Auto USA:sta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Auto USA:sta

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onko kukaan kelkkonut autoa ( alle 25v. ) USA:sta Suomeen
Tuleeko kuinka hirmuisiin hintoihin verrattuna Euro -tuontiin, eli onko kannatusta, jos hyvä löytyy todella sopivaan hintaan?

nimim. Saab -sairaus taas pahenemaan päin
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Auto USA:sta

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Onko kukaan kelkkonut autoa ( alle 25v. ) USA:sta Suomeen
Tuleeko kuinka hirmuisiin hintoihin verrattuna Euro -tuontiin, eli onko kannatusta, jos hyvä löytyy todella sopivaan hintaan?

nimim. Saab -sairaus taas pahenemaan päin
Ei kai tuossa ole mitään järkeä, ellet saa tuotua sitä muuttoautona ilman veroja..?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Auto USA:sta

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Jope kirjoitti: Ei kai tuossa ole mitään järkeä, ellet saa tuotua sitä muuttoautona ilman veroja..?
Eihän näissä yleensäkään mitää järkeä ole. Kyse onkin siitä, missä määrin verokohtelu eroaa EU:n ulkopuolelta tuotavaan autoon verrattuna.

Jos vastaava auto tuodaan EU -alueelta, homma lyö leiville, koska meillä ei tarjontaa moisista peleistä juuri ole ja jos on, hinnat on huomattavasti korkeammat, vaikka mukaan lasketaan kuljetukset ja verot. Eli onko verokohtelussa eroa EU -alueen ja muun maailman välillä?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Katsoppa vaikka tuolta, jos tosta tullin hepreasta jotain selkoa saisit.

http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/02_ ... 0_2003.pdf
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kysyin asiaa suoraan Tullista ja kertoivat, että muuten verokohtelu on sama, mutta joku alv ja tullausmaksu tulevat päälle.

Kyse on pitkäaikaisen haaveen toteuttamisesta )
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Katkelma aiheesta, dokumentistä
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/02_ ... 0_2003.pdf


Esimerkki
EU-alueen ulkopuolelta tuotu
käytetty henkilöauto
Tulli ja maahantuonnin arvonlisävero
Ajoneuvon tullausarvo 13 400,00 e
Ajoneuvosta kannettava tulli 10 % 1 340,00 e
Maahantuonnin arvonlisäveron
perusteena oleva arvo 14 740,00 e
Maahantuonnin
arvonlisävero 22 % 3 242,80 e
Tulli ja maahantuonnin
arvonlisävero yhteensä 4 582,80 e
Autovero
Kuten jäljempänä kohdassa 8.
6 Autoveroilmoitus
Ennen ajoneuvon käyttöönottoa tai rekisteröintiä
Suomessa siitä on suoritettava autovero.
Autoveropäätöksiä tehdään vain autoverotusta
toimittavissa tullitoimipaikoissa, jotka ovat
Helsinki, Lahti, Porvoo, Hanko, Turku, Tampere,
Vaasa, Lappeenranta, Joensuu, Oulu, Tornio
ja Maarianhamina. Nopeimman palvelun saamiseksi
autoveroilmoitus kannattaa jättää suoraan
johonkin näistä toimipaikoista.
Autoveroilmoituslomakkeen lisäksi on täytettävä
käytetyn ajoneuvon yksilöintilomake,
jossa ilmoitetaan ajoneuvon valmistenumero,
merkki, malli, ajokilometrit ja varusteet.


Käytännössä:

Otat auton hinnan + rahti jenkeissä, tullattuna hinta on Suomessa 34,2% enemmän. Sen jälkeen vielä autovero joka on noin alveineen noin 35% vastaavan Suomessa myytävän hinnasta. Päälle 130e rekisteröintikatsastusta.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Saab93
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 16:25
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Saab93 »

Minkälaista autoa olet ajatellut tuoda? Muuttopelinä se kannattaa sieltä ainoastaan tuoda. Amerikkalaisten autojen hinnat Suomessa on aika korkealla mistä sit joutuu maksamaan veron. Toiseksi jenkki autojen laatu on mielestäni aika SYVÄLTÄ! Eurooppalaiset taasen maksaa siellä aika hunajaa esim BMW, Volvo ja MB. Saab on muita Eurooppalaisia autoja edullisempi siellä, mut aika harvassa myynnissä. Ainut minkä kannattaa hakea sieltä on Chevroletin tai GMC PIck-up Diesel minkä voi täällä katsastaa kuorma-autoksi. Siinäkin on saastemääräys et ei voi vuoden -96 jälkeen valmistettuja autoja rekisteröidä täällä.
Saab 93 205Hp Jenkkimalli!!!!!
*MYYNNISSÄ*
kottero
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 14:48
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kottero »

Varaudu Vesa sitten siihen, että auto tarvii tuoda kontissa. Tällöin rahti tulee maksamaan 2900 örkkiä. Niin ja silloinhan auto kannattaa lastata kaikenlaista tingentangelia täyteen samaan rahtihintaan.
Saab93
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 16:25
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Saab93 »

kottero kirjoitti:Varaudu Vesa sitten siihen, että auto tarvii tuoda kontissa. Tällöin rahti tulee maksamaan 2900 örkkiä. Niin ja silloinhan auto kannattaa lastata kaikenlaista tingentangelia täyteen samaan rahtihintaan.
Voi myöskin vuokrata osan kontista, mutta tällä tavalla auton tulo voipi kestää hieman pidempään. Noista muista tingentangeleista tullimies sit tykkää maksujen muodossa kovastikkin. Henk koht kokemusta ku oli kontissa 20 fillaria :D
Saab 93 205Hp Jenkkimalli!!!!!
*MYYNNISSÄ*
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Saab93 kirjoitti:Minkälaista autoa olet ajatellut tuoda?
No Saab cabbehan se mielessä siintää.
Jekkien hinnat on dollareinakin tosi halpoja ja jöröinä veiläkin edullisempia.
Saab93
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 16:25
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Saab93 »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
Saab93 kirjoitti:Minkälaista autoa olet ajatellut tuoda?
No Saab cabbehan se mielessä siintää.
Jekkien hinnat on dollareinakin tosi halpoja ja jöröinä veiläkin edullisempia.
Tyhmä kansa ei ymmärrä arvostaa laatua :D
Saab 93 205Hp Jenkkimalli!!!!!
*MYYNNISSÄ*
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Saab93 kirjoitti:
Tyhmä kansa ei ymmärrä arvostaa laatua :D
Jüst så där

Pyytävät eräässä tapauksessa 2 k dollaria tai OBO 120.000 mailia ajetusta punaisesta cabbesta. Malli on -89 900 turbo 16 cabbe aut.. Kunto tarkastamatta mutta asiantuntija näkee pelin viikonvaihteessa. Näillä jörön kursseilla houkuttelee kovasti, ellei auton rekkariin saanti ole mahdotonta saaste yms. rajojen vuoksi. Tosin käsittääkseni katti Saabin pitäisi olla aika vahvoilla. Näitä tässä nyt silmät pyöreinä setvitään. Vaikka homma painuisi ns. käyvälle markkinatasolle, jos tuo kunto on sitä, mitä kerrotaan, ei tuo nyt niin huono homma olisi. Mutta kuten sanottu, ei kannata hankkia, jos on mahdoton saada kilpiin ns. ei muuttoautona. Kiillotella voi muitakin tallissa. :)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eiköhän tuon kilpiin saa. Suomessa on myyty katitontakin cabbea 1985-1989, joten saasteet ei ainakaan ole ongelma.

AKE:n sivuilta löytynyttä:

Henkilöauto

Henkilöauto (M1-luokka) on henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu auto, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle.

1.1.1998 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton pitää olla EY-tyyppihyväksytty. EY-tyyppihyväksytyssä autossa on oltava hyväksyntäkilpi tai –tarra. EU:n ulkopuolelta maahan tuotavat autot eivät välttämättä ole EY-tyyppihyväksyttyjä.

Alla olevasta taulukosta selviää joitakin yleisimpiä henkilöauton varusteita, jotka tulivat auton ensimmäisen käyttöönottoajankohtana pakollisiksi.


Voimaantulopäiviä henkilöauton varusteille
Varuste Huomautuksia Käyttöönottoajankohta
Lukkolaite / rattilukko 1.1.1968
Turvavyöt
Etuistuimet 1.1.1971
Etuistuimien uloimmilla paikoilla: 3-pistevyöt kelauslaiteella 1.1.1981
Takaistuin: uloimmilla paikoilla 3-pistevyöt kelauslaitteella 1.1.1981
kaikilla paikoilla 3-pistevyöt kelauslaitteella 1.10.2004
Pääntuet Etuistuimissa 1.1.1981
Varoituskolmio Käyttöönottoajankohdasta riippumatta
Sivusuuntavalot Voidaan toteuttaa myös yhdellä valolla, joka täyttää näkyvyyskulmavaatimukset 1.1.1985
Peruutusvalot 1.1.1984
Takasumuvalo 1.1.1993
Ajovalojen korkeuden säätölaite 14.6.1995
Keskijarruvalo 1.10.2000
Pakokaasupäästöt = vähäpäästöinen Bensiinimoottori + KAT 1.1.1992 (1.1.1993) * (1.7.1993)**
Dieselmoottori 1.1.1992 (1.1.1993) *(1.7.1993)**
OBD Ajoneuvon pakokaasupäästöjen sisäinen valvontajärjestelmä 1.1.2001 (M1, N1 <- 1305 kg)1.1.2002 (M1 >2500 kg, N1>1305 kg)
Ajonestolaite Henkilöautot 1.10.1998
Kokoajoneuvon Ey-tyyppihyväksyntä 1.1.1998
* Henkilöauto, joka kantavuus on yli 760 kg tai pakettiautosta muutettu henkilöauto
** Maastohenkilöauto

HUOM! Yllä olevaan taulukkoon on kerätty vain osa auton pakollisista varusteista. Pelkkä varusteen olemassaolo ei välttämättä riitä, vaan katsastustoimipaikan vaatimuksesta voidaan vaatia lisäselvityksiä varusteen teknisistä ominaisuuksista ja vaatimustenmukaisuuksista.

Yhdysvaltalaisten FMVSS-turvallisuusnormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden päättyi autoilla käytännössä vuoden 1996 loppuun mennessä.

Pakokaasupäästömääräysten osalta EPA-päästönormien mukaiset autot voidaan hyväksyä myös 30.6.1996 saakka. Kts. poikkeus muuttotavarana maahantuotavat ajoneuvot.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Saab93
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 16:25
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Saab93 »

Mulla ainaskin oli muutto Saabin katsastus aivan läpihuuto juttu. Ainoastaan vilkuista joutui ottamaan yhdet piuhat irti kun niissä paloi valot koko ajan ja varoituskolmio peräkonttiin.
Kannattaa sit säilyttää joka lappu ja kuitti tuosta auton ostosta ja rahdista. Tullaus kannattaa suorittaa maatullissa, kun satamissa kuulemma tahtoo noi tullimiehet olla aika kyrpiintyneitä autojen tuontiin. Itse tullasin Hämeenlinnassa ja sain aivan asiallista palvelua homma muutenkin sujui rauhallisesti.
Saab 93 205Hp Jenkkimalli!!!!!
*MYYNNISSÄ*
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Luulisi, ettei saasteasiat ole ongelma, jenkeissähän on ollut eurooppaakin tiukemmat päästörajoitukset, ja katti on ollut siellä käytössä jo pitkään..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin