9000 vai OG 9-3
9000 vai OG 9-3
Vähän neuvoa kokeneemmilta tarttis.
Olen ajellut 4 vuotta -95 mallisella 2,3 t tonnarilla ja olen ollut kaiken kaikkiaan autoon tyytyväinen, nyt sitten olisi mahdollisuus ostaa vahän omaa Saappia nuorempi (-01) 9-3 2.0 t, elikkä kysymys olisi kannattaako vanha hyvä vaihtaa tuohon uudempaan ? Onko uudempi auto mahdollisesti parempi/huonompi kuin vanhempi jne. mitä mieltä yleisesti olette asiasta ? Onko tuossa 9-3:a enemmän /vähemmän heikkouksia kuin 9000 ?
Kertokaa mielipiteitä mieluusti perustelujen kera.
Olen ajellut 4 vuotta -95 mallisella 2,3 t tonnarilla ja olen ollut kaiken kaikkiaan autoon tyytyväinen, nyt sitten olisi mahdollisuus ostaa vahän omaa Saappia nuorempi (-01) 9-3 2.0 t, elikkä kysymys olisi kannattaako vanha hyvä vaihtaa tuohon uudempaan ? Onko uudempi auto mahdollisesti parempi/huonompi kuin vanhempi jne. mitä mieltä yleisesti olette asiasta ? Onko tuossa 9-3:a enemmän /vähemmän heikkouksia kuin 9000 ?
Kertokaa mielipiteitä mieluusti perustelujen kera.
#3907
Re: 9000 vai OG 9-3
Jos kysyjä ei ole aikaisemmin ajanut og-93:sta. niin suosittelen ajamaan ja kokeilemaan ihan itse. Jännää, että ihmiset ovat valmiita uskomaan/luottamaan tämmöisissä asioissa muitten mielipiteisiin! Tai hakemaan jotain vahvistusta.... Luota vai siihen omaan tunteeseen...
Niin, ja siihen toiseen osioon kysymyksessä, lukemalla (suodattimen) kanssa mallikohtaisia osioita, niin jokainen kenties osaa itse tehdä ne oikeat päätökset.... kai
Niin, ja siihen toiseen osioon kysymyksessä, lukemalla (suodattimen) kanssa mallikohtaisia osioita, niin jokainen kenties osaa itse tehdä ne oikeat päätökset.... kai

EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Re: 9000 vai OG 9-3
Älä vaihda. Tonnari on parempi auto. Ainakin jos puhutaan 94-98 vuosimallisista.
Vikoja on suurin piirtein saman verran, tonnarissa pahimpana vaivana on ruoste. Eli jos ruostetta ei ole, ei hätää.
Tonnarin T5 moottori on myös paljon huolettomampi kuin -01 9-3:n T7, ja 2,3-litraisena tehokkaampi myös. T5 moottoria ei vaivaa huohotinongelma, heikot männät, öljyrenkaiden jumittuminen, gt17 turbon hajoaminen...
Jakopään ja tp-akselien ketjut menee molemmista aikanaan, T7 moottoreista ehkä jakopää vähän nopeammin ja T5 moottoreista tp-akselien ketju puolestaan.
Tonnari on maantiellä vakaampi ajaa ja hiljaisempi kuin 9-3, jonka ohjaus on aika epäonnistunut ja kaiken parantelun jälkeenkin tuntuu hieman rimpulalta ajaa vrt. tonnari ja 9-5. Tilaa on huomattavasti enemmän, 9-3 tuntuu ahtaalta tonnarin jälkeen.
Automaattilaatikko on tonnarissa vanhakantaisempi, mutta käytös on sitten makuasia.. Tonnarin ZF hyödyntää vääntöä paremmin kuin OG9-3:n Aisin, joka vaihtaa herkemmin pienempää sisään. Molemmat ovat 4-vaihteisia ja suunnilleen yhtä kestäviä. Manuaalilaatikot on hyvin vastaavia myöskin (käytännössä samoja pl. välitykset), mutta tonnarin vaihteensiirto on sutjakampi.
9-3 hyviksi puoliksi voi lähinnä laskea modernimman ja menevämmän ulkoasun sekä modernimpi kojelauta ja sisätilat, nämä makuasiat selviää helposti kuvista katselemallakin että kummasta enemmän tykkää. Yksi T7 9-3:n etu on myös Biopower-valmius.
Tyyppivikoja muualta autosta löytyy molemmista, mutta sanoisin että selvää eroa ei voi sanoa. Ei ainakaan 9-3:n hyväksi, sen verran tyyppivikoja kyllä löytyy (mm. vetarin holkki, alatukivarret, jousijalan ruostuminen)..
Kokemusta on 3 kpl 9-3 (T5, T7, vapari) sekä 3 kpl 9000 (T5.5, T5.2, LH).
Ehkä joku nyt vetää herneen nokkaansa kun vielä vastasin OG9-3 puolella, mutta siinä rehellisesti oma mielipiteeni ja kokemukset. Edelleen mielestäni kolkki on hienon näköinen auto (sporttisempi selvästi ja menevämpi kuin tonnari), mutta epäonnistunut ajettavuudessa eikä luotettavuus ole loppupään tonnarin tasoa.
Vikoja on suurin piirtein saman verran, tonnarissa pahimpana vaivana on ruoste. Eli jos ruostetta ei ole, ei hätää.
Tonnarin T5 moottori on myös paljon huolettomampi kuin -01 9-3:n T7, ja 2,3-litraisena tehokkaampi myös. T5 moottoria ei vaivaa huohotinongelma, heikot männät, öljyrenkaiden jumittuminen, gt17 turbon hajoaminen...
Jakopään ja tp-akselien ketjut menee molemmista aikanaan, T7 moottoreista ehkä jakopää vähän nopeammin ja T5 moottoreista tp-akselien ketju puolestaan.
Tonnari on maantiellä vakaampi ajaa ja hiljaisempi kuin 9-3, jonka ohjaus on aika epäonnistunut ja kaiken parantelun jälkeenkin tuntuu hieman rimpulalta ajaa vrt. tonnari ja 9-5. Tilaa on huomattavasti enemmän, 9-3 tuntuu ahtaalta tonnarin jälkeen.
Automaattilaatikko on tonnarissa vanhakantaisempi, mutta käytös on sitten makuasia.. Tonnarin ZF hyödyntää vääntöä paremmin kuin OG9-3:n Aisin, joka vaihtaa herkemmin pienempää sisään. Molemmat ovat 4-vaihteisia ja suunnilleen yhtä kestäviä. Manuaalilaatikot on hyvin vastaavia myöskin (käytännössä samoja pl. välitykset), mutta tonnarin vaihteensiirto on sutjakampi.
9-3 hyviksi puoliksi voi lähinnä laskea modernimman ja menevämmän ulkoasun sekä modernimpi kojelauta ja sisätilat, nämä makuasiat selviää helposti kuvista katselemallakin että kummasta enemmän tykkää. Yksi T7 9-3:n etu on myös Biopower-valmius.
Tyyppivikoja muualta autosta löytyy molemmista, mutta sanoisin että selvää eroa ei voi sanoa. Ei ainakaan 9-3:n hyväksi, sen verran tyyppivikoja kyllä löytyy (mm. vetarin holkki, alatukivarret, jousijalan ruostuminen)..
Kokemusta on 3 kpl 9-3 (T5, T7, vapari) sekä 3 kpl 9000 (T5.5, T5.2, LH).
Ehkä joku nyt vetää herneen nokkaansa kun vielä vastasin OG9-3 puolella, mutta siinä rehellisesti oma mielipiteeni ja kokemukset. Edelleen mielestäni kolkki on hienon näköinen auto (sporttisempi selvästi ja menevämpi kuin tonnari), mutta epäonnistunut ajettavuudessa eikä luotettavuus ole loppupään tonnarin tasoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9000 vai OG 9-3
Mielestäni tämä mielipide oli sanottu hyvinkin asiantuntavasti ja käytäntöä saneillen. Luotan.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Re: 9000 vai OG 9-3
Ja loppujen lopuksi kaikki järkisyyt voi vetää vessasta alas, kun autoja ostellaan. Olen ajellut mm.
Cadillac sts 5.0
Ford f-350 7.5 bensa
Smart fortwo
Mb e 200 cdi
Miten se meni? Järki roskiin ja autokauppaan. Olen muuten ollut älyttömän tyytyväinen hankintoihini myös näin jälkikäteen, vaikka en ko. autoja enää omistakaan.
Cadillac sts 5.0
Ford f-350 7.5 bensa
Smart fortwo
Mb e 200 cdi
Miten se meni? Järki roskiin ja autokauppaan. Olen muuten ollut älyttömän tyytyväinen hankintoihini myös näin jälkikäteen, vaikka en ko. autoja enää omistakaan.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 9000 vai OG 9-3
jcarlsson todella hyvin kiteyttikin asian. Tonnaria en ole omistanut mutta muutaman kerran ajanut. Ainoa huono puoli mikä tuli mieleen on hieman vanhanaikaisuus verrattuna og9-3:seen ja se ruoste jos sitä löytyy. Mutta tonnari onkin suunniteltu jo 80-luvun alkupuolella joka siinä myös näkyy. Tilat on ihan eri luokkaa kun og9-3:ssa. Koeajolla siitä vaihdon houkuttelevuudesta selviää, kaikki autot on myös yksilöitä joka kannattaa muistaa. Enemmänkin se on juuri yksilöiden kunnosta kiinni sitten kannattako vaihto.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 9000 vai OG 9-3
No mihin päätysit?Carfan kirjoitti:Kiitokset kaikille vastaajille, sain tarvitsemani tiedot !

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9000 vai OG 9-3
Kannattaa kuitenkin muistaa, että tonnari ja 9-3 on tehty täysin eri luokkiin, jo hinnassa on ollut melkoinen ero - vaikka eivät oikeastaan yhtäaikaa ole myynnissä olleet. 9-3:n kohdalla ei ole ollut tarkoituskaan päästä tiloilla kehumaan. Jotain Saabimaista siinä kuitenkin on, ja mielestäni muotoilussa se voittaa 6-0.