dieseliä bensatankkiin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
bullman
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Heinä 14, 2011 22:16

dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja bullman »

No niin. Nyt se sitten tapahtui, se mikä odotettavissa oli. Talossa on monta kuskia ja bensa ja diesel-käyttöisiä autoja. Tänään se sitten tapahtui ja Aeron tankkiin laitettiin dieseliä :evil: :evil: (en ollut minä)

Tankkaus suoritettiin, auto käyntiin ja ensin nykimistä, sitten sammuminen.

Vaatii tankin ja putkiston tyhjennyksen, ainakin. Mitenkä on helpoin ko. toimenpiteet suorittaa? Mitä muuta tuo vaatii ja onko mahdollisia vaurioita tullut/odotettavissa.

Kokeneiden tiedoista erittäin kiitollinen :?
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

eipä tuo dieseli mitään riko, puhdistaa ainakin palotilat ja männänlaet :D tankki tyhjäks ja uus bensansuodatin. sitten vaan käyntiin ja hissukseen kierrättelyä kunnes alkaa käymään kunnolla. vikavalon syttyminen on odotettavissa! ja tosiaan ei se huonoa tekis vaihtaa tulpat tuon prosessin jälkeen :)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
bullman
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Heinä 14, 2011 22:16

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja bullman »

bullman kirjoitti:No niin. Nyt se sitten tapahtui, se mikä odotettavissa oli. Talossa on monta kuskia ja bensa ja diesel-käyttöisiä autoja. Tänään se sitten tapahtui ja Aeron tankkiin laitettiin dieseliä :evil: :evil: (en ollut minä)

Tankkaus suoritettiin, auto käyntiin ja ensin nykimistä, sitten sammuminen.

Vaatii tankin ja putkiston tyhjennyksen, ainakin. Mitenkä on helpoin ko. toimenpiteet suorittaa? Mitä muuta tuo vaatii ja onko mahdollisia vaurioita tullut/odotettavissa.

Kokeneiden tiedoista erittäin kiitollinen :?
Näin minäkin sen ajattelin, että ei kai tuo diesel paremmin voitelevana voi mekaanista vauriota tehdä. Suurin kysymys juuri nyt (ennen kun olen tehnyt mitään, muuta kun kiroillut äänettömästi) on se miten tankki tyhjennetään. Pohjaproppua kun ei ole. Voiko omaa polttoainepumppua käyttää tässä?
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja Pola »

jos imasis ensin letkulla täyttöaukosta sen mitä saa ja loput sitten auton omalla bensapumpulla irrottamalla letku bensansuodattimelta :?:
#3272
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja V-M »

Pola kirjoitti:jos imasis ensin letkulla täyttöaukosta sen mitä saa ja loput sitten auton omalla bensapumpulla irrottamalla letku bensansuodattimelta :?:
Jep, hyvin riittää.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Muistaa vaan sitten, että siellä täyttöputkessakin on hajoavia osia ja manuaalissa tuo letkun työntely tankkiin onkin yksiselitteisesti kielletty.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
htwt
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Kesä 06, 2010 15:21

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja htwt »

scorpio_88 kirjoitti:eipä tuo dieseli mitään riko, puhdistaa ainakin palotilat ja männänlaet :D tankki tyhjäks ja uus bensansuodatin. sitten vaan käyntiin ja hissukseen kierrättelyä kunnes alkaa käymään kunnolla. vikavalon syttyminen on odotettavissa! ja tosiaan ei se huonoa tekis vaihtaa tulpat tuon prosessin jälkeen :)
Dieselöljy ei kestä puristusta niin paljon kuin bensa, eli kone voi alkaa nakuttamaan.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja et »

htwt kirjoitti:
Dieselöljy ei kestä puristusta niin paljon kuin bensa, eli kone voi alkaa nakuttamaan.
Hä ?
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Diiselihän kestää kovempia puristuksia kuin verrattuna bensa.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

samaa mieltä. eli tyhjää tankki vain sillä auton omalla pumpulla. ja heitä vaikka 10litraa bensaa joukkoon ja anna imeä nekin pois. kuten sanoin ei se dieseli siellä mitään hajoita jos vaan saat melkein kaiken pois ja sitten tankki täyteen bensaa ja kun tankki on tyhjä niin suodatin ja tulpat vielä varmuudeks vaihtoon.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja Pola »

ei niitä tulppia tai suodatinta tarvi vaihtaa
#3272
htwt
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Kesä 06, 2010 15:21

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja htwt »

JanisHell kirjoitti:Diiselihän kestää kovempia puristuksia kuin verrattuna bensa.
Niinhän sitä intuitiivisesti luulisi, mutta totuus on toinen.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja Passi »

Pola kirjoitti:ei niitä tulppia tai suodatinta tarvi vaihtaa
Mutta jos perinteisesti niitä ei ole koskaan vaihdettu niin ehkä terveellistä perushuoltoa. ;)
99T-museopeli
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja 3J »

htwt kirjoitti:
JanisHell kirjoitti:Diiselihän kestää kovempia puristuksia kuin verrattuna bensa.
Niinhän sitä intuitiivisesti luulisi, mutta totuus on toinen.
Näin se taitaa tosiaan olla. Diesel-moottorissa voi olla isommat puristukset, koska ilma puristetaan ensin kasaan ja sinne ruiskutetaan se dieseli joka syttyy paineesta. Bensiinikoneessa taas koko polttoaineseos puristetaan bensoineen päivineen, ja sytytetään kipinällä.

Eli se varsinainen diesel kestää vähemmän puristusta, mutta tekniikan eroista johuten diesel-koneessa voi olla isommat puristukset kuin bensakoneessa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: dieseliä bensatankkiin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Näinhän se asia on. Dieselissä puhutaan setaaniluvusta, joka kuvaa syttymisherkkyyttä. Syttymisviive on dieselissä paha asia, ja voi johtaa dieselnakutukseen (dieselin normaali käynti ei ole nakutusta).

Ottomoottorin polttoaineille tärkeä ominaisuus on oktaaniluku (tai metaaniluku kaasukäytössä ;)), joka taas kuvaa puristuskestävyyttä.

Dieselillä ja bensalla on siis syttymisherkkyyden suhteen päinvastaiset tavoitteet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin