OG900 vanne- ja rengasasiaa
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
OG900 vanne- ja rengasasiaa
Mainittakoon näin aluksi että olen aina ollut vanteita ja renkaita kohtaan täysin välinpitämätön, kun muut huomaavat autossa ensin erikoiset vanteet minä huomaan ne kaikkein viimeiseksi. Osittain tämän seurauksena olen aihepiirin asioissa pihalla kuin lumiukko, ja keväällä täytyy hankkia ysisataseen uudet kesärenkaat (tällä hetkellä on yhdet runkovaurioiset Ambassadorit, yhdet loppuunkulutetut ja kivikovat Euromasterit sekä yhdet vielä kelpaavat mutta kovat Michelinit, jotka ovat alunperin Dacian pakettiautosta) ja mahdollisesti myös vanteet. Otan nyt kerrankin valmiiksi selvää asioista niin tiedän sitten paremmin aikanaan mitä ostan.
Joten, kysymyksiä:
- Mikä on paras rengaskoko OG900:n, kun painotus on mukavuudella ja kulutuksenkestävyydellä eikä niinkään kaarreajo-ominaisuuksilla?
- ET:n merkityksestä luin juuri, mitä pitäisi ottaa sen suhteen huomioon ihan normaalirenkaiden kanssa (ilmeisesti ET33 on normaaliarvo)?
- Törmäsin äsken Nettivaraosaa selatessa tällaiseen rengassarjaan, ja nuo vanteet miellyttävät silmää siinä määrin että kaivoin niiden nimeksi cross spoke ja ne ilmeisesti kävisivät omaankin satkuun. Pitääkö tämä paikkaansa ja näyttävätkö nuo renkaat millään tavalla kelvollisilta?
- Vielä yksi tyhmä kysymys, olenko ymmärtänyt oikein että samankokoisella vanteella voi olla ainakin jossain rajoissa erikokoisia renkaita? Eli jos tulee vastaan hyvät renkaat liian isoilla renkailla mutta oikealla pulttijaolla, ne mahdollisesti kelpaavat myös pienempien renkaidenkin seuraksi?
Aloitin uuden topicin kun ei kovin hyvin löytynyt vanhoja topikkeja tästä aiheesta ja ne jotka löysin olivat sattuneista syistä hieman vaillinaisia.
Ja jos jollakulla on tarjota tuollaisia crosspoke-vanteita 4x108-pulttijaolla kohtuukuntoisilla renkailla tai ilman renkaita (ja tietenkin suht kohtuuhintaan) niin tarjotkaa. Saatan laittaa myöhemmin ihan ostoilmoituksenkin mutta jos tunnet että on pakko päästä heti eroon siitä vannekasasta autotallissa niin viikolta 50 lähtien näillä näkymin voin käydä hakemassa kohtuuetäisyydeltä.
Joten, kysymyksiä:
- Mikä on paras rengaskoko OG900:n, kun painotus on mukavuudella ja kulutuksenkestävyydellä eikä niinkään kaarreajo-ominaisuuksilla?
- ET:n merkityksestä luin juuri, mitä pitäisi ottaa sen suhteen huomioon ihan normaalirenkaiden kanssa (ilmeisesti ET33 on normaaliarvo)?
- Törmäsin äsken Nettivaraosaa selatessa tällaiseen rengassarjaan, ja nuo vanteet miellyttävät silmää siinä määrin että kaivoin niiden nimeksi cross spoke ja ne ilmeisesti kävisivät omaankin satkuun. Pitääkö tämä paikkaansa ja näyttävätkö nuo renkaat millään tavalla kelvollisilta?
- Vielä yksi tyhmä kysymys, olenko ymmärtänyt oikein että samankokoisella vanteella voi olla ainakin jossain rajoissa erikokoisia renkaita? Eli jos tulee vastaan hyvät renkaat liian isoilla renkailla mutta oikealla pulttijaolla, ne mahdollisesti kelpaavat myös pienempien renkaidenkin seuraksi?
Aloitin uuden topicin kun ei kovin hyvin löytynyt vanhoja topikkeja tästä aiheesta ja ne jotka löysin olivat sattuneista syistä hieman vaillinaisia.
Ja jos jollakulla on tarjota tuollaisia crosspoke-vanteita 4x108-pulttijaolla kohtuukuntoisilla renkailla tai ilman renkaita (ja tietenkin suht kohtuuhintaan) niin tarjotkaa. Saatan laittaa myöhemmin ihan ostoilmoituksenkin mutta jos tunnet että on pakko päästä heti eroon siitä vannekasasta autotallissa niin viikolta 50 lähtien näillä näkymin voin käydä hakemassa kohtuuetäisyydeltä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
oma kohtaisena kokemuksena og:n vakio alustalla toimii 185/65 15 tai 195 /60 15.
16 tuumaisista taas 205/55 16 sopivin.
16 tuumaisista taas 205/55 16 sopivin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
Tässä omasta mielestä hyvät rengas koot mitä voisi harkita:
15" 195/60-15
16" 205/50-16
Tuo rengassarja mitä laitoit linkissä voisi olla hyvä valinta. Renkaiden pintaa ei oikeen saa selville noista kuvista mutta ainakin noilla yhden kesän ajelee ehkä kaks. Vanteista voisi tietty pyytää lisäkuvia esim jokaisesta vanteesta kuva kummaltakin puolelta niin saisi paremman käsityksen kunnosta.
Hinta ainakin halpa mutta ei kuitenkaan kannata ostaa jos on kieroja vanteita tai kumit loppuun ajetut vaikka olisikin halpa (tietty saahan noita pelkkiä kumejakin ostettua jos vanteet hyvät).
Niin ja tosiaan jos löytyy hyvät vanteet esim "väärällä" rengaskoolla niin pystyy vaihtamaan pienempään tai isompaan rengaskokoon. Tietty ei mitään radikaalia muutosta pysty tekemään. Sinun tapauksessa jos pelkkiä vanteita katsot ja niihin itse hommaisit renkaat niin katselisin halkaisijaltaan 15 tai 16 tuumaisia ja leveydeltään 6-7 tuumaisia.
Esim tuo rengaskoko 195/60-15 käy hyvin 6 tuumaa leveään kuin myös 6,5 tuumaa leveään vanteeseen mutta myös 7 tuumaa leveään vanteeseen jos on "pakko".
185/65-15 rengaskoon maksimileveys on taas jotain 6,5 tuuman luokkaa.
Sitten tuo 205/50-16 tai 205/55-16 käy hyvin 7 tuumaa leveään vanteeseen, 6 tuumanen saattaa olla ehkä vähän liian pieni..? Yleensä kuitenkin 16 tuumaisten vanteiden halkaisijat alkaa siitä 7:stä tuumasta.
15" 195/60-15
16" 205/50-16
Tuo rengassarja mitä laitoit linkissä voisi olla hyvä valinta. Renkaiden pintaa ei oikeen saa selville noista kuvista mutta ainakin noilla yhden kesän ajelee ehkä kaks. Vanteista voisi tietty pyytää lisäkuvia esim jokaisesta vanteesta kuva kummaltakin puolelta niin saisi paremman käsityksen kunnosta.
Hinta ainakin halpa mutta ei kuitenkaan kannata ostaa jos on kieroja vanteita tai kumit loppuun ajetut vaikka olisikin halpa (tietty saahan noita pelkkiä kumejakin ostettua jos vanteet hyvät).
Niin ja tosiaan jos löytyy hyvät vanteet esim "väärällä" rengaskoolla niin pystyy vaihtamaan pienempään tai isompaan rengaskokoon. Tietty ei mitään radikaalia muutosta pysty tekemään. Sinun tapauksessa jos pelkkiä vanteita katsot ja niihin itse hommaisit renkaat niin katselisin halkaisijaltaan 15 tai 16 tuumaisia ja leveydeltään 6-7 tuumaisia.
Esim tuo rengaskoko 195/60-15 käy hyvin 6 tuumaa leveään kuin myös 6,5 tuumaa leveään vanteeseen mutta myös 7 tuumaa leveään vanteeseen jos on "pakko".
185/65-15 rengaskoon maksimileveys on taas jotain 6,5 tuuman luokkaa.
Sitten tuo 205/50-16 tai 205/55-16 käy hyvin 7 tuumaa leveään vanteeseen, 6 tuumanen saattaa olla ehkä vähän liian pieni..? Yleensä kuitenkin 16 tuumaisten vanteiden halkaisijat alkaa siitä 7:stä tuumasta.
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
No niin, näillä tiedoilla pääsee jo pitkälle, kiitokset molemmille!
Saatanpa tehdä niin että myyn tarvikevanteet joilla nuo runkorikkoiset Ambassadorit ovat, yks tuttu kun on niitä jo kysellyt, ja sitten pistän kyselyä noista Nettivaraosan vanteista (tai ajan sinne katsomaan kun kahden viikon päästä sekin on lopulta kortin myötä mahdollista). Taitaapa olla talvirenkaatkin tuota 195/60-15-kokoa. Täytyy sitten kattoa ovatko nuo riittävän hyväkuntoiset tai löytyykö jostain vielä paremmat jne., mutta tosiaan tällaisella perustietoudella varustettuna osaan itsekin paremmin näitä miettiä.
Saatanpa tehdä niin että myyn tarvikevanteet joilla nuo runkorikkoiset Ambassadorit ovat, yks tuttu kun on niitä jo kysellyt, ja sitten pistän kyselyä noista Nettivaraosan vanteista (tai ajan sinne katsomaan kun kahden viikon päästä sekin on lopulta kortin myötä mahdollista). Taitaapa olla talvirenkaatkin tuota 195/60-15-kokoa. Täytyy sitten kattoa ovatko nuo riittävän hyväkuntoiset tai löytyykö jostain vielä paremmat jne., mutta tosiaan tällaisella perustietoudella varustettuna osaan itsekin paremmin näitä miettiä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
Halpisrenkaat EU kieltää, Saksal. tutkimusten mukaan vie jopa 5% enempi pensaa, ja jarrutusmatka sadesäällä on selv. pidempi. Tutkin juuri uusien nastarenkaiden ostoa, halpis on n. 50e alle merkkirenkaiden, 4 kpl, jaa'a.
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
Mulla ainakin kyseisenlaisilla (siis linkinmukaisilla) vanteilla oli 9000:n renkaat. Ei tärissyt, ja kyllähän orginellit alut on siinä mielessäkin hyvät ettei tarvi niiden keskiöitten kans värkätä. Itselläni ainakin nuo keskiöt oli turhankin tiukat, vähän joutui voimaa käyttämään että sai pois paikaltaan. Omista puuttuu kylläkin nuo saabin kapselit, mutta voisin jopa kehua hyviksi aluvalsseiksi.
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
Onkohan noissa saboissa kiinnityspulteille mitään eroa peltivanne/aluvanne? Itse mittasin pultin pituuden kyseiselle vanteelle, lieriön pituus 30mm. Mietin vain, joudutko pultit vaihtamaan? Tietävämmät kertokoon
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
riippuu aluvanteesta.. ....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
Jos tehostamaton ohjaus, niin 185 leveämpiä en itse ottaisi, ainakaan kesärenkaiksi. Menee tosi raskaaksi ohjaus.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
luca puhuu asiaa..toki missä joutuu veivaamaan.... maantiellä pelkkää plussaa kaupungissa yhtä helvettiä...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
Ohjaustehostin löytyy mutta siitä huolimatta tuskin tulee leveitä renkaita hankittua.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
Niin monta eri sarjaa ollu satkun alla että ei tuolla leveydellä oo kyllä merkitystä siihen kuinka raskas ohjaus vaan lähinnä renkaan runkosta tulee ero.
Rengashommatki on kallistunu niin paljon että valmiita sarjoja kannattaa kytätä. Tietty tähän vuoden aikaan saanee kohtuu edukkaasti uusiakin kesärenkaita jos vanteet jo löytyy. ET39 on satkun orkkis mut noilla tonnarin ET33 vanteilla näyttää paremmalta ja ainakin omiin menopeleihin on niilläkin mahtunu vielä 195/65-15 pyörimään.
Rengashommatki on kallistunu niin paljon että valmiita sarjoja kannattaa kytätä. Tietty tähän vuoden aikaan saanee kohtuu edukkaasti uusiakin kesärenkaita jos vanteet jo löytyy. ET39 on satkun orkkis mut noilla tonnarin ET33 vanteilla näyttää paremmalta ja ainakin omiin menopeleihin on niilläkin mahtunu vielä 195/65-15 pyörimään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
Eiköhän tuollaiset sport-renkaat ole täysin sopimattomat mukavuutta ja hiljaisuutta arvostavalle autoilijalle
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: OG900 vanne- ja rengasasiaa
Ei. Nuo on hiljaiset ja kun koko on satkuun passeli 195/60/15, niin myös melko mukavat. Hiukan jotain kaasarisatkuun passelia H-luokkaa korkeampi nopeusluokitus toki hiukan tuo jämäkkyyttä renkaaseen, mutta se on vaan plussaa.Rattivaihde kirjoitti:Eiköhän tuollaiset sport-renkaat ole täysin sopimattomat mukavuutta ja hiljaisuutta arvostavalle autoilijalle
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84