Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Tässäpä omia kokemuksia aiheesta. Käytin 2 kertaa paikallisessa yrityksessä (ei merkkiliike) säädättämässä nelipyörä suuntauksessa (ihan laadukkaat laitteet). Mutta ei tuntunut hyvältä kummankaan kerran jälkeen. Tilailin etupäähän kaikki uretaaniset ja takapäähän sen tukivarren etupään puslan. Takapään ne poikittaiset oli myös harkinnassa uretaanisiksi mutta tilaaminen meni liian kalliiksi kun muita kiinnostuneita ei ollut. Laitoin sitten nuo oem motonet puslat (moog oli valmistaja) lisäksi hankin kaksi sarjaa Monroen Magic camper (mc112) pultteja.
Kun ajettavuus oli ihan syvältä noiden paikallisten säätöjen jälkeen niin ajelin Kemin Aineelle, 5 min ja ilmoitus tuli että takapään poikittaiset puslat ihan väljät. No ei ihme että auto kulkee ku ajokoira säätöjenkin jälkeen (luulis nyt että nuo tarkistetaan ennen ku aletaan säätämään).
No vaihoin nuo kaikki puslat (poikittaisista alimmat ja takatukivarren etu pusla vaihettiin säätäjän toimesta) ja Kemiin Aineelle säätämään. Kaikki arvot saatiin noilla pulteilla ja säädöillä keskelle ohjearvoja (ei siis toleranssi alueelle vaan tarkalleen ohje arvoihin). Ja nyt on ajettavuus sitä mitä pitääkin.
Säätäjä totesi muuten että noin hyvin ei ole saanut noita kohilleen ennen takapäähän joten nuo pultit on hyvä hankinta varsinkin enemmän madalletuissa.
Auto siis tuo Aero 9-5 ja siinä on -40mm alusta.
V-M
Kun ajettavuus oli ihan syvältä noiden paikallisten säätöjen jälkeen niin ajelin Kemin Aineelle, 5 min ja ilmoitus tuli että takapään poikittaiset puslat ihan väljät. No ei ihme että auto kulkee ku ajokoira säätöjenkin jälkeen (luulis nyt että nuo tarkistetaan ennen ku aletaan säätämään).
No vaihoin nuo kaikki puslat (poikittaisista alimmat ja takatukivarren etu pusla vaihettiin säätäjän toimesta) ja Kemiin Aineelle säätämään. Kaikki arvot saatiin noilla pulteilla ja säädöillä keskelle ohjearvoja (ei siis toleranssi alueelle vaan tarkalleen ohje arvoihin). Ja nyt on ajettavuus sitä mitä pitääkin.
Säätäjä totesi muuten että noin hyvin ei ole saanut noita kohilleen ennen takapäähän joten nuo pultit on hyvä hankinta varsinkin enemmän madalletuissa.
Auto siis tuo Aero 9-5 ja siinä on -40mm alusta.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Kiitokset vinkeistä.
Perjantaina menee paikalliseen merkkiliikkeeseen nelipyöräsuuntaukseen
Tilasin myös PCS:stä säädettävät macig-camber pultit varuiksi etupäähän.
Koitan painottaa että tutkii nuo puslat yms. välyydet alustasta mahdollisimman tarkkaan.
Perjantaina menee paikalliseen merkkiliikkeeseen nelipyöräsuuntaukseen
Tilasin myös PCS:stä säädettävät macig-camber pultit varuiksi etupäähän.
Koitan painottaa että tutkii nuo puslat yms. välyydet alustasta mahdollisimman tarkkaan.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Huomiona että nuo säätö pultit oli tarpeen vain takapäähän. Ja tuo MC112 sopii takapään puslille. Muut säädöt onnistuu ihan orkkis osilla (jos kaikki on kunnossa).
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
No hyvä tietää että takapäähänkin saa säätöpultit.
Etupään kanssa on lähinnä ongelmia tuon camper kulman kanssa (siksi nuo pultit).
No ilmoittelen säätöjen jälkeen miten kävi.
Etupään kanssa on lähinnä ongelmia tuon camper kulman kanssa (siksi nuo pultit).
No ilmoittelen säätöjen jälkeen miten kävi.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Kiitos selvennyksestä asiaan V-M en huomioinnut edellistä postausta.V-M kirjoitti:Huomiona että nuo säätö pultit oli tarpeen vain takapäähän. Ja tuo MC112 sopii takapään puslille. Muut säädöt onnistuu ihan orkkis osilla (jos kaikki on kunnossa).
V-M
Asia nyt harvinaisen selvä.
Viimeksi muokannut Pedri, Ke Marras 09, 2011 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Etupäässä ei ollut mitään ongelmia säätää orkkis pulteilla.
Siis häh? Lueppa uudelleen tuo mun postaus. Takapään puslat uloimmat joita on 2kpl per puoli. Niihin on nuo mc112 pultit juurikin camperin säätöä varten.
V-M
Siis häh? Lueppa uudelleen tuo mun postaus. Takapään puslat uloimmat joita on 2kpl per puoli. Niihin on nuo mc112 pultit juurikin camperin säätöä varten.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Näemmä tuo MC112 käy eteen tai taaakse, jos camper säädön kanssa ongelmia.
Tilaamani pultit olivat juurikin MC112 ja valmistaja on H&R.
Tilaamani pultit olivat juurikin MC112 ja valmistaja on H&R.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Tuomio tuli merkkiliikeessä.V-M kirjoitti:Etupäässä ei ollut mitään ongelmia säätää orkkis pulteilla.
Siis häh? Lueppa uudelleen tuo mun postaus. Takapään puslat uloimmat joita on 2kpl per puoli. Niihin on nuo mc112 pultit juurikin camperin säätöä varten.
V-M
Etupää täysin OK säädön jälkeen.
Uloimmat puslat on väljät takapäässä ja
ohjearvoista mikään ei ollut sallituissa rajoissa.
Asentaja ihmetteli tuota mc112 pulttihommaa ja
totesi camber säädön olevan mahdollista vain jarrulevyn
taakse tulevilla slimmi säätölevyillä.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Asentaja ei ole ajantasalla asiasta.Pedri kirjoitti: Asentaja ihmetteli tuota mc112 pulttihommaa ja
totesi camber säädön olevan mahdollista vain jarrulevyn
taakse tulevilla slimmi säätölevyillä.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Minkä valmistajan puslat laitan jotta kestävyys hyvä scantech,moog,orkkis?
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Moog:it meni mulla paikalleen nyt. Kestävyydestä en tiiä.Pedri kirjoitti:Minkä valmistajan puslat laitan jotta kestävyys hyvä scantech,moog,orkkis?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Scantechin pussissa on usein paskaa. Orkkis lienee turvallisin ratkaisu.
Eski
Eski
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Lemförderin valmistamat puslat laitan. Kävi miten kävi.
Scantech joutaa karkeajäte astiaan tai palautus motonettiin.
Scantech joutaa karkeajäte astiaan tai palautus motonettiin.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Itsellä on myös ongelmia ajettavuuden kanssa (tai ainakin luulen niin).
Auto reagoi mielestäni liian herkästi ohjaukseen ja sitä pitää vahtia yli 100 km/h nopeuksissa. Sama ongelma on niin kesä-/kuin talvirenkaillakin. Samoin sivutuuli tuntuu ottavan niin hemmetisti. Edellisessä Saabissa ei ollut tämmöstä ongelmaa, vaan se meni kuin juna (95, -02).
Autoon on vaihdettu takapään puslat (6 kpl) samalla kun asennutin tasonsäätö-sarjan. Autossa on sport-alusta.
Työt tehtiin Laakkosella (merkkiliike). Lopuksi tietysti nelipyöräsuuntaus, jonka jälkeen arvot:
Camber ja auraus(asteita ja minuutteja):
etuvasen: -0,56 ja 0,09 (ohjearvoalueet: (-1,24 -0,24) ja (0,06 0,11)
etuoikea: -1,17 ja 0,08
takavasen: -0,32 ja 0,11 (ohjearvoalueet: (-1,21 -0,51) ja (0,07 0,19)
takaoikea: -0,46 ja 0,12
Pitäisiköhän etupään aurausta vielä pienentää? Vai voiko takapään Camber vaikuttaa? Sehän ei näytä olevan alueella
Auto reagoi mielestäni liian herkästi ohjaukseen ja sitä pitää vahtia yli 100 km/h nopeuksissa. Sama ongelma on niin kesä-/kuin talvirenkaillakin. Samoin sivutuuli tuntuu ottavan niin hemmetisti. Edellisessä Saabissa ei ollut tämmöstä ongelmaa, vaan se meni kuin juna (95, -02).
Autoon on vaihdettu takapään puslat (6 kpl) samalla kun asennutin tasonsäätö-sarjan. Autossa on sport-alusta.
Työt tehtiin Laakkosella (merkkiliike). Lopuksi tietysti nelipyöräsuuntaus, jonka jälkeen arvot:
Camber ja auraus(asteita ja minuutteja):
etuvasen: -0,56 ja 0,09 (ohjearvoalueet: (-1,24 -0,24) ja (0,06 0,11)
etuoikea: -1,17 ja 0,08
takavasen: -0,32 ja 0,11 (ohjearvoalueet: (-1,21 -0,51) ja (0,07 0,19)
takaoikea: -0,46 ja 0,12
Pitäisiköhän etupään aurausta vielä pienentää? Vai voiko takapään Camber vaikuttaa? Sehän ei näytä olevan alueella
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Pyöränkulmien arvojen vaikutus ajettavuuteen
Mulla oli etupää ihan samalla tavalla toleranssi alueella noiden aikasempien säätöjen jälkeen mutta takapää ihan mitä sattuu sekä aurauksen että campperin osalta. Ja tuo takapää säätö kyllä vaikutti yllättävän paljon.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135