moniurahihnan ohjainrullan ja kiristimen muttereiden momentt

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

moniurahihnan ohjainrullan ja kiristimen muttereiden momentt

Viesti Kirjoittaja Mataz »

semi kiire... Eli mihin momenttin pitää vetää?
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: moniurahihnan ohjainrullan ja kiristimen muttereiden momentt

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ei löydy wissistä erikseen näköjään, taittopyörä ainakin pyörii kiristyssuuntaan ja ihan rannetiukkuteen olen itse laittanut eikä kertaakaan ole irronnut. Muista vaan että ne vastajengat on alumiinissa ettet ihan hullun lailla vedä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: moniurahihnan ohjainrullan ja kiristimen muttereiden momentt

Viesti Kirjoittaja Mataz »

joo että ei sillee "sitten kun olkapäämomentti napsahtaa"... ;) päätin sit tosiaan vaihtaa koko kiristimen, kun ei ole tarkkaa tietoa millon nuo on vaihdettu. 80e sain tingattua fixukselta, tais olla ihan bilstein merkiltään. Apurulla 40e ja hihnan perässä joutu ajamaan tänne motonettiin saakka. Kirpaseehan tuo hinta mut toivotaan että auttaa ääneen... Sit pitää miettiä lisää jos ei hiljene.
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: moniurahihnan ohjainrullan ja kiristimen muttereiden momentt

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos wis tai korjaamokäsikirja ei erikseen mainitse momentteja, on M8- liitoksen yleissuositus 20Nm.
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: moniurahihnan ohjainrullan ja kiristimen muttereiden momentt

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Jees. Laitoin silleen sopivasti, mtien hyvältä tuntu. Pitää tarkistaa parin päivän päästä ettei ole päässy löystymään.

Ja katosi muuten kaikki hälyäänet, tyhjäkäynnillä kuin eri kone!

Apurullan laakeri oli aika valmis, joka aiheutti tietenkin hankaavaa ääntä. Outoa ajoittain (kun kompura menee päälle tai laturi kuormittuu esim. flektin käynnistyessä) rohisevaa ääntä aiheutti kiristimen liukupinnan nailonin tms. loppuun kuluminen ja siitä johtuen kiristin pääsi hankaamaan lohkon kylkeen. Linjauskin oli jo silmämääräisestikin millin pari pielessä, jonka vesa67 tarkkasilmäisenä bongasi, kun tuota outoa ääntä ihmettelimme.

Kiristimen takapuolelta löytyi tähän viittaavia naarmuja. Lähti muuten aika mielenkiintonen ja yllättävän kuuluva ääni tuosta, vaikkei paljon olekaan liikkunut. Eli jos ääntää, niin aina se ei ole se kompura ;)

Edellinen omistaja oli päättänyt ilmeisesti jakoketjun vaihtoa teettäessään säästää tuossa, ja kiristintä ja tuskin tuota apurullaakaan ei ollut vaihdettu. Kiristimen ja lohkon väliin oli kyllä laitettu prikka linjauksen muuttamiseksi, mutta ei tuo ollut riitänyt ja kiristin oli tämä vuoksi päässyt elämään myös myös ei toivotussa suunnassa ja kääntynyt ajan mittaan hankaamaan kuitenkin lohkoa. Itse huomasin äänen pari kk sitten ja tuo paheni päivä päivältä.
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Vastaa Viestiin