Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Ja on tuolla listalla muutama muukin merkki noiden kahden ruotsalaisen lisäksi. Jopa maanmainiot Volkswagen ja Bmw.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Saabin tulevaisuus II
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei mene, oli/on aikomus pitää ja päästää eläkkeelle tämä "loistokuntoinen"(katsastusmies joka vuosi sanoo noin...) OG900 -92, toinen takaisku tuli viikko sitten, kun eräs -piip- peruutti kylkeen ja vielä liikennevaloissa. Sällin vakuutusyhtiö ja minä emme ole yksimielisiä...Komppaaja kirjoitti:Meneekö entinen vaihdossa ? Meinaan vaan että ei saata alkuperäinen hyvityshinta olla enää voimassa.....Hagrid kirjoitti:Ja mulla on edelleen se vapun kohdalla tehty SC Aero Griffinin tilaus sisällä - kukaan ei ole perunut... Tappiin asti katotaan tämä homma ja paikallisen jälleenmyyjän mielestä 'oikea asenne'. Ei vielä tehdä hätiköityjä päätoksiä vaikka maassa yli 40 uutta Saabia edelleen on.
Joo, menee aiheen vierestä, tilaus siis edelleen voimassa.
Re: Saabin tulevaisuus II
Voisiko joku ruotsissa työssä oleva/ollut tai muuten ruotsin työlainsäädäntöä tunteva valoittaa tätä lomautuskäytäntöä Ruotsissa. Kuten itselläni on muistakin lähteistä ollut mielukuva, ja täälläkin on todettu "Ruotsissa ei voi lomauttaa". Nyt kuitenkin DI:n haastattelussa (http://di.se/Artiklar/2011/12/13/253553 ... ab-krisen/) joku autoguru ruotii Saabin tilannetta, ja mainitsee:
"Den andra stora frågan är varför Saab inte har permitterat personal i större utsträckning. Bolaget har ingen produktion. Andra företag är rätt snabba med permittering när produktionen sjunker. Saab har noll produktion."
Eli vapaasti suomennettuna ihmettelee, miksi Saab ei ole lomauttanut (permitterat) henkilöstöään, kun tuotanto on nollissa.
Mikä käytäntö tämä permittering on, ellei suomalaisittain tuttu lomautus?
"Den andra stora frågan är varför Saab inte har permitterat personal i större utsträckning. Bolaget har ingen produktion. Andra företag är rätt snabba med permittering när produktionen sjunker. Saab har noll produktion."
Eli vapaasti suomennettuna ihmettelee, miksi Saab ei ole lomauttanut (permitterat) henkilöstöään, kun tuotanto on nollissa.
Mikä käytäntö tämä permittering on, ellei suomalaisittain tuttu lomautus?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Jos koetan lyhyesti kertoa jotain niin permittering tarkoittaa sitä, että duunari lomautetaan, mutta liksaa on maksettava määrätty aika, lyhin muistaakseni kaks viikkoa usein paljon pidempäänkin.
Jos yhtiö lomauttaa niin duunarilla on vapaat kädet kieltäytyä tulemasta takaisin lyhyellä takaisintulo varoituksella, esimerkiksi jos työt käynnistyvät vaikka viikko lomautuksesta, ei ole pakko tulla heti duuniin, ehkä joku on hommannut jonkun väliaikaisen työn vaikka kuukaudeksi, ja sen jälkeen takas entiseen mestaan. Kaikki lomautetut ovat etusijalla otettavaksi takaisin entiseen duuniinsa.
Asia on paljon kronkelimpi, mutta se ottaisi monta sivua tekstiä ja kauan kertoa. Voin kopioida liittojen säännöistä, mutta sekin on ruotsiksi joten annetaan olla.
Jos yhtiö lomauttaa niin duunarilla on vapaat kädet kieltäytyä tulemasta takaisin lyhyellä takaisintulo varoituksella, esimerkiksi jos työt käynnistyvät vaikka viikko lomautuksesta, ei ole pakko tulla heti duuniin, ehkä joku on hommannut jonkun väliaikaisen työn vaikka kuukaudeksi, ja sen jälkeen takas entiseen mestaan. Kaikki lomautetut ovat etusijalla otettavaksi takaisin entiseen duuniinsa.
Asia on paljon kronkelimpi, mutta se ottaisi monta sivua tekstiä ja kauan kertoa. Voin kopioida liittojen säännöistä, mutta sekin on ruotsiksi joten annetaan olla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Ok, kiitoksia selvennyksestä. Eli Ruotsissa voi lomauttaa, mutta se ei ole yhtä helppoa., yksinkertaista ja yritykselle riskitöntä kuin Suomessa.
Ja ruottalaisetkin ihmettelee, miksei Saab ole lomauttanut. Kieltämättä jos olisin Saabin velkojana ja jäisin mahdollisessa konkurssissa nuolemaan näppejäni, nostaisin aika äläkän siitä, että firma/pesä on hassannut rahaa puolen vuoden palkkoihin ilman tuotantoa.
Ja ruottalaisetkin ihmettelee, miksei Saab ole lomauttanut. Kieltämättä jos olisin Saabin velkojana ja jäisin mahdollisessa konkurssissa nuolemaan näppejäni, nostaisin aika äläkän siitä, että firma/pesä on hassannut rahaa puolen vuoden palkkoihin ilman tuotantoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Tuota olen itsekin ihmetellyt miksi tuota ei oteta käyttöön.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Saabin tulevaisuus II
Ruotsissa ei liene palkkaturvan kaltaista instanssia, jolta voi palkkansa hakea siinä tapauksessa, että työnantaja ei sitä jostain syystä maksa? Toisaalta enpä kyllä tiedä, kuinka byrokraattinen systeemi tuo palkkaturva lienee.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Saabin tulevaisuus II
Löytyy ainoastaan valtion palkkaturva "lönegaranti" jota tässä saabin tapauksessakin on jo käytetty muutamina kuukausina, takuupalkkaa maksetaan ainoastaan jos yhtiö on tehnyt konkurssin tai kuten saab joutunut elvytykseen, mutta silläkin on omat melko kronkelit sääntönsä, esimerkiksi tällainen, että jos työntekijä on ansainnut palkan viimeisen kolmen kuukauden aikana ennen konkurssin tai elvytyksen jättämistä oikeudelle ei palkkatakuuta sovelleta.tsaarela kirjoitti:Ruotsissa ei liene palkkaturvan kaltaista instanssia, jolta voi palkkansa hakea siinä tapauksessa, että työnantaja ei sitä jostain syystä maksa? Toisaalta enpä kyllä tiedä, kuinka byrokraattinen systeemi tuo palkkaturva lienee.
Mahdoton pykälä määrä sieltä löytyy, mutta tuossa nyt jotain miten se toimii, takuun maksajana on aina lääninhallitus/kruununvouti.
EDIT: lisätään tähän nyt vielä se, että saabin tapauksessa se on Lofalk joka jättää pyynnön läänihallitukselle palkkojen maksamisesta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Varmaan lähes kaikki lomautetut olisivat palanneet töihin lyhyelläkin varoitusajalla - tuskin sillä seudulla töitä hirveesti on. Ja ei kai tuotantoa muutenkaan ihan viikossa pyöräytetä käyntiin. Tämä merkillistä palkkojen maksua ilman vastinetta olen ihmetellyt jo kuukausia. Ja onhan niinkin, että jos joku hyvän työtarjouksen saa, tuskin jää odottelemaan Saabin tilanteen selviämistä. Toisaalta en todellakaan tunne Ruotsin lakipykäliä.
Re: Saabin tulevaisuus II
Jos hän irtisanoo itsensä saattaa kestää jopa puolivuotta ennenkuin hän on vapaa lähtemään riippuu tietysti palvelusta joka hänellä on saabilla. Mutta normaalisti tämä irtisanomis aika on 1 kuukausi.KN/Lieto kirjoitti: Ja onhan niinkin, että jos joku hyvän työtarjouksen saa, tuskin jää odottelemaan Saabin tilanteen selviämistä. Toisaalta en todellakaan tunne Ruotsin lakipykäliä.
On tapauksia jolloin irtisanoutunut on ollut pakoitettu kirjoittamaan sopimuksen työnantajan kanssa ettei ala töihin missään autofirmassa, ensimmäisen vuoden aikana.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Nähtäväksi jää, miten tämä vaikuttaa Saabin tulevaisuuteen kiinalaisten (osa)omistuksessa.
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politii ... 04022.html
Meinaan jos toi koskee myös jenkkikaaraa joka kasataan Kiinassa eikä pelkästään laivalla sinne kokonaisena raahattuja, paranee sikäläiset markkinat kiinalaisomisteiselle eurofirmalle.
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politii ... 04022.html
Meinaan jos toi koskee myös jenkkikaaraa joka kasataan Kiinassa eikä pelkästään laivalla sinne kokonaisena raahattuja, paranee sikäläiset markkinat kiinalaisomisteiselle eurofirmalle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saabin tulevaisuus II
Voisiko Kiinalainen viranomainen olla niin taitava ja pikkumainen että kimmastuu siitä kun GM sotkee kiinalaisten bisneksiä ja määrää osalle amerikkalaisista autoista tullit päälle..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Saabin tulevaisuus II
Lofalk jättää tehtävänsä Saabin saneeraajana ja uusi saneeraaja on jo nimetty, Lars-Henrik Andersson. Mielenkiintoista on, että Lofalk itse suosittelee saneerauksen jatkamista uuden miehen johdolla! Ovat allekirjoittaneet kirjeen käräjäoikeudelle yhdessä Mullerin kanssa aiheesta
Ttelan uutinen:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1465851- ... dan-utsedd
Ttelan uutinen:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1465851- ... dan-utsedd
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei, sillä kiinalainen tietää mikä on ero on muurahaisella ja lohikäärmeellä.Rafu kirjoitti:Voisiko Kiinalainen viranomainen olla niin taitava ja pikkumainen että kimmastuu siitä kun GM sotkee kiinalaisten bisneksiä ja määrää osalle amerikkalaisista autoista tullit päälle..