Ajoitus ongelma?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Ajoitus ongelma?

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Kävin tänään viimeinkin hakemassa tonnarini remontista, kun poltin siitä aikaisemmin kannentiivisteen. Kansi oikaistiin, mutta sitten ilmeni vielä vika että öljynpaineen merkkivalo rupesi palamaan. Tähän taas auttoi uusi öljykello. Nyt auto on "kunnossa", mutta lähti todella huonosti käyntiin. Kokeilin vähän käännellä virranjakajaa ja sainki auton starttaamaan paremmin, mutta nyt heräsi kysymys että onko jako pois kohdalta.
Nimittäin ajoituslampulla katsottuna vauhtipyörällä ei edes asteikko sovi kohdalle, kun sytysys on säädetty niin että auto lähtee edes kohtuudella käyntiin ja kulkee johonkin(merkistä jokunen milli vastapäivään). Tuntuu myös että vedot eivät ole samalla tasolla, kuin ennen kansiremonttia. Viitosella kiihdytettäessä ei meinaa liikkua mihinkään...
Niin ja autohan -89 2.0T
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Jako pielessä, nimim. kolmas kerta toden sanoo :oops: .
Foxbody turbo
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

to4 kirjoitti:Jako pielessä, nimim. kolmas kerta toden sanoo :oops: .
No entäs millä ilveellä sen saa kohdille? Onko tuohon jotain hyviä ja varmoja vinkkejä saada ajoitus justiinsa kohdalle. Kun alapäässä ei ole mitään merkkiä, minkä mukaan tuota yrittäisi laittaa. Joutuu turvautuun ruuvariin tulpanreiästä ja silmämääräisesti laittamaan ja näin on hyvä mahdollisuus saada pari pykälää pieleen...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vauhtipyörän merkki nollan kohdalle niin että nokka-akselienkin merkit on kohdallaan. Sitten ketjunkiristin auki, ketjun oikeille hampaille, ketjunkiristimestä pikkuruuvi ja jousi auki, kiristimen runko paikalleen, sitten jousi ja pikkuruuvi perään. Pyrittelyä käsivoimin niin että todetaan ajoituksen todella olevan oikein. Venttiilikoppa kiinni ja koekäyttö.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/jakoketju/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

No tulipas tuossa alkuillasta ennen kuin ajelin tänne Ouluun käytettyä venttiilikoppa vielä auki. Nyt pitäisi kyllä ajoituksen olla kohdallaan ja ennakkoa tuli semmoiset 16 astetta laitettua samalla. Auto rupesi vähän paremmin toimimaan nyt, mutta edelleenkin aivan liian laiska varsinkin vitosella kiihdytettäessä. Niin ja nyt huomasin myös ettei tyhjäkäyntiä meinaa löytyä. Kytkin pohjaan ja kaasu ylös niin meinaa sammua. Minkäslaisia ehdotuksia olisi vielä tarjolla? IMM?
Tulpat ainakin ajattelin vaihtaa, eli mitkä sinne kannattaa hankkia?

Olipas muuten helvetinmoinen lumimyräkkä tuossa Sievi-Oulu välillä. Autot ajeli semmoista 50 ja eteenpäin näki max. 20m.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko kaasuläpän perussäätö oikein (käy niukkaa tyhjäkäyntiä ilman tyhjäkäyntimoottorin antamaa lisäilmaa)? Toimiiko kaasuläppäkytkin?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6244#46244
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Eipä ole vieläkään löytynyt ratkaisua tuohon huonoon vetoon viitosella ajettaessa. Elikkä pienimmillä pykälillä kulkee kohtuu hyvin ja vielä nelosellakin, mutta kun vitosen heittää silmään tuntuu kuin vauhti vain hiljenisi... Tänään käytin imusarjan irti ja tutkailin suuttimia sun muuta, mutta mitää erikoista en löytänyt. Yksi tulpanjohto oli huono ja vaihdoin sen, mutta eipä auttanut. Minkälaisia ongelmia seuraa jos imusarjan tiiviste vuotaisi? Huomena vielä venttiilikoppa kerran irti ja ajoitusta ihmettelemään, vaikka sen pitäisikin olla oikein... Tuosta kaasuläppähommelista olis kiva saada vielä lisätietoa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

samsikki kirjoitti:Tuosta kaasuläppähommelista olis kiva saada vielä lisätietoa.
Ruiskukorjaamokäsikirjasta tuo lisätieto löytyy:
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

No tulipas tuo kaasuläppäkin käytettyä irti, putsattua ja säädettyä. Samalla huomasin että asentoanturi oli rikki, tai tyhjäkäynnillä toimi, muttei kun oli yli sen 72% auki. No vaihdoin toisesta tonnarista ehjän anturin. Auto alkoi pelaamaan vähän paremmin, mutta nyt huomasin että joutokäyntiventtiilikin on rikki, eikä puhdistus tunnu auttavan. Pitää kokeilla vaihtaa, kun pääsee kotipuoleen taas vloppuna.
Tänään tutkailin taas lisää ja otin venttiilikopasta huohotinletkun irti ja venttiilikopasta tulee ilmaa melko ankaralla paineella/määrällä. Onko tämä normaalia, vai vuotaako venttilit/kannentiiviste? Eli olisiko mahdollista ettei jako ei ole edelleenkään kohdalla, vaan paineet pääsee väärään aikaan karkuun???
Niin ja kävin myös mittauttamassa seokset ja vastaus oli, että eipä ne näytä välttämättä oikein kun tuo joutokäyntiventtiili temppuilee, mutta laihalla tuntui käyvän ja katti ilmeisesti rikki(palanut)?
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Mielipiteitä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla seosmittaus ei näyttänyt ihmeempiä, vaikka imunokka oli hampaan verran pielessä. Minulla ei ole katalysaattoria.

Jos otan huohotinletkun irti, niin aukosta puhaltaa hyvin havaittavissa määrin.

Jos puristan huohottimen nipasta imusarjaan lähtevän pikkuletkun lyttyy, tyhjäkäynti laskee hetkeksi, kunnes tyhjäkäyntimoottori korjaa tilanteen.

Läppäanturin täyskaasuasentokontaktin viallisuus ei voi paljon vaikuttaa käynnistyvyyteen tai tyhjäkäyntiin, ainoastaan täyskaasurikastukseen. Tyhjäkäyntimikrokytkin on olennaisempi (oletan että anturisi on mallia kaksi kytkintä eikä potentiometri).

Jos lämpöanturia ei ole vaihdettu, voisit parempaa diagnoosia odotellessa vaihtaa sen.

Onko sytytys nyt kohdallaan, kirjoitit aikaisemmin että lampulla katsoessa ei osu asteikolle? Onko virranjakaja samassa asennossa kuin ennen kansiremppaa - oliko vanha asento merkattu niin että voisi verrata?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Oletko kokeillut toisella ilmamassamittarilla? Omassa tontussa hajosi IMM melkein heti kansirempan jälkeen ja veto oli pahasti hukassa. Ehjällä mittarilla rupesi toimimaan kuin junan vessa.
Foxbody turbo
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

to4 kirjoitti:Oletko kokeillut toisella ilmamassamittarilla? Omassa tontussa hajosi IMM melkein heti kansirempan jälkeen ja veto oli pahasti hukassa. Ehjällä mittarilla rupesi toimimaan kuin junan vessa.
IMM:n toimivuudesta ei muuta merkkiä, kuin se että jos otan johdon siitä kokonaan irti niin ei toimi enään juuri mitenkää. Puhdistin myös tuon IMM:n viimeksi kun värkkäsin romua. Oli huohtinletkusta tullut aika paljon öljyä imuputkeen, kun oli suodattimessa saakka. Turbollehan sitä on varmaankin kanssa päässyt...
Kai se pitää vielä huomenna tuo venakoppa käyttää irti ja ihailla tuota jakoa. Eli vauhtipyörältä asteikon nollakohta laatikossa olevan lovin kohdalle ja nokat laakeripukeissa olevien merkkien kohdalle ja rattaiden väliin 15 lenkkiä?
Niin ja semmoinen tuli mieleen että jostain imusarjan/kaasuläpän paikkeilta vuotaa ilmaa, ainakin tyhjäkäynnillä. Kuuluu semmoinen selvä suhina, mutta kädellä kokeillessa en ainakaan vuotokohtaa paikantanut. Voisihan tuo kuulua kyllä tyhjäkäyntiventtiilistäkin, jos se on kerran rikki...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

samsikki kirjoitti:Kai se pitää vielä huomenna tuo venakoppa käyttää irti ja ihailla tuota jakoa. Eli vauhtipyörältä asteikon nollakohta laatikossa olevan lovin kohdalle ja nokat laakeripukeissa olevien merkkien kohdalle ja rattaiden väliin 15 lenkkiä?
Mielestäni 15 lenkkiä on aika vaikea ymmärtää yksiselitteisesti, mutta 15 niittiä nokkapyörien merkkien väliin kun nokkapyörien merkkiviivat on kohtisuoraan kannen tasosta ylöspäin, niin on aika yksiselitteistä.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... kit_ok.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/jakoketju/

Huomaa, että vain joka toisella vauhtipyörän kierroksella nokka-akselien merkit on ylhäällä samaan aikaan kun vauhtipyörä on nollan kohdalla. Nokkapyörien merkeistä on nokkien asento todettavissa luotettavammin kuin akselien merkeistä.
samsikki kirjoitti:Niin ja semmoinen tuli mieleen että jostain imusarjan/kaasuläpän paikkeilta vuotaa ilmaa, ainakin tyhjäkäynnillä. Kuuluu semmoinen selvä suhina, mutta kädellä kokeillessa en ainakaan vuotokohtaa paikantanut. Voisihan tuo kuulua kyllä tyhjäkäyntiventtiilistäkin, jos se on kerran rikki...
Kun oikein läheltä kuulostelee, niin kyllä sieltä suhinaa kuuluu, ilma kulkee aika ahtaasta raosta tyhjäkäyntiventtiilin läpi. Voihan sulla olla vuotokin, mutta sitä voi selvittää suihkimalla vesisumua suihkepullolla, tai sitten starttipilottia. Jos käynti ei muutu suihkiessa, ei ole löytynyt vuotoakaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

samsikki kirjoitti:
to4 kirjoitti:Oletko kokeillut toisella ilmamassamittarilla? Omassa tontussa hajosi IMM melkein heti kansirempan jälkeen ja veto oli pahasti hukassa. Ehjällä mittarilla rupesi toimimaan kuin junan vessa.
IMM:n toimivuudesta ei muuta merkkiä, kuin se että jos otan johdon siitä kokonaan irti niin ei toimi enään juuri mitenkää. Puhdistin myös tuon IMM:n viimeksi kun värkkäsin romua.
Itse hämäännyin kanssa tuon IMM:n temppuilun takia, piuhan irroittaessa syttyi CE valo ja käynti katosi lähes kokonaan. Säätöruuvia kääntämällä vastus muuttui kuten pitikin. Mutta vika löytyi jännitteestä. Olikohan ne navat 2 ja 4, mistä mittaamalla piti löytyä kutakuinkin 2V, mikä sitten lisääntyy kierrosten mukaan. Rikkonaisessa mittarissa lähtöjännite oli yli 3V.
Foxbody turbo
Vastaa Viestiin