Uutta murhetta..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

Kävin pienellä testilenkillä ja kirjoittelin alas lukemia.

Käynnistäessä amul oli lukemassa 0 ja lambda näytti tasaista 2500 P/N vaihteella, riippumatta siitä painoiko jarrua vai ei.
D vaihteella lambda tippui noin 1500-1800 lukemaan.

Kiihdyttäessä lambda noin -1000 ja ajaessa -200 -> +600 välillä, ja kun kaasun vapautti ja antoi rullata, nousi samaan 1500-1800 lukemaan.

Parin kiihdytyksen jälkeen amul nousi 290 lukemaan, ja lambda arvot muuttuivat siten että P/N vaihteella arvo -150 -> +300 välillä.

Vähän ajan kuluttua amul palasi nollaan, ja lambda arvot nousivat lähes alkutilanteeseen, eli P/N vaihteella 2000-2300 lukemaan.
Tässä kun painoi jarrun alas, lambda nousi 2500 ja hetken kuluttua jäi seilaamaan 2000-2300 välille, kun nosti jarrun ylös -> ei muutosta. Taas jarru alas -> lambda 2500 aluksi jonka jälkeen 2000-2300.

Että näin :)
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

Lisätäänpä listaan vielä melko runsas savuttaminen, varsinkin tyhjäkäynnillä.
Normiajossa aika normaalilta vaikuttaa.

Tuntuu ettei ole edes väliä sillä että onko moottori kylmä vai lämmin.
Toisinaan käynnistäessä savu on hiukan sinertävää, mutta ei läheskään aina.
Turbo? :/ Ajon aikana ei ainakaan pölläyttele koskaan.

Huohotinpäivitys tehty kesällä, ja venttiilikopan pillit putsasin noin kuukausi sitten.

Kiitollinen taas vinkeistä! :)
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eikös noissa Aeroissa ole aina Mitsun fööni, joka on kestävyydeltään ihan toista luokkaa, kuin noi Garretit? Toki senkin saa rikki, kun oikein yrittää :lol:.

Paljonkos niitä metrejä oli takana? Toki tämä kuuluisa jumittunut öljynrengas syndrooma on myös mahdollinen, kaipa se vaivasi Aerojakin :roll:. Lämmällä koneella katti kai jo estää sinisen savun, ainakin johonkin rajaan asti. Tästä turbosta on haulla melko paljon juttua löydettävissä, samoin noista jumahtaneista männänrenkaista.

Normi harmaa sauhu on Saabille tyypillistä, itse olen tätä myös joskus pelästynyt. Toki rajansa kaikella tässäkin.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja core2 »

9000 automaatilla kirjoitti:Eikös noissa Aeroissa ole aina Mitsun fööni, joka on kestävyydeltään ihan toista luokkaa, kuin noi Garretit? Toki senkin saa rikki, kun oikein yrittää :lol:.
Ei ole läheskään kaikissa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

9000 automaatilla kirjoitti:Eikös noissa Aeroissa ole aina Mitsun fööni, joka on kestävyydeltään ihan toista luokkaa, kuin noi Garretit? Toki senkin saa rikki, kun oikein yrittää :lol:.

Paljonkos niitä metrejä oli takana? Toki tämä kuuluisa jumittunut öljynrengas syndrooma on myös mahdollinen, kaipa se vaivasi Aerojakin :roll:. Lämmällä koneella katti kai jo estää sinisen savun, ainakin johonkin rajaan asti. Tästä turbosta on haulla melko paljon juttua löydettävissä, samoin noista jumahtaneista männänrenkaista.

Normi harmaa sauhu on Saabille tyypillistä, itse olen tätä myös joskus pelästynyt. Toki rajansa kaikella tässäkin.
260tkm on rullattu ja ei kyllä mitään hajua turbon merkistä, olen aina olettanut automaattisesti että siellä on mitsu kun kerran on aero :)

Tutkitaan noita männänrenkaita jospa olisi joku keino millä selvittää onko ne jumissa, luultavasti ei ole helppoa ratkaisua..
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja core2 »

edix kirjoitti: 260tkm on rullattu ja ei kyllä mitään hajua turbon merkistä, olen aina olettanut automaattisesti että siellä on mitsu kun kerran on aero :)

Tutkitaan noita männänrenkaita jospa olisi joku keino millä selvittää onko ne jumissa, luultavasti ei ole helppoa ratkaisua..
Älä kanna huolta, autosihan on MY 01 joten etköhän sinä sieltä Mitsun löydä.
Jos pääset auton alle katsomaan jäähdyttimen vierestä ylös niin näet seisooko hyrrässä Mitsu vai jotain muuta.
Siis alakautta sen voit nähdä kun otat muovin veks.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

core2 kirjoitti:
edix kirjoitti: 260tkm on rullattu ja ei kyllä mitään hajua turbon merkistä, olen aina olettanut automaattisesti että siellä on mitsu kun kerran on aero :)

Tutkitaan noita männänrenkaita jospa olisi joku keino millä selvittää onko ne jumissa, luultavasti ei ole helppoa ratkaisua..
Älä kanna huolta, autosihan on MY 01 joten etköhän sinä sieltä Mitsun löydä.
Jos pääset auton alle katsomaan jäähdyttimen vierestä ylös niin näet seisooko hyrrässä Mitsu vai jotain muuta.
Siis alakautta sen voit nähdä kun otat muovin veks.
Ok, käyn huomenna vaihtamassa ilmanputsarin niin tsekkaan tuon samalla, thanks!
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
familyman
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 08:52

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja familyman »

Moi,
vieläkö on murheita piisannut vai onko Saab alkanut toimimaan?

Itsellä on kanssa (vasta viime kesänä ostettu) vuoden 2001 Saab Aero Wagon ja vähän on hirvittänyt lukea tuota kamppailuasi. Toivottavasti saat vaivat selätettyä.

Oma Saab on kyllä pelannut tosi hyvin (mutta ehkä vain 5tkm tullut ajettua). Varasin ajan varmuuden vuoksi Pro Car Servicelle tämän kuun loppuun, jossa tarkastavat tyypilliset vikapaikat. Ei ole kivaa jos perheen (5-henkisen perheen!) kanssa Saabi jää tien varteen talvipakkasessa.
_______________________
#5395
Saab 9-5 Aero Wagon 2001
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

familyman kirjoitti:Moi,
vieläkö on murheita piisannut vai onko Saab alkanut toimimaan?

Itsellä on kanssa (vasta viime kesänä ostettu) vuoden 2001 Saab Aero Wagon ja vähän on hirvittänyt lukea tuota kamppailuasi. Toivottavasti saat vaivat selätettyä
Kiitoksia tsempityksestä! :)
Nyt on auto toiminut ihan "ok",mitä nyt edelleen amul arvot heittelee, pinl arvo max 1400 ja missfireä pukkailee 50-100 matkan aikana, mutta ei ole ainakaan jättänyt tien varteen mikä on positiivista.
Akun tyhjenemisen syy löytyi, syyllinen oli obd2-mittari joka imi akun tyhjiin.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eli jotain feelua vielä on. Olikos mitään vikakoodeja tarjolla? Näyttäis numeron valossa kulkevan about peruspaineilla tai sitten on vielä häikkää EVAP systeemissä. Eikä noi mifitkään ihan normaaleja ole, riippuen vähän matkan pituudesta ja pedaalin käytöstä.

Ajoitkos nyt etanolilla vai bensalla?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

9000 automaatilla kirjoitti:Eli jotain feelua vielä on. Olikos mitään vikakoodeja tarjolla? Näyttäis numeron valossa kulkevan about peruspaineilla tai sitten on vielä häikkää EVAP systeemissä. Eikä noi mifitkään ihan normaaleja ole, riippuen vähän matkan pituudesta ja pedaalin käytöstä.

Ajoitkos nyt etanolilla vai bensalla?
Pirkkatesteri ja sidi ei ainakaan näytä mitään vikakoodeja, viimeisin vikakoodi taisi olla kuukausi sitten kun valitti taas lämpötila-anturista, mutta hävisi sitten taas.

Ajot yleensä 10-15km suuntaansa. Tänään aamulla kun käynnistin niin pukkas samantien 250 mifiä, kävi todella epätasaisesti mutta rauhoittui lähes heti, olettaisin että kävi hetken kolmella pytyllä(?).

Nyt on etanolia tankissa, ja sen huomaa ainakin savutuksessa (huomattavasti enemmän kuin 98E:llä).
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

Lisätäänpä sen verran, että kun tulpat nyt on suht edullinen investointi, niin vaihdoin äsken uudet alle ja kahden matkan jälkeen pyörät 0 missfireä ja muutenkin tuntui että vastasi paremmin kaasujalkaan.
Todennäköisesti pelkkää kuvittelua, mutta normi missfiret pelkästään käynnistyksen jälkeen ovat olleet 20+ luokkaa.

Edellisen kerran vaihdoin tulpat 4000km sitten, voiko olla noin lyhyt elinkaari?
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kyllä tulpat yleensä kestää vähän enemmän kuin 4 tkm... Mutta kuten todettu, halpaa lystiä vaihdella. Vähän oudolta toi vaikuttaa, että lykkää vielä noita mifejä. Mites se DI kassun laita oli, oliko joskus vaihdettu (en jaksanut taas lukea koko ketjua alusta :oops:)?

Ja voihan ne tulpat mennä huonoon kuosiin, jos siinä pannussa on jotain muuta feelua. Seokset pielessä tai jotain (ilmavuotoja...)? Vai voiko, löytyiskö joku viisas apuihin :oops: :oops: ?

Toi ahtopuoli ei ole kyllä kunnossa eikä välttämättä liity tulppiin :P. Olikos tässä vehkeessä noita alipaineletkuja käpistelty oikein kunnolla vai peräti vaihdettu?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

Sytkäkasetti vaihdettu 4tkm sitten uuteen, kuten myös ilmamassamittari.
Alipaineletkut olen vaihtanut silikonisiin, uskoisin että kaikki. Suuremmista letkuista en ole vaihtanut muuta kuin ahtoletkut.
Vaihtaisin vaikka kaikki letkut, mutta kun ei ihan satavarmasti tiedä että mikä liittyy mihin niin on jäänyt tekemättä. Kun on sopiva ohje osunut eteen, niin olen hoitanut kuntoon.

Olisihan se hyvä tarkistuttaa esim turbon kunto, jos se olisi syyllinen. Tekemistähän tuossa riittäisi yllin kyllin, jos vaan paikka olisi missä rassaa tai rahaa millä mällää :)

Voisinpa tänään taas tunnustella noita moottorista löytyviä letkuja, jos tällä kertaa löytyisi vuotava kohta..
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

Huomasin tuossa kun lisäilin öljyä koneeseen että jarrunesteen korkissa oli jotain häikkää, ja paskanahan se oli. Saakohan korkkeja uusia vai pitääkö ranettaa jotain?

http://saab.torspola.fi/images/korkki.jpg
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Vastaa Viestiin