EDIT: Olikin TiDS
Haku oli ~tulokseton ja TTID triidi pitkä kuin nälkävuosi, sallinette että kysäsen täällä <3
Potilas on 9-3 150 heppasella TTID:llä, vuosimalli 06 tai jotain sinnepäin. En ole ite vehkeeseen tutustunut mutta kertoman mukaan nykii ajossa (en tiedä onko kiihdyttäessä ja/tai tasakaasulla) ja sammuilee liikennevaloissa. Ei kuulemma tarttaa kovinkaan suosiollisesti sammumisen jälkeen ja ilmeisesti viileämmillä säillä oireilee pahemmin.
Vikakoodin lukuun ja muihin tutkimuksiin on menossa reilun viikon päästä, mutta oisko mitään vihjeitä vakio-ongelmista mihin suuntaan rasvaroopea ohjata ettei tarttisi maksaa turhanpäiväisestä vianhausta?
Polttoainesuodattimen vaihdosta ei ole tietoa, mutta merkkiliikkeessä huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.
9-3 TiDS nykii ja sammuilee
9-3 TiDS nykii ja sammuilee
Viimeksi muokannut Krisse, Pe Syys 30, 2011 22:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 9-3 TiDS nykii ja sammuilee
Kysymys on sikäli pielessä, että
2006 ei ole myyty TTiD moottoreilla varustettuja Saabeja.
Jos vuosimalli ja 150hv teho pitää paikkaansa niin ongelmasi koskee TiDS mallia.
Villi veikkaus: EGR
Kokeile sitä hakusanaa.
Muuta toki otsikkoa.
2006 ei ole myyty TTiD moottoreilla varustettuja Saabeja.
Jos vuosimalli ja 150hv teho pitää paikkaansa niin ongelmasi koskee TiDS mallia.
Villi veikkaus: EGR
Kokeile sitä hakusanaa.
Muuta toki otsikkoa.
Re: 9-3 TiDS nykii ja sammuilee
Joo, no hakua on nyt käytetty mutta ei oikein tähän täsmäävää ropleemia tullut vastaan. Onhan siellä nykimistä kiihdyttäessä ja voimanpuutetta 2000+ kierroksella mutta ei tässä ole sellaisia oireita.
Vähän tarkennustakin olen saanut vikakuvaukseen ja ollut nyt kyydissäkin. Oire esiintyy siis lähinnä syyssäillä, ei lämpimällä eikä kunnon talvessa ja VAIN jos kone ei ole vielä normaalilämmin. Koneen lämmettyä kaikki pelaa kuin junan vessa säästä riippumatta.
Ja kun kyydissä olin niin havaitsin tuon nykimisenkin, mutta ei se ollutkaan sellaista pehmeää nykimistä ja nyhtämistä niinkuin olen nykimisen ymmärtänyt vaan tää oli ennemminkin sellainen ihan törkeän terävä nykäys. Lähdettiin kylmällä autolla pihasta ja auto nykäisi niin hulvattomasti (mateluvauhdissa parkkipaikalla) että luulin että oikein kävi jotain, mutta se olikin 'vain' tämä ongelma mikä on päällä.
Auto oli tänään remonttimestoilla jossa totesivat oireen mutta vikakoodeja ei ollut muistiin jäänyt eikä keksineet oikein muutakaan. Asia jäi toistaiseksi siihen jamaan että odotellaan vähän kylmempiä säitä jolloin lämpenemis- ja oireiluvaihe on pitempi ja hyvässä lykyssä saadaan testerillä reaaliaikaista dataa ulos oikealla hetkellä.
Vähän tarkennustakin olen saanut vikakuvaukseen ja ollut nyt kyydissäkin. Oire esiintyy siis lähinnä syyssäillä, ei lämpimällä eikä kunnon talvessa ja VAIN jos kone ei ole vielä normaalilämmin. Koneen lämmettyä kaikki pelaa kuin junan vessa säästä riippumatta.
Ja kun kyydissä olin niin havaitsin tuon nykimisenkin, mutta ei se ollutkaan sellaista pehmeää nykimistä ja nyhtämistä niinkuin olen nykimisen ymmärtänyt vaan tää oli ennemminkin sellainen ihan törkeän terävä nykäys. Lähdettiin kylmällä autolla pihasta ja auto nykäisi niin hulvattomasti (mateluvauhdissa parkkipaikalla) että luulin että oikein kävi jotain, mutta se olikin 'vain' tämä ongelma mikä on päällä.
Auto oli tänään remonttimestoilla jossa totesivat oireen mutta vikakoodeja ei ollut muistiin jäänyt eikä keksineet oikein muutakaan. Asia jäi toistaiseksi siihen jamaan että odotellaan vähän kylmempiä säitä jolloin lämpenemis- ja oireiluvaihe on pitempi ja hyvässä lykyssä saadaan testerillä reaaliaikaista dataa ulos oikealla hetkellä.
Re: 9-3 TiDS nykii ja sammuilee
Mulla on sama kone ja alakierrosvääntö hukassa keväästä asti ja pientä nykimistä tai vedon epätasaisuttaa (miksi sitä haluaa kutsua) ei voi olla huomaamatta, mutta ei mitään dramaattista nyykähtelua tai totaalista vedon katkeamista.
Voisko olla joku anturi rikki? En tiedä mikä noita sammumisia aiheuttaa. Jos tehot katkeaa täysin, niin voisko polttoainesyötön pätkiminen aiheuttaa moista? Hmm.. arvailuja vaan. Tai jos joku anturi pimenee, niin sen vois kuvitella aiheuttavan just tuommosta. Esim. tilanne että moottorin jokin anturi pimenee, ja moottorinohjaus luulee, että auto ei ole käynnissä ja katkaisee polttoaineen syötön... arvailen vain. Tuokin on hyvä lähtökohta, jos temppuilee vain kylmällä koneella.
Voisko olla joku anturi rikki? En tiedä mikä noita sammumisia aiheuttaa. Jos tehot katkeaa täysin, niin voisko polttoainesyötön pätkiminen aiheuttaa moista? Hmm.. arvailuja vaan. Tai jos joku anturi pimenee, niin sen vois kuvitella aiheuttavan just tuommosta. Esim. tilanne että moottorin jokin anturi pimenee, ja moottorinohjaus luulee, että auto ei ole käynnissä ja katkaisee polttoaineen syötön... arvailen vain. Tuokin on hyvä lähtökohta, jos temppuilee vain kylmällä koneella.
Re: 9-3 TiDS nykii ja sammuilee
Onko vikakoodeja tai merkintää kampanjakilven ruudussa A3?
Re: 9-3 TiDS nykii ja sammuilee
Vikakoodeja ei ollut ja kampanjakilvestä en tiedä mitään. Mutta olen nyt päässyt tutustumaan auton omistajaan sen verran että autokin on tullut tutummaksi ja seuraavia havaintoja. Autosta.
Tyhjäkäynti sikailee usein myös lämpöisenä, pari-kolme kertaa minuutissa käyttää kierrokset nopeasti jossain 500 nurkilla ja repsikan jalkatilassa naksahtaa aina joku rele samalla. En osaa sanoa kumpi tapahtuu ensin, naksahdus vai kierrosten heilahdus. Samaten ajaminen kaasua painamatta ykkösellä/kakkosella (parkkipaikat ja verkkainen eteneminen jonoissa ym) aiheuttaa usein tosi härskin nykäyksen / nykäyksiä.
Yhtenä iltana kiihdyttelin kakkosella ja kolmosella villisti muutamia kertoja viimeisen 3 kilometrin ajan ja seuraavana aamuna auto pelasi kuulemma kuin enkeli. Lähti käyntiin välittömästi (yleensä tota joutuu sahaamaan 1-2 sek kuumana ja kylmänä) eikä temppuillut yhtään.
Joskus puoli vuotta sitten oli syttynyt moottorin merkkivalo (ei mitään oireita) ja auto oli viety merkkiliikkeeseen jossa olivat kuulemma 'nuohonneet pakoputken'
Eilen kippasin täyteen tankkiin kaksi purkkia Forten Diesel fuel conditioneria ja heitettiin 400km maantielenkki josta ensimmäinen puolikas pykälää pienemmällä vaihteella kuin normaalisti. Tänään aamulla käynnistyvyys oli ennallaan mutta ei nikotellut kertaakaan eikä sammunut liikkeelle lähtiessä vaikka oikein yritin.
Jos sikailu nyt kuitenkin jatkuu niin seuraavaksi dataloggeri kiinni ja tutkitaan mitä sinne tallentuu. Se jo kerran olikin kiinni mutta kun ei itse ole ollut paikalla niin ei oikein tiedä mitä sieltä etsiä, se kuitenkin hämmästytti että välillä - ilmeisesti sammumisien yhteydessä - toi luuli imuilman olevan -40 asteista.
EDIT: Ei o kuulemma sikaillu tänää kertaakaa, jännäks menee..
Tyhjäkäynti sikailee usein myös lämpöisenä, pari-kolme kertaa minuutissa käyttää kierrokset nopeasti jossain 500 nurkilla ja repsikan jalkatilassa naksahtaa aina joku rele samalla. En osaa sanoa kumpi tapahtuu ensin, naksahdus vai kierrosten heilahdus. Samaten ajaminen kaasua painamatta ykkösellä/kakkosella (parkkipaikat ja verkkainen eteneminen jonoissa ym) aiheuttaa usein tosi härskin nykäyksen / nykäyksiä.
Yhtenä iltana kiihdyttelin kakkosella ja kolmosella villisti muutamia kertoja viimeisen 3 kilometrin ajan ja seuraavana aamuna auto pelasi kuulemma kuin enkeli. Lähti käyntiin välittömästi (yleensä tota joutuu sahaamaan 1-2 sek kuumana ja kylmänä) eikä temppuillut yhtään.
Joskus puoli vuotta sitten oli syttynyt moottorin merkkivalo (ei mitään oireita) ja auto oli viety merkkiliikkeeseen jossa olivat kuulemma 'nuohonneet pakoputken'

Eilen kippasin täyteen tankkiin kaksi purkkia Forten Diesel fuel conditioneria ja heitettiin 400km maantielenkki josta ensimmäinen puolikas pykälää pienemmällä vaihteella kuin normaalisti. Tänään aamulla käynnistyvyys oli ennallaan mutta ei nikotellut kertaakaan eikä sammunut liikkeelle lähtiessä vaikka oikein yritin.
Jos sikailu nyt kuitenkin jatkuu niin seuraavaksi dataloggeri kiinni ja tutkitaan mitä sinne tallentuu. Se jo kerran olikin kiinni mutta kun ei itse ole ollut paikalla niin ei oikein tiedä mitä sieltä etsiä, se kuitenkin hämmästytti että välillä - ilmeisesti sammumisien yhteydessä - toi luuli imuilman olevan -40 asteista.
EDIT: Ei o kuulemma sikaillu tänää kertaakaa, jännäks menee..
Re: 9-3 TiDS nykii ja sammuilee
Katso nyt kuitenkin huoltokirjasta se kampanjatietokenttä. Ruudusta A3 pitää löytyä numero 7 tai 8.
TiDS koneeseen liittyy myös:
"Moottorin pysähtyessä tahattomasti liikkeellelähdön yhteydessä voi hihnapyörän urakiila murtua."
Tästä pitäisi vikakoodikin aiheutua.
TiDS koneeseen liittyy myös:
"Moottorin pysähtyessä tahattomasti liikkeellelähdön yhteydessä voi hihnapyörän urakiila murtua."
Tästä pitäisi vikakoodikin aiheutua.