Saab 900 taka-akselin siirtäminen
Saab 900 taka-akselin siirtäminen
Ilmeni tuossa satkuun jarruremonttitarvetta, joka johti sitten ajatukseen jarrujen päivittämisestä turbotonnarin Ateilla, joka tietysti vaatii myös takajarrujen huollon, jonka johdosta ajattelin napata koko taka-akseliston ässästä työn alle, josta heräsi ajatus, että oiskohan hyvä sitten laittaa koko akselisto paremmin kohdilleen saman tien. Koko homma siis siitä että yksi jarruputkien liittimistä tihkuttaa nestettä aavistuksen.
Eli kysymys yksinkertaisuudessaan on sellainen, että pystyykö madalletun satkun taka-akselin kohdistamaan kajoamatta korin kiinnityspisteisiin? Tätäkin aihetta on käsitelty foorumilla aiemmin, mutta varsinaista step-by-step tyyppistä tarinaa en löytänyt. Akselia pitäisi siis saada se perus pari senttiä etiäppäin. Tuon akseliston voisin ehkä saada raijattua koulun pajalle, niin pääsisi hommailemaan lämpimissä sisätiloissa eikä tarvitsisi kustantaa sähköjä itse.
Kiinnostaisi siis mitat, mitä pitää muuttaa ja se, onko koko projektiin mitään järkeä ryhtyä? Pitäisikö kaikki vivut mitoittaa uudestaan, siis panhard, reaktiotangot ja akselin kiinnitys tukivarsiin, vai onko muuta tietä?
Eli kysymys yksinkertaisuudessaan on sellainen, että pystyykö madalletun satkun taka-akselin kohdistamaan kajoamatta korin kiinnityspisteisiin? Tätäkin aihetta on käsitelty foorumilla aiemmin, mutta varsinaista step-by-step tyyppistä tarinaa en löytänyt. Akselia pitäisi siis saada se perus pari senttiä etiäppäin. Tuon akseliston voisin ehkä saada raijattua koulun pajalle, niin pääsisi hommailemaan lämpimissä sisätiloissa eikä tarvitsisi kustantaa sähköjä itse.
Kiinnostaisi siis mitat, mitä pitää muuttaa ja se, onko koko projektiin mitään järkeä ryhtyä? Pitäisikö kaikki vivut mitoittaa uudestaan, siis panhard, reaktiotangot ja akselin kiinnitys tukivarsiin, vai onko muuta tietä?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24622
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 taka-akselin siirtäminen
netin syövereistä napattu kopio .. lontooksi kertoo että 0.45" ku jatketaan reaktiotankoja saadaan akseli keskelle.. toki joutuu kairaamaan gummipuslien tukijuttuja soikeeks jne jne..
http://web.archive.org/web/200410200941 ... orward.htm
http://web.archive.org/web/200410200941 ... orward.htm
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900 taka-akselin siirtäminen
Ei vaikuta kuitenkaan kovin pahalta hommalta, kannattanee tehdä jos akseliston aikoo joka tapauksessa rempata. Tuo mitta varmaan pitäisi vaan laskeskella jotenkin oman tarpeen mukaan...
Edit: Ymmärsinkö nyt ihan oikeen, että tuolla operaatiolla akseli tulisi 0,4 tuumaa eteenpäin? Tuohan meinaisi jotain puolta senttiä, eihän se riitä mihinkään, vai riittääkö? Tuo oma satku ei edes ole madallettu mitenkään merkittävästi, arviolta 2-3cm, ja akseli näyttäisi laahaavan vähintään sen pari senttiä... Pitääpä ottaa kuvat ja mitata navan etäisyys lokarin kaaren etu-, ylä- ja takareunasta.
Edit edit: Niin onhan se tosiaan sentin luokkaa, mutta riittääkö silti?
Edit: Ymmärsinkö nyt ihan oikeen, että tuolla operaatiolla akseli tulisi 0,4 tuumaa eteenpäin? Tuohan meinaisi jotain puolta senttiä, eihän se riitä mihinkään, vai riittääkö? Tuo oma satku ei edes ole madallettu mitenkään merkittävästi, arviolta 2-3cm, ja akseli näyttäisi laahaavan vähintään sen pari senttiä... Pitääpä ottaa kuvat ja mitata navan etäisyys lokarin kaaren etu-, ylä- ja takareunasta.
Edit edit: Niin onhan se tosiaan sentin luokkaa, mutta riittääkö silti?
Re: Saab 900 taka-akselin siirtäminen
entä jos jyrsii enemmän niin eikös se liiku silloin enempi eteenpäin.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 900 taka-akselin siirtäminen
Juu, noin mäkin sen näkisin. Vaatii vaan ilmeisesti aika tarkkoja mittailuja, ja sitten pitäis se panhard-tankokin mitottaa, kun taitaa olla akselilla aavistus sivuttaissiirtymää madalluksen jälkeen..? Nuissa tukivarsien etukiinnikkeissä ei vaan taida paljoa yli puoltatoista senttiä olla varaa työstää, joten voi vaatia kikkailua, jos on enemmän tarvis liikutella. Toisaalta osa siirtymästä voi olla peräisin huonoista puslista, joka täytyy myös ottaa huomioon, ja uusia ne remontin yhteydessä. Ei kyllä asennusten yhteydessä tuntunut/näkynyt välyksiä missään, mutta katsastuksen jälkeisillä ajokilometreilla olen melkein siihen taipunut, että jotain siellä on liian pehmeää, joka aiheuttaisi osaltaan pientä epämääräisyyttä ajotuntumaan.mestari kirjoitti:entä jos jyrsii enemmän niin eikös se liiku silloin enempi eteenpäin.
Periaatteessahan tuon pitäisi olla ihan perus geometriaa, tarkkoja mittoja vaan ylös ja laskeskelemaan.
Re: Saab 900 taka-akselin siirtäminen
Eiköhän se taka-akseli ole sillä paikalla mihin se on suunniteltu?
Toi tangon jatkaminen jotta saa madallettua ja 18"vanteet alle kuulostaa joustitusgeometrian suunnittelijan raiskaukselta..
Joka tapauksessa panhard-tanko on ja tulisi olla niin vaakatasossa/suht samassa kulmassa akselin kanssa ettei aiheuta suurta sivuttais-siirtymää jouston yhteydessä.
Toi tangon jatkaminen jotta saa madallettua ja 18"vanteet alle kuulostaa joustitusgeometrian suunnittelijan raiskaukselta..
Joka tapauksessa panhard-tanko on ja tulisi olla niin vaakatasossa/suht samassa kulmassa akselin kanssa ettei aiheuta suurta sivuttais-siirtymää jouston yhteydessä.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: Saab 900 taka-akselin siirtäminen
No joo, toi sivuttaissiirtymä oli lähinnä spekulointia, eikä välttämättä vaadi tomenpiteitä, mutta liian takana tuo akseli on ihan silmämääräisestikin mitattuna. Ja vannekoko on toistaseksi normi 15, josta tulee kasvamaan korkeintaan tuumalla.
Re: Saab 900 taka-akselin siirtäminen
sen tangonhan saa sattumaan kätevästi putkentaivutus koneella reikiinsä jos alkaa ahistaan nin tekee mutkan väliin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 900 taka-akselin siirtäminen
Ei oo niin järeetä putkentaivutinta kyllä käytössä, ja jotenkin luottaisin enemmän huolella hitsattuun kokonaisuuteen, kun taivutettuun. Tuossa olisi varmaan aika tarkaa myös sovitusten kanssa, ettei taivutetut reaktiotangot ota mihinkään kiinni. Mutta voisi varmaan toimia niinkin.
Tuota geometriaa jäin miettimään, että eikai tuo akselin hienoinen siirtäminen järjellä madalletussa alustassa voi periaatteessa mitään negatiivista ajo-ominaisuuksiin tai auton käytökseen aiheuttaa. Kun tuo geometria kuitenkin on sellainen, että joustoliikkeessä akseli siirtyy auton pitkittäissuunnassa, niin periaatteessahan siirto palauttaa madalletun alustan toimimaan niin, kun se on alunperin suunniteltu, siis suhteessa iskunvaimintimiin ja jousiin, ja myös akselivälin alkuperäiseksi. Siitähän saa olla jokainen omaa mieltään, että onko madaltamisessa järkeä vai ei. Ite näkisin asian niin että auton maavara on kompromissi monista asioista, ja jos -ainakin teoriassa - haluaa hieman jämäkämpää kaarrekäytöstä, osin pehmeyden kustannuksella, kyseessä ei varsinaisesti ole alustan ominaisuuksien tuhoaminen vaan kompromissin säätäminen oman maun mukaan. Vai?fforslund kirjoitti:Eiköhän se taka-akseli ole sillä paikalla mihin se on suunniteltu?
Toi tangon jatkaminen jotta saa madallettua ja 18"vanteet alle kuulostaa joustitusgeometrian suunnittelijan raiskaukselta...
Re: Saab 900 taka-akselin siirtäminen
Tää keskustelu tuli kyllä sopivaan paikkaan, koska sama homma mullakin Aerossa kohta edessä. Puhallutan akselit ym. kilkkeet ja tuossa välissä se olisi kyllä järkevä tehdä. Itse vaan persaukisuudesta johtuen jätän vakiojarrut toistaiseksi paikalleen, ellei edullista settiä tule vastaan. Tuossahan ilmeisesti myös satulat tulee tonnarista, mutta meneekö kiinnitys bolt-on vai adaptereilla?
Mulla Aerossa on selkeästi havaittavissa jo nyt sivuttaissiirtymää pari senttiä, joka tuntuu hiukan oudolta vakioalustalla. Tuonhan saa tietysti panhardtankoa lyhentämällä tai pidentämällä (en muista kummassa laidassa on) pois, mutta tuntuu hiukan oudolta noin iso siirtymä jo nyt.
Mun mielestä homma kannattaa jo ihan ulkonäkösyistä, koska takana laahaava akseli näyttää siltä ettei kaikki ole autossa kunnossa.
Mulla Aerossa on selkeästi havaittavissa jo nyt sivuttaissiirtymää pari senttiä, joka tuntuu hiukan oudolta vakioalustalla. Tuonhan saa tietysti panhardtankoa lyhentämällä tai pidentämällä (en muista kummassa laidassa on) pois, mutta tuntuu hiukan oudolta noin iso siirtymä jo nyt.
Mun mielestä homma kannattaa jo ihan ulkonäkösyistä, koska takana laahaava akseli näyttää siltä ettei kaikki ole autossa kunnossa.
Sauli.M #1562
Re: Saab 900 taka-akselin siirtäminen
Tonnarin takajarrut on samat kuin uuden jaon OG:n.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Saab 900 taka-akselin siirtäminen
Jep, hiukan epäselvää ilmaisua itellä aiemmin. Tuolla fiksattavalla taka-akselilla on '90-vuoden satkun orggisjarrut, ja ne siis huollan noitten tonnarin etujarrujen kaveriksi, niin pitäis olla sama setti kun tonnarissakin. Taka-jarruille ei siis tarvii tehdä muuta kun kunnon vaatima huolto haluamillaan paloilla ja levyillä, ja eteen minkä tahansa MY90(turbollisessa vissiin 89->) tai uudemman tonnarin levyt+satulat huoltoineen niin pitäisi pysahtyä.Jope kirjoitti:Tonnarin takajarrut on samat kuin uuden jaon OG:n.
Re: Saab 900 taka-akselin siirtäminen
Näinhän se juu olikin. Aivot aamulla hiukan vähähappisessa tilassa ittellä.
Sauli.M #1562