Öljyn määrä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jusaba
"Tuplakaasari"

Öljyn määrä

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

Osaako joku vastata kysymykseen.
Kuinka paljon liian vähän öljyä moottorissa vaurioittaa sitä?
Onko öljypumpulla joku kaula mihin asti öljyä pitää olla?
Kuinka alhaisesta öjyn määrästä pitää ollaa huolissaan. Vähän alle minimi merkin?
Kyseessä on 2,3 T moottori.
Mawerick
"Hölösuu"

Re: Öljyn määrä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Vähän alle minimin ei käytännössä haittaa vielä mitään. Jos kone käy normaalisti ilman sivuääniä, ei siinä pitäisi olla ongelmia. Vinkki liian pienestä öljymäärästä ja laskevasta öljynpaineesta on nostajien naputus.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mawerick kirjoitti:Vinkki liian pienestä öljymäärästä ja laskevasta öljynpaineesta on nostajien naputus.
Kysyjä ei nyt ilmoittanut autonsa vuosimallia mutta "pitkälohkoissa":han eli vanhemmissa kuin noin vm.1994 2,3T:ssahan on öljyn tasoanturi öljypohjassa. Ainakin meikäläisellä pitkis valittaa kojetaulun "Check oil level" -varoitustekstillä jo hieman alle tikun asteikon puolivälin. Ei toki siihenkään kannata tuudittautua ja luottaa.

Mutta, kysyjä ei kertonut näin tapahtuneen eli ilmeisesti auto ja huoli öljynmäärästä on uudempaa vuosimallia joissa ko. anturia ei ole?

Öljypumpun imusihti ja kaula on vain muutaman millimetrin päässä öljypohjan pohjasta. Paikoillaan olevan öljytikun asteikko on taas siihen nähden jopa useita senttejä ylempänä öljytilassa eli kyllä siihen on osattu jättää reserviä. Toki joku roti siinäkin.

Jos sopii kysyä niin minkälaisesta tilanteesta, autosta ja epäilyksestä on kyse? Onko mikään varoitusvalo vilkkunut, jos ei mahd. tasoanturin valo niin itse öljynpainevalo?
Jusaba
"Tuplakaasari"

Minuteman kirjoitti:
Mawerick kirjoitti:Vinkki liian pienestä öljymäärästä ja laskevasta öljynpaineesta on nostajien naputus.
Kysyjä ei nyt ilmoittanut autonsa vuosimallia mutta "pitkälohkoissa":han eli vanhemmissa kuin noin vm.1994 2,3T:ssahan on öljyn tasoanturi öljypohjassa. Ainakin meikäläisellä pitkis valittaa kojetaulun "Check oil level" -varoitustekstillä jo hieman alle tikun asteikon puolivälin. Ei toki siihenkään kannata tuudittautua ja luottaa.

Mutta, kysyjä ei kertonut näin tapahtuneen eli ilmeisesti auto ja huoli öljynmäärästä on uudempaa vuosimallia joissa ko. anturia ei ole?

Öljypumpun imusihti ja kaula on vain muutaman millimetrin päässä öljypohjan pohjasta. Paikoillaan olevan öljytikun asteikko on taas siihen nähden jopa useita senttejä ylempänä öljytilassa eli kyllä siihen on osattu jättää reserviä. Toki joku roti siinäkin.

Jos sopii kysyä niin minkälaisesta tilanteesta, autosta ja epäilyksestä on kyse? Onko mikään varoitusvalo vilkkunut, jos ei mahd. tasoanturin valo niin itse öljynpainevalo?
Auton vm on -93.
Vaikuttaako öljyn määrä öljyn paineisiin kuinka. Vai mistä syystä nostajat eivät saa tarpeeksi öljyä rupeavat naputtamaan. Öljyä ei ole tarpeeksi kierrätettäväksi vai.
Kuinkahan pian nostajissa tapahtuu vahinkoa jos eivät ole tarpeeksi öljyttyjä.
Öljynpainevalo ei ole palanut kertaakaan se punainen varoitusvalo ilmeisesti.

Itse ongelma autossa on, että öljyä on kulunut viimmeisen parin sadan kilometrin aikana sen litran verran.
Lohko on turbon ylempien pinnapulttien kohdalta märkänä ja toisella puolen lohkoa öljyä on enemmälti.
Luin jostain, että nostajien kumien paikalta lähtemiseltä voisi olla tuollainen seuraus?

Ai niin öljyn tason varoitusvalo vilkahti joskus. Ei jäänyt kyllä palamaan. Olen tarkistellut öljyn tasoa kyllä kohtuu säännöllisesti viimmeksi joulukuun puolenvälin jälkeen. Tällöin se oli lähemmäs ylärajaa.
Minuteman
"Hölösuu"

Jusaba kirjoitti:
Auton vm on -93.
Vaikuttaako öljyn määrä öljyn paineisiin kuinka. Vai mistä syystä nostajat eivät saa tarpeeksi öljyä rupeavat naputtamaan Öljyä ei ole tarpeeksi kierrätettäväksi vai.
Tottakai öljyn määrä vaikuttaa öljyn paineisiin. Jos sitä on liian vähän niin öljypumpun imuputkisto voi imeä pelkkää ilmaa kiertoon. Anteeksi tämä mikä voi vaikuttaa "pilkunnussimiselta" mutta onko siellä ollut nyt mikä määrä öljyä, onko oikeasti yläkerrassa venttiilinnostimet räplättäneet tai muita oireita?
Jusaba kirjoitti:Kuinkahan pian nostajissa tapahtuu vahinkoa jos eivät ole tarpeeksi öljyttyjä.
Itse nostajissa ei niinkään tapahdu mitään dramaattista, ovat sinänsä hyvin valmistettuja ja lujasti pintakarkaistuja laakerivalmistaja "INA":n valmisteita, stanukuppeja joita samoja käyttää mm. MB ja BMW. Sensijaan enemmän kärsivät näiden kuppien hiotut sijat kannessa jotka ovat samaa alumiinivalua kuin muukin kansi.

Nostajien ylimääräinen räplätys, kalkatus tai miten sen itsekukin käsittää, yleensä on hyvä varoitusmerkki öljynpaineongelmista jos se ilmenee kesken ajon tai sen jälkeen tyhjäkäynnillä. Mutta tosiaan ylimääräinen; ohjekirjakin ja Saabin oma ohjeistuskin kertoo että jonkin aikaa seisseen ja sitten käynnistetyn auton hydraulisten välystentasaimien raplatus on normaalia, jopa n. 15 Min. ajan kunnes ilmaavat itsensä.

Jusaba kirjoitti:Öljynpainevalo ei ole palanut kertaakaan se punainen varoitusvalo ilmeisesti.
Tuolla perusteella ei pitäisi olla vielä huolta.
Jusaba kirjoitti:Itse ongelma autossa on, että öljyä on kulunut viimmeisen parin sadan kilometrin aikana sen litran verran.
Lohko on turbon ylempien pinnapulttien kohdalta märkänä ja toisella puolen lohkoa öljyä on enemmälti.
Siis turbon ylempien pinnapulttien kohdalta? Tarkoitetaanko tässä turbon liitäntää pakosarjaan vaiko itse pakosarjan liitosta kanteen? Ja toisella puolen lohkoa, siis tasan toisellako puolen eli niinsanotusti imupuolella?

Jos öljyä on, ja paine -tai tasoanturi ei valita mutta yläkerta kalisee eli painimet valittavat öljynpuutetta, ja samalla puskee öljyä paineella esim. ahtimesta läpi tai vaikka sieltä toiselta puolen lohkoa öljynpaineanturin juuresta niin se merkitsee aikalailla sitä että öljynkierto kanteen on jostakin syystä estynyt ja paine purkautuu muuta, virheellistä kautta.

Jusaba kirjoitti:Luin jostain, että nostajien kumien paikalta lähtemiseltä voisi olla tuollainen seuraus?
Itse venttiilinnostimissa ei ole mitään kumeja tai muitakaan tiivisteitä.

Onko kenties lähiaikoina ko. moottoriin tehty esim. kansitason hiontaa? Itse olen näiden kanssa taistellessani törmännyt sellaiseenkin tapaukseen jossa työstön yhteydessä oli leikkuunesteen, "muljun" mukana noussut alumiinisilppua kannen kanaviin ja niitä ei ollut puhallettu "vastakarvaan" pois ja öljynkierto sekä nokkapukeille että nostimille oli osittain estynyt.

En nyt tosiaan pilkkua nussieksani utele tai itseäni huvita, mutta jotta apua voisi antaa niin olisi hyvä saada ehkäpä mahdollisuuksien mukaan tarkempaa tietoa jos vain mahdollista.
Jusaba
"Tuplakaasari"

Minuteman kirjoitti:
Jusaba kirjoitti:
Tottakai öljyn määrä vaikuttaa öljyn paineisiin. Jos sitä on liian vähän niin öljypumpun imuputkisto voi imeä pelkkää ilmaa kiertoon. Anteeksi tämä mikä voi vaikuttaa "pilkunnussimiselta" mutta onko siellä ollut nyt mikä määrä öljyä, onko oikeasti yläkerrassa venttiilinnostimet räplättäneet tai muita oireita?
Nostimista kuului pientä ääntä. Ei nyt kovin pahalta kuullostanut. En ajatellut sitten enempää asiaa. Kun vähän miettii niin varmaan minimi määrä öljyä on sen verran, että öljyä riittää kierrätettäväksi joka paikkaa.
Jusaba kirjoitti:Itse ongelma autossa on, että öljyä on kulunut viimmeisen parin sadan kilometrin aikana sen litran verran.
Siis turbon ylempien pinnapulttien kohdalta? Tarkoitetaanko tässä turbon liitäntää pakosarjaan vaiko itse pakosarjan liitosta kanteen? Ja toisella puolen lohkoa, siis tasan toisellako puolen eli niinsanotusti imupuolella?
Kyllä turbon ylempien pinnapulttien kohdalta on märkänä. Ei ole kyllä aivan varma onko vuoto taphtunut venttiilikopan tiivisteen kohdalta. Moottorin "imu" puolelta oli lohko kannen alapuolelta märkänä öljysätä. Pitää tarkkailla tilannetta ja öljyn kulutusta. Vähän epäilyttää "öljy kello" se meni vanhemmasta Saabistani rikki.

Jos öljyä on, ja paine -tai tasoanturi ei valita mutta yläkerta kalisee eli painimet valittavat öljynpuutetta, ja samalla puskee öljyä paineella esim. ahtimesta läpi tai vaikka sieltä toiselta puolen lohkoa öljynpaineanturin juuresta niin se merkitsee aikalailla sitä että öljynkierto kanteen on jostakin syystä estynyt ja paine purkautuu muuta, virheellistä kautta.

Jusaba kirjoitti:Luin jostain, että nostajien kumien paikalta lähtemiseltä voisi olla tuollainen seuraus?
Itse venttiilinnostimissa ei ole mitään kumeja tai muitakaan tiivisteitä.
Tarkoitin venttiilien varsien kumia. Katselin hausta yhtä keskustelua jossa epäiltiin että kumit olisivat lähteneet irti ja ne pitäisi "liimata" paremmin paikalleen. Ongelmaa oli kuulemma ensimmäisen polven lyhytlohkoissa.
Onko kenties lähiaikoina ko. moottoriin tehty esim. kansitason hiontaa? Itse olen näiden kanssa taistellessani törmännyt sellaiseenkin tapaukseen jossa työstön yhteydessä oli leikkuunesteen, "muljun" mukana noussut alumiinisilppua kannen kanaviin ja niitä ei ollut puhallettu "vastakarvaan" pois ja öljynkierto sekä nokkapukeille että nostimille oli osittain estynyt.
Moottoriin ei ole tehty mitään. Autolla on ajettu todella vähän muutenkin 180 tkm.

En nyt tosiaan pilkkua nussieksani utele tai itseäni huvita, mutta jotta apua voisi antaa niin olisi hyvä saada ehkäpä mahdollisuuksien mukaan tarkempaa tietoa jos vain mahdollista.
Kiitos ammattimaisesta vian selvittämistä! Tätä ei muilla foorumeilla näy.
Jatkan tyytyväisenä Saabilla ajelemista. Pitää saada auto ylös ja katseltua mistä tuo öljy valuu ulos "imupuolelta". Toki jos jollain on antaa vinkkiä niin otan ne mielelläni vastaa.
Minuteman
"Hölösuu"

Erityisesti kannattaa tarkistaa se siellä imusarjan alapuolella noin lohkon keskivaiheilla lohkon kyljessä sijaitseva öljynpaineanturi, voivat vikaantua niin että laskevat öljyä läpi tai sitten olla vain löystynyt. Siinä on kartiokierre joka on melko altis löystymään jos jostakin syystä ei asennettaessa ole huolehdittu oikeasta kiristysmomentista tai myös vain ajan myötä tärinästä.

Kun kurkit siitä imusarjan keskivaiheilta alaspäin niin ensimmäinen näkyvä anturi (yleensä sinisellä liittimellä) on ruiskun lämpötila-anturi, sen alapuolella vasta öljykello.
Vastaa Viestiin