B202 ja RE85 (otsikko muutettu: Alkuperäistä korkeammat...)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

B202 ja RE85 (otsikko muutettu: Alkuperäistä korkeammat...)

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Alottelen nyt solkenaan näitä omituisia spekulointeja tälle osastolle, todellinen foorumituunailija. No, ehkä tästä pikkuhiljaa jotain syntyykin, ja on sitten ainakin ennakoon spekuloitu, ettei voi suunnittelusta syyttää kun tulee sutta ja sekundaa.

Pitäisi koittaa valita mäntiä tuohon alkutekijöissään junnaavaan koneprojektiin, ja puristussuhde on koneen luonteen kannalta ahdetussakin sen verran merkittävässä roolissa, ettei ihan arvauskauppalla haluais mäntäkaupoille ryhtyä. Foorumin kirjoittelut ja laskurit oon koittanut koluta mahdollisimman tarkkaan läpi, mutta tämän suuntaista spekulaatiota ei silmiini osunut, joten totuttuun tapaan heitän pallon viisaammille. Eli kuinka korkeita puristuksia ahdetussa b202-pohjaisessa koneessa voisi olla mahdollista/järkevää käyttää, jos koneen ohjaus ja palotilat on lähtökohdasta nykyaikaisempaan päivitettyä? Katselin uudempien Saab-koneiden tietoja, ja noissa näkyy olevan käytössä jopa 9,5 puristuksia, jotka omaan korvaan kuulostaa ihan vaparin puristussuhteilta, ja silti tehoja on jotakuinkin 100hv/l. Taitaa ensimmäisissä t16-koneissakin olla jotain ysin luokkaa?

Vai onko tuollaiset n.8,5 puristukset rakennetuissa satkun koneissa ihan käytännön juttu, että Saabin turbokäytön kestävillä männillä puristukset jäävät tuonne nurkille? Vai suojellaanko tuolla laatikkoa?
Viimeksi muokannut Jatra, La Helmi 04, 2012 16:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alkuperäistä korkeammat puristussuhteet turbossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Järkevä puristussuhde riippuu tehotavoitteesta ja käytetystä polttoaineestakin.. B202 kohdalla se 9:1 on ihan järkevä pumppu 98E:llä. Jos taas ajetaan E85:lla niin korkeammastakin on hyötyä, esim. 10-10,5:1.

Alle 8,5:1 en menisi missään tapauksessa ellei ole pakko. Käytännöissä joillain kombinaatioilla vaan tulee matalammat puristukset ihan sen takia että sekoitellaan eri komponentteja joistain muista syistä (kestävyys, virtaavuus).

Korkeammilla puristuksilla kulutus on matalampi ja reagointi parempi ilman ahtoja, samoin samalla ahtopaineella saadaan suurempi teho. Huono puoli on tietysti lisääntynyt nakutusherkkyys.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alkuperäistä korkeammat puristussuhteet turbossa

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Kiitos taas nopeesta ja asiantuntevasta vastauksesta!

Enpä tajunnut tutkia asiaa uudempien koneiden näkökulmasta, näköjään tuossa b204 turbossa olis 9,2, joka kuulostaisi hyvältä, kun kansikin on samaisesta koneesta ja moottorinohjauskin todennäköisesti tulee olemaan. Puristussuhdelaskuri antaisi tosin i16 männilla 9,45, joka varmaan t5-kannella ja trionicilla voisi olla vielä hallittavissa, jos männät kestää ahdetussa koneessa? Ois helppo toteuttaa, kun on "lohkon omat" männät.

Ja tehotavote tietysti ois se tuttu yli 200 mutta selvästi alle 250. Huipputeho tietenkin kärsii korkeemmilla puristuksilla, mutta voiman tunnetta voi hyvinkin olla enemmän.
Viimeksi muokannut Jatra, La Joulu 10, 2011 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alkuperäistä korkeammat puristussuhteet turbossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9,45:1 on ihan hyvä tuolle tavoitteelle. Huomiotavaa kylläkin on, että i16 männissä on matalampi männänlaki eikä ne kestä nakutusta yhtä hyvin kuin turbomännät.
Kuitenkin jos moottorinohjaus tulee olemaan T5 niin ei hyvillä säädöillä ole ongelmaa nakutuksesta, etenkin noin maltillisella tehotavoitteella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Re: Alkuperäistä korkeammat puristussuhteet turbossa

Viesti Kirjoittaja pka »

Jo vuosia sitten erääseen 80-luvun tonnariin rakenneltiin uusi tekniikka "nurkista löytyneistä osista".

B202i lohko + männät
B212i kansi
B202T nokat
B202T alkuperäinen imusarja sovitettuna kannen imukanaviin.
B234L Garrett T25 + pakosarja
JT:n 3" DP + putki
LH-Jet 2.2 + APC
Alkuperäinen IC

Lopputuloksena oli todella hyvä käyttöauton moottori. Kulkua oli kivasti ja kulutus hillitty. Käyttökelpoinen kierroslukualue oli 1500-6000 rpm. Ahdot olivat muistaakseni aika lähellä 1 bar lukemia ja laskennallinen puristussuhde 9,7 luokkaa. Tankissa oli luonnollisesti 98:sia. Kone kesti ilman ongelmia, tonnarin kori ei...

Mutta sitten takaisin kuluvalle vuosikymmenelle. Itseä kiinnostaisi kovasti miten mahtaisi toimia B2x5L/R kone joka olisi "korjattu" B2x4i:n männillä sekä Biopower softalla. MUTUlla arvelisin että E85:lla suorituskykyä rajaisivat edelleen suuttimien koko, mutta kulutus tippuisi hieman 10:1 puristusten takia. Bensallakin päästäisiin varmaan vielä 200hp lukemiin, joten auto pysyisi ajokelpoisena vaikka E85:sta ei olisikaan tarjolla.

Onkohan kukaan missään kokeillut ko. viritystä? Ja jos ei, niin Trionic virittelijöiden arvaukset lopputuloksesta kelpaavat myös. :lol:
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alkuperäistä korkeammat puristussuhteet turbossa

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Nyt ois diili tuollasesta b202i alakerrasta sovittu, kun vaan ehtisi hakemaan ja ois aikaa perehtyä projektiin tarkemmin jossain välissä.

Tuo pka:n RE85 spekulaatio herätti mielenkiinnon, ja haeskelin vähän foorumilta ja googlella tuosta polttoaineesta, ja tuohan on ainakin paperilla ihan jumalten nektaria. :D Tehdään kotimaisista jätteistä, eli hyvinkin uusiutuva luonnonvara, saatavilla nykyään suht laajalti Oulun korkeudelle saakka, maksaa vähän ja kestää puristuksia ja ahtoja. Ei huono.

Tuo Trionic 5.2, jota ajatellen palikkaa on haalittu, ei taida olla ihan flexifuel tyyppiseen käyttöön sopiva, mutta tuollaista pohdin että jos unohtaisi tuon monikäyttömahdollisuuden, niin kai tuohonkin sellaset kartat saa, että koskenkorvalla pelaisi oikeen hyvin..? Flexi-osuudeksi riittäisi pääosin harrastekäytössä olevalle autolle, ettei nyt välttämättä moottorivauriota syntyisi heti, jos vahingossa menee bensaa tankkiin. Hommassa ei taitaisi muuttua muu, kun että alunperin ounastellut t5 vakiosuuttimet pitäisi korvata isommilla, bensapumpun tuotosta en sitten tiedä, ja kannesta tai lohkosta voisi höylätä reilun siivun pois. Onhan tuolla ainakin yks etanolikonversio satkuun tehtykin, joten ei kai pitäisi olla mitenkään bensamoottorin rakentelusta poikkeavaa.

:saab: Suomesta. Polttoaine suomalaisten kompostijätteestä. - klubikaupassa ei taida löytyä tollasta takalasintarraa? :lol:

...no, jäsenyyskin on vielä hommaamatta. :oops: Mutta varmaan ehtii ennen kun on siirtyny nää hommat spekulaatiosta konehuoneeseen. Mutta jos ei tollaselle rakennelmalle ole mitään teknisiä esteitä, niin kyllähän tohon suuntaan pitää lähteä, ihan kokeilun halusta ja erikoisuuden tavottelu mielessä. Eipähän olisi ainakaan kukkahattutädeillä nokan koputamista, kuinka vanha autokantaa pilaa luontoa, ja hyvällä omallatunnolla voisi ihan hupiajellakin, kun tankissa olisi omia perunankuoria ja naapurin koirankakkaa.

Edit: Refuel keskusteluhan näköjään käy jo mallipuolella kuumana...
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: B202 ja RE85 (otsikko muutettu: Alkuperäistä korkeammat...)

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Jcarlson tuossa ekassa viestissään tuon mainitsikin, tuon RE85:n, mutta enpä tuota heti jostain syystä noteerannut, nyt on kuitenkin alkanut tuo tosiaan himottamaan.

Tuosta aiheesta jatkaakseni siis kyselisin, että milläköhän hilppeillä saisi tuosta pitkälohkon alakerta-lyhytlohkon kansi kokoonpanosta puristukset tuonne päälle kymppiin? Kaasarikoneen männillä olisi jotakuinkin 9,7, onko korkeampilakisia mäntiä jotka kokoonpanossa toimisivat?

Paljonko vaatisi suuttimilta tuottoa, että noihin puhuttuihin tehoihin pääsisi etanolilla ja vakion bensanpaineilla?
Vastaa Viestiin