Ongelmia turbon sensorin kanssa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Tamim
"Koeajolla"

Ongelmia turbon sensorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Tamim »

Hei,

Olen autoasioista täysin ulalla. Autoni on Saab 9-5 3.0tid, ensirekisteröinti 11/03 MY04.
Pakoputkesta on tullut jo hieman pitempään mustaa savua kun kierrokset nousee yli 3500 ja viimeisen vuoden aikana kahdesti tehot ovat ajosa tippuneet melkein täysin pois ja palanneet kun auton pysäyttää ja käynnistää uudestaan (turbovika?). Korjaamossa ei löytynyt selitystä aiemmin, mutta nyt pari viikkoa sitten moottorin merkkivalo syttyi palaamaan.

Merkkiliikkeessä (Länsiauto, Olari) todettiin turbon sensorin olevan rikki. Turbo on kuitenkin itsessään ehjä. GM ei kuitenkaan myy pelkkää sensoria vaan ainoastaan koko turboa. Hinnaksi muodostuu 4400eur+työt, joka on hieman liikaa kun auto ei kuitenkaan ole ihan uusi.

Soittelin turboliikkeisiin (Finnturbo, Turbotekniikka), ja GM:llä on ilmeisesti joku patenttisysteemi, niin että kysesitä turboa eivät muut saa myydä, eikä sitä ilemsiesti (??) tehdä kuin ainoastaan tälle mallille, joka tekee purkuosankin löytämisestä vaikeaa varsinkin kun tätä moottorityyppiä ei taida ainakaan Suomessa kovin montaa olla.

Ehdottivat tuon sensorin etsimistä Ebaystä jollakin "solenoid" hakusanalla.
Tätä yritinkin, mutta en löydä vaikka turbomies sanoi itse löytäneensäkin.

Olen hieman pihalla miten minun kannattaa nyt asiassa edetä. Ehdotuksia otettaisiin kiitollisuudella vastaan-

Terv Tamim

P.S turbon varaosakoodi on 5342966 ja sensorille ei kuulemma ole koodia ollenkaan.
koistha
"Hölösuu"

Re: Ongelmia turbon sensorin kanssa

Viesti Kirjoittaja koistha »

Olisiko tollainen turbo oikea ? (klikkaa tästä) o Hinta lienee kuitenkin vain tonnin tienoilla Suomessa ja noitahan saa ostaa Jyväskylästä Pro-Carserviceltä(kliks).

Eri asia on sitten sisältääkö se hakemaasi osaa. Kannattaa kysellä myös ugsaabistien foorumilla majailevilta kavereilta, siinä porukassa on jokunen ko. moottorilla varustetulla autolla aikaisemmin ajelleita (ugsaabistit.net)
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Vastaa Viestiin