Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Navigaattorin muistista todistusaineistoa
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/jarvi ... 14299.html
Onko tiedossa vastaavia tapauksia joissa navigaattorin perusteella yritetty selvittää nopeuksia ? Tallentaako ihan tavallinenkin navigaattori tai kännykkä dataa niin että se on jälkeenpäin luettavissa vai onko tässä nyt sattunut olemaan joku merikäyttöön tarkoitettu erikoislaite kyseessä ?
Onko tiedossa vastaavia tapauksia joissa navigaattorin perusteella yritetty selvittää nopeuksia ? Tallentaako ihan tavallinenkin navigaattori tai kännykkä dataa niin että se on jälkeenpäin luettavissa vai onko tässä nyt sattunut olemaan joku merikäyttöön tarkoitettu erikoislaite kyseessä ?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Tästä syystä en tota navigaattoria omista, tosin puhelimessa se kylläkin nyt jo on. Senkin kyllä laitan Offlineen tai sammutan kun siltä tuntuu.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... &sort=true
Jossain autolehdessä muistaakseni oli mainintaa Tomtomin julkaisemasta tiedosta käytetyistä keskinopeuksista joillakin Yhdysvaltojen valtateillä.
Jossain autolehdessä muistaakseni oli mainintaa Tomtomin julkaisemasta tiedosta käytetyistä keskinopeuksista joillakin Yhdysvaltojen valtateillä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Ei navigaattorit mitään normaalisti tallenna tai lähetä. Tietty käyttäjä voi laittaa loggauksen päälle jos haluaa vaikkapa tallentaa ajoreittiä Google mapsissa jälkikäteen näytettäväksi. Tuo tiedon lähetyskään ei ole ihan niin yksinkertaista kun pitää olla datayhteys joko sisäänrakennetun GPRS/3G -modeemin tai puhelimen kautta, ei mikään navigaattori tietoja pyytämättä mihinkään lähetä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Kyllä nuo tahtoo sen jäljen tallentaa. Saa sen erikseen pyyhittyä. Apple muunmuassa lähettelee paikkatietoa kuten tekee Android puhelimetkin.
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/04/ ... 36965.html
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/04/ ... 39401.html
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/04/ ... 36965.html
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/04/ ... 39401.html
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Niin no, tarkoitin noita normaaleita autonaveja, joissa harvemmin on edes omaa datayhteyttä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Ei ainakaan mun tomtom tallenna yhtään mitään. Eikä voi edes valikosta laittaa tallentelemaan että voisi myöhemmin googlemapsista tarkastella reittiä ja nopeuksia.
Mulla pitäs olla jossain joku pieni palikka mikä kyllä tallentelee sijaintidataa, mutta sen toiminta on hieman epävarmaa...
Mulla pitäs olla jossain joku pieni palikka mikä kyllä tallentelee sijaintidataa, mutta sen toiminta on hieman epävarmaa...
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Niin, ei itse laitteet taida juuri mitään tallentaa, mutta satelliitteihin nuokin ovat yhteydessä, jonka kautta tietoa on varmasti helppo kerätä. Mahtaako naveissa olla joku identifiointi tieto jonka avulla voisi seurata jotain tiettyä laitetta
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Satelliittiyhteys on yksisuuntainen, ei navi mitään lähetä taivaalle.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Ei pelkoa moisesta, sillä navigaattorit ovat pelkästään vastaanottimia, jolloin viestiliikenne on yksisuuntaista. Lisäksi satelliitteihin yhteydenottaminen edellyttäisi niin kookasta antennia ja suurta lähetystehoa, ettei enää voisi puhua taskuun mahtuvasta mobiililaitteesta. Esimerkiksi jos kännykkä on yli 10 kilometrin etäisyydellä tukiasemasta, alkaa olemaan vaikeuksia kuuluvuudessa.patse kirjoitti:Niin, ei itse laitteet taida juuri mitään tallentaa, mutta satelliitteihin nuokin ovat yhteydessä, jonka kautta tietoa on varmasti helppo kerätä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Ei nuo satelliittipuhelimet nyt niin isoja ole.Pekka Valtanen kirjoitti: Lisäksi satelliitteihin yhteydenottaminen edellyttäisi niin kookasta antennia ja suurta lähetystehoa, ettei enää voisi puhua taskuun mahtuvasta mobiililaitteesta.
http://www.techgadgets.in/images/iridiu ... one001.jpg
Tosin vastaanottava satelliitti kiertää vain 700 km korkeudessa. GPS satelliitit ovatkin sitten _hieman_ kauempana, eli 20 200 km.
Luontevin reitti GPS-laitteen mahdolliselle paluukanavalle onkin juuri GSM-verkko. (Tai sitten vaikka tuo Iridium satelliittipuhelinverkko, jos ollaan poissa GSM:n alueelta)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Juttelin juuri aiheesta yhden vanhemman konstaapelin kanssa. Joku liikennejuttu oli selvinnyt juurikin navigaattorin tallentaman tiedon perusteella. Siinä oli autot vetäisseet nokkakolarin. Toisen osapuolen navigaattoria tonkimalla oli selvinnyt, että ko. auto oli tullut tietyn matkaa sieltä ja sieltä omaa kaistaansa pitkin, mutta n. 100 m ennen törmäystä auto oli jostain syystä siirtynytkin vastaantulijoiden kaistalle. Navigaattorista sai niinkin tarkkaa tietoa, siis jopa auton käyttämän ajokaistan. Itse en tuota ihan purematta tahtonut niellä, mutta eipä toisaalta ollut oikeaa syytä olla uskomattakaan asiaa. Tiedä sitten millä vehkeillä poliisissa kyseisiä kamppeita kaivellaan... Ja olisiko tuo esim. oikeudessa ollut kelvollista todistusaineistoa.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Avomaastossa käsi-gps:n tarkkuus vaakasuunnassa on metrin kahden luokkaa. Kyllä se riittää kertomaan kummalla kaistalla ollaan.
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Siinä mielessä veneen karttaplotteri poikkeaa auton navista että se tallentaa reittitietoa automaattisesti koko ajan, piirtäen reittiä näytölle ja siitä selviää siten helposti myös nopeus.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Navigaattorin muistista todistusaineistoa
Offtopic: TomTomiin saa asennettua esim. Tripmaster -nimisen softan jolla tallennus onnistuu.Ei ainakaan mun tomtom tallenna yhtään mitään. Eikä voi edes valikosta laittaa tallentelemaan että voisi myöhemmin googlemapsista tarkastella reittiä ja nopeuksia.
Äsken kytkin TomTomin läppäriin tarkistaakseni mahdollisia ohjelmistopäivityksiä. Ruudulle lävähti ilmoitus, joka kysyi, saako navigaattorin käyttötietoja lähettää TomTomille nyt ja vastaisuudessa erikseen kysymättä (siis silloin kun TomTom on kiinni tietokoneessa). Sitä ei tarkemmin kerrottu, mitä tietoja tuo olisi halunnut lähettää… Täytyy siis hieman vetää sanoja takaisin, eli näemmä tuo jotain tietoa jonnekin saattaa tallentaa. Tosin epäilen, että kyse on enemmänkin reittivalinnoista ja käyttötottumuksista kuin mistään ajonopeuksista.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2