Jutun mukaan autossa oli ilmeisesti magneettivena paskana. Itse ymmärsin, että kaveri oli hieman ihmetellyt miksei auto vedä kunnolla ja vika löydettiin myöhemmin. Luusi että kuski saa olla aikamoinen puusilmä
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
, jos ei huomaa että ahtopainemittarin neula ei nouse kunnon lukemiin.
Näin eräs kaveri kommentoi asiaa STCS:n foorumissa:
Angående SQR-Saaben (9-3Aero), så gick den ju dåligt pga trasig magnetventil. Det får man väl ta hänsyn till om det nu är så. Men jag kan inte låta bli att fundera lite på sannolikheten. Jag menar, tror inte jag sett ett enda sådant stortest utan att ngn/några bil -ar har haft problem med just magnetventilen. Jag har kört turbo i många år nu och har ALDRIG haft problem med magnetventilen på ngn av mina bilar. Säg att jag kört ca 20.000 mil. Skulle jag då åka ned på ett -Tunertest- hos "Bi-Sexuell" (BS) och precis när jag ska till att köra ytterligare 402 m utöver dessa 20.000 mil och -El ventilo de Magneto- packar ihop just då. Då skulle jag troligen följa ödets tecken och svälja en cyanidkapsel......
Vad jag vill säga, utan att hoppa på SQR eller alla de många firmor som tidigare råkat ut för detta när det väl gäller, i tidningstester såväl som på strippen, så kan jag uttrycka mig så här. Vissa av dem talar sanning och har denna oerhörda otur. Andra har en mappning som är så känslig för rådande utomhusparametrar att de helt enkelt inte vill vara med på samma noter som när de testkörde kvällen innan i +5 grader och kvällsfukt. Som sagt, jag pekar inte ut alla, men sannolikheten känns.......Osannolik, när man ser detta problem gång på gång...
Lisäksi SQR:n virittämissä autoissa magneettivenat ovat olleet ennenkin "viallisia" testien aikana...