-02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
-02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
Täälänen ongelma olis 152tkm ajetussa autossa:
Ennen vikaa kulki aina tasaisen hyvin ja mittarin mukaan ahdot nousi pari milliä yli punaisen ja keltaisen rajan joka vedolla ja pysyi siinä tasaisesti koko kierrosalueen.
Nyt on alkanu esiintyä sellasta, että vedossa ahdot nousee joskus vain vähän alle punaisen alueen rajaa ja joskus punaisen rajalle pysyen siinä koko kierrosalueen. Ahdot nousee tyyliin samana päivänä aina sitten tuohon omaan samaan kohtaansa, mutta pientä vaihtelua tuossa rajassa on. Joskus ehkä huomaa ahtojen nousevan hiukan kierrosten myötä esim kolmosella vedättäessä. Koskaan kuitenkaan ahdot ei nouse enää sinne entiseen "normaaliin asti". Joskus olen huomaavinani jonkun kananmunamaisen hajun noitten vedätysten jälkeen. Nestee ja öljyt pysyy sielä missä pitääkin.
Auto on manuaali ja aina tankattu nesteen 98:a. Vakiosofta. Vakiorauta. Päällisin puolin tarkastettu jotta hukkaportin tangon kiinnitys on OK. ne pienet alipaineletkut uusittu. Samoin tulpat 5tkm sitten.
Mistäs ettitään todennäköisimmin vikaa? putki, katti? Hukkaportin kalvo? Muuta?
Ennen vikaa kulki aina tasaisen hyvin ja mittarin mukaan ahdot nousi pari milliä yli punaisen ja keltaisen rajan joka vedolla ja pysyi siinä tasaisesti koko kierrosalueen.
Nyt on alkanu esiintyä sellasta, että vedossa ahdot nousee joskus vain vähän alle punaisen alueen rajaa ja joskus punaisen rajalle pysyen siinä koko kierrosalueen. Ahdot nousee tyyliin samana päivänä aina sitten tuohon omaan samaan kohtaansa, mutta pientä vaihtelua tuossa rajassa on. Joskus ehkä huomaa ahtojen nousevan hiukan kierrosten myötä esim kolmosella vedättäessä. Koskaan kuitenkaan ahdot ei nouse enää sinne entiseen "normaaliin asti". Joskus olen huomaavinani jonkun kananmunamaisen hajun noitten vedätysten jälkeen. Nestee ja öljyt pysyy sielä missä pitääkin.
Auto on manuaali ja aina tankattu nesteen 98:a. Vakiosofta. Vakiorauta. Päällisin puolin tarkastettu jotta hukkaportin tangon kiinnitys on OK. ne pienet alipaineletkut uusittu. Samoin tulpat 5tkm sitten.
Mistäs ettitään todennäköisimmin vikaa? putki, katti? Hukkaportin kalvo? Muuta?
Re: -02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
Oisko siitä huurujen kierrätys hässäkästä toinen takaisku rikki? Eli se letku joka lähtee läppäkotelon takaa vänkärin puolelle päin. Ota letku irti läppäkotelon takaa ja koita imeä/puhaltaa. Ilma ei saa kulkea kumpaankaan suuntaan. Voit myös tulpata letkut 8mm ja 10mm pulteilla ja käydä kokeilemassa miten toimii.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: -02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
Haju kuulostaa katalysaattorilta.. voi olla seokset pielessä tai putki tukossa niin että pakokaasut karkaa pakopaineiden noustessa jostain muualta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
Olikos se niin että tuo puna/kelta mittari ei itseasiassa mittaa ahtopainetta vaan näyttää kuinka hyvin ilmamassapyynnit toteutuu tms?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: -02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
Mittari näyttää ilmamassamittarin mittaaman ilmamassan joo. Jos jää matalaksi toteutuma niin IMM vikakin on mahdollista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
Milläs mä saisin testattua, jotta mikä noista vioista sieltä löytyy. ODB-piuha löytyy ja joku ilimaasohojelma vikojen nollaukseen on läppäris. Olisko nuosta joku apu jottei tartte alakaa osa kerrallansa vaihtelemaan ?
Re: -02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
Eikö tuo kananmunan haju kiihdytyksen jälkeen voi olla ihan normaalia, vaikka kat ei olisikaan (enää) kylmä?jcarlson kirjoitti:Haju kuulostaa katalysaattorilta.. voi olla seokset pielessä tai putki tukossa niin että pakokaasut karkaa pakopaineiden noustessa jostain muualta.
Re: -02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
Kananmunan haju tulee rikistä, joka vapautuu kun on ajettu ensin lämpimällä toimivalla katilla stoikiometristä seosta joka polkaistessa rikastuu niin että hapetusreaktiot katissa loppuu. Ihan normaalia, kaikki kattiautot haisee rikiltä/rikkivedyltä kun seos menee rikkaalle täyskuormituksella. Mitä enemmän tehoa tai mitä enemmän rikkaalla niin sitä pahemmalta haisee..
Kylmä katti haisee pikemminkin palamattomalta polttoaineelta jonka huomaa talvisin kylmästarttien jälkeen, ts. raa'alta bensalta tai biopower-autoissa vanhalta viinalta.
Dieselissä haisee lamppuöljy..
Kylmä katti haisee pikemminkin palamattomalta polttoaineelta jonka huomaa talvisin kylmästarttien jälkeen, ts. raa'alta bensalta tai biopower-autoissa vanhalta viinalta.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
On ne rikittömiä jos vertaa siihen tavaraan mitä laivoihin maailmalla bunkrataan (jossa puhutaan jo prosenttitasosta).. Mutta kyllä sitä rikkiä siellä bensassakin silti vähän on, muutama tuhannesosa massasta. Ja jo äärimmäisen pieni pitoisuus rikkivetyä (muutama miljardisosa) ilmassa puolestaan haisee pahalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
Sellaasen letkun irrootin joka on siinä kaasuläpän takana jollain kummitelineellä kiinni. Siinä letkus oli sellaanen 2 puolelta painamalla aukiava muovinipsu-liitin. Siihen ku kovaa puhalti niin läpi meni.white9-5 kirjoitti:Oisko siitä huurujen kierrätys hässäkästä toinen takaisku rikki? Eli se letku joka lähtee läppäkotelon takaa vänkärin puolelle päin. Ota letku irti läppäkotelon takaa ja koita imeä/puhaltaa. Ilma ei saa kulkea kumpaankaan suuntaan. Voit myös tulpata letkut 8mm ja 10mm pulteilla ja käydä kokeilemassa miten toimii.
Mikkäs kohorat ne ny tarkasti ottaen on jokka täs tapaukses pitää tulpata ja mikä merkitys tuolla touhulla on? Mietiin jotta pitääkö vain ostaa uus takaisku vai mitä? Sinänsähän ei kiinnostaasi yhtää ylimäärääsiä saatekierrätyksiä tms koneen tukkona pitää jos nämä siihen liittyy?
Re: -02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg
Eli letku irti tuolta kaasuläppäkotelolta ja tulpat sinne ja letkunpäähän.
Lukases: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=paine
Eli letku irti tuolta kaasuläppäkotelolta ja tulpat sinne ja letkunpäähän.
Lukases: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=paine
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: -02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
Otin testimielessä mangneettiventtiilin ylimmän letkun irti ja tulppasin sen pultilla ja klemmarilla. Magneettiventtiilin ylin liitin on siis tyhjä ja avonainen nyt. Ahdot pelaa nyt niin kuin pitääkin.
Kysymys kuuluu, jotta ajelenkos nyt iloosena menemään tällä "korjauksella" vai pitääkö tehdä jotain oikiaa korjausta? Voiko tuosta nyt päätellä varmaksi jotta ne takaiskuventtiilit on paskana?
Kysymys kuuluu, jotta ajelenkos nyt iloosena menemään tällä "korjauksella" vai pitääkö tehdä jotain oikiaa korjausta? Voiko tuosta nyt päätellä varmaksi jotta ne takaiskuventtiilit on paskana?
Re: -02 9-5 Aeron ahdot käyttäytyy kummasti
Takaisku(t) on rikki, jos et halua niitä vaihtaa niin parempi korjaustapa on ohjata mankkuvenan ylin portti suoraan sinne imuputkeen, ja tulpata siihen T-haaraan tuleva haihtumiseneston letku.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com