NG 900 2.0T VIRITYS
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
"Offtopic"
Noniin. Pystyykö, joku valaisemaan mistä saisi moisen kaapelin, jotta saa ecun kytkettyä vaikka sarjaportti/usbi/verkko ? Kiitos.
Noniin. Pystyykö, joku valaisemaan mistä saisi moisen kaapelin, jotta saa ecun kytkettyä vaikka sarjaportti/usbi/verkko ? Kiitos.
Joku apina käytti profiiliani vuonna 2005.
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
Ebaystä noita piuhoja löytynee ainakin. Mutta taloustietoisen tee-se miehen yksi vaihtoehto on rakentaa BDM-piuha itse; ei ole mikään paha rasti, jos kolvi vaan pysyy vähänkään kädessä. Tai sitten nakittaa suvun elektroniikkanörtti tinaamaan
Itse rakensin BDM-piuhan alla olevan kytkiksen mukaan ja todettu toimivaksi:
http://cmp.felk.cvut.cz/~pisa/m683xx/fig/bdm_pd.pdf
IC-piirit (74HC132 ja 74HC74) + liittimet Partcosta, vastus (10k) + pari konkkaa ja piuhat "miljoonalaatikosta". Kokoaminen käy vaikka sellaiselle reikälevylle. Kokonaiskustannus reilusti alle 10e.
Tämä piuha liitetään siis PC:n printteriporttiin, eli tarvitset D25-uros liittimen (vaikka wanhasta printterikaapelista) PC:n päähän ja 2x4 lattakaapeli-piikkirimaliittimen ECU:n päähän. Tuo skeman mukainen kötöstys sitten tietysti siihen väliin. Lisäksi ECU:uun toki tinataan vastaavan kokoinen piikkirima (ohjeet siinä T5 suiten docuissa). ECU:n powerointiin esim. tavallinen +13...+15V/1A -virtalähde (esim. joku läppärin poweri), johon laitettu esim. latta-Abiko-holkit päihin. Tähänkin ohjeet T5 suiten papereissa.
Tällä kaapelillahan ei sitten oteta yhteyttä ECU:uun T5 suitella, vaan tämä toimii yhdessä ns. BD32.exe ohjelman kanssa. BD32:lla luetaan ja kirjoitetaan binäärit ECU:lle. T5suitella ainoastaan modataan softia. BD32 toimii parhaiten DOS/Win98 PC:llä, mutta alla on ohjeet boottaavan muistitikun alustamiseksi vaikkapa XP:lle. Itselläni on joku vanha Win98 Ibari, jolla homma toimii kivuttomasti.
http://www.saab-tuners.com/en/software/ ... r-bd32-exe
Homman vaiheet pähkinänkuoressa:
BD32:lla luetaan ensin oman purkin orkkissofta (binäärit) talteen tiedostoon, käynnistetään T5suite, avataan se äsken imutettu orkkisbinaari T5suiteen, modataan softaa vaikka sillä Wizardilla, talletetaan uusi binääri uudella nimellä, käynnistetään uudelleen Bd32 ja lopuksi flässätään ECU tällä uudella modatulla binääripaketilla. BD32:lla voi vähän joutua säätämään niitä LPT-portin nopeuksia, riippuen miten moderni PC-kyseessä. Mutta ei paha muuten.
Tämä on kustannustehokas, mutta hitaahko menetelmä satunnaiselle virittelijälle.
En tiedä miten hyvin ECU:n/johtosarjan liitimet kestävät jatkuvaa irroittelua autosta?
Itse rakensin BDM-piuhan alla olevan kytkiksen mukaan ja todettu toimivaksi:
http://cmp.felk.cvut.cz/~pisa/m683xx/fig/bdm_pd.pdf
IC-piirit (74HC132 ja 74HC74) + liittimet Partcosta, vastus (10k) + pari konkkaa ja piuhat "miljoonalaatikosta". Kokoaminen käy vaikka sellaiselle reikälevylle. Kokonaiskustannus reilusti alle 10e.
Tämä piuha liitetään siis PC:n printteriporttiin, eli tarvitset D25-uros liittimen (vaikka wanhasta printterikaapelista) PC:n päähän ja 2x4 lattakaapeli-piikkirimaliittimen ECU:n päähän. Tuo skeman mukainen kötöstys sitten tietysti siihen väliin. Lisäksi ECU:uun toki tinataan vastaavan kokoinen piikkirima (ohjeet siinä T5 suiten docuissa). ECU:n powerointiin esim. tavallinen +13...+15V/1A -virtalähde (esim. joku läppärin poweri), johon laitettu esim. latta-Abiko-holkit päihin. Tähänkin ohjeet T5 suiten papereissa.
Tällä kaapelillahan ei sitten oteta yhteyttä ECU:uun T5 suitella, vaan tämä toimii yhdessä ns. BD32.exe ohjelman kanssa. BD32:lla luetaan ja kirjoitetaan binäärit ECU:lle. T5suitella ainoastaan modataan softia. BD32 toimii parhaiten DOS/Win98 PC:llä, mutta alla on ohjeet boottaavan muistitikun alustamiseksi vaikkapa XP:lle. Itselläni on joku vanha Win98 Ibari, jolla homma toimii kivuttomasti.
http://www.saab-tuners.com/en/software/ ... r-bd32-exe
Homman vaiheet pähkinänkuoressa:
BD32:lla luetaan ensin oman purkin orkkissofta (binäärit) talteen tiedostoon, käynnistetään T5suite, avataan se äsken imutettu orkkisbinaari T5suiteen, modataan softaa vaikka sillä Wizardilla, talletetaan uusi binääri uudella nimellä, käynnistetään uudelleen Bd32 ja lopuksi flässätään ECU tällä uudella modatulla binääripaketilla. BD32:lla voi vähän joutua säätämään niitä LPT-portin nopeuksia, riippuen miten moderni PC-kyseessä. Mutta ei paha muuten.
Tämä on kustannustehokas, mutta hitaahko menetelmä satunnaiselle virittelijälle.
En tiedä miten hyvin ECU:n/johtosarjan liitimet kestävät jatkuvaa irroittelua autosta?
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
9000 CS 2.0t -98
#2482
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
Tuli ostettua tommonen 96 vuoden 2.0t 185hv, mutta ostopäivänä rupesi jo tekemään lisää mieli, onhan se vakiona vähän puhdittoman oloinen. Huhu kiertää että pk-seudulla asuu kaveri joka noita osaa säätää, kotonaan suorittaa toimenpiteen noin 200€ maksua vastaan?
Ajatuksena on nyt ensiksi säädättää toi vakioauto, käsittääkseni siitä saa softaamalla ihan hyvät tehot tuollaisenaankin.
Talven aikana olis sitten tarkoitus rakennella cooleri+ahtoputket, 3"putkisto, suuttimet, t7 venttiili. Todennäköisesti kuitenkin vielä vakioahtimella mennään, ellei jotain sopivaa vakio psarjaan menevää satu löytymään huokeasti. Sitten ku kaikki osat on saatu haalittua ja asenneltua niin uudestaan säätöön.
Kuulostaako fiksulta?
Ajatuksena on nyt ensiksi säädättää toi vakioauto, käsittääkseni siitä saa softaamalla ihan hyvät tehot tuollaisenaankin.
Talven aikana olis sitten tarkoitus rakennella cooleri+ahtoputket, 3"putkisto, suuttimet, t7 venttiili. Todennäköisesti kuitenkin vielä vakioahtimella mennään, ellei jotain sopivaa vakio psarjaan menevää satu löytymään huokeasti. Sitten ku kaikki osat on saatu haalittua ja asenneltua niin uudestaan säätöön.
Kuulostaako fiksulta?
Ng900
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
Kyllä sen softauksen saa halvemmallakin. Tehot paperilla sen jälkeen 240hv molemmin puolin, käytännössä vähemmän.
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
Olin laiska myönnetäänse samantien, en lukenut kaikkea treadista mutta:
3bar map, voisko joku selittää ihan pähkinän kuoresta mitä tekee, miksi. Pitää paineet?/polttoaineensyötön kohillaan vaikka ahdot olisivat reilut 1,5bar? Jos edes lähellekään noin niin tekeekö tuolla ''virillä'' mitään jos tehot on siinä stage1+ jne.
3bar map, voisko joku selittää ihan pähkinän kuoresta mitä tekee, miksi. Pitää paineet?/polttoaineensyötön kohillaan vaikka ahdot olisivat reilut 1,5bar? Jos edes lähellekään noin niin tekeekö tuolla ''virillä'' mitään jos tehot on siinä stage1+ jne.
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
Enpä minäkään enää jaksa lukea taaksepäin mutta vastaus omaan kysymykseesi:
- MAP anturi mittaa absoluuttista painetta imusarjasta. Vakiomappi on 2,5 bar mittausalueella, joten kun ilmakehän paine on normaalisti 1 bar kieppeillä niin sillä pystyy anturoimaan max 1,5 bar ylipainetta eli ahtopainetta. Tuon jälkeen mittari on sokea.
- 3 bar MAP anturilla voi anturoida 2 bar ylipainetta
MAPpianturi ole mitenkään kytköksissä polttoaineen syöttöpaineen säätelyyn, sille on oma paineregulaattori polttoaineen syötön suutintukissa.
Vakiohyrrä ja vakiosuuttimet riittää stg1-3 tasoille ja MAP sekä bensaregu saa pysyä alkuperäisinä. Niitä muuttelemalla syyllistyt ranetteluun jos et muuta softaa samalla.
- MAP anturi mittaa absoluuttista painetta imusarjasta. Vakiomappi on 2,5 bar mittausalueella, joten kun ilmakehän paine on normaalisti 1 bar kieppeillä niin sillä pystyy anturoimaan max 1,5 bar ylipainetta eli ahtopainetta. Tuon jälkeen mittari on sokea.
- 3 bar MAP anturilla voi anturoida 2 bar ylipainetta
MAPpianturi ole mitenkään kytköksissä polttoaineen syöttöpaineen säätelyyn, sille on oma paineregulaattori polttoaineen syötön suutintukissa.
Vakiohyrrä ja vakiosuuttimet riittää stg1-3 tasoille ja MAP sekä bensaregu saa pysyä alkuperäisinä. Niitä muuttelemalla syyllistyt ranetteluun jos et muuta softaa samalla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
Puhutaanhan tossa coolerissa kennokoosta, eli päätyjen kanssa leveys on jotain 820 tms?
SonmH kirjoitti:Ahdin holset HX35 super tai 40 superj3cc3 kirjoitti:Miten ja millä osilla kannattaa lähteä NG900 virittämään Stage3 jälkeen? Eli 3" koko putkisto ja ohjelma..
Auto on jokapäiväisessä käytössä joten siitä pitäis rakentaa tehokas ja toimiva käyttöauto...
Tehotavoite vois olla jotain 300-400hv luokkaa skaala siksi noin suuri kun ei oo varaa ostaa kerralla kaikkea.. Eli jotain Steg6-7luokkaa!
Mikähän ahdin kannattaisi laittaa?
Semmonen joka jaksais ruveta heräämään jo aika alhaalta mut paukut riiittäs ylemmäskin..
Garrett 28RS? MHI TDo4HL-19T? Garrett GTBB30?
Välijäähdytin?
Auto varustettu ilmastoinnilla joten joku järkevä koko pitäis keksiä mikä siihen sopii..
Bensapumppu?
Varmaan se Walbron 255LPH
Suuttimet?
630cc vai?
Kytkin?
Viggenin kyktin ei taida yltää noile tehoille?
Ilmansuodatin/vapari?
Tarviiko vakiolle ilmansuotimelle tehdä vielä mitään noissa tehoissa?
Sit 3bar map anturi
Alusta tarvii myös päivityksen, mielessä Konin kitti Larkspeediltä!
Fiksuinta varmaan myös päivittää jossain vaiheessa T5 mankkuvena ----> T7
Viritys on tarkoitus tehdä pitkällä aika välillä, tyyliin osa kerrallaan joten jonkinlainen järjestys ostomaselle olisi kiva tietää, mistä aloittaisi..
pakosarja
hukkaportti
pumppu walbro tai bosch 040
suuttimet vähintään 630
kytkin, viggen asetelma + sintteri levy (calibran levy käy bolt on)
cooleri 600x450x76 mahtuu ilmastoinnin kanssa
3bar map
vakio suodatin riittää
lisäksi muuta pikkunippeliä menee usealla sadalla eurolla.
turha alkaa virittelemään osa kerrallaan. kerralla homma pois alta.
Ng900
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
Ecuprojectin tai trionictuningin kautta voi kysäistä nimimerkiltä JohnC hänen askartelemaa USB BDM:ää. Välttää sarjaporttien ja vanhan pc:n / dosboottauksen kanssa turaamisen.ratem kirjoitti:"Offtopic"
Noniin. Pystyykö, joku valaisemaan mistä saisi moisen kaapelin, jotta saa ecun kytkettyä vaikka sarjaportti/usbi/verkko ? Kiitos.
Hinta oli 42€ postikuluineen ja on toiminut minulla ainakin riittävästi.
Muuta huomioitavaa on että eculle on kuitenkin juotettava vielä sitten pinnit tuota kaapelia varten jos ei kukaan ecua ole vielä modannut. Lisäksi syytä on huomioida onko ecu alkuperäisillä vai jonkun harrastajan toimesta vaihdetuilla flasheilla.
Vanhojen alkuperäisten flashien kanssa (kuten monesta lähteestä saa lukea) voi olla jo ongelmia ja vaihdetut ei välttämättä kaikki toimi sitten taas tämän USB BDM:n kanssa (tyypistä riippuen).
Lisätietoa mm tässä threadissa:
http://forum.ecuproject.com/showthread. ... sprune=365
9-3 2.0T SE E85
vm -99 B204R
vm -99 B204R
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
Minkäs kokoinen cooleri sinne ilmastoituun ng900 menee? Tarkoitetaanko tolla mainitulla 600x450x76 ihan kennokokoa, kun kennon päädythän tuo vielä sen reilu 200 lisää, eli kokonaisleveys "600x450x76" coolerilla on reilu 800? Nyt tarttis nopeesti faktaa kun olis sopivasti kaverilla ylimääräisenä blitzin tuote.
Ng900
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
Vakiopaikalle menee noin 600mm leveä kenno, kun päädyt tekee uusiksi niin, että lähdöt on takapuskuria kohti.
Valmiina ic:nä menee noin 450mm letkumutkien kera.
Korkeutena (kuivamen alle, öljyjäähyn päälle) menee noin 18..20cm kenno.
(Jos öljyjäähyn siirtää alhaalta pois, niin 23cm korkea kenno mahtuu vakio kuivaimen alle)
Jos louhii puskurin palkin "pois", niin 300mm korkea kenno menee hieman vinottain.
Paksuutta kennolla voi olla 75mm, mutta 100mm kennokin menee pienellä puskurin loveuksella.
Valmiina ic:nä menee noin 450mm letkumutkien kera.
Korkeutena (kuivamen alle, öljyjäähyn päälle) menee noin 18..20cm kenno.
(Jos öljyjäähyn siirtää alhaalta pois, niin 23cm korkea kenno mahtuu vakio kuivaimen alle)
Jos louhii puskurin palkin "pois", niin 300mm korkea kenno menee hieman vinottain.
Paksuutta kennolla voi olla 75mm, mutta 100mm kennokin menee pienellä puskurin loveuksella.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
^Kiitos, pitää katsoa saisiko siitä kaverin coolerista helposti päädyt käännettyä suoraan taakseppäin.
Ng900
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
Nyt on kiinni 3" dp ja loppuputki on myös "suora" 3" ilman vaimentimia vielä, kartiosuodatin T7-mankku ja stage 3 softa, vetoja tuntuu olevan aika hyvin, kerran kakkosella vedättäessä esiintyi prötäämistä, bensaaa kyllä oli miltei puoli tankkia, en tiedä mistä johtui mutta ei nyt oo tullu uudestaan. Mutta suosittelen kyllä vilpittömästi, olisi kiva päästä ajamaan vaikka motarivetoja stage1:Sta vastaan niin näkisi sen eron 1-3 välillä.
Ng900
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
Onhan peruspaineen säätö tehty asennuksien jälkeen? En mää väitä näistä muuten mitään tietäväni, mutta aina kun avarampaa imupuolta tai pakopuolen putkistoa asennetaan, olisi se syytä tehdä. Meinaan sitä että saataisiin paras hyöty siitä asennuksesta ja ohjelma älyämään raudankin osalta tontilleen niin hyvin kuin voi.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=30462
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=30462
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
Kyllä stg3:lla saa suosista vakiokellolla pikkasen kiristää, käytetyn kellon kanssa voi sen tangon reiän verran vetää jännitystä päälle. Ja sitten testaamaan.
Softahan kyllä yrittää ohjata hukkista ihan mittausarvojen perusteella eli jos paineet jää vajaaksi niin hukkaportin avautumista vähennetään. Mutta rajansa silläin säätöalgoritmilla joten on kyllä oleellista että peruspaine on ns. ballparkissa
Näin viileillä ilmoilla T25 kyllä vetää melko kivasti ja jos IC on parempi niin veto pysyykin päällä, muutoinhan imuilma alkaa kyllä lämmetä pidemmän päälle ja tehot tippuu.
Softahan kyllä yrittää ohjata hukkista ihan mittausarvojen perusteella eli jos paineet jää vajaaksi niin hukkaportin avautumista vähennetään. Mutta rajansa silläin säätöalgoritmilla joten on kyllä oleellista että peruspaine on ns. ballparkissa
Näin viileillä ilmoilla T25 kyllä vetää melko kivasti ja jos IC on parempi niin veto pysyykin päällä, muutoinhan imuilma alkaa kyllä lämmetä pidemmän päälle ja tehot tippuu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: NG 900 2.0T VIRITYS
Tää perusahtopaine homma on mulle vähän hepreaa, en ole ennen ollut tekemisissä sähköisten paineensäätimien kanssa. Eli mitäs hyötyä tosta nyt sit on ku hukkaportista säädetään tota "peruspainetta" ?
Ng900