1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
Meillä polttelee hiukkaskiihdyttimensä noin 800-1000km välein. Tosin meidän ajot on joka päivä n. 150 km ja siitä n. 120 on moottoritietä/min. 80km/h rajoitus.
Aikanaan meillä herjasi oikein vikakoodein ja "Limited performace" ilmoituksella että poltto ei onnistunut. Kaksi kertaa käytin regenroinnissa Tech:n päässä. Sen jälkeen osti OP-COM:n ja muistaakseni pävititettiin ECU:n (tms.) ohjelmisto. Vikakoodi meillä herjasi ilmanpaineen ja tuon hiukkaskiihdyttimen liian suurta paine-eroa, sen takia ei voinut regenerointia tehdä. Putsasin paineanturin (kuskin puolella moottoritilassa tuliseinässä, sellainen musta mötikkä johon tulee ohut kumiletku). Puhalsin varovasti myös letkuun, että mahdolliset tukokset lähtee. Sen jälkeen ei ole kenkkuillut tuon regeneroinnin kanssa. Ennen tätä tuo regenrointi ilmeni merkittävämmin, auto oikein hytkyi ja heilui jos sen aikaan pysähtyi. Samoin tehot puuttui. Nytkin vähän huonosti käy tyhjäkäyntiä polton aikaan, mutta pääasiassa tunnistaa hajusta.
Aikanaan meillä herjasi oikein vikakoodein ja "Limited performace" ilmoituksella että poltto ei onnistunut. Kaksi kertaa käytin regenroinnissa Tech:n päässä. Sen jälkeen osti OP-COM:n ja muistaakseni pävititettiin ECU:n (tms.) ohjelmisto. Vikakoodi meillä herjasi ilmanpaineen ja tuon hiukkaskiihdyttimen liian suurta paine-eroa, sen takia ei voinut regenerointia tehdä. Putsasin paineanturin (kuskin puolella moottoritilassa tuliseinässä, sellainen musta mötikkä johon tulee ohut kumiletku). Puhalsin varovasti myös letkuun, että mahdolliset tukokset lähtee. Sen jälkeen ei ole kenkkuillut tuon regeneroinnin kanssa. Ennen tätä tuo regenrointi ilmeni merkittävämmin, auto oikein hytkyi ja heilui jos sen aikaan pysähtyi. Samoin tehot puuttui. Nytkin vähän huonosti käy tyhjäkäyntiä polton aikaan, mutta pääasiassa tunnistaa hajusta.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
Jeps, korjasivat vuotavan pakoputken haitariosan. Sinne hävisi suurin osa pörinöistä, suhinoista ja ties mistä korahduksista. Veto parani huomattavasti ja auto on muutenkin paljon hiljaisempi nyt. Se ihme "supsuttava" ääni kaasua höllätessä on paljon vaimeampi nyt, jos sitä edes kuuluu. Sataa nimittäin vettä, niin että ajomelua on nyt liikaa tarkempaan analyysiin 
Nyt voikin sitten keskittyä muihin sivuääniin, joita kuulostellaan tässä myöhemmin. Ihan kuin olisi alkavaa pyörän laakerivikaa... ja keväällä vaihdettiin eteen repsikan puolelle mokoma

Nyt voikin sitten keskittyä muihin sivuääniin, joita kuulostellaan tässä myöhemmin. Ihan kuin olisi alkavaa pyörän laakerivikaa... ja keväällä vaihdettiin eteen repsikan puolelle mokoma

Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
ja vielä jatketaan tarinaa...
Eli ensi viikolla jakopään huolto ja imusarjan ja egr:n vaihto. Alkoi niin ketuttamaan tuo heikohko alavääntö, että ajattelin vaihdattaa jakopään yhteydessä edellä mainitut hilut. Jakopääkin pitää ihme sivuääniä, joten joutaa vaihtaa...
Kysymys: uusi imusarja läppineen ja egr on tuossa hyppysissä odottamassa asennusta. Imusarjaan on uusi tiiviste, mutta egr:ään ei. Enkä ole sitä löytänytkään. Olisin vain kysynyt, että mistä ne tiivisteet sais alle viikon sisällä pk-seudulle/-seudulla? Eli egr:ään tulis soikea tiiviste alkupäähän ja loppupäähän kantikas... niin ainakin vanhassa.
Toinen mitä mietin vakavasti, onko kellään kokemusta egr:n osittaisella tukkimisella esim. reikälevyllä? Joku heitti Esson baari jutuissaan, että joissain dieseleissä se on mahdollista ilman että vikavalot syttyy. Egr kun täytynee olla toiminnassa ainakin osin... Puheiden mukaan imusarja karstoittuu vähemmän, mutta voiko itse egr mennä tukkoon??
Eli ensi viikolla jakopään huolto ja imusarjan ja egr:n vaihto. Alkoi niin ketuttamaan tuo heikohko alavääntö, että ajattelin vaihdattaa jakopään yhteydessä edellä mainitut hilut. Jakopääkin pitää ihme sivuääniä, joten joutaa vaihtaa...
Kysymys: uusi imusarja läppineen ja egr on tuossa hyppysissä odottamassa asennusta. Imusarjaan on uusi tiiviste, mutta egr:ään ei. Enkä ole sitä löytänytkään. Olisin vain kysynyt, että mistä ne tiivisteet sais alle viikon sisällä pk-seudulle/-seudulla? Eli egr:ään tulis soikea tiiviste alkupäähän ja loppupäähän kantikas... niin ainakin vanhassa.
Toinen mitä mietin vakavasti, onko kellään kokemusta egr:n osittaisella tukkimisella esim. reikälevyllä? Joku heitti Esson baari jutuissaan, että joissain dieseleissä se on mahdollista ilman että vikavalot syttyy. Egr kun täytynee olla toiminnassa ainakin osin... Puheiden mukaan imusarja karstoittuu vähemmän, mutta voiko itse egr mennä tukkoon??
Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
Imusarja ja egr vaihdettu. Sinne hävis pahin unettomuus pikku kierroksilla ja nyt vetää melkosen paljon paremmin ja viiveettömämmin kuin aiemmin. Moottorin äänetkin on tyhjäkäynnillä ja kiihdyttäessä aivan erilaiset. Tuli semmonen työkonemainen voiman ääni
Liikkeelle lähdössä paljon vähemmän laiskuutta ja turbon potku paljon inhimillisempi. Korkeammillakin kierroksilla voimaa enemmän. Hmmm... aivan kuin olis vähän piristetty. Manuaalilla huomais eron selkeämmin...
Vanhat hilut otin mukaan ja voi jösses miten voi olla paskanen imusarja. Aivan jäätävät kerrokset karstaa heti kaasuläppäkotelon ja egr:n luota läppiin saakka. Läppien pystyakselit väljät ja öljyiset eli vuotoa on ollut. Läpät kääntyilee kohtuu hyvin, mutta jossain puolivälissä on takerteleva kohta, lisäksi läpät ei mene aivan kiinni kääntövarresta vääntelemällä... Mitään vikavaloja tms ei tietääkseni ole vielä aiheutunut karstasta, mutta kovin kaukana ei voida olla.
Egr oli vain sisäpinnasta tummunut. Keväällä kun tämän puhdistettua, eli se toimii sittenkin
Anturi imusarjassa oli ehjä, mutta aivan ummessa huoltomiehen mukaan. Epäili, että se ei pahemmin "ajankohtaista" tietoa ole antanut auton tietokoneelle hetkeen 
Jakopäästä sen verran, moniurahihna ja jakohihna suht hyvässä kunnossa tai ei ainakaan pahoja kulumisia (osilla ajettu 70 tkm). Automaattikiristinrulla hivenen väljä. Sen sijaan vesipumpun laakeri rahisee selvästi (ei väljä) ja pyöräyttämällä sitä menee hädin tuskin yhtä kierrosta
Siis tämä mokoma petti viimeksi ja aiheutti jakopään remontin...
Jaa, mitä sitä muuta? Olen ainakin jakanut kokemukseni teille luettavaksi. Nyt auto tuntuu pirteämmältä ja otsikon mukaiset oireet vähäiset, jos ollenkaan. Vaikka tämä ajoittain olikin monologi, niin kiitän avuliaita yhteistyöstä!
Edelleen kiinnostais egr:n peitelevyasia, kellään kokemuksia?

Vanhat hilut otin mukaan ja voi jösses miten voi olla paskanen imusarja. Aivan jäätävät kerrokset karstaa heti kaasuläppäkotelon ja egr:n luota läppiin saakka. Läppien pystyakselit väljät ja öljyiset eli vuotoa on ollut. Läpät kääntyilee kohtuu hyvin, mutta jossain puolivälissä on takerteleva kohta, lisäksi läpät ei mene aivan kiinni kääntövarresta vääntelemällä... Mitään vikavaloja tms ei tietääkseni ole vielä aiheutunut karstasta, mutta kovin kaukana ei voida olla.
Egr oli vain sisäpinnasta tummunut. Keväällä kun tämän puhdistettua, eli se toimii sittenkin


Jakopäästä sen verran, moniurahihna ja jakohihna suht hyvässä kunnossa tai ei ainakaan pahoja kulumisia (osilla ajettu 70 tkm). Automaattikiristinrulla hivenen väljä. Sen sijaan vesipumpun laakeri rahisee selvästi (ei väljä) ja pyöräyttämällä sitä menee hädin tuskin yhtä kierrosta

Jaa, mitä sitä muuta? Olen ainakin jakanut kokemukseni teille luettavaksi. Nyt auto tuntuu pirteämmältä ja otsikon mukaiset oireet vähäiset, jos ollenkaan. Vaikka tämä ajoittain olikin monologi, niin kiitän avuliaita yhteistyöstä!
Edelleen kiinnostais egr:n peitelevyasia, kellään kokemuksia?
Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
Softallahan tuo EGR on poistettavissa, silloin peitelevy ei ole tarpeellinen ellei EGR venttiili jumita auki.
2.0 TDI Vageissa ovat noita reiällä varustettuja levyjä käyttäneet jolloin EGR virtaa vähemmän, ilmeisesti auttaa käyntiongelmiin ainakin jonkin verran eikä kriteerit vikavalolle vielä täyty.
2.0 TDI Vageissa ovat noita reiällä varustettuja levyjä käyttäneet jolloin EGR virtaa vähemmän, ilmeisesti auttaa käyntiongelmiin ainakin jonkin verran eikä kriteerit vikavalolle vielä täyty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
Onkohan vieläkään tiedossa virisoftaa jossa EGR olisi disabloitu? Tällainen kiinnostaisi.
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
On tiedossa, ja pitäisi onnistua sellaisen flashaus tuolla laitteella joka nurkista löytyy..
YV:llä voi ottaa yhteyttä jos kiinnostusta on.
YV:llä voi ottaa yhteyttä jos kiinnostusta on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
Itse en ole ajatellut virittää koslaa. Ihan tarpeeksi nielee fyffee näinkin
Ehkä myöhemmin...
Mutta tuo egr:n kokonaan pois kytkentä toki kiinnostaa. Tuleeko katsastuksessa ongelmaa? Ilmeisesti hivenen kylmempänä kone kävis kun lämmin (mutta paskanen) ilma ei kierrä imusarjaan, mutta kesällä ei olis ongelma. Talvella keula umpeen
Vaikuttaako suorituskykyyn, kulutukseen jos egr ei käytössä?

Mutta tuo egr:n kokonaan pois kytkentä toki kiinnostaa. Tuleeko katsastuksessa ongelmaa? Ilmeisesti hivenen kylmempänä kone kävis kun lämmin (mutta paskanen) ilma ei kierrä imusarjaan, mutta kesällä ei olis ongelma. Talvella keula umpeen

Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
EGR:n poisto ei onnistu TECH:llä vaan vaatii softamuutoksen.. Se taas maksaa hankintapaikasta riippuen jokusen satasen ja lisähevoset tulee kaupan päälle joskaan niitä ei tietenkään pakko ole ottaa.
Katsastuksessa ei tuota mitään ongelmaa EGR:n poisto, savutusarvo itse asiassa paranee. Typen oksidit pomppaavat "katosta läpi", mutta niitä ei mitata millään tavalla.
Hieman hitaammin moottori lämpenee talvella jos EGR ei ole käytössä, kesällä ei eroa. Mitä uudempi moottori eli mitä isompaa EGR ratea käytetään (tietysti tapauskohtaista), niin sitä enemmän sillä on negatiivisia vaikutuksia ajettavuuteen. Eli yleensä moottorin vaste paranee ja epämääräisyydet katoavat etenkin jos auto ei ole enää aivan uusi.
Suorituskyky huipputehon osalta ei muutu, mutta kaasunvaste paranee autosta riippuen joskus jopa radikaalisti.
Kulutukseen vaikutus on hieman tapauskohtaista, kylmällä moottorilla kulutus todennäköisesti hivenen nousee, mutta jos softa on tehty kulutusta huomioiden niin se putoaa kyllä kokonaisuutena. Omassa Audissa tippui noin puoli litraa virisoftalla joka poisti EGR:n käytöstä ja optimoi moottorin kulutukselle ja teholle päästöjen sijasta. Riippuu siis tapauksesta, lämpimän moottorin tapauksessa ei kuitenkaan kulutus nouse.
Keinot joilla EGR poistetaan käytöstä väkisin mutta softan mappauksia ei muuteta saattavat joissain tapauksissa siis nostaa kulutusta, mutta jos softaa puukotetaan samalla niin käy päinvastoin.
Katsastuksessa ei tuota mitään ongelmaa EGR:n poisto, savutusarvo itse asiassa paranee. Typen oksidit pomppaavat "katosta läpi", mutta niitä ei mitata millään tavalla.
Hieman hitaammin moottori lämpenee talvella jos EGR ei ole käytössä, kesällä ei eroa. Mitä uudempi moottori eli mitä isompaa EGR ratea käytetään (tietysti tapauskohtaista), niin sitä enemmän sillä on negatiivisia vaikutuksia ajettavuuteen. Eli yleensä moottorin vaste paranee ja epämääräisyydet katoavat etenkin jos auto ei ole enää aivan uusi.
Suorituskyky huipputehon osalta ei muutu, mutta kaasunvaste paranee autosta riippuen joskus jopa radikaalisti.
Kulutukseen vaikutus on hieman tapauskohtaista, kylmällä moottorilla kulutus todennäköisesti hivenen nousee, mutta jos softa on tehty kulutusta huomioiden niin se putoaa kyllä kokonaisuutena. Omassa Audissa tippui noin puoli litraa virisoftalla joka poisti EGR:n käytöstä ja optimoi moottorin kulutukselle ja teholle päästöjen sijasta. Riippuu siis tapauksesta, lämpimän moottorin tapauksessa ei kuitenkaan kulutus nouse.
Keinot joilla EGR poistetaan käytöstä väkisin mutta softan mappauksia ei muuteta saattavat joissain tapauksissa siis nostaa kulutusta, mutta jos softaa puukotetaan samalla niin käy päinvastoin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
Talvella tuon motin lämmittää joka tapauksessa eberi joten tuolla EGR:n poistolla esim. omassani en usko niiltä osin olevan mitään merkitystä.
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
Mikähän lienee syy, miksi typen oksideja ei katsastuksessa mitata? Ja eikös egr:n poisto ohjelmallisesti vaadi myös tulppauksen? Tämä egr kanavan tulppaaminenhan näkyy päälle päin jo? Eikös katsastussetä näe tätä?
Ehkä se reikälevyn asentaminen olisi vielä edullinen tapa ainakin vähentää karstoittumista. Nyt tuntuu pahalta töhriä uusi imusarja
Ehkä se reikälevyn asentaminen olisi vielä edullinen tapa ainakin vähentää karstoittumista. Nyt tuntuu pahalta töhriä uusi imusarja

Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
Sitä en tiedä miksi ei mitata, yksi syy ainakin on laitteiston puute. Savun mittaus on huomattavasti helpompaa.. Eipä noita noxeja mitata katsastuksessa kuin lähinnä Kaliforniassa.
Ei vaadi EGR:n ohjelmallinen poisto tulppausta. Eikä katsastussetä näe (eikä sitä oikeasti kiinnosta) onko se käytössä vai ei, ellei nyt aivan selvästi ole poistettu koko EGR-venttiiliä ja olisi niin harvinaisen kiinnostunut katsastaja että kiinnittäisi asiaan huomioia.
Ei vaadi EGR:n ohjelmallinen poisto tulppausta. Eikä katsastussetä näe (eikä sitä oikeasti kiinnosta) onko se käytössä vai ei, ellei nyt aivan selvästi ole poistettu koko EGR-venttiiliä ja olisi niin harvinaisen kiinnostunut katsastaja että kiinnittäisi asiaan huomioia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
Moi,
Mistä hommasit uuden imusarjan ja mitä tuli maksamaan?
Mistä hommasit uuden imusarjan ja mitä tuli maksamaan?
Re: 1.9 Tids - pätkimistä, korinaa ja heikentynyt alavääntö
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4020porta kirjoitti:Moi,
Mistä hommasit uuden imusarjan ja mitä tuli maksamaan?
Jos ostat uuden imusarjan, osta myös tiiviste...