kampiaksasento tunnistin tai sitten jokin muu...???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

kampiaksasento tunnistin tai sitten jokin muu...???

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Ajottaista puutumista vedossa, tässä pari päivää sitten kun 60km.n nopeudesta polkas kaasun pohjaan, niin olo oli kuin 200D mersulla olis ajannut ja taas hetken päästä yht äkkiä alkoi toimimaan normaalisti vedon puolesta, mitä nytte nyki hiukan siinä 0-60 nopeudella, sekä pätkii tyhjäkäynti hiukan välillä.

Vaihdettu: tulpat ngk bcpr 7es
bens-suodatin
di-kasetti (mallia biltema)
alipaine letkut tarkistettu (luulisin että kaikki)

ps: voiko toi asentotunnistin aiheuttaa kyseisiä oireita vai onko se yleensä kerrasta kaput, tai sitten benspumppu, joka tuli laitettua käytetty "ehjä sellainen" ja starttaus aika on alkanut olemaan seisonneella autolla luokkaa noin 5sekunttia.

NIIN JA HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2012 SAABISTEILLE ja muille myös.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: kampiaksasento tunnistin tai sitten jokin muu...???

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ettei olis bensalinjan takaiskuventtiili kaputt.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kampiaksasento tunnistin tai sitten jokin muu...???

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Omassa oli ajoittaista puutumista vedossa, syyllinen oli lopulta kampiakselin asennontunnistin. Kun autossa alko veto puutumaan, niin hetken tyhjäkäynnillä pitäminen toi hetkeksi vedot takaisin.
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: kampiaksasento tunnistin tai sitten jokin muu...???

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

raimsshi kirjoitti:Omassa oli ajoittaista puutumista vedossa, syyllinen oli lopulta kampiakselin asennontunnistin. Kun autossa alko veto puutumaan, niin hetken tyhjäkäynnillä pitäminen toi hetkeksi vedot takaisin.
Kuulostaa hyvin samanlaisilta ongelmilta ja olen myös päätynyt lopulta tuohon asento tunnistin ongelmaan.

Ja sitten 10 pisteen kysymys, että mistä vois alkaa kyseleen tota osaa, mieluiten uutta, mutta käytetty ehjä toki myös käy ja missä hinnoissa noi pyörii, marmoritiskillä se maksaa varmaan hunajaa :? .

9000 T16 2.3cd DI/APC my:92
Saab 9-5 A 2.3t stw
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kampiaksasento tunnistin tai sitten jokin muu...???

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Uusia tuohon suoraan käyviä tunnistimiahan ei enää valmisteta. PCS:ltä kyselin, niin pykälää vanhempaa tunnistinta olisi löytynyt epävarmalla toimituksella 380 € hintaa. Ei kiitos. Vanhemmassa olisi joutunut muokkaamaan liitintä.

Satuin sitten foorumin myyntiosaston kautta löytämään käytetyn liittimen -89 vuosimallista, jossa olisi periaatteessa joutunut muokkaamaan liitintä, mutta todellisuudessa tunnistin oli tismalleen samanlainen kuin entinenkin.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kampiaksasento tunnistin tai sitten jokin muu...???

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Jee jee, nyt se alkoi taas vittuilemaan kuten ennenkin. Pitää joku päivä ottaa taas hihnapyörä pois ja puhdistaa tunnistin bräkliinillä. Ohjaustehostimen letku tihkuu sen verran öljyä, että saattaa kerääntyä tunnistimeenkin. Nyt kun katsoin vanhaa tunnistinta, niin se oli ainakin hiukan öljypaskainen. Miltei kuukauden verran kuitenkin toimi oikuttelematta, joten en usko että uusi(käytetty) tunnistin olisi tuurilla hajonnut(?) juuri samalla tavalla.
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 405
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: kampiaksasento tunnistin tai sitten jokin muu...???

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Tänään taas vaihteeksi käy ja kukkuu hyvin, eikä vaihtele tai pätki tyhjäkäynti.

Tarttis varmaan myös mitata noi bensan paineet ja miten toi asia hoituisi helpoimiten.
On vain kuulunut ajottain konehuoneen puolelta sellaista vinkumista/kurlutusta vai mitä lie, just silloin kun vika on pahim-mallaan, siinä kiihdytyksen alkuvaiheilla 1-2 vaihteella.

ps: tää nytte on vain niin kuin hatusta vedetty arvio, että oliskos vaikka bensan paineen säädin rikki ???
Saab 9-5 A 2.3t stw
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kampiaksasento tunnistin tai sitten jokin muu...???

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Puhdistin eilen asennontunnistimen sekä tunnistinkehän. Sama vaiva jatkuu edelleen. Ideat alkaa olla vähissä. Harmi kun tässä ei ole mitään sid-infoa mistä pääsisi hiukan päättelemään että mikä kusee.

Eli aivan yhtäkkiä veto alkaa puutumaan ja hiukan nykimään myös alipaineilla. Ahdot saa nousemaan tällöin joko peruspaineille tai jonnekin peruspaineiden ja täysien paineiden välimaastoon. Autossa ei kuitenkaan puolikkailla ahdoillakaan tunnu olevan kummoisia tehoja. Vaihde vapaalle ja kone tyhjäkäynnille hetkeksi niin auto saattaa taas toimia hetken kunnolla. Aiemmin kokeilin varovasti ilman hukkaportin letkua, niin ahtopaineet nousi kyllä kunnolla. Eli ahtopaineiden tiputus tapahtuu ohjelman pudottamana. Tämän todistaa myös se, että paineet nousee aina vähintään peruspaineille.

Sytkäkasetti ei voi olla syyllinen, koska teki samaa myös Bilteman kasetilla sen aikaa kun se toimi. Jotenkin en vieläkään usko, että asennontunnistin olisi voinut hajota juuri samalla tavalla. Tai onko entinenkään tunnistin sitten ollut hajalla. Viimeksi auto kuitenkin seisoi sytkäkasetin hajoamisen takia viikon ilman akkua, samalla vaihdettiin tunnistin ja sen jälkeen auto pelasi miltei kuukauden täysin moitteitta.

Pitää vielä lukea vikakoodit kun ehtii. Viimeksi muistiin oli jäänyt kampiakselin asennontunnistimesta koodi, vaikka CE-valo ei ole missään vaiheessa palanut. Jos sieltä nyt löytyy vikakoodi, niin alan pikkuhiljaa uskoa (myös) uuden (käytetyn) tunnistimen hajonneen.
hei2618
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Marras 03, 2011 14:01
Paikkakunta: kuopio

Re: kampiaksasento tunnistin tai sitten jokin muu...???

Viesti Kirjoittaja hei2618 »

Kuulostaa tutulta, välillä toimii päivän, välillä kuukauden.
Nyt ei toimi ollenkaan.Vaihdan moottorin ohjausyksikön , kun keli paranee.
Eipä auttanut vaihtaminen.
Saab 9000 cs -1992
Saab 900 i -1991
Vastaa Viestiin