi laakerikin on ittellä jo)
Mutta tolkku pitää tosiaan olla kiristyksessä ja seurata aika ajoin jos se alkaa metelöimään niin uutta laakeria paikallen!
Voihan olla niinkin että esim.jollain on jääny hieman hellästi se mutterin kiristäminen kun on tehty jotain mikä vaatii vetarin irrottamisen ja laakeri löystyy,tuota itse epäilin no asiaa seuraan ja kuuntelen!
Mutta tolkku pitää tosiaan olla kiristyksessä ja seurata aika ajoin jos se alkaa metelöimään niin uutta laakeria paikallen!
Voihan olla niinkin että esim.jollain on jääny hieman hellästi se mutterin kiristäminen kun on tehty jotain mikä vaatii vetarin irrottamisen ja laakeri löystyy,tuota itse epäilin no asiaa seuraan ja kuuntelen!
Re: Etupyöränlaakerin pikakorjaus
Joskus pikakorjattu kiristämällä 300 nm:iin napamutteri, uusi raamattu ilmoittaa oikean kireyden olevan 290-310 nm.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02