mistä johtuu diisselin savutus tyhjäkäynnillä?
mistä johtuu diisselin savutus tyhjäkäynnillä?
volvo penta TAMD 41 lykkää valkosta savua tyhjäkäynnillä, niin kylmänä kun lämpimänä. tietääkö joku moottoriguru onko tälle jotain tehtävissä, kun itsellä ei näistä dieselkoneista vielä niin syvää kokemusta ole kertynyt.
#3272
Re: mistä johtuu diisselin savutus tyhjäkäynnillä?
Haiseeko savu palamattomalle dieselille? Jos haisee niin palaminen on huonoa, syynä voi olla esim. väärä (liian myöhäinen) ruiskutusennakko tai huonossa kunnossa olevat suutinkärjet. Kyseessä ilmeisesti suoraruiskutusmoottori? Ovat tarkempia suutinten kunnolle kuin vanhat esikammiot. Tai sitten vetää ilmaa sekaan jostain, tai polttoaineen joukossa vettä.. Puristuksetkin voisi mitata, ja käykö moottori liian kylmänä koko ajan?
Vaihtoehtojahan on paljon, mutta jostain syystä ei polta kunnolla. Ei siis saa liikaa syöttöä vaan polttoaine ei höyrysty ja syty kunnolla.
Vaihtoehtojahan on paljon, mutta jostain syystä ei polta kunnolla. Ei siis saa liikaa syöttöä vaan polttoaine ei höyrysty ja syty kunnolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: mistä johtuu diisselin savutus tyhjäkäynnillä?
Jollekkin diisselin käryllehän tuo tuoksuu. Tolle moottorimallille ilmeisesti tyypillinen ominaisuus. Lämmöt nousee ajaessa normaalisti, ja vettä ei ole polttoaineen seassa. Saako noita suuttimia jotenkin huollettua vai pitääkö ostaa uudet? Millanes homma toi pumpun säätö on?
#3272
Re: mistä johtuu diisselin savutus tyhjäkäynnillä?
Suuttimet saa huollettua dieselhuollossa, avautumispaineiden säätö ja uudet kärjet luokkaa 100e/suutin usein.
Pumpun säätö riippuu moottorista että miten tehdään, voi vaatia heittokellolla männän asennon mittausta.
Pumpun säätö riippuu moottorista että miten tehdään, voi vaatia heittokellolla männän asennon mittausta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: mistä johtuu diisselin savutus tyhjäkäynnillä?
Mårå
Valkoinen savu merimoottorissa viittaa valitettavan usein polttoaineen ja veden sekoittumisesta sylinterissä. Kansi halki, sylinteriputki halki jne, Yhden Volvon merimoottorin olen nähnyt jossa sylinerputki syöpynyt puhki ja puhalsi nätisi valkoista savua putkesta. Suuttimien ja pumpun ongelmat ilmenevät kyllä enemmänkin mustana savuna. Onko mottorissa suljettu makeavesijäähdytys vai jäähdyttääkö suoraan merivedellä. Jos suljettu niin häviääkö vettä.
Valkoinen savu merimoottorissa viittaa valitettavan usein polttoaineen ja veden sekoittumisesta sylinterissä. Kansi halki, sylinteriputki halki jne, Yhden Volvon merimoottorin olen nähnyt jossa sylinerputki syöpynyt puhki ja puhalsi nätisi valkoista savua putkesta. Suuttimien ja pumpun ongelmat ilmenevät kyllä enemmänkin mustana savuna. Onko mottorissa suljettu makeavesijäähdytys vai jäähdyttääkö suoraan merivedellä. Jos suljettu niin häviääkö vettä.
Re: mistä johtuu diisselin savutus tyhjäkäynnillä?
Musta savu = nokea liian vähähappisesta palamisesta
Valkoinen savu (dieselin hajuinen) = täysin palamattomia hiilivetyjä
Mutta kyllä se valkoinen savu toki useinkin vettä on.
Valkoinen savu (dieselin hajuinen) = täysin palamattomia hiilivetyjä
Mutta kyllä se valkoinen savu toki useinkin vettä on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: mistä johtuu diisselin savutus tyhjäkäynnillä?
Måråt
Juu, usein on vettä mutta tarkemmin ajatellen niin pitäisi kyllä periaatteessa tunkea valkoista savua koko kierrosalueella. Sellainen tuli myös mieleen että jäähdytysvesi ei riitä tyhjäkäynnillä ja höyrystää pakoputkistoa jäähdyttävän veden. Mene ja tiedä, pitäisi kyllä selvittää kun ei ole ihan normaali ilmiö.
Juu, usein on vettä mutta tarkemmin ajatellen niin pitäisi kyllä periaatteessa tunkea valkoista savua koko kierrosalueella. Sellainen tuli myös mieleen että jäähdytysvesi ei riitä tyhjäkäynnillä ja höyrystää pakoputkistoa jäähdyttävän veden. Mene ja tiedä, pitäisi kyllä selvittää kun ei ole ihan normaali ilmiö.
Re: mistä johtuu diisselin savutus tyhjäkäynnillä?
makeavesijäähdytys, eikä kulu vettä, jäähdytysneste on myöskin kauniin väristä. Enkä oikein usko että polttoaineen seassaakaan olisi vettä kun tuossa on vedenerotin eikä sinne ole kertynyt tippaakaan.
#3272