Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

suolaimen ohjauspaneelissakin on varoitusvalo olemassa mutta ohjauspaneeli on sijoitettu kuljettajan vasemmalle puolelle. taulussa on nappeja kuin lentokoneessa ja kaikenlaista informaatio tietoa kuten sekoitus prosentit,liuoksen syöttömäärät,haeitto alueet,heiton suunnat,määrät yms...
valoja on jokalähtöön ja useasti aika alhaalle sijoitettuna jotta näkisi jotakin myös apparinpuolen ikkunasta ulos. varotus valojen huomiointi on yllättävän hankalaa. tästä johtuen. siksi on myös tuo takavalojen sammuminenkin yhtenä.
suolauslaitteiden valot ovat kiinteästi asennettu itse laitteeseen eivätkä ole yleensä kiinni autossa. koska laitteisto on poistettavissa autosta noin puolessa tunnissa.
onhan se tietenkin mahdollista että joissakin autoissa on valot säädetty päin persettä.ja käy senkin takia silmiin.

se että sanoin että ei pidä roikkua perseessä sanoin sen pelkästään siksi että se on todella yleistä tuolla liikenteessä ja aura vehkeet ottaa päähän porukkaa vaikka teitä kaikkiavartenhan ne siellä liikkuu eivät autoilijoiden kiusaksi :)

ja auta armias kun menet auraamaan kääntyvien ja suoraanmenevien kaistan yhtäaikaa sivuauraa käyttäen siitä se riemu tuntuu syntyvän :lol:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

jusa_71 kirjoitti:suolaimen ohjauspaneelissakin on varoitusvalo olemassa mutta ohjauspaneeli on sijoitettu kuljettajan vasemmalle puolelle. taulussa on nappeja kuin lentokoneessa ja kaikenlaista informaatio tietoa kuten sekoitus prosentit,liuoksen syöttömäärät,haeitto alueet,heiton suunnat,määrät yms...
Melko haitekkia. Toki ihan järkeenkäypää, mutta eipä tuota tule ajateltua mitä kaikkea nekin osaa.
jusa_71 kirjoitti: valoja on jokalähtöön ja useasti aika alhaalle sijoitettuna jotta näkisi jotakin myös apparinpuolen ikkunasta ulos. varotus valojen huomiointi on yllättävän hankalaa. tästä johtuen. siksi on myös tuo takavalojen sammuminenkin yhtenä.
Joo se voi toki olla, ettei jatkuvasti pysty yhellä silmällä tuijottamaan varoitusvaloja, kun tarttis 3 muuta seuraamaan liikennettä ja työnjälkee.
jusa_71 kirjoitti: onhan se tietenkin mahdollista että joissakin autoissa on valot säädetty päin persettä.ja käy senkin takia silmiin.
Njoo. Tänä talvena mun näkemissä autoissa on takimmaiset työvalot olleet joko pois päältä tai suunnattu tosiaan melko tarkasti vaakatasossa suoraan taaksepäin ja sehän mua just kummastuttaahämmästyttää. Sen kyllä hoksaan itekin että tietä suoraan auran takana valaiseva spotti näyttää auran työjälkeä. Tosin eilen yhessä aura-autossa sekin oli suunnattu taaksepäin niin, että ekalla ohituspaikalla ei meinannut auran pää näkyä (joo, aurassa on merkkivalot, mutta näytti aura jatkuvan siitä jonkun verran vielä sivuunpäin) ja jätinkin sen paikan väliin kun en ollut varma vapaan tilan leveydestä.
jusa_71 kirjoitti: se että sanoin että ei pidä roikkua perseessä sanoin sen pelkästään siksi että se on todella yleistä tuolla liikenteessä ja aura vehkeet ottaa päähän porukkaa vaikka teitä kaikkiavartenhan ne siellä liikkuu eivät autoilijoiden kiusaksi :)
Niinpä, siksi olikin helppo arvata, että joku sen heittää ;). Ja kun on kotvan foorumia lukenut, niin sen verran hajua kirjoittajista, ettei se esim. teikäläisen näppikseltä tosiaan yllätä (eikä parin muun kirjoittajan, taitaapa meikäläiseltäkin olla pari samansisältöistä virkettä tänne päässyt).

Kyllä se on hemmetin hyvä että tiehuoltookin on työn touhussa jelppaamassa meitä pienemmällä kalustolla kulkevia. On se vaan jopa Saabilla ihan eri asia ajaa aurattua baanaa kuin kunnon sohjomöhjöö (jota nuo eilisetkin auraajat tieltä ystävällisesti poisti). Saatika jos kerkeis mössöö useamman päivän kertymään. Välillä vaan pitää ihmetellä jos ihmetyttää, etenkin kun on paikka josta saa ihmettelylle vastauksia :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

jusa_71 kirjoitti:suolaimen ohjauspaneelissakin on varoitusvalo olemassa mutta ohjauspaneeli on sijoitettu kuljettajan vasemmalle puolelle. taulussa on nappeja kuin lentokoneessa ja kaikenlaista informaatio tietoa kuten sekoitus prosentit,liuoksen syöttömäärät,haeitto alueet,heiton suunnat,määrät yms...
valoja on jokalähtöön ja useasti aika alhaalle sijoitettuna jotta näkisi jotakin myös apparinpuolen ikkunasta ulos.
Siis häh? Jos ohjauspaneeli on kuljettajan vasemmalla puolella ja estäisi korkeammalle sijoitettuna näkemisen vänkärin puolelta ulos, niin onko autonne varustettu oikeanpuoleisella ohjauksella? :)

Mikäli tuli suuntahäiriö, niin teidän pitäisi varmaankin siirtyä ajamaan Volvoilla, siinä näkee ratista kummallako puolen on Vasen ja kummalla Oikea. On nimittäin suhteellisen vaarallista ajaa tuollaisella aura-autolla tietämättä mihin suuntaan kääntyy.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tobbana kirjoitti:Siis häh? Jos ohjauspaneeli on kuljettajan vasemmalla puolella ja estäisi korkeammalle sijoitettuna näkemisen vänkärin puolelta ulos, niin onko autonne varustettu oikeanpuoleisella ohjauksella? :)
-Sami
Eikös aura-autot nimenomaan ole oikealtaohjattavia postiautojen tapaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Rattivaihde kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:Siis häh? Jos ohjauspaneeli on kuljettajan vasemmalla puolella ja estäisi korkeammalle sijoitettuna näkemisen vänkärin puolelta ulos, niin onko autonne varustettu oikeanpuoleisella ohjauksella? :)
-Sami
Eikös aura-autot nimenomaan ole oikealtaohjattavia postiautojen tapaan.
Laitapa sana "aura-auto" googlen kuvahakuun. Kyllä mun mielestä kuski istuu oikealla (eli vasemmalla) puolella. :wink:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

t.t.j kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:Siis häh? Jos ohjauspaneeli on kuljettajan vasemmalla puolella ja estäisi korkeammalle sijoitettuna näkemisen vänkärin puolelta ulos, niin onko autonne varustettu oikeanpuoleisella ohjauksella? :)
-Sami
Eikös aura-autot nimenomaan ole oikealtaohjattavia postiautojen tapaan.
Laitapa sana "aura-auto" googlen kuvahakuun. Kyllä mun mielestä kuski istuu oikealla (eli vasemmalla) puolella. :wink:
Kappas, niin istuu. Mikäköhän erikoiskuorma-auto se sitten on jossa muistelen olevan ohjaus jalkakäytävän puolella.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Rattivaihde kirjoitti:Kappas, niin istuu. Mikäköhän erikoiskuorma-auto se sitten on jossa muistelen olevan ohjaus jalkakäytävän puolella.
Se on se pölyttäjä. Elikkäs kadunlakaisukone. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Timon »

Rattivaihde kirjoitti: Eikös aura-autot nimenomaan ole oikealtaohjattavia postiautojen tapaan.
Niin kyllä niitä ihan vasemmalta ajetaan kuten todettua. Johtunee siitä että lähes kaikki "aura-autot" on vaan ihan tavallisia kuorma-autoja, joihin talven tullen vaan kiinnitetään aura ja suolaus/hiekoituslaitteet (kuten joku jo sanoi niin asennus onnistuu alle tunnissa). Erityisesti sora-autoja näkee aika paljon auravarustuksessa, kun maansiirtohommissa vissiin on aika hiljaista roudan aikaan :roll:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tobbana kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:Kappas, niin istuu. Mikäköhän erikoiskuorma-auto se sitten on jossa muistelen olevan ohjaus jalkakäytävän puolella.
Se on se pölyttäjä. Elikkäs kadunlakaisukone. :)

-Sami
Sehän se, yritin siitä löytää kuvaakin mutta ilmeisesti käytin väärää hakusanaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

juu pahoittelen virhettä.
suolalaitteiden ohjauspaneeli sijaitsee ohjaamossa kuljettajan oikealla puolella.
(sen siitä saa kun sisulla ajaa) :lol:

http://yle.fi/alueet/etela-savo/2009/10 ... 00533.html

tuolta löytyy kuva yhdestä versiosta auraauton laitteistosta
(tosin kuvassa näkyy vain murtoosa nappula viidakosta)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja wesku »

Presidenttiehdokkaan käsitys onnettomuuden aiheuttajasta:

http://www.iltasanomat.fi/presidentinva ... 30228.html

"Onnettomuudelle ei kuitenkaan löytynyt muita syyllisiä kuin huonot keliolosuhteet ja tiellä pöllyävä lumi."
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

^Törmäyksen voimasta irronnut kampiakseli ihmetyttää myös...
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jospa se olisi ollut kuitenkin vetoakseli.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyllä presidenttiehdokkaan sanaan pitää voida luottaa, eikä iltapulun rautaiset ammattilaisetkaan tee virheitä. Koskaan. Siten siis hyväksymme mukisematta, että kampiakseli se sieltä on irti lennähtänyt ei-kenenkään syyksi laitetussa onnettomuudessa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Jospa se kampiakseli lensikin ensimmäisenä ja aiheutti onnettomuuden.
Mazda 6 2.2TD HB 2011
Vastaa Viestiin