ajovalojen säätö
ajovalojen säätö
Katsastusmies pisti pienen nootin rekisteriotteeseen, että ajovalot näyttää liian alas tasonsäätimen ollessa "0" asennossa. Kumpaan suuntaan niitä säätömoottorin takana olevaa nuppia tulee vääntää, jotta keila nousee? Ei jaksais alkaa arpomaan... ja auton käyttöohjekirjakin väitti säätöön tarvittavan erikoislaitteita.
tänks
tänks
Re: ajovalojen säätö
Joo, tosi erikoilaitteita tosiaan tarvitaan.
Itse olen aina säätänyt suuren vanerilevyn avulla, jotkut ovat käyttäneet jopa supermarketin seinää
Ideana on että merkitään esim vaneriin valokeilan korkeus sen ollessa kiinni puskurissa, sitten siirretään autoa taakseppäin 5m jolloin oikea valonkeila pitäisi olla 5cm alkuperäisen viivan alapuolella.
Tosi erikoistyökaluja vaativaa
Itse olen aina säätänyt suuren vanerilevyn avulla, jotkut ovat käyttäneet jopa supermarketin seinää
Ideana on että merkitään esim vaneriin valokeilan korkeus sen ollessa kiinni puskurissa, sitten siirretään autoa taakseppäin 5m jolloin oikea valonkeila pitäisi olla 5cm alkuperäisen viivan alapuolella.
Tosi erikoistyökaluja vaativaa
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: ajovalojen säätö
Ja oikean pyörityssuunnan kyllä huomaa heti kun hieman säätöruuvia pyöräyttää. Saabissahan on ihan käsin pyöritettävät säädöt, helppo homma.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: ajovalojen säätö
Oisko jollakulla tietoa tuosta ajovalosäädön toiminnasta kun vaihsoin vänkärin puolelle ajovalolasin ja samalla käytin irti kuskin puolen umpiotakin. No kun sitten laitoin virrat päälle niin kuskin puolen valokeila nousi kohti taivasta ja alko naksumaan rajotinta vasten. Sen jälkeen pyöritin käsisäädöstä keilaa alemmas aina tappiin asti ja sain jotakuinkin sopivalle korkeudelle valokeilan...kunnes tullessa äsken pelaamasta teki saman tempun eli nousi keila kohti taivasta ja rajotinta vaste...?
Re: ajovalojen säätö
tuli otettua tuossa umpio irti joutessa niin oli päässyt vettä säätömoottorisysteemin koteloon niin eihän se eletroniikka tiedä missä asennossa valo on kun pääsee potikkaan kosteutta.. Osat kuiviksi ja toimii..
Kiitos vastauksesta.
Kiitos vastauksesta.
Re: ajovalojen säätö
Lainataas vanhaa aiheta. Olen nyt syyspimeiden saapuessa kiinnittänyt taas huomiota autoni surkeisiin ajovaloihin. Voi melkeinpä sanoa, että pelottaa ajella pimeällä. Kun vertaan edellisen autoni valoihin, joka oli -00 Nissan Primera niin in valoista ei voi puhua samassa lauseessa, niin surkeat ne ovat.
Onko näissä tämän ikäisissä ysikolmosissa jo tehtaalta surkeat valot? Vai onko umpioiden säädöt vaan päin hemmettiä? Minusta autoni oikea ajovalo ei valaise piennarta ollenkaan vaan osoittaa enemmänkin keskelle auton keulaa. vasen ajovalo taasen osottaa hieman oikealle.
Onko näissä umpiossa säätöä sivuttaisssuunnassa? Vai onko kuvio "kiinteä" lukuunottamatta korkeudensäätöä? Auttakaa tyhmää.
Onko näissä tämän ikäisissä ysikolmosissa jo tehtaalta surkeat valot? Vai onko umpioiden säädöt vaan päin hemmettiä? Minusta autoni oikea ajovalo ei valaise piennarta ollenkaan vaan osoittaa enemmänkin keskelle auton keulaa. vasen ajovalo taasen osottaa hieman oikealle.
Onko näissä umpiossa säätöä sivuttaisssuunnassa? Vai onko kuvio "kiinteä" lukuunottamatta korkeudensäätöä? Auttakaa tyhmää.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: ajovalojen säätö
Jos nyt kuitenkin aloittaisit ostamalla kunnolliset H4:set sinne umpioihin ja varmista että menee oikeisiin asennuskuoppiin paikalleen.
Merkkejä tai malleja mainitsematta itse olen ollut tyytyväinen noihin Philipsin +80% luokkaa oleviin malleihin vaikka halvimpia eivät olekaan. Ja en ole ollut tyytyväinen halpahallien outomerkkisten lamppujen satunnaiseen valovoimaan.
Lisäksi, heijastinpinta ei ole ikuinen ja lasikin himmenee sisältä ja hinkkaantuu ulkopuolelta. Nissan Primeraa en ole koskaan ajanut tai valoja mittaillut joten enpä osaa verrata
Merkkejä tai malleja mainitsematta itse olen ollut tyytyväinen noihin Philipsin +80% luokkaa oleviin malleihin vaikka halvimpia eivät olekaan. Ja en ole ollut tyytyväinen halpahallien outomerkkisten lamppujen satunnaiseen valovoimaan.
Lisäksi, heijastinpinta ei ole ikuinen ja lasikin himmenee sisältä ja hinkkaantuu ulkopuolelta. Nissan Primeraa en ole koskaan ajanut tai valoja mittaillut joten enpä osaa verrata
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: ajovalojen säätö
Night breikerit on tosi valovoimaiset, mutta niitten kestävyys on h4:na aika
huonot. Tonnarissa on h3:set ja olen niihin tosi tyytyväinen.
huonot. Tonnarissa on h3:set ja olen niihin tosi tyytyväinen.
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: ajovalojen säätö
No niin. Kävin Motonetistä ostamassa juurikin tuollaiset +80 philipsit ja asensin ne sateessa parkkipaikalla. Tämän jälkeen autossa on nyt valot!
Ilmeisesti polttimot saa asennettua myös väärinpäin koska kuvio on nyt niin kuin pitääkin..
Ilmeisesti polttimot saa asennettua myös väärinpäin koska kuvio on nyt niin kuin pitääkin..
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: ajovalojen säätö
Itse en ole vielä onnistunut kytkemään sitä sähköliitintä lampun kupupuolelle, mutta en ole toisaalta myöskään yrittänyt... Hyvä muistisääntö kuitenkin on, että sen kupuosan tulee osoittaa kohti umpion lasia, niin valokin lähtee oikeaan suuntaan.Cona kirjoitti: Ilmeisesti polttimot saa asennettua myös väärinpäin koska kuvio on nyt niin kuin pitääkin..
Re: ajovalojen säätö
Kyllä taitava tunari onnistuu polttimon saamaan väärään asentoonkin, vaikka kannan epäsäännöllisellä kolmisakaralla tämä on yritetty estääkin.Cona kirjoitti:No niin. Kävin Motonetistä ostamassa juurikin tuollaiset +80 philipsit ja asensin ne sateessa parkkipaikalla. Tämän jälkeen autossa on nyt valot!
Ilmeisesti polttimot saa asennettua myös väärinpäin koska kuvio on nyt niin kuin pitääkin..
Ko. saabimalli on melko tarkka siitä että heijastimen heittämä valo osuu ajovalon lasin rihlaukselle juuri oikein tai sitten valokiila on korkeussuunnassa pirun kapea, siis siinä on sellainen ero että väärällä suuntauksella ei näy mitään mutta oikeaan osuessaan hypätään jo ikäänkuin tehossakin kertaluokkaa edemmäksi. Suosittelen säätöjä mittavarustuksen edessä.
NightBreakerista on tullut uusi kestävämmäksi kehuttu versio NightBreaker Plus jossa kuulemma 50% parempi kesto. Itse olen kuullut edullisemmasta GE-Ultra +90% -polttimosta vain kehuja.är.jii kirjoitti:Night breikerit on tosi valovoimaiset, mutta niitten kestävyys on h4:na aika
huonot.
Re: ajovalojen säätö
Tälle propsit. Kesti omassa käytössä puolitoista vuotta (n. 30'000 km) eli pidempään kuin yksikään muu kokeilemani. Lisäksi olivat halvimmasta päästä, mitä löytyi.Minuteman kirjoitti:Itse olen kuullut edullisemmasta GE-Ultra +90% -polttimosta vain kehuja.
Tasalaatuisetkin olivat; paloivat molemmat loppuun samana päivänä ja oli myös vaihdettu alunperin paikalleenkin samana päivänä.
Re: ajovalojen säätö
Mistäs näitä ge ultria saa? Motonet?
Ja sitte toinen kysymys..ysikolmonen 00vm, mistä säädetään valoja ylemmäs? (muuta kuin siittä säätörullasta ohjaamon puolelta) madalluksen myötä pitäis korkeutta nostaa eikä nyt millään osu silmään että missä kohin lamppua on se säätöruuvi! Jotain merkkejä umpion vieressä pellin päällä on mutta ei ite korkeussäätöä missään. Joku reikä molemmissa sivuissa on jota kiertää nuoli ja joku asteluku. Mistä metsästän säätöruuvin?
Ja sitte toinen kysymys..ysikolmonen 00vm, mistä säädetään valoja ylemmäs? (muuta kuin siittä säätörullasta ohjaamon puolelta) madalluksen myötä pitäis korkeutta nostaa eikä nyt millään osu silmään että missä kohin lamppua on se säätöruuvi! Jotain merkkejä umpion vieressä pellin päällä on mutta ei ite korkeussäätöä missään. Joku reikä molemmissa sivuissa on jota kiertää nuoli ja joku asteluku. Mistä metsästän säätöruuvin?
Re: ajovalojen säätö
poraa uudet reiät yläkiinnikkeitä varten
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: ajovalojen säätö
Edelleen ongelmana löytää tuo valojen korkeussäätö. Sivuttais suuntaus löyty siittä pitkästä muoviruuvista valojen takaa, mutta ei korkeutta.