käsijarru
käsijarru
Näemmä jatkuu tämä tutuksi havaittu trendi, eli meikäläisen autossa on vikoja, joita ei ole kellään muulla... ainakaan haulla ei löytynyt mitään vastaavaa.
Mutta asiaan: Koska meillä täällä geopolliittisesti onnettomassa maassamme tulee pakkanen monasti syksylllä, ovat myöskin kyseiseen ilmiöön liittyvät ongelmat läsnä ja ne saa köyhä sekä riistetty autoilija tuta. Tällä kertaa nollan celsiuksen alle laskenut lämpötila sai jälleen veden jäätymään, myös tonnarin käsijarrun vaijeriin. Tämä toki aiheutti pientä askaretta pitkin matkaa; piti ihan käydä makuulle tienpenkalle ja koettaa repiä vaijeria aukipäin, mutta eipä suostunut tulemaan...
Onkos kukaan keksinyt ratkaisua tähän ongelmaan? Eli oikean puolen vaijeri tekee 90-luvun vaihteen CD:ssä semmosen periruåtsalaisen lenkin alaspäin, jossa vaijeriin päässyt vesi jäätyy ja siten aiheuttaa seisontajarrun jumiutumisen. Tämä esiintyy vain oikealla puolella ja muutamassa vuosimallissa ja ilmeisesti ainoastaan CD:ssa.
Tällä hetkellä on menossa kolmas erilainen vaijeri... eli kokeiltu on orikinaali, fabricio Italiana ja Speedparts; kaikki jäätyy.
Vaijerihan tietysti pitäisi sulattaa, kuivata ja voidella, jotta tätä ei tapahtuisi, mutta yksityisen infrasruktuurin puutteet tekee tämän mahdottomaksi.
Miten tuo vaijeri on muissa (uudemmissa) vuosinmalleissa laitettu, jotta se ei jäädy?
Mutta asiaan: Koska meillä täällä geopolliittisesti onnettomassa maassamme tulee pakkanen monasti syksylllä, ovat myöskin kyseiseen ilmiöön liittyvät ongelmat läsnä ja ne saa köyhä sekä riistetty autoilija tuta. Tällä kertaa nollan celsiuksen alle laskenut lämpötila sai jälleen veden jäätymään, myös tonnarin käsijarrun vaijeriin. Tämä toki aiheutti pientä askaretta pitkin matkaa; piti ihan käydä makuulle tienpenkalle ja koettaa repiä vaijeria aukipäin, mutta eipä suostunut tulemaan...
Onkos kukaan keksinyt ratkaisua tähän ongelmaan? Eli oikean puolen vaijeri tekee 90-luvun vaihteen CD:ssä semmosen periruåtsalaisen lenkin alaspäin, jossa vaijeriin päässyt vesi jäätyy ja siten aiheuttaa seisontajarrun jumiutumisen. Tämä esiintyy vain oikealla puolella ja muutamassa vuosimallissa ja ilmeisesti ainoastaan CD:ssa.
Tällä hetkellä on menossa kolmas erilainen vaijeri... eli kokeiltu on orikinaali, fabricio Italiana ja Speedparts; kaikki jäätyy.
Vaijerihan tietysti pitäisi sulattaa, kuivata ja voidella, jotta tätä ei tapahtuisi, mutta yksityisen infrasruktuurin puutteet tekee tämän mahdottomaksi.
Miten tuo vaijeri on muissa (uudemmissa) vuosinmalleissa laitettu, jotta se ei jäädy?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: käsijarru
Varsinaista ratkaisua ei ole, mutta "niksi" ongelman kiertämiseksi löytyy. Kerrasta opin sen, että en enään käytä käsijarrua kun luvassa on pakkasta...ajn kirjoitti:...nollan celsiuksen alle laskenut lämpötila sai jälleen veden jäätymään, myös tonnarin käsijarrun vaijeriin.
Onkos kukaan keksinyt ratkaisua tähän ongelmaan?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ei per... jos kerran kulkine on ainakin osittain suunniteltu maassa, jossa on pääosin samanlaiset ilmasto-olosuhteet kuin meillä, niin ei siinä saa olla "toimii, jos et käytä" -ominaisuuksia.
Tuli jo mietittyä sulanapitokaapelin laittamista vaijerin ympärille ja vaijerin rei'ittämistä siitä notkon pohjasta, mutta kumpikaan ei taida olla kauheen hyvä vaihtoehto. Vanhempien saapien kanssa ei koskaan ollut tuollaisia ongelmia, vaikka niissä ihmeelliset jarrut muuten olikin.
Tuli jo mietittyä sulanapitokaapelin laittamista vaijerin ympärille ja vaijerin rei'ittämistä siitä notkon pohjasta, mutta kumpikaan ei taida olla kauheen hyvä vaihtoehto. Vanhempien saapien kanssa ei koskaan ollut tuollaisia ongelmia, vaikka niissä ihmeelliset jarrut muuten olikin.
Kun vaan seuraavan kerran saat suopin lämpimään (tai saattaa olla että plussakelikin riittää), niin irroita se temppuvaijeri satulasta ja revi se todenäköisesti paskana oleva suojahaitarikumi pois sieltä ja laita vaijeri alaviistoon valumaan tyhjäksi. Mitään öljyä en laitaisi, koska niillä on tapana jämähtää pidemmän päälle. Hommaa toki myös uusi suojakumi joka ei maksa liikkeessäkään montaa eukkaa.
Itselläni oli vajaassa vuodessa mennyt motonetin vaijerin suojakumi palasiksi ja senhän arvaa mitä siitä seuraa.. Kuumenevia tunteita ja jarrulevyjä
. Sama kannattaa tehdä varuilta myös toiselle puolelle.
Auttoi ainakin mulla ja on uskaltanut käyttää käkkäriä kelillä kuin kelillä
Itselläni oli vajaassa vuodessa mennyt motonetin vaijerin suojakumi palasiksi ja senhän arvaa mitä siitä seuraa.. Kuumenevia tunteita ja jarrulevyjä

Auttoi ainakin mulla ja on uskaltanut käyttää käkkäriä kelillä kuin kelillä

Satkusta meni toi suojakumi kanssa riekaleiksi, ja turautin sinne skf:n laakerivaseliinia siihen kumin riekaleiden sisään, jotta vaijeri vetää vaipan sisälle vaseliinia veden sijaan. Hyvin on vaijerit pelanneet. 2001 kun ostin auton, jouduin vaihtamaan oikean puolen vaijerin jumittumisen takia. Varaosaliikkeen kaveri sanoi, että vaihda molemmat samantien, kun se toinenkin jumittuu pian. Ei ole vieläkään jumittunut liki sadan tonnin ja pian neljän vuoden aikana.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Sen vaijerin saa sulamaan kätevästi.
Ota täysin ladattu akku ja tällää + vaijerin toiseen päähän ja - toiseen päähän, pidä paikallaan hetki...ja vaijeri on sulanut...
*itse en ole kokeillut...hiukan arvelluttaa..*
Ota täysin ladattu akku ja tällää + vaijerin toiseen päähän ja - toiseen päähän, pidä paikallaan hetki...ja vaijeri on sulanut...

*itse en ole kokeillut...hiukan arvelluttaa..*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#