Lämpömittari / flekti oireyhtymä
Lämpömittari / flekti oireyhtymä
Uusi ostos my96 SCE 2.0t tonnari kiukuttelee:
Mistähän lähtisin vikaa hakemaan, kun lämpömittari ei toimi ollenkaan ja flekti huutaa koko ajan. Lämpömittari hetkittäin osoitti elonmerkkejä ja flekti aina sammui heti, kun mittari heräsi, aloitti taas kun pimeni.
Mittariston purin eilen ja kiristelin ne taustamutterit lukitteen kanssa kiinni (oliko virhe?), ei vaikutusta, paitsi ennen toiminut pa-mittari pimeni sekin. Purettava taas ja tsekattava tuliko kaikki liittimet ym. kunnolla kiinni.
Mistähän lähtisin vikaa hakemaan, kun lämpömittari ei toimi ollenkaan ja flekti huutaa koko ajan. Lämpömittari hetkittäin osoitti elonmerkkejä ja flekti aina sammui heti, kun mittari heräsi, aloitti taas kun pimeni.
Mittariston purin eilen ja kiristelin ne taustamutterit lukitteen kanssa kiinni (oliko virhe?), ei vaikutusta, paitsi ennen toiminut pa-mittari pimeni sekin. Purettava taas ja tsekattava tuliko kaikki liittimet ym. kunnolla kiinni.
Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
Suoraan en kyllä osaa yhdistää mistä oireyhtymä johtuu mutta:
Lämpömittarin anturi on kannen akun puoleisessa päässä. Tuon ikäisessä taitaa olla 2-napainen liitin jotka yhteenkytkemällä taita maadoittamalla taitaa mittari hypätä tappiin (tai pitäisi hypätä).
Näyttääköhän releen navalle 85 tuleva johto kokoajan "maita"?
Voikohan lämpömittarin piuha nyt maadoittaa jotain kautta koko ajan tuota flektin relettä...
Eli suomeksi konehuoneessa akkutelineen etupuolella olevassa kotelossa olevan releen kun otat irti niin pitäisi flektin sammua. Sen vaihtamisella varmaan kannattaa aloittaa homma.Flektiä T5 vehkeessä ohjaa imusarjanlämpöanturi josta signaali tulee edulle josta taasen eculle ja eculta taas lähtee signaali releelle kun lämpötila on 100astetta. Periaatteessa tuon flektin ohjausta siis voisi ilmeisesti muuttaa ecun kautta, mutta sitä ei ilmeisesti ole vielä onnistunut kukaan tekemänä(tai jaksanut tutkia niin pitkälle).
Itse flekti on siis + ohjattu ja toinen johto on maissa. (vihreä +, musta -) Huom. rele taas on maa ohjattu.
Flektin rele on 5-napainen(yksi napa avoin, 87a).
Napa 30 tulee suoraan akulta (+)
Napa 86 tulee suoraan akulta (+)
Napaan 85 tulee eculta (-) heräte 100asteessa
Napa 87 menee flektille (ja muuttuu "+" kun napaan 85 tulee heräte) (vihreä)
Lämpömittarin anturi on kannen akun puoleisessa päässä. Tuon ikäisessä taitaa olla 2-napainen liitin jotka yhteenkytkemällä taita maadoittamalla taitaa mittari hypätä tappiin (tai pitäisi hypätä).
Näyttääköhän releen navalle 85 tuleva johto kokoajan "maita"?
Voikohan lämpömittarin piuha nyt maadoittaa jotain kautta koko ajan tuota flektin relettä...
Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
eikö se korjaannu kun heittää uuden anturin siihen kannenpäähän. 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
Kävin tutkimassa tilannetta lisää. Aloitin kannessa olevasta lämpöanturista, mittasin piuhojen välistä vastustuksen tallille ajon jälkeen, antoi jotain 360 ohmia. Moottorin jäähdyttyä tovin näytti 650 ohmia. Näytti toimivan anturi tässävaiheessa.
Sitten flektin pariin, releen navalle 85 tuleva johto oli maissa koko ajan. Ilmastoinnin kompuran ja kuivainpöntön luota koko ajan kuulunut ininä tyhjäkäynnillä ihmetytti aikaisemminkin ja rupesi epäilyttämään ilmastoinnin sotkevan releen ohjausta (painekytkin?), vaikka oli pois päältä. Ilmastointi päälle ja säädin LO-asentoon, lähti kompura päälle ja ininä lakkasi, ilmastointi pois päältä ja flektikin pysähtyi. Tämän jälkeen tuntui toimivan normaalisti.
Seuraavaksi purin mittariston taas ja olihan siellä liikaa lukitetta lorahtanut yhden pitkän 6mm mutterin (lämpö- ja pa-mittarin maadoitus) kierteisiin ja kontaktia ei ollut piirilevyn ja mutterin päähän tulevan ruuvin välillä. Putsaus auttoi ja mittarit rupesivat toimimaan.
Ilo oli lyhyt sillä, kun tallista kerkesin ulos peruuttamaan niin jo putosi lämpömittari sinisen alarajalle ja flekti oli päällä heti. Releen vaihto uuteen ei vaikuttanut asiaan. Joku kontakti häiriö siellä jossain on, kun kerran vielä heräsi lämpömittari hetkeksi tööttiä painamalla.
Pitää uusia nuo anturit kanteen ja imusarjaan seuraavaksi ja jatkaa ihmettelyitä.
Sitten flektin pariin, releen navalle 85 tuleva johto oli maissa koko ajan. Ilmastoinnin kompuran ja kuivainpöntön luota koko ajan kuulunut ininä tyhjäkäynnillä ihmetytti aikaisemminkin ja rupesi epäilyttämään ilmastoinnin sotkevan releen ohjausta (painekytkin?), vaikka oli pois päältä. Ilmastointi päälle ja säädin LO-asentoon, lähti kompura päälle ja ininä lakkasi, ilmastointi pois päältä ja flektikin pysähtyi. Tämän jälkeen tuntui toimivan normaalisti.
Seuraavaksi purin mittariston taas ja olihan siellä liikaa lukitetta lorahtanut yhden pitkän 6mm mutterin (lämpö- ja pa-mittarin maadoitus) kierteisiin ja kontaktia ei ollut piirilevyn ja mutterin päähän tulevan ruuvin välillä. Putsaus auttoi ja mittarit rupesivat toimimaan.
Ilo oli lyhyt sillä, kun tallista kerkesin ulos peruuttamaan niin jo putosi lämpömittari sinisen alarajalle ja flekti oli päällä heti. Releen vaihto uuteen ei vaikuttanut asiaan. Joku kontakti häiriö siellä jossain on, kun kerran vielä heräsi lämpömittari hetkeksi tööttiä painamalla.
Pitää uusia nuo anturit kanteen ja imusarjaan seuraavaksi ja jatkaa ihmettelyitä.
Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
96 vuoden tonnarissa lämpömittari ottaa tiedon termarikotelossa olevalta lämpötila- anturilta. Flektin ohjaus taas toimii moottorin lämpötila-anturin mukaan (imusarjan keskellä). Olisiko moottorin johtosarjan maadoituksissa tai johtosarjassa jotakin ongelmaa, koska molemmat anturit oireilevat samaan aikaan?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
Tänään toimi jo vähän pidempään. Vas. ajovalon umpion takana olevan toisen 10-pinnisen liittimen kun irroitti ja laittoi vähän ajan päästä takaisin niin toimi pienen hetken. Sitten aina sama vika päälle riippumatta onko auto käynnissä vai vain virrat päällä.
Yleismittarilla kokeilin niin liittimen ohjaamosta päin tulevassa puoliskossa oli melkein kaikki navat maissa. 15 min odottelun jälkeen vain kaksi piuhaa maissa (musta ja vihr/pun), onkohan normaalia? Liitin kiinni ja käyntiin, taas toimi vähän aikaa. Vaihdoin releet (AC ja flekti), putsasin maadoitus pisteitä (myös sen kompuutterin akvaariossa, taas virhe, syttyi SRS-valo palamaan) niin toimi jo pitkään. Lämpömittari nousi puoleen väliin ja flekti kävi pätkissä lämpöjen mukaan. Auto sammuksiin ja seuraavalla startilla taas häikkäsi.
Voisiko vika viitata nyt ACC tai EDU puolelle? Eikös AC rele ohjaa flektin relettä ilmastointi päällä, sen poistaminen flektin pyöriessä väärin ei vaikuttanut. Sähkökaaviosta olin katsovinani, että myös EDU:lta tulee ohjaus samaan napaan flektin releelle. Sellainenkin havainto, että takasivuikkoiden huurteenpoisto on päällä koko ajan riippumatta onko kyketty tai onko ACC päällä vai ei. Jää myös päälle n. 5 minuutiksi vaikka auton sammuttaa. Tuolla hetkellä, kun kaikki toimi oikein pidemmän aikaa niin huurteenpoisto ei ollut päällä.
Olisiko jollain lainata kokeeksi toimivaa ACC-boksia? Saisi senkin mahdollisuuden poissuljettua.
Yleismittarilla kokeilin niin liittimen ohjaamosta päin tulevassa puoliskossa oli melkein kaikki navat maissa. 15 min odottelun jälkeen vain kaksi piuhaa maissa (musta ja vihr/pun), onkohan normaalia? Liitin kiinni ja käyntiin, taas toimi vähän aikaa. Vaihdoin releet (AC ja flekti), putsasin maadoitus pisteitä (myös sen kompuutterin akvaariossa, taas virhe, syttyi SRS-valo palamaan) niin toimi jo pitkään. Lämpömittari nousi puoleen väliin ja flekti kävi pätkissä lämpöjen mukaan. Auto sammuksiin ja seuraavalla startilla taas häikkäsi.
Voisiko vika viitata nyt ACC tai EDU puolelle? Eikös AC rele ohjaa flektin relettä ilmastointi päällä, sen poistaminen flektin pyöriessä väärin ei vaikuttanut. Sähkökaaviosta olin katsovinani, että myös EDU:lta tulee ohjaus samaan napaan flektin releelle. Sellainenkin havainto, että takasivuikkoiden huurteenpoisto on päällä koko ajan riippumatta onko kyketty tai onko ACC päällä vai ei. Jää myös päälle n. 5 minuutiksi vaikka auton sammuttaa. Tuolla hetkellä, kun kaikki toimi oikein pidemmän aikaa niin huurteenpoisto ei ollut päällä.
Olisiko jollain lainata kokeeksi toimivaa ACC-boksia? Saisi senkin mahdollisuuden poissuljettua.
Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
Joo sitä releen napaa maadoittaa juurikin ACC ja EDU, jotka laittaa flektin pyörimään (EDU:lle tieto tulee ECU:lta ja sinne imusarjan keskellä olevalta anturilta). Mitäs käy jos ottaa koko ACC paneelin pois?
Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
Tätä pitää kokeilla tänään. Haen vielä uuden anturin imusarjaan, näkeepähän senkin vaikutuksen.j0ne kirjoitti:Joo sitä releen napaa maadoittaa juurikin ACC ja EDU, jotka laittaa flektin pyörimään (EDU:lle tieto tulee ECU:lta ja sinne imusarjan keskellä olevalta anturilta). Mitäs käy jos ottaa koko ACC paneelin pois?
Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
ACC paneelin poistamisella ei ollut vaikutusta vikaan. Eikä uudella anturilla.
Lisäksi huomasin, että ilmastoinninkompurakin puuhailee omiaan. Magneettikytkin napsahtelee päälle, vaikka ACC on off-asennossa ja ei taas lähde päälle aina auto-asennossa. Nytkin oli akku tyhjänä, kun magneettikytkin jää päälle, vaikka virrat on autosta pois.
Pitääpä kaivella seuraavaksi se johtonippu esiin syylärin alta ja tsekata sen kunto.
Lisäksi huomasin, että ilmastoinninkompurakin puuhailee omiaan. Magneettikytkin napsahtelee päälle, vaikka ACC on off-asennossa ja ei taas lähde päälle aina auto-asennossa. Nytkin oli akku tyhjänä, kun magneettikytkin jää päälle, vaikka virrat on autosta pois.
Pitääpä kaivella seuraavaksi se johtonippu esiin syylärin alta ja tsekata sen kunto.
Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
Jep jep, kyllä vika oli siinä anturissa kannen päässä. Sen vaihdon jälkeen alkoi keskuslukituskin toimimaan 

Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
Öö melkoisen mielenkiintoista, avatkaas joku viisaampi tätä yhtälöä 

Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
Tolla ei kylläpitäisi olla mitään tekemistä keskuslukituksen kanssa vm97.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13741.pdf
Vaan kaikki muut keskustelee keskenään kuinka voit.
T: Kumi
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13741.pdf
Vaan kaikki muut keskustelee keskenään kuinka voit.
T: Kumi
Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
Voiskohan olla joku maadoitusvika ja ottaa nyt maita osa vehkeistä vaan mittariston/EDUn kautta tjs.
Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
Ihan sattumaa oli, ei toiminut kuin pari päivää keskuslukko ja palautui "normaaliksi", eli toimimattomaksi. Pitää koittaa elvyttää boksia kolvailemalla.
Re: Lämpömittari / flekti oireyhtymä
KannattaaJ:S kirjoitti:Ihan sattumaa oli, ei toiminut kuin pari päivää keskuslukko ja palautui "normaaliksi", eli toimimattomaksi. Pitää koittaa elvyttää boksia kolvailemalla.
Auttanee yli 90% keskuslukon vikoihin.
T: Kumi