Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Mitkäs lämmöt ois "suotavia" tonnarille OBD-lukijalla luettuna. Eikös tuo lämpötila tule imusarjan anturista, eli mistä EDU:kin sen lukee, eli ilmeisesti lukemat hieman alempia kuin mittarille tulevat kannen päädyn anturista? Tonnarin lämpömittari kun näyttää mitä näyttää, niin kävin katselemaan syksyllä noita OBD:n antamia lämpölukemia Torque-ohjelmalla kun moinen tuli hommattua.
Tasaisessa ajossa lämmöt oli silloin 85-86 astetta. Nyt pari viikkoa sitten lämmöt kävi heilumaan 77-83 asteen välillä, aika nopeastikin vaihdellen. Ajattelin että lämmöt on liian alhaiset, onkohan termostaatissa vikaa. Kulutuskin kun on tuntunut mystisesti nousseen. Kävin marmoritiskiltä uuden ja iskin kiinni. Entinen sekä uusi oli 89-asteisia. Mökiltä kun ajelin jenssiin, niin lämmöt seilasi nyt välillä 76-81 astetta.
Eli termarissa ei tainnut pahasti vikaa ollakkaan. Vaan onko nuo lämmöt tosiaankin liian alhaiset? Lämpömittari nousee kuitenkin parhaimmillaan noin "puoli ysiin".
Tasaisessa ajossa lämmöt oli silloin 85-86 astetta. Nyt pari viikkoa sitten lämmöt kävi heilumaan 77-83 asteen välillä, aika nopeastikin vaihdellen. Ajattelin että lämmöt on liian alhaiset, onkohan termostaatissa vikaa. Kulutuskin kun on tuntunut mystisesti nousseen. Kävin marmoritiskiltä uuden ja iskin kiinni. Entinen sekä uusi oli 89-asteisia. Mökiltä kun ajelin jenssiin, niin lämmöt seilasi nyt välillä 76-81 astetta.
Eli termarissa ei tainnut pahasti vikaa ollakkaan. Vaan onko nuo lämmöt tosiaankin liian alhaiset? Lämpömittari nousee kuitenkin parhaimmillaan noin "puoli ysiin".
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Re: Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Lämmöt on alhaiset ja tuo kulutuksen nousukin viittaa, että jotain on vialla. Jostain syystä mulle muistuu mieleen tapaus, jossa vian aiheuttaja oli DI-kasetti... en nyt pikaisella haulla löytänyt aiheesta, liekkö hakusanat vääriä. Ehkä joku asian oikein muistava kommentoi.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
No joo, tuota DI-kasettia tässä olen jo epäillytkin. Ja olenpa muutenkin jo odotellut milloinka se käy oireilemaan, sentään jo yli 250 tkm alkuperäinen kestänyt. Muita oireita tuo ei ole vielä esittänyt kuin kulutuksen nousua ja lämpötilan alhaisuutta. Ja ilmeisesti Biltemasta ei kannata halvalla huonoa tilata...
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Re: Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Hmm... pitäis varmaan koittaa tuohonkin vaihtaa termari kun lämpiää hitaasti ja aika viileänäkin tuntuu käyvän. Vaan täytys OBD:llä tosiaan katsoa noita lämpöjä kun ei tiedä miten tuo viisarikin roikkuu. Onko tuon termarin vaihto kuinka ihq homma? No haulla varmasti löytyy infoa...
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Ei tonnarin termostaatin vaihto mikään kovin paha homma ole. Itse hoitelin sen tällä kertaa mökin pihassa mukavassa kahdeksan asteen pakkasessa Jotta termostaattiin pääsee käsiksi kannattaa ottaa irti syyläriltä tuleva vesiletku (termostaattikotelon päästä), välijäähdyttimeltä ruiskulle tuleva paksu "kumihässäkkä", sekä kaksi ohuempaa ruiskusysteemiin tulevaa letkua. Ja sitten termostaattikotelo auki, 2 kpl 13 mm pulttia ja 2 kpl 10 mm pulttia. Vähän on nuo isommat pultit hankalassa paikassa, mutta nuo mainitut letkut kun edestä poistaa niin jotenkin näkee. Uutta termostaattia takaisin laitettaessa on syytä muistaa laittaa termostaatissa oleva ilmausjutska ylöspäin. Ja tässähän hommassa jonkin verran jäähdytysnestettä valuu veks, jotenka kannattaa kattoa missä ja millä alustalla homman tekee. Tietenkin samalla voisi tyhjentää koko jäähdytyssysteemin ja laittaa uudet nesteet, itse en nyt sitä käynyt tekemään.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Re: Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Minulla näyttää lämpimällä koneella 89C termarilla OBD:n kautta 88C. Autossa viisari roikkuu, eikä koskaan nouse "vaakaan".
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Pitäis varmaan tilata se bluetooth obd-kikkare dealextremestä ja tuohon tyhjänpanttina olevaan n900:een hakea carman -softa sitä lukemaan...
EDIT: Tilasin sen halvimman, saa nähdä toimiiko...
EDIT: Tilasin sen halvimman, saa nähdä toimiiko...
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Eli tuonko tilasit? http://www.dealextreme.com/p/elm327-blu ... ngle-16921 Tuon minä hankin, ja hyvin tuntuu pelittävän, ainakin Torque -ohjelman kanssa Androidissa.dj_pirtu kirjoitti:Pitäis varmaan tilata se bluetooth obd-kikkare dealextremestä ja tuohon tyhjänpanttina olevaan n900:een hakea carman -softa sitä lukemaan...
EDIT: Tilasin sen halvimman, saa nähdä toimiiko...
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Re: Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Eiku tämän: http://www.dealextreme.com/p/elm327-wir ... ool-112586
Riskillä mennään, saa nähdä miten pelaa.
Löytyy laatikosta myös ELM327 usb-kikkare mutta sehän edellyttää läppäriä. Tai en tiedä oisko sekin toiminut n900:n usbissa, ei varmaan kukaan ajuria ole tehnyt.
Riskillä mennään, saa nähdä miten pelaa.
Löytyy laatikosta myös ELM327 usb-kikkare mutta sehän edellyttää läppäriä. Tai en tiedä oisko sekin toiminut n900:n usbissa, ei varmaan kukaan ajuria ole tehnyt.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Tähän on olemassa korjausohjeet, jos et ole vielä sattunut tekemään.tlaakso kirjoitti:Minulla näyttää lämpimällä koneella 89C termarilla OBD:n kautta 88C. Autossa viisari roikkuu, eikä koskaan nouse "vaakaan".
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 64#p550664
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Joo oon ohjeet lukenut. Korjataan kun jaksetaan
Taidanpa itsekin vierailla Dealextremessä, ei tullut edes mieleen että Androidille saisi tuollaisen softan.
Taidanpa itsekin vierailla Dealextremessä, ei tullut edes mieleen että Androidille saisi tuollaisen softan.
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Oho, aikas halvalla lähtee eBayn kautta Eipä noissa mee iso raha hukkaan jos ei vaikka toimiskaan. Nyt hieman off-topic, mutta nuo Bluetooth-malliset eivät taida toimia esim. T5-Suiten kanssa? Eli niiden välityksellä ei pysty uutta softaa tökkimään sisään tms.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Eli tää toimii saabin kanssa vaikka ei listalla olekkaan
http://viewitem.eim.ebay.fi/V14-Android ... 79520/item
http://viewitem.eim.ebay.fi/V14-Android ... 79520/item
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: Moottorin lämmöt OBD:n kautta?
Tilasin juuri tuollaisen Dealextremestä. Maksoi 18€ ja risat päälle.Lobo_Earthworm kirjoitti:Eli tää toimii saabin kanssa vaikka ei listalla olekkaan
http://viewitem.eim.ebay.fi/V14-Android ... 79520/item
Kannatusjäsen
#3382
#3382