Potilas on CD vm 89. Ostin Mo****tistä takalaakerin/takanavan jonka sopivuus pitäisi olla vm. 85 - 92 ja numero 21-1415 (se ainoa vaihtoehto).
Ok. Vaihtohan on helppo, mutta kun navan mutterin kiristää, napa ottaa kiinni jarrupeltiin.
Vanhassa navassa itse laakeri (sisäkehä) tulee noin 2-3 milliä "ulos" navan sisäreunasta. Mnetin uudessa navassa laakeri on noin 2 milliä navan sisäkaulan sisäpuolella,siis ulkokehässä on kaulus, joka tulee 2mm ulos.
Tunnistaako joku tämän kuvauksen perusteella mistä vuosimallista tuollainen mulla toimiva laakeri löytyy, siis jossa laakeri tulee sen noin 2 milliä ulos navan sisältä? Vai onko tonnaripommissani esems. satkun taka-akseli?
Takapyörän laakerit - eroja vuosimalleissa?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
epc sanoo seuraavaa
Article : Pyörän napa
PartNo : 8971095
Usage : (8952582)
Supplementary Description : laakerilla
Order Quantity : 2
sekä
Article : Pyörän napa
PartNo : 8971111
Usage : ABS (8963084)
Supplementary Description : laakerilla
Order Quantity : 2
Article : Pyörän napa
PartNo : 8971095
Usage : (8952582)
Supplementary Description : laakerilla
Order Quantity : 2
sekä
Article : Pyörän napa
PartNo : 8971111
Usage : ABS (8963084)
Supplementary Description : laakerilla
Order Quantity : 2
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Ihan vaan palautteen vuoksi: Jos joku törmää tulevaisuudessa samaan ongelmaan - eli takalaakeri / takanapa jota yleisesti myydään käyväksi vm. 85 - 92. tonnareihin ilman ABS:ää ei sitten käykään...
HUOM: tämä ongelma taitaa olla harvinainen, joten tätä ei tarvitse lukea ellei ole käynyt näin: Kun takalaakerin napamutteria kiristetään, niin napa "lukittuu" koska napa ottaa jarrupeltiin yms. kiinni...
Minulle kävi näin vm -89 ilman ABS:ejä olevalla tonnarilla.
Syy on siinä että takalaakeria ilman ABS:ää oleviin on kahta eri tyyppiä - vaikka mm. EPC, Mnet ja mm FAG tarjoaa vain yhtä.
Mikäli takanapa/laakeri lukkiutuu kiristettäessä ja on tyyppiä SKF BAFB 633872, on ilmeisesti ainoa korvaava osa SKF VKBA 914 - tätä löytyy Mnetistä (se numero 21-3117 "SKF valmiste") ja asiansa osaavista tarvikeliikkeistä.
Napojen ero on siinä, että toisessa akselilla oleva laakerikaula on ~2 mm navan "sisällä" (navassa on myös eräänlainen kaulus). Toisessa akselin laakerikaula tulee ~2 mm "ulos" navasta (ja navan sisäpää on lattana).
Fyysisesti navat eroavat myös siinä, että toisessa ulommaisen laakerin (siis sen joka on napakupin alla) peittää "prikka" (tällöin tod. näk. käy se halvempi varaosalaakeri) ja toisessa näkyy laakerin kylki ja sen stefa (eli ei ole prikkaa).
Mutta kannattaa purkaa ja ehkes jopa kokeilla ensin... SKF valmiste on noin 2 x kalliimpi kuin se "tavallinen" varaosa - mutta positiivisesti ajatellen vain puolet siitä mitä alkuperäisestä jalometallisesta pitää pulittaa...
Huom: uusi SKF laakeri oli ilman mitään tyyppistanssausta,,, eli numerot muistiin, ettei mene arpomiseksi tulevaisuudessa!
Toivottavasti tämä joskus auttaa jotakuta saman ongelman parissa!
Nimim. helppo homma - vain tunti - vai seisooko auto päiviä ja meneekö hermot... ?
P.s. Ja vinkki: Kyllä, aika useasti ne molemmat puolet vaatii samalla kertaa uuden laakerin... Oikeesti laakeritehtaalla on kaverit osanneet osien kestävyyden mitoituksen...
HUOM: tämä ongelma taitaa olla harvinainen, joten tätä ei tarvitse lukea ellei ole käynyt näin: Kun takalaakerin napamutteria kiristetään, niin napa "lukittuu" koska napa ottaa jarrupeltiin yms. kiinni...
Minulle kävi näin vm -89 ilman ABS:ejä olevalla tonnarilla.
Syy on siinä että takalaakeria ilman ABS:ää oleviin on kahta eri tyyppiä - vaikka mm. EPC, Mnet ja mm FAG tarjoaa vain yhtä.
Mikäli takanapa/laakeri lukkiutuu kiristettäessä ja on tyyppiä SKF BAFB 633872, on ilmeisesti ainoa korvaava osa SKF VKBA 914 - tätä löytyy Mnetistä (se numero 21-3117 "SKF valmiste") ja asiansa osaavista tarvikeliikkeistä.
Napojen ero on siinä, että toisessa akselilla oleva laakerikaula on ~2 mm navan "sisällä" (navassa on myös eräänlainen kaulus). Toisessa akselin laakerikaula tulee ~2 mm "ulos" navasta (ja navan sisäpää on lattana).
Fyysisesti navat eroavat myös siinä, että toisessa ulommaisen laakerin (siis sen joka on napakupin alla) peittää "prikka" (tällöin tod. näk. käy se halvempi varaosalaakeri) ja toisessa näkyy laakerin kylki ja sen stefa (eli ei ole prikkaa).
Mutta kannattaa purkaa ja ehkes jopa kokeilla ensin... SKF valmiste on noin 2 x kalliimpi kuin se "tavallinen" varaosa - mutta positiivisesti ajatellen vain puolet siitä mitä alkuperäisestä jalometallisesta pitää pulittaa...

Huom: uusi SKF laakeri oli ilman mitään tyyppistanssausta,,, eli numerot muistiin, ettei mene arpomiseksi tulevaisuudessa!
Toivottavasti tämä joskus auttaa jotakuta saman ongelman parissa!
Nimim. helppo homma - vain tunti - vai seisooko auto päiviä ja meneekö hermot... ?
P.s. Ja vinkki: Kyllä, aika useasti ne molemmat puolet vaatii samalla kertaa uuden laakerin... Oikeesti laakeritehtaalla on kaverit osanneet osien kestävyyden mitoituksen...

-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Takapyörän laakerit - eroja vuosimalleissa?
Tonnari alkaa vaatimaan takapään laakeria, pikainen puhelin ja netti tiedustelu paljasti että AD.ltä saisi paketin hintaan 245, motonetistä 139 ja Biltemasta 59.
Onkohan tuossa Bilteman paketissa pelkkä laakeri ilman napaa ?
Onkohan tuossa Bilteman paketissa pelkkä laakeri ilman napaa ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Takapyörän laakerit - eroja vuosimalleissa?
Koko napa se on. Tosin näyttää tippuneen ABS- malli pois valikoimasta. 

Re: Takapyörän laakerit - eroja vuosimalleissa?
mites jos sinne sorvaa pikku rikan niin eikös sittten jää oikeaan kohtaa ettei ota kiinni kilpeen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Takapyörän laakerit - eroja vuosimalleissa?
Varmistetaas nytte ettei käy hassusti kun laakeirn käyn hakemassa. Eli mistä löydän halvimmalla 1kpl oik. takapyörän laakerin vm.87 9000cc abs 2.0turboon? Taikka missä muissa malleissa käytetään samaa laakeria