2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Re: 2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Mulla vikavalo välillä syttyy, kun ajaa esim motaria vakkari päällä. Sit se sammuu yhtä äkisti kuin syttyikin. Ei kai se tielle ton takia jätä.. Mitenkään ei tuo valo vaikuta moottorin toimintaan.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: 2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Sillä lailla minullakin alkoi, sitten syttyi jo joka kerta kun lämpesi. Ei se vikavalon takia tielle jää, mutta menee limb home tilaan. Kannattaa luetuttaa koodit, ja korjata vika.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Vikatila, tehoja uupuu ja moottorii käytetään vakiokartoilla ilman että anturit säätää mitään. Jos pidempään ajelee niin todennäköisesti paikat nokeentuu kivasti.Uri kirjoitti:Mitäs toi limp home-tila tarkoittaa?
Ahtopaineen tunnistin itellä aiheutti jossain kohtaa valon loimottamista ku oli niin paljon karstaa ettei anturi ei tunnistanu mitään.
Imusarjaan kannattaa kurkata jossei oo tietoo että onko joskus putsattu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Autoon vaihdettiin syöttöpumpun ohjainyksikkö, niin siinä samalla katoin, että imusarja on joskus puhdistettu, eli vika on tuskin siinä karstamäärässä.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: 2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Mulla vanhassa pirssissä kyseisen vian aiheutti magneetiventtiilin ja turbon kalvorasian välissä murtunut alipaineletku.
illan kestänyt vian haku, 1€ letkun pätkä, 45s korjaustyötä ja kone kukku taas kuin piti.
Toki rehellisyyden nimissä muutaman illan selailin foorumia ennen ko ruljanssia vikavaihtoehtoja kartoitellessa kun paikallisella ad-korjaamolla eivät saaneet ATK laitteistoaan ja mun Saabasta naimisiin keskenään .
illan kestänyt vian haku, 1€ letkun pätkä, 45s korjaustyötä ja kone kukku taas kuin piti.
Toki rehellisyyden nimissä muutaman illan selailin foorumia ennen ko ruljanssia vikavaihtoehtoja kartoitellessa kun paikallisella ad-korjaamolla eivät saaneet ATK laitteistoaan ja mun Saabasta naimisiin keskenään .
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Re: 2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Lainataas vanhaa aihetta.
Eli potilas 9-3 -99 2.2Tid 478tkm. Oireena tehon puute. Jaksaa kulkea tasaista nopeutta 80 tai 100 ihan kohtalaisen hyvin. Vikavalo ei pala ja moottorin toiminnassa eikä käynnityvyydessä ole moitteen sanaa. Teho vaan puuttuu. Kiihtyy 80km/h asti ihan joten kuten mutta 80-100 väli on jo tosi tukkoinen ja ohitukset saa suunnitella kalenterilla eikä sittenkään meinaa keretä. Tuntuu että 5 vaihteella kiihtyy tuon 80-100 kaikkein parhaiten 3 vaihteella ei kulje satasta ja nelosellakin on tuskaa saavuttaa 100km/h.
Tähän asti tehdyt vian eliminointitoimenpiteet ja mittaukset.
-Ahdot mitattu. Ahtaa 0.9bar. Esim jos 80km/h painaa nelosella kaasun pohjaan, niin ahdot nousee 0.9 bar ja pysyy siellä hievahtamatta. Nopeus tosin nousee varsin verkkaisesti.
-Polttoainesuodatin vaihdettu.
-Ilmansuodatin vaihdettu. Oli kyllä melko tukkoinen.
-Ahtoletkut, välijäähdytin ja imusarja puhdistettu ja tiiveys tarkastettu. Ei ollut juuri paskaa kun EGR tulpattu ja vastus ilmamäärämittarille 60 000 km sitten.
-Ilmamäärämittari putsattu, oli hiukan likainen mutta näkyvää likaa ei enää ole.
-Uusi takaäänenvaimennin entinen oli ihan totaalisen sökönä.
Ajoin juuri 700km lenkin ja keskikulutus tankkaamalla 5.3 litraa/100km sid ilmoitti 5.5 eli aikalailla totetunut ja laskettu linjassa.
Talvella oli hajonnut pyörreläppiä kääntävä alipainerasia joten talvi ajettiin ilman ahtoja alipaineen vuotaessa ja vetoja oli vielä nykyistäkin vähemmän. Voisiko tämä tukkia jotain paikkoja vaikka pakoputkessa. Vai olisiko sittenkin ilmamäärämittari joka kertoo moottorille liian pientä ilmamäärää. Vai mistä kannataisi vikaa ruveta etsimään.
Yksi huomio on myös, kun ottaa ilmamäärämittarin johdon irti niin ce valo syttyy ja ahdot rajaantuu jonnekkin 0.4bar paikkeille, niin kulkee persdynolla mitattuna ihan yhtä hyvin kuin johto paikallaan täysillä 0.9bar ahdoilla. Autoa ei saa myöskään savuttamaan vaikka miten polkisi, viittasiko tämä liian pieneen polttoainemäärään. Oisko ideoita?
Eli potilas 9-3 -99 2.2Tid 478tkm. Oireena tehon puute. Jaksaa kulkea tasaista nopeutta 80 tai 100 ihan kohtalaisen hyvin. Vikavalo ei pala ja moottorin toiminnassa eikä käynnityvyydessä ole moitteen sanaa. Teho vaan puuttuu. Kiihtyy 80km/h asti ihan joten kuten mutta 80-100 väli on jo tosi tukkoinen ja ohitukset saa suunnitella kalenterilla eikä sittenkään meinaa keretä. Tuntuu että 5 vaihteella kiihtyy tuon 80-100 kaikkein parhaiten 3 vaihteella ei kulje satasta ja nelosellakin on tuskaa saavuttaa 100km/h.
Tähän asti tehdyt vian eliminointitoimenpiteet ja mittaukset.
-Ahdot mitattu. Ahtaa 0.9bar. Esim jos 80km/h painaa nelosella kaasun pohjaan, niin ahdot nousee 0.9 bar ja pysyy siellä hievahtamatta. Nopeus tosin nousee varsin verkkaisesti.
-Polttoainesuodatin vaihdettu.
-Ilmansuodatin vaihdettu. Oli kyllä melko tukkoinen.
-Ahtoletkut, välijäähdytin ja imusarja puhdistettu ja tiiveys tarkastettu. Ei ollut juuri paskaa kun EGR tulpattu ja vastus ilmamäärämittarille 60 000 km sitten.
-Ilmamäärämittari putsattu, oli hiukan likainen mutta näkyvää likaa ei enää ole.
-Uusi takaäänenvaimennin entinen oli ihan totaalisen sökönä.
Ajoin juuri 700km lenkin ja keskikulutus tankkaamalla 5.3 litraa/100km sid ilmoitti 5.5 eli aikalailla totetunut ja laskettu linjassa.
Talvella oli hajonnut pyörreläppiä kääntävä alipainerasia joten talvi ajettiin ilman ahtoja alipaineen vuotaessa ja vetoja oli vielä nykyistäkin vähemmän. Voisiko tämä tukkia jotain paikkoja vaikka pakoputkessa. Vai olisiko sittenkin ilmamäärämittari joka kertoo moottorille liian pientä ilmamäärää. Vai mistä kannataisi vikaa ruveta etsimään.
Yksi huomio on myös, kun ottaa ilmamäärämittarin johdon irti niin ce valo syttyy ja ahdot rajaantuu jonnekkin 0.4bar paikkeille, niin kulkee persdynolla mitattuna ihan yhtä hyvin kuin johto paikallaan täysillä 0.9bar ahdoilla. Autoa ei saa myöskään savuttamaan vaikka miten polkisi, viittasiko tämä liian pieneen polttoainemäärään. Oisko ideoita?
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: 2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Jos pyörreläpät on kiinni-asennossa niin ei saa ilmaa yläkierroksilla jolloin ei tule syöttöjäkään. Sama ilmiö jos massamittari on rikki, näkyvää likaa ei siihen vaadita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Pyörreläpät aukeaa ainakin paikallaan kaasutellessa, joten uuden ilmamäärämittarin metsästykseen...
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: 2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Tämäkin ongelma minun osalta tosiaan ratkesi jo jokin aika sitten. Uusin ilmamäärämittarin ja tehot palasivat. En tosin raskinut ostaa alkuperäistä tai edes Boschia vaan tilasin Ebaysta tarvikkeen jonka löysin vanhasta mittarista löytyneellä boscin numerolla hakemalla. Maksoi 45euroa englannista, postilaatikkkoon tuotuna, toivottavasti kestää jonkun aikaa.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: 2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Lainataan vanhaa topikkia.
2,2 Tid ei todellakaan kulje. Avustajan (minä olin siis kuskina avustamassa, kun lankomies luki mittaria) kanssa ajeltiin Tech2 kiinni autossa. Ahtopaineen säätöventtiilin kohdassa luki 30%, muutamalla käynnistyskerralla myös 65%. Ymmärränkö siis oikein, että jostain syystä hukkaporttia pidetään tarkoituksella auki? Ainoa vikakoodi tulee tulpatusta EGR:ästä. Pyörreläppien letku on tulpattu. Alipainepumppu toimii. Vedin kokeeksi alipaineletkun alipainepumpulta suoraan turbon kylkeen. -> ei vaikutusta. Kone ottaa kierroksia esim. kakkosella noin 3500. Tehottomuudesta kertoo, ettei tarvitse olla isokaan ylämäki, kun vakkari ei saa pidettyä tasaista 85 km/h nopeutta. Tech2 on siis käytettävissä. Mitä muita arvoja sillä voisi tarkistaa? Ilmamääriä, polttoaineen syöttöä? Keskikulutus on hieman laskenut tämän vian myötä. Kone ei savuta. Auto on kaikesta huolimatta päivittäisessä ajossa, noin 450 km viikossa.
2,2 Tid ei todellakaan kulje. Avustajan (minä olin siis kuskina avustamassa, kun lankomies luki mittaria) kanssa ajeltiin Tech2 kiinni autossa. Ahtopaineen säätöventtiilin kohdassa luki 30%, muutamalla käynnistyskerralla myös 65%. Ymmärränkö siis oikein, että jostain syystä hukkaporttia pidetään tarkoituksella auki? Ainoa vikakoodi tulee tulpatusta EGR:ästä. Pyörreläppien letku on tulpattu. Alipainepumppu toimii. Vedin kokeeksi alipaineletkun alipainepumpulta suoraan turbon kylkeen. -> ei vaikutusta. Kone ottaa kierroksia esim. kakkosella noin 3500. Tehottomuudesta kertoo, ettei tarvitse olla isokaan ylämäki, kun vakkari ei saa pidettyä tasaista 85 km/h nopeutta. Tech2 on siis käytettävissä. Mitä muita arvoja sillä voisi tarkistaa? Ilmamääriä, polttoaineen syöttöä? Keskikulutus on hieman laskenut tämän vian myötä. Kone ei savuta. Auto on kaikesta huolimatta päivittäisessä ajossa, noin 450 km viikossa.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Re: 2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Eikös toi 2.2tid turbo ole myös VNT-ahtimella eikä hukkiksella? Kokeile liikkuuko se hukkiksen tanko turbossa herkästi, sen pitäis avautua mennä kiinni täysin tyhjäkäynnillä jo alipaineesta. Ettei olis pakoputki mennyt tukkoon on seuraava ehdotus? Aikoinaan yhdestä volvo 460 meni katti rikki ja sisuskalut veti tukkoon että ensin ei kiertänyt kun reilu 3000, vähän ajan päästä ei saanut kun vähän reilut 1000 kierrosta jonka jälkeen puutui täysin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Aero"
- Viestit: 391
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: 2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Samat oireet NG9-3 -03, auto 308tkm, moottori 138tkm (ilman apulaitteita)
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... lkod-p0234
http://www.justanswer.com/uk-car/60mfh- ... ng-93.html
Pitäs katsoa tuo
sen hade jag en annan återkommande fel kod EGR Flödet för lågt.. det visade sig i mitt fall va trasigt membran i vakuumklockan på insuget till virvelspjället..
seuraavaksi, mutta mikä tuo on ? Likainen alipainekellon kalvo, mutta missä imupuolella?
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... lkod-p0234
http://www.justanswer.com/uk-car/60mfh- ... ng-93.html
Pitäs katsoa tuo
sen hade jag en annan återkommande fel kod EGR Flödet för lågt.. det visade sig i mitt fall va trasigt membran i vakuumklockan på insuget till virvelspjället..
seuraavaksi, mutta mikä tuo on ? Likainen alipainekellon kalvo, mutta missä imupuolella?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: 2.2 Tid ei kierrä ei kulje
Kalvo rikki imusarjan pyörreläppien alipainekellosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com