Automaatin öljyvuoto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Automaatin öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Potilas: Saab 9000 B202 LA vm -89, ajettu 220tkm.

Ongelmat alkoivat tänään. Pysäköin auton ylämäkeen, jolloin nokka oli n. 20cm korkeammalla kuin perä. Auto ehti olla parkissa alle puoli tuntia, kunnes huomasin ison öljylätäkön auton alla. Pikaisen analyysin perusteella totesin nesteen olevan ATF:ää. Vuotokohta oli jossain moottorin ja vaihteiston välissä, tarkkaa sijaintia en nähnyt. Vähän aikaa ihmeteltyäni ajoin auton tasaiselle alustalle, jolloin vuoto loppui kokonaan.
Autolle on tehty kaikki huollot ajallaan ja vähän useamminkin. Laatikon öljyt on vaihdettu 10tkm välein ja suodatin myös. Öljynä on käytetty Mobil ATF 220. Laatikko ei ole aiemmin oireillut millään tavoin.
Minulla ei ole juurikaan kokemusta tontun automaattilaatikoista, joten kysymys teille, jotka asiasta jotain tiedätte: Onko laatikosta hajonnut joku stefa, onko vika tyyppiä "kiristä näitä kahta pulttia, niin vuoto loppuu", vai onko sieltä sökönä jotain isompaakin jonka korjaaminen/korjauttaminen maksaa pienen (tai vähän suuremmankin) omaisuuden?
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Oliko...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...laatikossa ennen vuotoa varmasti oikea määrä öljyä, milloin viimeksi tarkastettu? Toimiko laatikko ennen ja jälkeen moitteetta?

Onko ko. öljyvuoto havaittavissa auton alapuolelta katsomalla, että se siis TULEE koneen ja laatikon välistä eikä jostain muualta.

Katsoithan ruutuun ajaessasi, ettei ATF ? ollut siinä jo valmiina... :roll: Mikä johti arveluun ATF öljystä, punainen värikö?

Automaatin (ZF) öljysuodatinhan on laatikon pohjassa kiinni kolmella pienellä pultilla (tarksita tästä kohdasta tiiviste...), joten luulisi sieltä valuvan lientä myös vaakatasossa, tosin ei sen jälkeen, kun "laatikko on tyhjä" eli se vaihtomäärä ~3 ltr on tullut sieltä pois. Viisaammat korjatkoon, mutta näin olen ymmärtänyt. Mutta sanoit, että vuoto kohta oli koneen ja laatikon välissä... :?

Toi 10 tkm:n vaihtoväli automaatin öljyille on kyllä melko tiheä, ellei se vuosittaisella ajolla tarkoita vaihtoa kerran vuodessa. Suositus on kaiketi jotain 40 - 60 tkm:n välein tai kerran vuodessa.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

*Laatikossa oli oikea määrä öljyä. Tarkastettu n. viikko sitten viimeksi.
*Toiminta ennen ja jälkeen ollut täysin moitteetonta.
*Ruutu oli puhdas, kun parkkeerasin. (En ole ihan ääliö)
*Totesin ATF öljyksi päätellen väristä, vuotokohdasta ja hajusta. Ei ollut jarrunestettä, tai
ohjaustehostimen öljyä.
*Vuoto ei tule suodattimen tiivisteestä, tarkastin sen ja tyhjäystulpan toki ensimmäiseksi.
*Öljyä valui pitkin moottorin ja vaihteiston välistä saumaa jostain ylhäältä, minne ei
tietenkään ala-, tai yläkautta näe. Eli tarkka vuotokohta ei ole tiedossa.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Joo...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...sori, en sua kyllä ääliöksi epäillytkään, ajathan Saabilla! :oops: .

Jotkut käyttää ohjaustehostimessa ATF öljyjä, en tiedä missä ko. laitteen putket konepellin alla seikkailee. Oletko katsonut, ettei ohjaustehostimesta ole liemet karannut?

Luulisi tomaatinkin jotenkin reagoivan, jos sieltä osa öljyistä tulee pihalle! Onhan ne melkein idioottivarmoja, mutta ei kai ne ilman öljyä sentään toimi.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Tutkittu on. Tehostimesta ei ole karannut öljyä. Siellä on sitä paitsi Saabin omat litkut sisällä. Kyseessä siis todellakin on autom.vaihteiston vuoto. Laatikosta ehti karata n. 1/2 litraa öljyä. Tapahtuneesta on nyt 8 tuntia ja auto on siitä asti seissyt tasaisella alustalla, eikä tippaakaan aut.vaiht. öljyä ole vuotanut ulos. Moottoriöljyä on toki vuotanut, sillä eihän Saab ole osannut tehdä vielä yhtään moottoria, joka ei vuoda öljyä kun 200tkm ylittyy.


"kohta loppuu ymmärrys"
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

mwessman kirjoitti:Tutkittu on. Tehostimesta ei ole karannut öljyä. Siellä on sitä paitsi Saabin omat litkut sisällä. Kyseessä siis todellakin on autom.vaihteiston vuoto. Laatikosta ehti karata n. 1/2 litraa öljyä. Tapahtuneesta on nyt 8 tuntia ja auto on siitä asti seissyt tasaisella alustalla, eikä tippaakaan aut.vaiht. öljyä ole vuotanut ulos. Moottoriöljyä on toki vuotanut, sillä eihän Saab ole osannut tehdä vielä yhtään moottoria, joka ei vuoda öljyä kun 200tkm ylittyy.


"kohta loppuu ymmärrys"
Turbiinikopan ja lootan välinen tiiviste sökö, itellä sama vika lorottaa tasesti pultin kohdalta kun öljy tulee pultinreiästä pois.

toisaalta jos öljy tulee vain ja ainoastaan koneen ja turbiinikopan välistä niin siellä on stefa ja laatikon öljypumpumpun liuklaakeri. (jos liukulaakeriin tulee välystä niin vuoto on aika valtaisaa)
titaro
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Marras 13, 2004 17:06

Viesti Kirjoittaja titaro »

Bullshit. Ainakin -94 gm satku vuotaa kuin pistetty sika...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

mwessman kirjoitti:Tutkittu on. Tehostimesta ei ole karannut öljyä. Siellä on sitä paitsi Saabin omat litkut sisällä. Kyseessä siis todellakin on autom.vaihteiston vuoto. Laatikosta ehti karata n. 1/2 litraa öljyä. Tapahtuneesta on nyt 8 tuntia ja auto on siitä asti seissyt tasaisella alustalla, eikä tippaakaan aut.vaiht. öljyä ole vuotanut ulos. Moottoriöljyä on toki vuotanut, sillä eihän Saab ole osannut tehdä vielä yhtään moottoria, joka ei vuoda öljyä kun 200tkm ylittyy.


"kohta loppuu ymmärrys"
Oletkos muuten nähnyt ikinä kuivaa "voortin" moottoria.. 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
titaro
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Marras 13, 2004 17:06

Viesti Kirjoittaja titaro »

En..... Vähän vaan nolottaa, kun faijalla on 2 nipponia...korjaan, siis nissania ja eivät kumpikaan vuoda mitään nestettä pihalle. No, enpä silti vaihtaisi riisikulhoon!!!
Vastaa Viestiin