Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus (ja ruostekorjauksia)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus (ja ruostekorjauksia)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tervehdys toverit!

Sattuipa eräänä liukkaana talvipäivänä kolari tuolle meidän "ykkösautolle". Enempää kolarin syitä tai muuta asiaan liittyvää selvittämättä keskityn tässä projektikertomuksessa ainoastaan auton kuntoon saattamiseen.

Lähtötilanne on tämä.

Saabi sai pusun takakulmaan ajosuunnassa katsoen sivulta oikealta.

Kuva

Takavalon alareunasta lähti pieni pala muovia irti ja valon alle tuleva paneli löytyi hangesta hieman lohjenneena. Puskurin palkki ja puskuri on sökönä. Samoin koripellit vääntyi ja takakontin kansi ei enää istu kunnolla.

Tavoitteena on budjetilla pistää tuo taas siistiksi. Eli B-osat ja itse tehden alusta loppuun. Puskurista on jo sovittu kaupat klubitoverin kanssa. Pitää käydä se irroittamassa autosta ylihuomenna. Väri täsmää ainakin riittävän hyvin, eli ei tarvitse maalata sitä.

Tällähetkellä puskurin kuori on potkittu takaisin paikalleen ja tommosella kumijoiterilla (millaisia jotkut käyttää fillarin tarakalla kiinnityksiin) vetäsin puskuria vähän kiinni. Eli auto on normaalissa ajossa kaikesta huolimatta.
Viimeksi muokannut Mertmi, Su Tammi 22, 2012 07:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Oikeneeko tuo lokari vielä vai aiotko vaihtaa lokarin?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Kyllä tuon saa oiottua jos vaan jaksaa vähän nähdä vaivaa ja työkaluja löytyy ja ne vielä pysyy kädessäkin, loput kitillä ja mahdollisesti tinalla.
Ng900
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tarkoitus on oikoa tuo niin, ettei näkyviltä osin pintapeltiä tarvitse käsitellä muuta, kuin meikkausvälineillä. Aika toiveikas olen oikaisun suhteen tässävaiheessa. Todennäköisesti ensin tunkkaan tuota kulmaa ulospäin ja loppusäätö leikkaamalla rälläkällä peltiä auki ja uutta peltiä hitsaten mitat kohdalleen. Hitsaukset ja korjaukset on tarkoitus tietenkin jättää piiloon tuon valon ja takapuskurin välissä olevan muovipanelin taakse. Tässä vaiheessa näyttää siltä, että vetokoukun kiinnikkeet ovat osaltaan vahvistaneet tuota peräpäätä ja vahingot ovat sen ansiosta pienemmät, kuin mitä ne olisivat olleet ilman vetokoukkua...

Tänään kävin päästämässä irti varaosa-autosta puskimen. Vetokoukun ruuvit olivatkin sitten turkasin tiukassa siellä alla. Työtä ei helpottanut lainkaan se, että purkuauton keula on ihan rutussa ja sitä ei saanut mihinkään nosturille tms. Jahka tästä pääsen taas liikkeelle, niin menen pajalle purkamaan tuota potilasta. Tulostin WIS:tä korin mittoja ja otin itsekin mittoja siitä varaosa-autosta. Lähinnä askarruttaa tuo takaluukun kannen vinksotus. Oikea takakulma on vissiin pikkusen nytkähtänyt vasempaan päin, kun kansi ei istu kunnolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus

Viesti Kirjoittaja jameli »

nimimerkki Dajazz taannoin juuri tuollaisen auton paloitteli, edelleen ainakin takavaloa ja sen alla olevaa paneelia löytyy hänen nurkista pyörimästä.
http://www.saabclub.fi/foorumi/viewtopi ... 9&t=119985
__________________
Harrastus tauolla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Menikin 9-5:n sijaisen parkkivalon vaihtoon uskomaton määrä aikaa (isältä Chevrolet Corsica taas lainassa). Talvirenkaatkin piti laittaa tohon kinneriin, jotta on turvallista matkustaa.

9-5:stä ehdin purkamaan takakontista oikean puolen verhoilun ja irroitin vanhan puskurin. Vasemmalta kontin pohjasta löytyi nyrkin kokoinen ruostereikä. Eli tämän pirssin hitsauskierre olisi alkanut jokatapauksessa lähivuosina. Kuvia pistän tuonnempana. Toiveissa on että pystyisin pitämään töistä vähän vapaata ja saisin projektille kunnon startin. Saas nähdä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään pidin töistä vapaata ja pieksin autoa uuteen muotoon.

Tässä lähtöasetelmia:

Kuva

Kuva

Puskurin alempi mutteri oli mennyt tärskyssä tuon palkin läpi, eli en siis ole kuvan ottohetkellä edes mutteria irroittanut.

Kuva

Kuva

Oikaisin lommoja motonetistä taannoin ostetulla korin oikaisulaitteistolla. Siinä on kätevästi letkun päähän laitettavissa erilaisia työkaluja. Käytännössä "tunkkasin" nuo pellit ulos vasemman puolen pyöräkoteloa vasten asetettua lankkua vasten. Loppu sitten kaikenlaisilla työntely, painelu ja vasarointitekniikoilla.

Kuva

Kuva

Kuva

Mallasin puskurin kera tuota kyljen muotoa. Ihan välttää käyttökinneriin. Ei tuosta lommotonta saanut, kun oli senverta teräviä mutkia tullut peltiin. Maalipinta ei kuitenkaan ollut irronnut tai lohkeillut, joten budjetti pitää.

Kuva

Jokaisessa projektissa tulee yllätyksiä...

Kuva

Kuva

Rälläkkä laulamaan ja hitsikone rätisemään.

Kuva

Kuva

Tässä nyt ollaan, eli ruosteet hiottu ja hitsattu. Ruosteiset pellit käsittelin cantrust-aineella, eli jonkinmoinen ruosteen muuntoaine. Sitten 2komponentti epoksimaalit niskaan. Pintapeltien jäljet meikkasin semmosella kynsilakkapullon tyyppisellä.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
henuh
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 20:00
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus

Viesti Kirjoittaja henuh »

hienoa. pellithän oikesi varsin mallikkaasti..tulee näköjään ruostekohdat samoila tulilla kuntoon...
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ruostesuojausta tuli tänään tehtyä. Helmamuovien alla olikin toinen projektin yllätyksistä. Ruostetta lisää. Ei kuitenkaan ainakaan vielä tarvinnut alkaa hitsaamaan. Puhdistus karkeasti taltalla ja cantrustia päälle. Sitten tein kotelosuojauksen Dinitrol ML -aineella paineilmalla puhaltavalla massausruiskulla. Jokapaikkaan minne vaan pystyi letkun työntäämään. Kontin lattiana tulpat kastoinpistin myös öljyyn sitten paikalleen. Lattiana tulpat sudin käsin tuolla dinitrol ML:llä. Toiveena on ettei lattiassa toistu sama juttu kuin kontin pohjassa ja varapyöräkotelossa.

Massaus meni kanssa ruiskulla. Laimensin vajaan massapurkin koteloöljyllä ja sitten roiskimaan. Sotkuista hommaa.

Huomenna puskuri paikalleen ja kontin sisäosien kokoaminen. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus (ja ruostekorjauksia)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pistetään tähän näitä kirveleviä kuvia vielä ruosteista ihan varoitus-mielessä. Tekee pahaa, kun auton arvo on pudonnut melkein kymppitonnin omistusaikana ja ruostekin alkaa raiskaamaan koria. Tämä 9-5 on muuten niin mukavasti kuljettanut meidän perhettä n. 100tkm ja kuudes vuosikin on jo menossa. Eli tän ikäisistä ja noin 300tonnia ajetuista femmoista alkaa olla korkea aika suojata pohjaa ja helmoja, jotta välttää isommat hitsausurakat.

Tässä siis löytöjä meidän 9-5:n alta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Tavoitteeksi tuossa asettelin tälle pirssille, että pitää samoihin päästä kuin edeltäjällä og900:lla. Eli 400tkm pitää ajaa rikki ja vielä toiset viisi vuotta ainakin. Hmm... Ilmastoinnin vois huollattaa ekan kerran, kun ei ole tehty kertaakaan meillä ollessa. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus (ja ruostekorjauksia)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin. 9-5 on jälleen liikenteessä. Pistetään tähän nyt ennen ja jälkeen kuvat. Vaikea tuosta oli saada näkyviin miten hyvä siitä tuli. Täysin suoraahan siitä ei saanut näin tehtynä. Kuitenkin käyttörassiin ihan ok, koska auto ei ollut ennen kolhuakaan virheetön. Pieniä haavereita kun on historian aikana sattunut sinne ja tänne.

Ennen:

Kuva

Jälkeen:

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus (ja ruostekorjauksia)

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Siistiltä näyttää! Mikä se Motonetin oikaisusetti mahtoi olla? Joku paineilmakäyttöinenkö? Tuo voisi olla hyödyllinen omissakin projekteissa.
Jos haluat viimosen päälle siistiä, niin mahtaisko joku sellainen firma, mikä pystyy parkkipaikkakolhuja paneelien takaa suoristamaan, saada nuo viimeisetkin muhkurat oiottua? Tarkoitan sitä tekniikkaa, jossa paneelin taakse laitetaan joku pumpattava tai taivutettava työkalu, jolla pienet vekit saa siististi pullautettua suoriksi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus (ja ruostekorjauksia)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Motonetissä ei pikaisesti näyttänyt olevan enää kaupan, mutta Biltemasta löytyi hiukan eri värisenä ihan saman näköinen setti. Voisin sanoa että on rahansa väärti.

linkki

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 2,3t -98 kolarikorjaus (ja ruostekorjauksia)

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

No eipä ole pahan hintainen! Kiitokset linkistä!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin