saab 99 kaasuttimen vaihto ruiskuun

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saab961972
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Helmi 20, 2011 12:01

saab 99 kaasuttimen vaihto ruiskuun

Viesti Kirjoittaja saab961972 »

Onnistuuko vaihtamaan saab 99 H-moottoriin ,B-moottorista pelkän ruiskun ?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 99 kaasuttimen vaihto ruiskuun

Viesti Kirjoittaja jus »

Ruisku-imusarja ja termostaattikotelo pitää ottaa H-moottorillisesta, esim satkusta. Lisäilmaluistin jalkakin varmaan myös. Muuten voi onnistuakin.
saab961972
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Helmi 20, 2011 12:01

Re: saab 99 kaasuttimen vaihto ruiskuun

Viesti Kirjoittaja saab961972 »

Mulla on 99 b-moottorin ruisku-imusarja ja muut osat. Onko estettä laittaa H-moottoriin jos jako käy reikien suhteen ja olisiko vain haittaa...en tiedä.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: saab 99 kaasuttimen vaihto ruiskuun

Viesti Kirjoittaja Jope »

Muistaakseni jäähdytinnestenipan tienoilla on epäyhteensopivuuksia, eli joudut soveltamaan, ettei glykoli roisku.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: saab 99 kaasuttimen vaihto ruiskuun

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Tekisi mieli vaihtaa ruisku tai sitten tuoreempi kone tohon omaan 99n, mitä täytyy vaihtaa tohon kaasari koneelliseen Saabiin? Muutakuin ne ruiskuhilut. 2ltr H Koneella ja 82vm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 99 kaasuttimen vaihto ruiskuun

Viesti Kirjoittaja jus »

Vesiletkuja menee uusiksi ylävesiletku ja imusarjalta pumpulle/hanalle. Bensapumppu pitäisi saada tankkiin, mutta on noita tehty tankin ulkoisellakin pumpulla.

Tuolla jotain kuvia omasta kaasarista K-jetilliseksi -projektista:
http://www.jus.liitin.net/99KJet/

Joku sähköruisku tietysti olisi nykyaikaisempi, mutta suurimmaksi kynnykseksi tulee suuttimille sopivan imusarjan ja bensakiskon rakentaminen. Jos K-jetronic-linjalle lähdet, kaikki tarvittavat osat kannattaa ottaa yhdestä toimivaksi tiedetystä autosta, jonka koeajat, kokeilet kylmäkäynnistykset jne. Itsellä kävi hyvä tuuri, ei ole ollut ruiskuongelmia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: saab 99 kaasuttimen vaihto ruiskuun

Viesti Kirjoittaja rr »

Suht helppo projekti, jos tosiaan luovuttajasta saa kaikki osat. Samalla kannattaa päivittää sylinterikansi lyijyttömään ja sellaiseen, jossa ei ole imuventtiilin istukassa kuristimia. Tankkiin saa tehtyä kauluksen, leikkaamalla vastaavan osan satkun tankista ja ruuvaamalla peltiruuveilla kiinni ysiysin tankkiin. Tankissa on paikka kaulukselle valmiina. Ulkoinen pumppu ääntelee aika reippaasti, paras paikka on tankin sisällä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: saab 99 kaasuttimen vaihto ruiskuun

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Kiitos tiedoista. Haaveillut jonkun auton megasquirttaamisesta mutta en tajunnut ettei noissa ole sähköruiskua. Mites noissa tuoreemmissa koneissa on ruiskut hoidettu? Jos sinne tiputtaa vaikka 16v koneen.
Täytyy miettiä ja vähän kaavailla, projektia ei kuitenkaan voi aloitaa ennekuin saan jonkun noista muista autoista liikkeelle.
Vastaa Viestiin