Automaatti talvella ja yleensäkin
Automaatti talvella ja yleensäkin
Sigun mukainen tonnari on mun ihka ensimmäinen tomaattilootalla varustettu kiesi. Koskapa automaattikokemusta ei ole, kysäisenkin mitä perusjuttuja kapineen käytössä kannattaa ottaa huomioon.
Joskus tuntuu sopivalta rullailla valoihin N-asennossa. En nyt toki joka valoon keppiin koske, mutta kun tietää että pitempään pitää seisoa, niin heitän jo vauhdissa vapaalle. Liekö tästä haittaa?
Talvi varmaan jossain vaiheessa kiristyy, mutta kiristyykö automaattiautoilijan pinna. Kun vetäisee kunnon pakkasista padan tulille, niin käytänkö sen mun normaalin parin kolmen minuutin lämmityskäytön P-asennossa, vai pitäiskö vaihtaa D pylälään ja antaa käydä kässäriä vastaan öljyjen notkistamiseksi?
Tuleeko muuta mieleen ja onko nimenomaan tässä ZF:n laatikossa jotain erityishuomiota vaativaa? Pirssi on 245tkm ajettu, aski pelaa kuin kello ja öljyt on hyvinkin tunnollisesti vaihdettu.
Joskus tuntuu sopivalta rullailla valoihin N-asennossa. En nyt toki joka valoon keppiin koske, mutta kun tietää että pitempään pitää seisoa, niin heitän jo vauhdissa vapaalle. Liekö tästä haittaa?
Talvi varmaan jossain vaiheessa kiristyy, mutta kiristyykö automaattiautoilijan pinna. Kun vetäisee kunnon pakkasista padan tulille, niin käytänkö sen mun normaalin parin kolmen minuutin lämmityskäytön P-asennossa, vai pitäiskö vaihtaa D pylälään ja antaa käydä kässäriä vastaan öljyjen notkistamiseksi?
Tuleeko muuta mieleen ja onko nimenomaan tässä ZF:n laatikossa jotain erityishuomiota vaativaa? Pirssi on 245tkm ajettu, aski pelaa kuin kello ja öljyt on hyvinkin tunnollisesti vaihdettu.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
Öö.... tota joo.
En nyt kyllä ymmärrä miksi pitää vaihtaa vapaalle rullatessa liikennevaloihin. Mitäs siinä tapauksessa teet kun auto rullaa vapaalla valoihin ja vaihtuukin vihreä? Vaihdat auton liikkuessa D:lle? En kyllä suosittele moista tekemään jos et laatikkoremppaa kaipaa.
Talvella kun laitan oman tonnarini tulille niin annan sen käydä sen muutaman minuutin ja sitten vaan D päälle ja menoksi. Tiedä sitten kumpi parempi auton siinä kylmänä käydessä P vai N. Ei nyt kai kuitenkaan D.
En nyt kyllä ymmärrä miksi pitää vaihtaa vapaalle rullatessa liikennevaloihin. Mitäs siinä tapauksessa teet kun auto rullaa vapaalla valoihin ja vaihtuukin vihreä? Vaihdat auton liikkuessa D:lle? En kyllä suosittele moista tekemään jos et laatikkoremppaa kaipaa.
Talvella kun laitan oman tonnarini tulille niin annan sen käydä sen muutaman minuutin ja sitten vaan D päälle ja menoksi. Tiedä sitten kumpi parempi auton siinä kylmänä käydessä P vai N. Ei nyt kai kuitenkaan D.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
Ei kai sitä tosiaankaan kannata N asennolla rullailla, taitaa voitelu pikkasen kärsiä. Vrt. Automaatin hinaaminen..
Itse ainakin pari talvea automaagi-tonnarilla ajaneena totesin, että hetki käyntiä paikoillaan ja sitten kaikkin asentojen, P:stä - 1:een käyminen läpi. Toimi hyvin kovillakin pakkasilla, kunhan vaan muistaa antaa laatikolle alkuun aikaa vaihdoille.. Ts, raaaaauhallisesti ekat vaihdot.
Itse ainakin pari talvea automaagi-tonnarilla ajaneena totesin, että hetki käyntiä paikoillaan ja sitten kaikkin asentojen, P:stä - 1:een käyminen läpi. Toimi hyvin kovillakin pakkasilla, kunhan vaan muistaa antaa laatikolle alkuun aikaa vaihdoille.. Ts, raaaaauhallisesti ekat vaihdot.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
En nyt ihan siihen vertaisi, automaattia moottori sammuneena hinattaessa voitelun puute johtuu siitä että öljypumppu ei pyöri moottorin ollessa sammuksissa.saba2,1 kirjoitti:Ei kai sitä tosiaankaan kannata N asennolla rullailla, taitaa voitelu pikkasen kärsiä. Vrt. Automaatin hinaaminen..
Moottorin käydessä öljypumppu pyörii joten voitelu toimii. Periaatteessa kaikki kepin siirrot joita voi tehdä kepin salpaa vapauttamatta ovat sallittuja myös auton liikkuessa. Näitä siirtoja ovat myös D -> N ja N -> D.
En silti mitenkään erityisesti suosittelekaan vaihteen laittamista vapaalle rullatessa. Ja se nykäys mikä tulee jos liikkeelle lähdetään samantien kun valitsin siirretään N:ltä D:lle, ainakin rasittaa laatikkoa turhaan.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
Eipä liene haittaa, jos eikohta hyötyäkään. Itsekin tuota harrastelin pitempien odotusten aikana. Pikaisesti opin myös, että suuremmissa nopeuksissa ei kannata vaihdetta vapaalle pistää, jos on riski että pitääkin jatkaa D:llä kovemmassa nopeudessa. D:lle vauhdissa kytkettäessä vaihteisto arpoo sopivaa vaihdetta pienimmästä lähtien. Siis esim. 80 nopeudessa systeemi kokeilee aluksi ykköstä ja kun huomaa, että kierrokset menee "tappiin" niin kokeilee kakkosta jne. Tuo ei varmaankaan ole terveellistä vaihteistolle. Oma tapa oli myös ohituksissa käyttää kolmosta manuaalisesti ja vaihtaa D:lle nopeuden kasvaessa. Tässäkin on riski, että lipsahtaa D:n sijasta vapaalle ja takaisin D:lle vedettäessä kone kiertää taas iloisesti...CDtonnari kirjoitti: kun tietää että pitempään pitää seisoa, niin heitän jo vauhdissa vapaalle. Liekö tästä haittaa?
En pitäisi kässäri päällä D asennossa. Varsinkin jos itse skrapailet ikkunoita ulkona. Tosi kovilla pakkasilla vaihteisto vaihtaa ensimmäiset kerrat kovemmilla kierroksilla, mutta lämpenee normaaliksi muutamassa minuutissa. 245tkm ei ole automaatille matka eikä mikään. Jossain vaiheessa voi tulla laatikon jousien kanssa ongelmia, mutta niiden vaihtamisesta löytyy tästä foorumista paljon tietoa.CDtonnari kirjoitti:Talvi varmaan jossain vaiheessa kiristyy, mutta kiristyykö automaattiautoilijan pinna. Kun vetäisee kunnon pakkasista padan tulille, niin käytänkö sen mun normaalin parin kolmen minuutin lämmityskäytön P-asennossa, vai pitäiskö vaihtaa D pylälään ja antaa käydä kässäriä vastaan öljyjen notkistamiseksi?
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
P ja N ovat täysin toisiaan vastaavia pykäliä laatikon hydrauliikan kannalta, ainoa ero on parkkisalpa joka lukkiutuneena P:llä.Jonenii kirjoitti: Talvella kun laitan oman tonnarini tulille niin annan sen käydä sen muutaman minuutin ja sitten vaan D päälle ja menoksi. Tiedä sitten kumpi parempi auton siinä kylmänä käydessä P vai N. Ei nyt kai kuitenkaan D.
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
Noin yleisesti ottaen automaattiautoilijan tärkein muistettava asia on laatikon säännöllinen öljynvaihto. Puhtailla öljyillä laatikko toimii ja kestää, likaisilla ei kumpaakaan.
Normaalistihan automaatilla ajetaan niin, että kun lähdetään liikkeelle laitetaan D silmään ja kun auto pysäköidään, kytketään P. Muuten keppiin ei normaaliajossa kosketa. Peruuttaminen, rivakat ohitukset ja vuoristoajo ovat sitten niitä erikoistilanteita, missä muita asentoja voi harkita.
Normaalistihan automaatilla ajetaan niin, että kun lähdetään liikkeelle laitetaan D silmään ja kun auto pysäköidään, kytketään P. Muuten keppiin ei normaaliajossa kosketa. Peruuttaminen, rivakat ohitukset ja vuoristoajo ovat sitten niitä erikoistilanteita, missä muita asentoja voi harkita.
96 V4 -75
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
Kiitoksia. Käytän (tai paremminkin olen käyttämättä ajon aikana) laatikkoa kuten se on suunniteltu käytettävän eli D:llä ajellaan, ärrällä pakitetaan ja peellä parkataan. Konsensus lienee kuitenkin se, että rullaaminen N-asennossa on sallittua, mikäli deelle ei tarvi vaihtaa takaisin yli kävelyvauhdin. Vältän kuitenkin sitä, vaikka tuntuu että laiva rullaakin paremmin kuin satunnainen riisikippo kulkee lämä lattiassa
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
440 tuhatta ajettu 2,3 T (147Kw) automaattilaatikkoa on käsketty välillä raskaalla jalalla,ainut remontti keskipakosäätimen O-renkaat vaihdoin, osat alta satasen omaatyötä muutamatunti.Öljyt ja suodattimen vaihtanut 40 tuhannen välein.Täällä napapiirin yläpuolella tuo pakkanen saattaa olla välillä lähellä -40.Roikannokasta suoraan liikenteeseen laatikko pitää hiukan pitempään ykköstä ja kakkosta sen jälkeen menee kuin kesällä.Usein kaupunkialueella 60 rajoituksella tökkään kolmoselle,tahtoo turhaan mennä neloselle vauhdin käydessä 70 kympin paikkeilla.Toistakymmentävuotta autom.ajaneena ei tulis mieleenkään vaihtaa manuaalia.
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
Ainakin 9-3 Saabissa kierrokset putoaa tyhjäkäynnin tuntumaan noin 60 paikkeilla rullatessa D:llä, ja tuntuu rullaavan todella kevyesti, joten en näe juuri hyötyä vaihtamisesta N-asentoon. Enkä sitä kyllä muutenkaan vauhdissa tee, ainoastaan voin vaihtaa vauhdissa asentojen 1-2-3-D välillä. Ja vain, kun siitä on jotain hyötyä, ei siis mitään moottorijarruttelua. Talvella en automaatin kanssa sinänsä mitään ihmeempiä lämmittely temppuja tee, mitä nyt normaalisti vähän antaa auton käydä ennen ajoa.
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
Ei ole kyllä saabin tomaatti askeista kokemusta mutta bemareissa käytetään kans zf:n tomaatteja joita ei ainakaan saa missään nimessä kytkeä vapaalle vauhdissa. Laatikon öljynpaine laskee vapaalla mutta jos auto liikkuu ja paineet pitäisi olla korkeammat jotta voitelu tapahtuu oikein ni jokainen voi miettiä onko se hyväksi laatikolle Jos oikein muistelen niin jossain jenkki tomaateissa laatikko voi jopa leikata kiinni jos sen vaihtaa vapaalle edes alamäessä.
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
No ei todellakaan, kaikenlaista sitä tulee mieleenkinCDtonnari kirjoitti:...pitäiskö vaihtaa D pylälään ja antaa käydä kässäriä vastaan öljyjen notkistamiseksi?.
Pelkkään käsijarruun ei tosiaankaan ole luottamista missään tilanteessa edes pysäköidessä, saati sitten vielä kylmäkäynnistyksen jälkeisellä tyhjäkäynnillä jossa kierrokset toisinaan melko suuret ja vaihtelevat.
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
Vedät sitten ilmeisesti itse liinoilla parkkimittariin kiinni, kun käsijarruun ei voi luottaa "missään" tilanteessa. Pidä se kässäri kunnossa, niin se pitää.wesku kirjoitti:
No ei todellakaan, kaikenlaista sitä tulee mieleenkin
Pelkkään käsijarruun ei tosiaankaan ole luottamista missään tilanteessa edes pysäköidessä, saati sitten vielä kylmäkäynnistyksen jälkeisellä tyhjäkäynnillä jossa kierrokset toisinaan melko suuret ja vaihtelevat.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
Autokoulussa opittua: ruiskulla rullataan vaihde päällä -> säästää polttoainetta, kaasarilla rullataan vapaalla.
Re: Automaatti talvella ja yleensäkin
No ei. Auto ei rullaa vaihde päällä, ei edes automaatti. Ja kyllä, suihkuauto katkaisee ruiskutuksen, kun _moottorijarrutetaan_ vaihde päällä, jopa jotkut kaasariautot osaavat tämän.liteFun kirjoitti:Autokoulussa opittua: ruiskulla rullataan vaihde päällä -> säästää polttoainetta, kaasarilla rullataan vapaalla.
Asiallisille vastaajille kiitoksia, vaikka mitään faktaa nyt ei asiassa löytynytkään. Melkein olisin uskonut, että foorumilta löytyy joku joka osaa sanoa mitä merkitsee tekniseltä kannalta tämän saabin zf:n vauhdissa vapaalle ja vedolle kytkeminen. Toki selvää on että koneisto ei tykkää, jos kierrokset ryntää yli kepittämisen yhteydessä, mutta rauhassa oikeilla nopeuksilla ainakin tuntuu ettei lootaa vois vähempää kiinnostaa ts. hyvin kiltisti kytkee molempiin suuntiin.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+