Auto USA:sta
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Auto USA:sta
Onko kukaan kelkkonut autoa ( alle 25v. ) USA:sta Suomeen
Tuleeko kuinka hirmuisiin hintoihin verrattuna Euro -tuontiin, eli onko kannatusta, jos hyvä löytyy todella sopivaan hintaan?
nimim. Saab -sairaus taas pahenemaan päin
Tuleeko kuinka hirmuisiin hintoihin verrattuna Euro -tuontiin, eli onko kannatusta, jos hyvä löytyy todella sopivaan hintaan?
nimim. Saab -sairaus taas pahenemaan päin
Re: Auto USA:sta
Ei kai tuossa ole mitään järkeä, ellet saa tuotua sitä muuttoautona ilman veroja..?Vesa Pohjalainen kirjoitti:Onko kukaan kelkkonut autoa ( alle 25v. ) USA:sta Suomeen
Tuleeko kuinka hirmuisiin hintoihin verrattuna Euro -tuontiin, eli onko kannatusta, jos hyvä löytyy todella sopivaan hintaan?
nimim. Saab -sairaus taas pahenemaan päin
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Auto USA:sta
Eihän näissä yleensäkään mitää järkeä ole. Kyse onkin siitä, missä määrin verokohtelu eroaa EU:n ulkopuolelta tuotavaan autoon verrattuna.Jope kirjoitti: Ei kai tuossa ole mitään järkeä, ellet saa tuotua sitä muuttoautona ilman veroja..?
Jos vastaava auto tuodaan EU -alueelta, homma lyö leiville, koska meillä ei tarjontaa moisista peleistä juuri ole ja jos on, hinnat on huomattavasti korkeammat, vaikka mukaan lasketaan kuljetukset ja verot. Eli onko verokohtelussa eroa EU -alueen ja muun maailman välillä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Katsoppa vaikka tuolta, jos tosta tullin hepreasta jotain selkoa saisit.
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/02_ ... 0_2003.pdf
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/02_ ... 0_2003.pdf
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Katkelma aiheesta, dokumentistä
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/02_ ... 0_2003.pdf
Esimerkki
EU-alueen ulkopuolelta tuotu
käytetty henkilöauto
Tulli ja maahantuonnin arvonlisävero
Ajoneuvon tullausarvo 13 400,00 e
Ajoneuvosta kannettava tulli 10 % 1 340,00 e
Maahantuonnin arvonlisäveron
perusteena oleva arvo 14 740,00 e
Maahantuonnin
arvonlisävero 22 % 3 242,80 e
Tulli ja maahantuonnin
arvonlisävero yhteensä 4 582,80 e
Autovero
Kuten jäljempänä kohdassa 8.
6 Autoveroilmoitus
Ennen ajoneuvon käyttöönottoa tai rekisteröintiä
Suomessa siitä on suoritettava autovero.
Autoveropäätöksiä tehdään vain autoverotusta
toimittavissa tullitoimipaikoissa, jotka ovat
Helsinki, Lahti, Porvoo, Hanko, Turku, Tampere,
Vaasa, Lappeenranta, Joensuu, Oulu, Tornio
ja Maarianhamina. Nopeimman palvelun saamiseksi
autoveroilmoitus kannattaa jättää suoraan
johonkin näistä toimipaikoista.
Autoveroilmoituslomakkeen lisäksi on täytettävä
käytetyn ajoneuvon yksilöintilomake,
jossa ilmoitetaan ajoneuvon valmistenumero,
merkki, malli, ajokilometrit ja varusteet.
Käytännössä:
Otat auton hinnan + rahti jenkeissä, tullattuna hinta on Suomessa 34,2% enemmän. Sen jälkeen vielä autovero joka on noin alveineen noin 35% vastaavan Suomessa myytävän hinnasta. Päälle 130e rekisteröintikatsastusta.
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/02_ ... 0_2003.pdf
Esimerkki
EU-alueen ulkopuolelta tuotu
käytetty henkilöauto
Tulli ja maahantuonnin arvonlisävero
Ajoneuvon tullausarvo 13 400,00 e
Ajoneuvosta kannettava tulli 10 % 1 340,00 e
Maahantuonnin arvonlisäveron
perusteena oleva arvo 14 740,00 e
Maahantuonnin
arvonlisävero 22 % 3 242,80 e
Tulli ja maahantuonnin
arvonlisävero yhteensä 4 582,80 e
Autovero
Kuten jäljempänä kohdassa 8.
6 Autoveroilmoitus
Ennen ajoneuvon käyttöönottoa tai rekisteröintiä
Suomessa siitä on suoritettava autovero.
Autoveropäätöksiä tehdään vain autoverotusta
toimittavissa tullitoimipaikoissa, jotka ovat
Helsinki, Lahti, Porvoo, Hanko, Turku, Tampere,
Vaasa, Lappeenranta, Joensuu, Oulu, Tornio
ja Maarianhamina. Nopeimman palvelun saamiseksi
autoveroilmoitus kannattaa jättää suoraan
johonkin näistä toimipaikoista.
Autoveroilmoituslomakkeen lisäksi on täytettävä
käytetyn ajoneuvon yksilöintilomake,
jossa ilmoitetaan ajoneuvon valmistenumero,
merkki, malli, ajokilometrit ja varusteet.
Käytännössä:
Otat auton hinnan + rahti jenkeissä, tullattuna hinta on Suomessa 34,2% enemmän. Sen jälkeen vielä autovero joka on noin alveineen noin 35% vastaavan Suomessa myytävän hinnasta. Päälle 130e rekisteröintikatsastusta.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Minkälaista autoa olet ajatellut tuoda? Muuttopelinä se kannattaa sieltä ainoastaan tuoda. Amerikkalaisten autojen hinnat Suomessa on aika korkealla mistä sit joutuu maksamaan veron. Toiseksi jenkki autojen laatu on mielestäni aika SYVÄLTÄ! Eurooppalaiset taasen maksaa siellä aika hunajaa esim BMW, Volvo ja MB. Saab on muita Eurooppalaisia autoja edullisempi siellä, mut aika harvassa myynnissä. Ainut minkä kannattaa hakea sieltä on Chevroletin tai GMC PIck-up Diesel minkä voi täällä katsastaa kuorma-autoksi. Siinäkin on saastemääräys et ei voi vuoden -96 jälkeen valmistettuja autoja rekisteröidä täällä.
Saab 93 205Hp Jenkkimalli!!!!!
*MYYNNISSÄ*
*MYYNNISSÄ*
Voi myöskin vuokrata osan kontista, mutta tällä tavalla auton tulo voipi kestää hieman pidempään. Noista muista tingentangeleista tullimies sit tykkää maksujen muodossa kovastikkin. Henk koht kokemusta ku oli kontissa 20 fillariakottero kirjoitti:Varaudu Vesa sitten siihen, että auto tarvii tuoda kontissa. Tällöin rahti tulee maksamaan 2900 örkkiä. Niin ja silloinhan auto kannattaa lastata kaikenlaista tingentangelia täyteen samaan rahtihintaan.

Saab 93 205Hp Jenkkimalli!!!!!
*MYYNNISSÄ*
*MYYNNISSÄ*
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Jüst så därSaab93 kirjoitti:
Tyhmä kansa ei ymmärrä arvostaa laatua
Pyytävät eräässä tapauksessa 2 k dollaria tai OBO 120.000 mailia ajetusta punaisesta cabbesta. Malli on -89 900 turbo 16 cabbe aut.. Kunto tarkastamatta mutta asiantuntija näkee pelin viikonvaihteessa. Näillä jörön kursseilla houkuttelee kovasti, ellei auton rekkariin saanti ole mahdotonta saaste yms. rajojen vuoksi. Tosin käsittääkseni katti Saabin pitäisi olla aika vahvoilla. Näitä tässä nyt silmät pyöreinä setvitään. Vaikka homma painuisi ns. käyvälle markkinatasolle, jos tuo kunto on sitä, mitä kerrotaan, ei tuo nyt niin huono homma olisi. Mutta kuten sanottu, ei kannata hankkia, jos on mahdoton saada kilpiin ns. ei muuttoautona. Kiillotella voi muitakin tallissa.

Eiköhän tuon kilpiin saa. Suomessa on myyty katitontakin cabbea 1985-1989, joten saasteet ei ainakaan ole ongelma.
AKE:n sivuilta löytynyttä:
Henkilöauto
Henkilöauto (M1-luokka) on henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu auto, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle.
1.1.1998 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton pitää olla EY-tyyppihyväksytty. EY-tyyppihyväksytyssä autossa on oltava hyväksyntäkilpi tai –tarra. EU:n ulkopuolelta maahan tuotavat autot eivät välttämättä ole EY-tyyppihyväksyttyjä.
Alla olevasta taulukosta selviää joitakin yleisimpiä henkilöauton varusteita, jotka tulivat auton ensimmäisen käyttöönottoajankohtana pakollisiksi.
Voimaantulopäiviä henkilöauton varusteille
Varuste Huomautuksia Käyttöönottoajankohta
Lukkolaite / rattilukko 1.1.1968
Turvavyöt
Etuistuimet 1.1.1971
Etuistuimien uloimmilla paikoilla: 3-pistevyöt kelauslaiteella 1.1.1981
Takaistuin: uloimmilla paikoilla 3-pistevyöt kelauslaitteella 1.1.1981
kaikilla paikoilla 3-pistevyöt kelauslaitteella 1.10.2004
Pääntuet Etuistuimissa 1.1.1981
Varoituskolmio Käyttöönottoajankohdasta riippumatta
Sivusuuntavalot Voidaan toteuttaa myös yhdellä valolla, joka täyttää näkyvyyskulmavaatimukset 1.1.1985
Peruutusvalot 1.1.1984
Takasumuvalo 1.1.1993
Ajovalojen korkeuden säätölaite 14.6.1995
Keskijarruvalo 1.10.2000
Pakokaasupäästöt = vähäpäästöinen Bensiinimoottori + KAT 1.1.1992 (1.1.1993) * (1.7.1993)**
Dieselmoottori 1.1.1992 (1.1.1993) *(1.7.1993)**
OBD Ajoneuvon pakokaasupäästöjen sisäinen valvontajärjestelmä 1.1.2001 (M1, N1 <- 1305 kg)1.1.2002 (M1 >2500 kg, N1>1305 kg)
Ajonestolaite Henkilöautot 1.10.1998
Kokoajoneuvon Ey-tyyppihyväksyntä 1.1.1998
* Henkilöauto, joka kantavuus on yli 760 kg tai pakettiautosta muutettu henkilöauto
** Maastohenkilöauto
HUOM! Yllä olevaan taulukkoon on kerätty vain osa auton pakollisista varusteista. Pelkkä varusteen olemassaolo ei välttämättä riitä, vaan katsastustoimipaikan vaatimuksesta voidaan vaatia lisäselvityksiä varusteen teknisistä ominaisuuksista ja vaatimustenmukaisuuksista.
Yhdysvaltalaisten FMVSS-turvallisuusnormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden päättyi autoilla käytännössä vuoden 1996 loppuun mennessä.
Pakokaasupäästömääräysten osalta EPA-päästönormien mukaiset autot voidaan hyväksyä myös 30.6.1996 saakka. Kts. poikkeus muuttotavarana maahantuotavat ajoneuvot.
AKE:n sivuilta löytynyttä:
Henkilöauto
Henkilöauto (M1-luokka) on henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu auto, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle.
1.1.1998 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton pitää olla EY-tyyppihyväksytty. EY-tyyppihyväksytyssä autossa on oltava hyväksyntäkilpi tai –tarra. EU:n ulkopuolelta maahan tuotavat autot eivät välttämättä ole EY-tyyppihyväksyttyjä.
Alla olevasta taulukosta selviää joitakin yleisimpiä henkilöauton varusteita, jotka tulivat auton ensimmäisen käyttöönottoajankohtana pakollisiksi.
Voimaantulopäiviä henkilöauton varusteille
Varuste Huomautuksia Käyttöönottoajankohta
Lukkolaite / rattilukko 1.1.1968
Turvavyöt
Etuistuimet 1.1.1971
Etuistuimien uloimmilla paikoilla: 3-pistevyöt kelauslaiteella 1.1.1981
Takaistuin: uloimmilla paikoilla 3-pistevyöt kelauslaitteella 1.1.1981
kaikilla paikoilla 3-pistevyöt kelauslaitteella 1.10.2004
Pääntuet Etuistuimissa 1.1.1981
Varoituskolmio Käyttöönottoajankohdasta riippumatta
Sivusuuntavalot Voidaan toteuttaa myös yhdellä valolla, joka täyttää näkyvyyskulmavaatimukset 1.1.1985
Peruutusvalot 1.1.1984
Takasumuvalo 1.1.1993
Ajovalojen korkeuden säätölaite 14.6.1995
Keskijarruvalo 1.10.2000
Pakokaasupäästöt = vähäpäästöinen Bensiinimoottori + KAT 1.1.1992 (1.1.1993) * (1.7.1993)**
Dieselmoottori 1.1.1992 (1.1.1993) *(1.7.1993)**
OBD Ajoneuvon pakokaasupäästöjen sisäinen valvontajärjestelmä 1.1.2001 (M1, N1 <- 1305 kg)1.1.2002 (M1 >2500 kg, N1>1305 kg)
Ajonestolaite Henkilöautot 1.10.1998
Kokoajoneuvon Ey-tyyppihyväksyntä 1.1.1998
* Henkilöauto, joka kantavuus on yli 760 kg tai pakettiautosta muutettu henkilöauto
** Maastohenkilöauto
HUOM! Yllä olevaan taulukkoon on kerätty vain osa auton pakollisista varusteista. Pelkkä varusteen olemassaolo ei välttämättä riitä, vaan katsastustoimipaikan vaatimuksesta voidaan vaatia lisäselvityksiä varusteen teknisistä ominaisuuksista ja vaatimustenmukaisuuksista.
Yhdysvaltalaisten FMVSS-turvallisuusnormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden päättyi autoilla käytännössä vuoden 1996 loppuun mennessä.
Pakokaasupäästömääräysten osalta EPA-päästönormien mukaiset autot voidaan hyväksyä myös 30.6.1996 saakka. Kts. poikkeus muuttotavarana maahantuotavat ajoneuvot.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mulla ainaskin oli muutto Saabin katsastus aivan läpihuuto juttu. Ainoastaan vilkuista joutui ottamaan yhdet piuhat irti kun niissä paloi valot koko ajan ja varoituskolmio peräkonttiin.
Kannattaa sit säilyttää joka lappu ja kuitti tuosta auton ostosta ja rahdista. Tullaus kannattaa suorittaa maatullissa, kun satamissa kuulemma tahtoo noi tullimiehet olla aika kyrpiintyneitä autojen tuontiin. Itse tullasin Hämeenlinnassa ja sain aivan asiallista palvelua homma muutenkin sujui rauhallisesti.
Kannattaa sit säilyttää joka lappu ja kuitti tuosta auton ostosta ja rahdista. Tullaus kannattaa suorittaa maatullissa, kun satamissa kuulemma tahtoo noi tullimiehet olla aika kyrpiintyneitä autojen tuontiin. Itse tullasin Hämeenlinnassa ja sain aivan asiallista palvelua homma muutenkin sujui rauhallisesti.
Saab 93 205Hp Jenkkimalli!!!!!
*MYYNNISSÄ*
*MYYNNISSÄ*