Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Kiinnostaa myös, 08 Vector. Tammersuojan maskeja nähneenä ainakin laatu pitäisi olla kohdallaan.
Pitäisikö (JaniV:n) perustaa uusi viestiketju gallupin pitämiseksi?
Pitäisikö (JaniV:n) perustaa uusi viestiketju gallupin pitämiseksi?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
- Paikkakunta: Oulu
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Rusakko__ kirjoitti:Minua kiinnostaa keulasuoja 2006:een. Mielellään sais olla maskiin (2 pientä ja yksi iso) sekä rekisterikilven alapuolelle, niin että lämpötila-anturi jää näkyville. Hinta kiinnostaa, koska edullisesti näprään itsekin siihen suojat, toki hieman huonommalla työn jäljellä
samainen setti kiinnostais kans...
autoni on: 2007 vector, vanhemmalla keulalla...
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
JATKETAAN TÄÄLLÄ http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=119139
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Paljonkos muuten tuollaiset Tammersuojan maskit yleensä maksavat? Millaisesta hintahaitarista puhutaan? Siis niihin autoihin mihin noita on saatavissa tällä hetkellä.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Eikai Saab tarvitse (ainakaan bensakoneisiin) moisia suojia, eihän ?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Jos kaikki on muuten kunnossa, niin ei minunkaan mielestä.Pakari kirjoitti:Eikai Saab tarvitse (ainakaan bensakoneisiin) moisia suojia, eihän ?
Dieselit eri asia.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Viime talvihan oli kohtuu kylmä, yli -30c pakkasessa tehtyjä ajokilometrejä kertyi paljon, niin kaupungissa kuin maantiellä. Joka kerta neula nousi vaakatasoon ja pysyi siinä ja lämpöä riitti sisälle niin että sai olla ilman takkia, hattua ja hanskoja. Eikä keulaa ollut peitetty mitenkään.
Koska omaan vahvan mielipiteen ainoasta oikeasta käyttövoimasta(henkilöautoihin) en sen takia kommentoi hävinneen polttoaineen mukana tuomia ongelmia millään tavalla
Koska omaan vahvan mielipiteen ainoasta oikeasta käyttövoimasta(henkilöautoihin) en sen takia kommentoi hävinneen polttoaineen mukana tuomia ongelmia millään tavalla
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Vajaan 10km työmatkan aikana nousee näillä nollakeleillä ekaan viivaan asti. Mitähän sitten kovilla pakkasilla. Kyllä kai tollasen maskin kanssa vois vähän nopeemmin nousta, ehtis saamaan vähän lämpöä kabiiniinkin.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Kuulostais kyllä termostaatti vialta. Itsellä käyntilämpötila nousee normaaliin n. 5km ajon jälkeen - nollakelillä(tai vähän plussan puolella). Jos en väärin muista, niin 5,2km taisi olla tripissä kilsoja kun viisari näytti vaakatasoa. Täytyy testata tänään uusiks kun täytyy käydä iltasella kaupassa.
Edit: Testasin joku aika sitten koska eräs kaveri tiedusteli samaa, kun sanoi että lämmöt nousee hitaasti ja jää roikkumaan.
Edit: Testasin joku aika sitten koska eräs kaveri tiedusteli samaa, kun sanoi että lämmöt nousee hitaasti ja jää roikkumaan.
Viimeksi muokannut Pakari, La Joulu 10, 2011 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Ei ehjä dieselkolkkikaan sitä vielä kolmenkympin pakkasilla tarvi, mittari pääsee kyllä vaakatasoon ja pauhua piisaa sisällekin. Lähinnä moisen apu dieselkolkissa on lämpiämisen nopeuttaminen ja kulutuksen vähentäminen ja näistä ainakin eka koskee kyllä bensakonettakin (tarpeellisuus tietty jokaisen itse pohdittavissa), eli sillä(kään) saralla ei polttoaineella ole niin suurta merkitystä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Jos kaikki on kunnossa, ei tarvita myös dieseliinkään. Mutta jos se nopeuttaa lämpiämistä niin miksi ei. Kiinnostusta laadukkaalle suojalle myös täällä. VM 2009 Vector SC.Eikai Saab tarvitse (ainakaan bensakoneisiin) moisia suojia, eihän ?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Hmm.. okei, hyvä tietää. Työmatka on tarkalleen ottaen 8km ja siitä 5-6km on 60-80kmh ajoa. Ilmeisesti pitäs lämmetä paremmin kuin tuo nykyisellään tekee. Mitenhän tota ongelmaa lähtisi purkamaan?Pakari kirjoitti:Kuulostais kyllä termostaatti vialta. Itsellä käyntilämpötila nousee normaaliin n. 5km ajon jälkeen - nollakelillä(tai vähän plussan puolella). Jos en väärin muista, niin 5,2km taisi olla tripissä kilsoja kun viisari näytti vaakatasoa. Täytyy testata tänään uusiks kun täytyy käydä iltasella kaupassa.
Edit: Testasin joku aika sitten koska eräs kaveri tiedusteli samaa, kun sanoi että lämmöt nousee hitaasti ja jää roikkumaan.
Edit: katsoin pari vanhempaa triidiä läpi, niin ilmeisesti hyvin suuri vaikutus on sillä mihin lämpötilaan ilmastointilaite on asetettu. Olen nyt viime aikoina pitänyt Hi:llä ja tiputtanut yhden pykälän default-puhallusnopeudesta alaspäin. Toki tuo ensimmäinenkin pykälä moottorilämmössä tarkoittaa, että on jo melkoisen lämmin motti, että ei se tavallaan ongelma ole. Ja kone kyllä lämpeää "vaakatasoon" pidemmällä ajolla, että senkään puolesta ei varsinaista ongelmaa ole. Pitänee nyt tehdä kokeita ja katsoa miten lämpenee kovemmilla pakkasilla. Auto hankittu viime keväänä joten kokemusta ei vielä ole.
Viimeksi muokannut Nypa, La Joulu 10, 2011 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Pelkkää matkaa ei tokikaan kannata tuijottaa. Lämpöä syntyy sivutuotteena prosessissa, jossa polttoainetta muutetaan liike-energiaksi ja mikäli jälkimmäistä tarvitaan vähemmän (=tasaisempaa ajoa hitaammalla keskinopeudella), syntyy helposti myös lämpöä vähemmän. Eli suomeksi: mitä taloudellisemmin pystyy alkumatkan ajamaan, sitä hitaammin moottori lämpiää. Jos tuo 5,2km tulee kaupunkiviidakossa ja 7-8km maantielle lähtiessä, en olisi erosta järin huolissani. Sen sijaan jos 5,2km tulee maantielle lähtiessä ja 7-8km Mannerheimintien aamuruuhkassa Kampista lähtiessä, etsisin jälkimmäisestä vikaa hyvinkin pian.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Miksi näin? Minä pidän kesät-talvet 21 asteessa (no, joskus 20 tai 22) eikä säätöihin tarvitse käytännössä koskea lainkaan. Aina on sopiva lämpötila ja lasitkin pysyvät kirkkaina.Nypa kirjoitti:Olen nyt viime aikoina pitänyt Hi:llä ja tiputtanut yhden pykälän default-puhallusnopeudesta alaspäin.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Tarkennuksena, että ainoastaan tuossa työmatkan aikana toimin näin. Olen ajatellut, että kone lämpenisi nopeammin kun ei ala pukkaamaan lämpöä sisään aikaisemmin (vai alkaako saappi kuitenkin puhaltamaan samoihin aikoihin lämmintä oli asetus sitten 20C tai 27C?). Ja sitten kun sitä lämpöä alkaa tulemaan niin ehtii vielä saada kabiiniin vähän lämpöä ennen kuin on perillä En tiedä onko logiikassani mitään ideaa, mutta pitänee testata eri vaihtoehtoja. Ja täysin automaattisena tuuletin puhkuu ja puhaltaa melko tavalla, kun lämpöä alkaa virrata sisään, joten siksi manuaalista asentoa potkurille.tosu kirjoitti:Miksi näin? Minä pidän kesät-talvet 21 asteessa (no, joskus 20 tai 22) eikä säätöihin tarvitse käytännössä koskea lainkaan. Aina on sopiva lämpötila ja lasitkin pysyvät kirkkaina.Nypa kirjoitti:Olen nyt viime aikoina pitänyt Hi:llä ja tiputtanut yhden pykälän default-puhallusnopeudesta alaspäin.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like