Ikkunat huurussa, raitisilmasuodatin???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Ite mietin tota paikkausainetta mut kuulema sotkee letkut melko hyvin.. :roll: Joten unohdin sen ajatuksen. Joskus kun sitten vaihtaa uuden jäähdyttäjän kennon ni tota sontaa jo valmiiksi siellä.Niin viisaat väittävät. :P
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

ai et sotkee letkut...no tuleepa sit neki laitettua uusiks jos homma kusee :D...jos täs jossain vaiheessa sitä nyt jaksan laittaa ni laitan sit kommenttia vaikuttiko mitään
BMW 525iA Touring Executive
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Huuruinen takalasi

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

:( Takalasi aina kosteilla keleillä huurussa. Painelen vaikka mitä nappia niin ei aukea. Takalasin lämmitintä käyttäessäni aukeaa vain ne piuhojen kohdat. Autossa on automaattinen ilmastointi, joka tosin ei toimi. Käytän lämmityslaitteen moottoria vaikka kuinka kovaa niin ei se takalasi vaan aukea. Olen miettinyt, onko takalasille ilmastointi kanavaa/koteloo olleskaan, eli meneekö sinne mitään ilmajohdinta, tuntuu siltä jos sinne menisi joku putki josta ilma kulkisi takalasille niin lasikin pysyis auki paremmin, esim. samanlaista kuin etulasillekin on.
9000 CD 2,3 turbo autom.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

9-5T kirjoitti:Eipä ole takalasia tuuletettu ehkä missään autossa. Tonnarin RAC voisi hiukan auttaa myös takalasia.

Paitsi vanhoissa tuplayseissä :wink:
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Huuruinen takalasi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ek6149 kirjoitti::( Takalasi aina kosteilla keleillä huurussa. Painelen vaikka mitä nappia niin ei aukea. Takalasin lämmitintä käyttäessäni aukeaa vain ne piuhojen kohdat. Autossa on automaattinen ilmastointi, joka tosin ei toimi. Käytän lämmityslaitteen moottoria vaikka kuinka kovaa niin ei se takalasi vaan aukea. Olen miettinyt, onko takalasille ilmastointi kanavaa/koteloo olleskaan, eli meneekö sinne mitään ilmajohdinta, tuntuu siltä jos sinne menisi joku putki josta ilma kulkisi takalasille niin lasikin pysyis auki paremmin, esim. samanlaista kuin etulasillekin on.
9000 CD 2,3 turbo autom.
Omassa kärryssäni takalasi kyllä pysyy auki, joskus joutuu käyttämään
lasin lämmitintä ( lähinnä että kuivaisi nopeammin )...ja kun kuivaa niin
sitten oma lämmitin pitää kyllä auki.
Toimiiko sinulla ne takaovissa olevat puhaltimet...?
Paneelissa on ohjainkytkin näille moottoreille, olikohan se ylimmäinen oikealla puolella..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

mulla oli esim tänään koko päivän ikkunat huurussa. ovi puhaltimet toimii ja on päällä mutta ei vaan pysy auki...etuikkunan sain puoliksi auki, takaata eikä sivuilta nähny yhtään ulos
BMW 525iA Touring Executive
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Mulla loppui huurtuminen heti kun lämppärin kenno vaihtui uuteen. Nyt pysyy hyvin ikkunat, paitsi takaikkuna kestää kyllä pitkään ennenkuin aukeaa.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

9-5T kirjoitti:
Isolohko kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Eipä ole takalasia tuuletettu ehkä missään autossa. Tonnarin RAC voisi hiukan auttaa myös takalasia.

Paitsi vanhoissa tuplayseissä :wink:
Millainen?

Takalasille menee molemmin puolin lämpökanavat.

Hattuhyllyn etureunassa on pituisensa muovikotelo, jossa suuttimet.

Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

mun ongelmat ratkesi...ensin vaihdoin raitisilmasuodattimen, ei auttanut. liikkeelle lähtiessä myös haisi eli kenno vuosi. koitin laittaa jäähdyttimen paikkausainetta sinne....sitten ajoin auton lämpimäksi ja ajoin puoli tuntia kuten ohjeissa luki.

sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia hajun eikä ikkunan huurtumisen kanssa.
BMW 525iA Touring Executive
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Itsekkin vaihdoin toissa päivänä raitisilmasuodattimen ja auttoi siihen ettei kuskin puolelle enää ilmesty sitä yhtä huurtunutta kohtaa suoraan näkökenttään. Seuraavana pitäs alkaa miettiin mitä keksisin tolle kennolle. Meinaa jo kyllästyttää tuo pakkasnesteen haju nenään. :? Käynnistettäessä muistuttaa joka kerta et "check radiator" :?
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Minua epäilyttää nyt kovasti omassani tuo lämmituslaitteen kenno. Tosin mulla menee nestettäkin melko lailla. Ensin kyllä vuosi kansikin kun kupli säiliöön, tartuttiin toimenpiteisiin, enään ei kupli eikä pakoputkestakaan tunnu tulevan vesihöyryä, mutta nestettä vaan katoaa melko lailla. Pirssissä kyllä minusta haisee välillä voimakaasti jäähdytinneste. Myöskään ikkunat ei pysy mitenkään auki, ei edes tuulilasi kokonaan.

Mietityttää vaan että voiko sitä mennä noinkin reilusti pelkän kennon vuodon takia, kun ei mihinkään kuitenkaan nestettä tiputa? Nestettä kuluu niin että pari kertaa viikossa saa täytellä kun check radiator level pompsahtaa näytöön?? Veikataan että noin 200 kilsan välein about, ellei useamminkin. Vai onko jossain vielä koira haudattuna :cry:
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
TeukkaK
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Joulu 22, 2004 18:19
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja TeukkaK »

Ikkunat hieman huurussa täälläkin. Ongelmat alkoi pari vkoa sitten. Suunnilleen yhtäaikaa tapahtui se, että ikkunat ei meinaa pysyä kunnolla auki (aivan kuin olisi sisäilmankierto kokoajan päällä), kylmää ilmaa ei tule vempeleestä ollenkaan (kyseessä ACC2), ja siitä alkoi kuulua raksutusta ja naksutusta (sekä silloin kun se ilmiselvästi säätää/mittaa jotain ja sitten hieman kellon tyyppistä tasaista raksutusta).
Itse epäilen kojelaudassa olevaa sisätila-anturia (en ole tarkistanut tai ottanut pois). Jossain foorumin keskusteluissa oli mainittu, että sen särkyminen aiheuttaa nomaalista poikeavaa käyttäytymistä lämpötilojen suhteen. Kun auto on saavuttanut norm. lämpötilan (moottori + sisätilat) ja kun säätää sisäilmaa alemmaksi esim. 18-19 asteeseen, niin automaatti säätää ilman tulemaan sivu+keskisuuttimistä (kuten kesällä kun se haluaa jäähdyttää autoa) mutta ilma on ja pysyy lämpimänä tai oikeastaan kuumana. Myöskään Lo-asento ei tuo muutosta. Kalibrointi antaa 0 virhettä. Sisäilmankierron moottorin tarkistin ja se ei liikuta läppää, eli lienee siten sökö. Läppä tosin on auki-asennossa...
Vuotoa ei ole tai ainakaan sisällä ei tunnu mitään hajuhaittoja.

Jossain keskusteluissa muistan lukeneeni tuosta ACC:n kello-/raksutusäänestä, mutta enpä sitä enää löytänyt...

Joten onko hyviä ehdotuksia - kannattaako tarkistaa/vaihtaa tuo sisälämpöanturi ja onko kenelläkään muita hyviä vinkkejä.

Lisäksi, jos joku sattuu tietämään Oulun lähistöltä jonkun hyvän Saab korjaamon, niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan :lol:
________________
9000 CS 2.0t 96 nyt
9000 CC 2.3 90 ennen
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

TeukkaK kirjoitti:Ikkunat hieman huurussa täälläkin. Ongelmat alkoi pari vkoa sitten. Suunnilleen yhtäaikaa tapahtui se, että ikkunat ei meinaa pysyä kunnolla auki (aivan kuin olisi sisäilmankierto kokoajan päällä), kylmää ilmaa ei tule vempeleestä ollenkaan (kyseessä ACC2), ja siitä alkoi kuulua raksutusta ja naksutusta (sekä silloin kun se ilmiselvästi säätää/mittaa jotain ja sitten hieman kellon tyyppistä tasaista raksutusta).
Itse epäilen kojelaudassa olevaa sisätila-anturia (en ole tarkistanut tai ottanut pois). Jossain foorumin keskusteluissa oli mainittu, että sen särkyminen aiheuttaa nomaalista poikeavaa käyttäytymistä lämpötilojen suhteen. Kun auto on saavuttanut norm. lämpötilan (moottori + sisätilat) ja kun säätää sisäilmaa alemmaksi esim. 18-19 asteeseen, niin automaatti säätää ilman tulemaan sivu+keskisuuttimistä (kuten kesällä kun se haluaa jäähdyttää autoa) mutta ilma on ja pysyy lämpimänä tai oikeastaan kuumana. Myöskään Lo-asento ei tuo muutosta. Kalibrointi antaa 0 virhettä. Sisäilmankierron moottorin tarkistin ja se ei liikuta läppää, eli lienee siten sökö. Läppä tosin on auki-asennossa...
Vuotoa ei ole tai ainakaan sisällä ei tunnu mitään hajuhaittoja.

Jossain keskusteluissa muistan lukeneeni tuosta ACC:n kello-/raksutusäänestä, mutta enpä sitä enää löytänyt...

Joten onko hyviä ehdotuksia - kannattaako tarkistaa/vaihtaa tuo sisälämpöanturi ja onko kenelläkään muita hyviä vinkkejä.

Lisäksi, jos joku sattuu tietämään Oulun lähistöltä jonkun hyvän Saab korjaamon, niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan :lol:
Periaatteessa välivainion shellillä on silloin tällöin töissä semmoinen kuin "heikki" joka on saabeja räpännyt koko ikänsä työkseen. Hänelle auton uskaltaa työntää.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Minullakin oli huurtumisongelmaa, ajossa ei meinaa pysyä mikään ikkuna auki, ja takalasi jatkuvasti ummessa. Sisäkierron läppä oli jumittunut kiinni. Noh, mittailin että piuhasta tulee käskyä moottorille mutta mitään ei tapahdu. Totesin sitten että acc käskee läppää vaihtamalla napaisuutta (auki/kiinni) moottorin syötössä, ja sitten vaan akusta johdoilla 12v napoihin ja toimiihan se perskule. Jätin sitten sen läpän auki ja rensselit takas kasaan, tuskin hirveästi on tarvetta sisäkierrolle.

Huomasin muuten sisäkierron jumittamisen siitä, että takalasin molemmin puolin olevista poistosäleiköistä ei tullut pihaustakaan kun tuuletus täysillä ja ovet kiinni. Operaation jälkeen johan alkoi puhaltamaan :O
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Huurre ongelmaa ja jäähdytys nesteen häviämistä esiintyi täälläkin.

Eilen huoltomies ehti vaihtamaan lämmityslaitteen kennon ja puhaltimen+moottorin. Kaikki osat Motonetista.

Vanha lämppärin kenno vuosi hieman. Lämppärin moottori vaihdettiin samalla kun paikat oli auki. Olisi vaihdettu pelkkä moottori, mutta Motonetin saldot olivat eilen väärin ja Vantaalta löytyi vain puhallin+moottori yhdistelmää, eikä aikataulujen takia lähdetty Espoosta metsästämään.

Lisäksi vaihdettiin alapallonivelet (Motonet osat).

Jos vaikka taas hetken pääsisi eteenpäin (uudet ajovalojen lasit on jo hankittu ja odottavat vaihtoa:-)

Terkuin,

-Make
Vastaa Viestiin