Halpis xenon

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Omassa autossa, vm.2004 ajettu 185tkm, oli todella huonot valot ostaessa. Valot onnettomat tuikut ja väriltään lähellä sinistä. Vaihdoin uudet polttimot, jolloin valo muuttui valkoiseksi ja teho parani huomattavasti. Edelleenkään ei pääse kehumaan, mutta piakkoin vaihtuu uudet umpiotkin toisilla uusilla polttimoilla. Sen jälkeen on vertailukohtaa jo vanhan ja uuden umpion välillä.

Nykyiset umpiot ovat laseiltaan suht hyvät, kuskin puolella linssi kirkas ja repsikan puolella linssi suht harmaa/likainen. Valokuvioissa karmea ero kuskin puolen hyväksi -> linssin likaisuus vaikuttaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Polttimot olen vaihtanut. Philipsillä oli silloin vaikeuksia ja en löytänyt muuta kuin motonetinkin myyviä vastaavia tilalle. Jos noita aitoja Philipsejä sais jostain tilalle niin voisi verrata. Ja kyllä nuo suht hyvin näyttää pientareellekin, tuli silmäiltyä sitäkin Raumalta kotio päin tullessa eilen illalla.
Noissa polttimoiden värissä kannattaa ottaa mahdollisimman lähelle tuo alkuperäistä värisävyä, koska mitä sinertävämpään valoon mennään sitä heikommin ne antaa valoa. Siis näyttää hienolta ja kirkkaalta, mutta valo ei kanna pitkälle.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 892
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moi.itsellä huomasin kanssa että miten omaan saabini 9-3 vm 2008 xenonit paljon huonommat kuin entisen 9-5 saabin.onko 9-5 ja 9-3 saabin polttimoissa eroja kun myyvät niitä marmoritiskiltä.ken tietää vastauksen niin kertokoon.
vai onko se 9-5 saabin umpio niin vain paljon parempi.valoteho ero tuntuu puolet heikomalta. :?
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja Timon »

Jatketaanpas tähän ketjuun tuoreita kokemuksia halpis-xenoneista.

Pari viikkoo sitten laittelin tollasen halvan (50€) muutossarjan lähivaloihin ja hyvin ne tuntu toimivan (aluks) ja näkyvyyskii parani. Mutta sitten se ongelma: Toisinaan valot eivät syty ollenkaan. Esimerkiksi eilen käynnistin auton ja käänsin valot päälle, mutta kumpikaan lähivalo ei syttynyt (SID ilmoitti tästä normaalisti). Noh, käänsin katkaisijasta valot pois ja menin raappaamaan lasit. Sen jälkeen takasin autoon ja valot päälle ja kas kummaa, oikea syttyi mutta vasen ei. Ajelin sitten yksisilmäisenä 6 km kaupan parkkihalliin ja puoli tuntia myöhemmin sieltä lähtiessäni molemmat valot toimivat normaalisti. Tällaista on tapahtunut useamminkin, toisinaan ei kumpikaan toimi ja seuraavan käynnistyksen jälkeen saattaa molemmat toimia tai vain toinen.

Mikäs se tämmösen aiheuttaa?? :?
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Millainen sarja? Onko huomioitu auton polttimoiden vikadiagnostiikaa?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja Timon »

petrisa kirjoitti:Millainen sarja? Onko huomioitu auton polttimoiden vikadiagnostiikaa?
Tarinan päähenkilö on Biltemasta tuotenumero 42376
Linkkiä perään: http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?quicksearchquery=42376

Vikadiagnostiikka huomioitu siten, että sarjan mukana tuli pieni musta vikailmoituksen estävä boksi, jonka toimintaperiaate ei koskaan selvinnyt minulle. Asentaessa kokeilin kuitenkin valojen toimivuutta ensin ilman sitä boksia, ja silloin SID antoi vikailmoituksen, vaikka valot toimivat kunnolla. Sitten kun laitoin sen boksin sinne väliin, hävisi aiheeton vikailmoitus.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Timon kirjoitti:
petrisa kirjoitti:Millainen sarja? Onko huomioitu auton polttimoiden vikadiagnostiikaa?
Tarinan päähenkilö on Biltemasta tuotenumero 42376
Linkkiä perään: http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?quicksearchquery=42376

Vikadiagnostiikka huomioitu siten, että sarjan mukana tuli pieni musta vikailmoituksen estävä boksi, jonka toimintaperiaate ei koskaan selvinnyt minulle. Asentaessa kokeilin kuitenkin valojen toimivuutta ensin ilman sitä boksia, ja silloin SID antoi vikailmoituksen, vaikka valot toimivat kunnolla. Sitten kun laitoin sen boksin sinne väliin, hävisi aiheeton vikailmoitus.

Toimintaperiaate on yksinkertainen. Vastus. Musta laatikko on vastus, jolla xenonsarjan virrankulutus saadaan vastaamaan halogenipolttimoa. Joten sid luulee kaiken olevan kunnossa.


Toinen vaihtoehto on koodata techillä autoon xenonit lisää-poista toiminnolla. Silloin lakkaa sid kiukuttelemasta.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja Timon »

JaniV kirjoitti:Toimintaperiaate on yksinkertainen. Vastus. Musta laatikko on vastus, jolla xenonsarjan virrankulutus saadaan vastaamaan halogenipolttimoa. Joten sid luulee kaiken olevan kunnossa.

Toinen vaihtoehto on koodata techillä autoon xenonit lisää-poista toiminnolla. Silloin lakkaa sid kiukuttelemasta.
Tarkoitatko, että jos käyn marmoritiskillä koodauttamassa tuohon xenonit, voin heittää sillä mustalla boksilla vesilintua? Mites sitten kun haluan keväällä vaihtaa halogeenit takaisin (katsastus), niin palaako halogeenit ollenkaan tuolla xenon-asetuksella? Vai joudunko koodauttamaan asetukset takaisin katsastuksen ajaksi?

Jatkokysymys: Voisko tuo omituinen syttymisongelma korjaantua tuolla xenoniksi koodauttamisella?
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Timon kirjoitti:
JaniV kirjoitti:Toimintaperiaate on yksinkertainen. Vastus. Musta laatikko on vastus, jolla xenonsarjan virrankulutus saadaan vastaamaan halogenipolttimoa. Joten sid luulee kaiken olevan kunnossa.

Toinen vaihtoehto on koodata techillä autoon xenonit lisää-poista toiminnolla. Silloin lakkaa sid kiukuttelemasta.
Tarkoitatko, että jos käyn marmoritiskillä koodauttamassa tuohon xenonit, voin heittää sillä mustalla boksilla vesilintua? Mites sitten kun haluan keväällä vaihtaa halogeenit takaisin (katsastus), niin palaako halogeenit ollenkaan tuolla xenon-asetuksella? Vai joudunko koodauttamaan asetukset takaisin katsastuksen ajaksi?

Jatkokysymys: Voisko tuo omituinen syttymisongelma korjaantua tuolla xenoniksi koodauttamisella?


Siis, normaalisti 9-3ss mallissa halogeeni polttimolle ei tule jatkuvaa virtaa, vaan ns. pulssisähköä. Ja kun koodataan xenonit, muuttuu pulssisähkö normaaliksi jatkuvaksi virraksi. Pulssisähkö ja xenonballast ei ole hyvä yhdistelmä. Tulee juurikin näitä syttymisongelmia yms... Halogeni toimii xenon asetuksilla. Xenon saattaa myös väristä siis valo vilkuttaa todella nopeasti että valo näyttää värisevän. Tämäkin häviää xenonin koodaamisella. Ja merkkiliikkeessä eivät koodaa. Mutta foorumolta löytyy tech2 omistajia.... Vaatii turvapääsyn.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Väite jonka mukaan merkkiliike ei ns koodaisi uec:lle xenon asetusta ei pidä paikkaansa.
Mulle ne ainakin teki sen ilman mitään kyselyitä tai engelmia :wink:
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja JaniV »

kalle37 kirjoitti:Väite jonka mukaan merkkiliike ei ns koodaisi uec:lle xenon asetusta ei pidä paikkaansa.
Mulle ne ainakin teki sen ilman mitään kyselyitä tai engelmia :wink:
Totta, korjataan sen verran etteivät kaikkialla tee sitä mielellään... ;)
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja Timon »

Eli suksin siis seuraavaksi marmoritiskin ääreen. Vai löytyiskö Lappeenrannan lähettyviltä mahdollisesti techin omistajia, jotka vois tämmösen toimenpiteen suorittaa? (ilmoittautumisia otetaan vastaan YV:llä) :wink:

Jos kerran halogeenipolttimot toimii myös tuolla xenon-asetuksella, niin mikä on ollut tehtaalla pointti kun ovat laittaneet tätä ns. pulssisähköä halogeeneille? Kait siihen nyt joku syy on :?
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Sen takia ns pulssi jännite, kun se säästää mukamas polttimoita
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pulssisähkö sinällään ei säästä polttimoita vaan sen aikaansaama jännitteen tehollisarvon pysyminen stabiilina ja halutussa arvossa. Kyseessä on siis pulssinleveysmoduloitu reguloitu teholähde.

Xenonit saa toimimaan ilman koodauksiakin kun vähän itse värkkää lisäkytkentää. Toisaalta halvoissa xenonsarjoissa on paljon huonolaatuisia sarjoja, joten sitä kautta voi tulla pettymyksiä, vaikka kaikki muu olisi kunnossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Halpis xenon

Viesti Kirjoittaja Timon »

Kerrotko petrisa vähän tarkemmin tuosta tarvittavasta lisäkytkennästä? Meinaan että jos ei oo mitenkään ylivoimainen homma (eikä osat maksa mahottomia) niin mieluummin olisin ilman marmoritiskin apuja :)
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Vastaa Viestiin