mike kirjoitti:Minusta GM seikkailujen aikana meni pieleen ainakin siinä, että samat mallit olivat poikkeuksellisen pitkään myynnissä ja nykymarkkinoilla "vanhenivat käsiin" vaikka autona vielä käypäisiä olivatkin.
Uusiutumisrytmin olisi voinut pitää samana mitä Opelilla.
Tässä tuli varmasti suuruuden ekonomia vastaan. Auto kuin auto, kehityskustannukset ovat luokkaa x rahaa. Jos malli myy miljoona kpl vuodessa, saadaan nämä kulut kuoletettua ajassa y. Jos malli myy 100.000 kpl/vuodessa, menee kuolettamiseen jonkin verran kauemmin. Seurauksena sitä vähemmän myyvää autoa on myytävä pidempään.
Tästä taas seurauksena ikuinen muna-kana -ongelma. Uusimalla mallia tiuhempaan, nousee todennäköisesti myyntimäärät. Mutta mistä löytyy se tasapaino?
mike kirjoitti:
Konserniosien käytössä olen ihmetellyt taas aina sitä miten lehdistö on suhtautunut näihin Opel-osiin Saabissa. Saabin kohdalla on poikkeuksetta muistettu negatiivisessa hengessä mainita vahvasta sukulaisuudesta Opeliin ja kuinka on niin paljon samoja namiskoita ja kytkimiä mitä Opelissa.
Vastaavaa negatiivista kommentointia ei ole esiintynyt ainakaan VAG-konsernin autoissa. Pikemminkin päin vastoin - Tuulilasi ainakin on jopa kehunut konserniosien käytön olevan järkevää. Jostain syystä GM:n sisällä tämä oli Tuulilasin mielestä negatiivinen asia.
Itse näkisin tässä kohtaa yhtenä syynä olevan sen, että Opel kärsi 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa merkittävistä laatuongelmista, yhtenä suurimpana kärsijänä Vectra, jossa on eniten yhtäläisyyksiä 9-3:een. VW ei ole kärsinyt vastaavan tason ongelmista, vaan on päin vastoin kyennyt ylläpitämään kohtalaisen hyvää laatuimagoa. Tällöin ei VW:n osien käyttö kalliimmissakaan autoissa herätä yhtä negatiivisia mielikuvia kuin Opelin.
En ota kantaa VAG-konsernin autojen paremmuuteen tai mielenkiintoisuuteen, mutta liiketoiminnan kannalta siinä firmassa on osattu tehdä ällistyttävästi asioita oikein. Vuosien 2008-2009 kriisin aikana muut suuret autovalmistajat olivat lähes säännönmukaisesti hätää kärsimässä. Samaan aikaan VAG:n merkit olivat katsastustilastojen kärjessä, Volkswagen AG teki voittoa ja kasvatti markkinaosuuttaan.