9-3 automaatin tyyppiviat
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
En ole wissistä tai mistään muualtakaan tarkistanut, miten laatikon pitäisi toimia. Minulla se kuitenkin toimii siten kuten kerroin. Pakkovaihtoja alaspäin ei tapahdu kahdella suurimmalla vaihteella, jos kierrokset ovat >= 1800 rpm. Voi laittaa kaasun ihan pohjaan, koska siellä ei ole mitään kickdown-pykälää. Tiptronicissa on ihan selvä pykälä kaasupolkimessa ja sen yli ei pidä polkaista, jos haluaa vedätellä valitulla vaihteella.
Käsivalintaa en itse käytä oikeastaan koskaan. En käyttänyt sitä vag-auton tip-laatikossakaan. Sen sijaan minun vag-autossa oli tip-laatikossa mahdollisuus valita automaatti-asennolle suurin mahdollinen pykälä. Sitä tuli käytettyä, kun ajeli mäkistä ja mutkaista pikkutietä. Valitsin 4-asennon, jolloin laatikko pysyi 4-vaihteella eikä koko ajan vaihtanut 4- ja 5- vaihteiden kesken (ylä- alamäissä).
Sitten oikeastaan varsinaiseen aiheeseen eli kestävyyteen.
Luultavasti tuo manuaaliasento ei anna pitää "liian" suurta vaihdetta päällä, kun aletaan kiihdyttämään rajusti, juuri sen kestävyyden takia. Bensavehkeessäkin on jo vakiona kohtuu hyvät väännöt alhaalla, puhumattakaan dieselistä tai lastutetusta bensasta. Alle tuon maagisen 1800 rpm:n täyskiihdytys olisi melkoista vedätystä. Nytkin on melkoinen jurinan tunne täyskiihdytyksessä tuon lyhyen ajan (1800 - 2000), ennenkuin kierrokset nousee yli 2 tonnin ja vasta sitten tuntuu homma "normaalilta".
Usean vuoden kokemuksesta ZF:n laatikosta (samasta johon jcarlson viittasi) voin sanoa, että kaiken kaikkiaan se on hyvä laatikko. Sitä on myös Aisinin laatikko. Valintani olisi, jos saisi valita Saabiin, niin ehkä kuitenkin ZF. Molemmat kestävät varmaan nyt niin hyvin kuin automaatit yleensä kestävät oikein ja säännölisesti huollettuna. Saabilla tuo laatikon öljynvaihto kuuluu ihan huolto-ohjelmaan. Näin ei ole vag-autoissa ja siitäpä syystä ZF:n laatikoita hajoilee. Syy ei suinkaan ole ZF:n laatikon, vaan maahantuojan järjettömän huolto-ohjelman. Tiedän tämän kokemuksesta, koska oman autoni laatikko hajosi 330 tkm kohdalla. Koskaan ei oltu mitään laatikolle tehty, kun oli ikiöljyt. Niinpä niin. Tavallaan kestävä laatikko, kun niinkin pitkään meni. Voi vain miettiä, että kuinka pitkälle olisi mennyt säännöllisellä huollolla. Tämä Aisinin laatikolle kuuluva huolto valaa jollakin tavalla luottoa ko. Saabin automaatteja kohtaan. Edellyttäen tietenkin, että ne on tehty ajallaan, miksei jopa tiheämmin.
Automaatit kestää minkä kestää. Huollettuna aina todennäköisemmin pitempään ilman ongelmia. Itse ajan automaatilla ehdottomasti. Hajoamista ja ohenevaa pörssiä halveksuen. On se vaan niin mukava.
Käsivalintaa en itse käytä oikeastaan koskaan. En käyttänyt sitä vag-auton tip-laatikossakaan. Sen sijaan minun vag-autossa oli tip-laatikossa mahdollisuus valita automaatti-asennolle suurin mahdollinen pykälä. Sitä tuli käytettyä, kun ajeli mäkistä ja mutkaista pikkutietä. Valitsin 4-asennon, jolloin laatikko pysyi 4-vaihteella eikä koko ajan vaihtanut 4- ja 5- vaihteiden kesken (ylä- alamäissä).
Sitten oikeastaan varsinaiseen aiheeseen eli kestävyyteen.
Luultavasti tuo manuaaliasento ei anna pitää "liian" suurta vaihdetta päällä, kun aletaan kiihdyttämään rajusti, juuri sen kestävyyden takia. Bensavehkeessäkin on jo vakiona kohtuu hyvät väännöt alhaalla, puhumattakaan dieselistä tai lastutetusta bensasta. Alle tuon maagisen 1800 rpm:n täyskiihdytys olisi melkoista vedätystä. Nytkin on melkoinen jurinan tunne täyskiihdytyksessä tuon lyhyen ajan (1800 - 2000), ennenkuin kierrokset nousee yli 2 tonnin ja vasta sitten tuntuu homma "normaalilta".
Usean vuoden kokemuksesta ZF:n laatikosta (samasta johon jcarlson viittasi) voin sanoa, että kaiken kaikkiaan se on hyvä laatikko. Sitä on myös Aisinin laatikko. Valintani olisi, jos saisi valita Saabiin, niin ehkä kuitenkin ZF. Molemmat kestävät varmaan nyt niin hyvin kuin automaatit yleensä kestävät oikein ja säännölisesti huollettuna. Saabilla tuo laatikon öljynvaihto kuuluu ihan huolto-ohjelmaan. Näin ei ole vag-autoissa ja siitäpä syystä ZF:n laatikoita hajoilee. Syy ei suinkaan ole ZF:n laatikon, vaan maahantuojan järjettömän huolto-ohjelman. Tiedän tämän kokemuksesta, koska oman autoni laatikko hajosi 330 tkm kohdalla. Koskaan ei oltu mitään laatikolle tehty, kun oli ikiöljyt. Niinpä niin. Tavallaan kestävä laatikko, kun niinkin pitkään meni. Voi vain miettiä, että kuinka pitkälle olisi mennyt säännöllisellä huollolla. Tämä Aisinin laatikolle kuuluva huolto valaa jollakin tavalla luottoa ko. Saabin automaatteja kohtaan. Edellyttäen tietenkin, että ne on tehty ajallaan, miksei jopa tiheämmin.
Automaatit kestää minkä kestää. Huollettuna aina todennäköisemmin pitempään ilman ongelmia. Itse ajan automaatilla ehdottomasti. Hajoamista ja ohenevaa pörssiä halveksuen. On se vaan niin mukava.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Minun 9-3:ssa tuo 6-vaihteinen toimii kylläkin niin, että manuaalitoiminolla pitää valitun vaihteen (minkä tahansa) päällä vaikka kierrokset ovat alle 1500r/min ja tallaa kaasun pohjaan. Itse olen ainakin erittäin tyytyväinen tähän nykyisen autoni moottori/vaihteisto -paketin toimintaan. Kulutuskin on pysynyt alhaisempana kuin osasin kuvitellakaan: keskikulutus kolmelta viimeiseltä kuukaudelta n.10l/100km. Talvirenkaiden ja -rajoitusten vaihdon myötä näyttäisi vielä reilu puoli litraa kulutus tippuvan.
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Samaa mieltä. Nämä vaihtamiset on kaikki käyty läpi muuta vuosi sitten ja faktat on nk. pyödässä. Kysypä mitä tahansa automaatista, vaikka sen vaihdekepistä, niin vakiovastaus on, että se toimii huonosti. Ilman perusteluja tietenkin.jcarlson kirjoitti:Ja sitten alkaa hätäinen puolustelu ja herneiden nokkaan veto kun joku uskaltaa väittää että kaikki ei olekaan Saabissa parasta mahdollista. Mukahumoristisesti kärjistystä jatkaen.Marko A kirjoitti:Jälleen me päästiin tähän... Joku kysyy automaatin luotettavuutta ja alle kymmenessä postissa jo verrataan, miten softattu-joku-toinen-merkki vetää hienommin rajoitinta vasten, tai että sillä voi viritettynä kiihdyttää lähes tyhjäkäyntiä (1000rpm) hyväksi käyttäen. Noin niinkuin mukahumoristisesti tätä juttua kärjistäen![]()
Sinänsä tuo automaatin käytöksen käsittely ei kuulu tähän threadiin mutta pidetään faktat faktoina ja mielipiteet mielipiteinä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Rupatellaanko seuraavaksi talvirenkaista ja sitten moottoriöljyistä?



Re: 9-3 automaatin ominaisuudet
Rupatellaan mistä rupatellaan, saadaan banaania kohta kaikki kun tämä ketju moderoidaan.
Kuriositeettina tuon esille sellaisen faktan, että SS mallin tullessa markkinoille ilmoitettiin sen taloudellisimmaksi nopeus-vaihdeyhdistelmäksi 60 km/h ja vaihde 5/5 manuaalilla.
Kierroksia silloin muistaakseni noin 1250 rpm. Ylämäkeen tuota yhdistelmää on turha ajatella, mutta tasamaalla täysin käyttökelpoinen kierrosalue ja Hirschin kanssa myös tuosta hyvin kiihdytettävissä.

Kuriositeettina tuon esille sellaisen faktan, että SS mallin tullessa markkinoille ilmoitettiin sen taloudellisimmaksi nopeus-vaihdeyhdistelmäksi 60 km/h ja vaihde 5/5 manuaalilla.
Kierroksia silloin muistaakseni noin 1250 rpm. Ylämäkeen tuota yhdistelmää on turha ajatella, mutta tasamaalla täysin käyttökelpoinen kierrosalue ja Hirschin kanssa myös tuosta hyvin kiihdytettävissä.
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Piti testata kun kaupassa kävin ajelemassa. Neljänkympin vauhdista M päälle ja tikusta tökkimällä neloselle. Kierroksia n. ~1300rpm -> kaasu pohjaan -> ahtopaineet alkaa nätisti nousta, momentinmuunnin lukittuna koko ajan, vaihde pysyy samana. Eli kyllä ainakin tuolla A6 laatikolla onnistuu juristamaan hyvinkin matalilla kiekoilla jos vain haluaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
No se on sitten tuon viislovisen lootan turvaksi tämä toiminto. 6-vaihteisethan pitäskin olla kautta linjan lujempia. 2008 kohdalla oli kyllä maininta molemmilla laatikoilla tästä. No ei ole eka asia mikä menee ristiin wis ja epc tulkinnoissa.
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Oikein hieno homma, jos 6-vaihteisen automaatin sentronic toimii kuten pitääkin.
5-vaihteisen 9-5:n vastaava toiminto on nimittäin aika surkea.
5-vaihteisen 9-5:n vastaava toiminto on nimittäin aika surkea.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Onkohan joku testannut laatikon ohjelmoinnin päivityksen jälkeen?jcarlson kirjoitti:Oikein hieno homma, jos 6-vaihteisen automaatin sentronic toimii kuten pitääkin.
5-vaihteisen 9-5:n vastaava toiminto on nimittäin aika surkea.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat


Täytyykin kysyä tässä vaiheessa kun pahin mylläkkä on laantumassa, että miltäs näyttää ketjun aloittajan puolesta, onko jo autoa käyty tutkimassa??

Muista sitten ettet pysty kiihdyttelemään isoimmilla vaihteilla kaasu pohjassa tyhjäkäynnin pinnasta!

Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Ei vaan automaattiasennossa erityisesti pienimmillä.
Suosittelen vannoutuneille automaattimiehille sen manuaalin testaamista. Voi olla, että tulee yllätys, kun ei ole aiemmin tiennytkään kuinka väännökkäällä koneella ajelee.

Suosittelen vannoutuneille automaattimiehille sen manuaalin testaamista. Voi olla, että tulee yllätys, kun ei ole aiemmin tiennytkään kuinka väännökkäällä koneella ajelee.
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
.
Viimeksi muokannut saabillua, Su Tammi 15, 2012 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
En testaa koskaan edes autoliikkeiden koeajoilla manuaalivaihteisia malleja. Ellei automaattia löydy, saa minun puolestani olla.
Tyypissä vikaa ....
Ainoa automaatti, jota en uskaltaisi ostaa, on DSG. Syynä on sen vikaherkkyys. Käyn kyllä niitä mielelläni koeajamassa, mutta en ostaisi. Huollettuna menee Aisinit, ZF:t sun muut, mutta DSG ei millään.
Tyypissä vikaa ....
Ainoa automaatti, jota en uskaltaisi ostaa, on DSG. Syynä on sen vikaherkkyys. Käyn kyllä niitä mielelläni koeajamassa, mutta en ostaisi. Huollettuna menee Aisinit, ZF:t sun muut, mutta DSG ei millään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Ketjun aloittajana kiitän aktiivisuudesta. Tietoa tomaatin ominaisuuksista tuli näin noviisin näkökulmasta runsaasti. Mutta ko. yksilö ei tule tämän talouden pihaan, sillä välimatkan vuoksi tutustumiseen ei ole ollut mahdollisuutta ja nyt kiesi on kuulemma sitten myyty/varattu
Tosin nettiautosta löytyi oitis lähes vastaava, mutta SS ja vuoden uudempi (-09).

Tosin nettiautosta löytyi oitis lähes vastaava, mutta SS ja vuoden uudempi (-09).
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Ole hyvä ja anteeksi.. 
