Autom.ilmastoinnin toiminta talvella.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jt9000
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 08:03

Autom.ilmastoinnin toiminta talvella.

Viesti Kirjoittaja jt9000 »

Näyttäsi toimivan ok. mutta olisiko viisasta irrotttaa sulake talveksi.
Aina kun startttaa niin automaatti menee päälle vaikka econ-namiskukkeli olisi ollut
päällä. Turhaan heittää takalasin ja peilien lämmityksen päälle.
Eikö sillä säästä myös bensaa jos käyttää econ-moodia?
Jotkut tähtinokalla ajavat taksarit pitävät kuulemma autom. ilmastointia talvellakin päällä.
Välillä olen huomannut ettei kumpikaan (autom/econ) valoa pala.
Mikä sellainen tila on.
Ja tietty "normaali" nykiminen tasakaasulla jos rundit alle 2000-2500.
Kiitos neuvoista.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Autom.ilmastoinnin toiminta talvella.

Viesti Kirjoittaja Jope »

jt9000 kirjoitti:Näyttäsi toimivan ok. mutta olisiko viisasta irrotttaa sulake talveksi.
Aina kun startttaa niin automaatti menee päälle vaikka econ-namiskukkeli olisi ollut
päällä. Turhaan heittää takalasin ja peilien lämmityksen päälle.
Jep, kun sytytysvirta tarpeeksi kauan poissa, ACC palaa "defaulteille" ja käynnistyy Auto-moodiin.

Ilmastointia ei kuitenkaan käytetä alle +2-asteen lämmössä, muistaakseni. (manuaalissa lukee tarkka lukema)

Manuaalista voit myös katsoa, miten voit konffata ACC:n muistiin omat asetuksesi, mutta itse en ainakaan ole keksinyt tuolle mitään käyttöä - ACC osaa pitää huolen itsestään.

Ei siitä tarvi käsin veivata numiskoja kaakkoon, niinkuin eräs tuttuni teki kun sillä oli mun tonnari lainassa, huomauttaen että "tämmöset automaatit on ihan paskoja"..

Kummasti mulla ainakin pysyy akkunat auki kun on Auto, 19 astetta ja jos uhkaa tuulilasi huurtua, painan välillä tuulilasimoodin päälle. En muista, että olisi kovin usein tarvinnut kesken ajon pakottaa tuulilasimoodia päälle, ainoastaan liikkeelle lähdettäessä.

Takalasi huurtuu usein, mutta tämä ei ole sinänsä vika muualla kuin fysiikan (termodynamiikan?) laeissa. :-)
Eikö sillä säästä myös bensaa jos käyttää econ-moodia?
Joo, jos kompura pyörii. Talvella ei kovin usein pitäisi tapahtua.
Jotkut tähtinokalla ajavat taksarit pitävät kuulemma autom. ilmastointia talvellakin päällä.
Epäilen, että johtotähdenkään ilmastointi ei oikeasti ilmastoi talvisaikaan, vaan ulkoa tuleva kylmä riittää ilman lämpötilan säätelyyn vallan mainiosti.
Välillä olen huomannut ettei kumpikaan (autom/econ) valoa pala.
Mikä sellainen tila on.
Jos painat esim flektiä nopeammalle, tai tuulilasimoodin päälle, menee automaatti pois.
Ja tietty "normaali" nykiminen tasakaasulla jos rundit alle 2000-2500.
Nykimisestä löytyy vinkkejä täältä.. Itselläni ei nyi kuin ykkösellä parkkihallissa paikkaa etsiessä, joten en ole jaksanut pahemmin asiaan paneutua.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Autom.ilmastoinnin toiminta talvella.

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

jt9000 kirjoitti:Näyttäsi toimivan ok. mutta olisiko viisasta irrotttaa sulake talveksi...
Jotkut tähtinokalla ajavat taksarit pitävät kuulemma autom. ilmastointia talvellakin päällä.

Anna vaan olla sen sulakkeen paikallaan.
On hyvä, että ilmastoinnin kompura pyörii aina kun lämpötila sallii.
Pysyypähän tiivisteet kunnossa ja kylmäaine järjestelmässä.

Vanhan satkunkin kirjassa ilmastointia kehotetaan käyttämään
toisinaan myös talvella. Juuri edellä perustelluista syistä.

Se kylmäaine kun ei ole ihan ilmaista...
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
coupesaabi
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 15:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja coupesaabi »

Paina yhtäjaksoisesti pitkään econ nappia niin saat econ asennon pysymään koko ajan
Vastaa Viestiin