Saab vs. muut automerkit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Komppaaja kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:Pitäisiköhän perustaa jokin Saab vs muut merkit -ketju esim. offtopic-alueelle, sen verran usein tässä ketjussa keskustelu harhautuu tähän asetelmaan että olisi ehkä parempi jos sille olisi oma ketjunsa.
Komppaaja kirjoitti:Ja muuten ihan varmasti ottaisit, ihan niinkuin kaikki me muutkin..... 8) toisaalta hyvähän se on tällaista suoraselkäisyyttä esittää, kun ei ole ko. tilanteesta pelkoa.
Voihan se olla hankalaa uskoa että kaikki eivät halua takavetoista saksalaisautoa ilmaiseksikaan.

On se aika hankala uskoa, koska normaalilla ihmisellä ei oikeastaan ole varaa kieltätyä tuollaisesta. Mutta kuten sanoin, huulet saa heilutella vaikka mitä, kun ei ole pelkoa siitä että joutuu jämäkästä lausunnostaan vastuuseen. :lol:
Tässä tämä, vaikka en olekaan moderaattori, mutta aika paljon harhautunut noissa muissa threadeissa käsittelemään edellä näkyvää aihetta. Pistinpä tämän yleiseen, kun off topic-threadissa käsitellään autoiluun liittymättömiä aiheita, ja tää nyt jollain tasolla koskettaa autoilua, ja tällaisen ketjun aloittamisella vältän osallistumasta liiaksi täysin asiaan liittymättömään keskusteluun.

Laitanpa nyt omankin mielipiteen, vaikka olen koittanut tällasia mielipidekeskusteluja välttää - niinkun tiedätte, mielipide on vähän niinkun p***ereikä, jokaisella on omansa, hermot menee jos joku sitä yrittää sorkkia ja yleensä se haisee.

Jos keskustelua tulee, mennee se aika pian inttämiseksi, koska aika mahdotonta on mitään absoluuttista pelkkään faktaan perustuvaa selontekoa saada aikaan aiheesta mikä automerkki on ehdottoman paras. Vähän niinkun Mac vs. Windows, tiede vs. uskonto tai äiti vs. tytär. Loputon määrä aiheita, josta saa loputtoman määrän jauhamista, ihan vaan sen takia, että on mieltynyt johonkin, ja luulee perustavansa mielipiteensä pelkkään faktaan, vaikka vaan sattuu tykkäämään asiasta.

Mutta siis, ainakin henk. koht., jos joku mulle tulisi uutta Bemaria tarjoamaan ilmaiseksi, paperit tehtynä ja ihan laillisesti, niin aika mahdotonta on keksiä syytä, miksi kieltäytyisin. Köyhänä tosin myisin sen varmaan aika pian, mutta oishan siihen varmaan ihan kiva myöskin tutustua, alle 20-vuotta vanhaa autoa kun en ole koskaan omistanut, vaikka uudemmillakin toki on satunnaisesti tullut ajeltua. Yllättävän paljon tietokonepelitä muuten tuntuu, kun on tottunut siihen, että omissa autoissa tien pinnanmuodot välittyy käsiin ja korviin, ja moottorin läsnäolon kuulee yms..

Nyt kun tää on avattu, niin aika nopeesti varmaan kuivuu kasaan keskustelu, mutta sitten vaan perustelua tulemaan.
veltto
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Touko 21, 2007 02:13
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja veltto »

Joo jos sitä mulle tuotais ihan mikä vaan suhtkot uusi auto ilmaiseski pihaan, niin tuskin tulis kieltäydyttyä :lol: .

En kyllä ikinä ole ollut mikään merkkiuskollinen, olen päättänyt kokeilla mahdollisimman paljon eri merkkejä, josko sitten isona tietäisi mikä on oikeasti hyvä :)

Tuotakaan en ymmärrä kun pitää lähteä aina mollaamaan muita merkkejä tyyliin, kaverilla oli se ja aina hajalla jostain, tietenkään se oma oikean merkkinen ei ole ikinä mistään hajalla, tai jos onkin niin se nyt on kuitenkin pieni vika siihen paskaan merkkiin verrattuna?!

Sanotaan nyt tämäkin vielä josta varmasti hermostutaan, edellinen autoni SAAB 9-3ss tid, oli vikaisin auto joka mulla on ollut, ei mitään suurta mut kaikkia pientä vikaa vähän väliä. Milloin paukku lasin-nostimet, milloin paloi vikavalo. Ja toi alusta ei millään pahalla mut alustaa tuossa autossa ei ole, kitisee, natisee ja paukkuu aivan kuinka sattuu.

Silti tykkäsin SAABista ihan pirusti ja voisin sellaisen vielä ostaakin jos niitä vain saisi :P

Nyt Kokeilussa on Mazda 6 :mrgreen:
#3655
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Viattomia autoja ei ole olemassakaan, ja kaikissa merkeissä on ne omat jipponsa.
Mielestäni muut merkit eivät pärjää SAABin "hengelle".
Tarkoitan aikaa jolloin autot vielä tunnisti kun ne tulivat vastaan.

Ja SAABin varsinkin tunnisti helposti, ja kun SAAB oli vielä ns..oman tien kulkija.
Ei kopsinut pahemmin muilta ideoita, vaan teki itse näitä uusia innovaatioita.

Pahin kopioja on mielestäni toyota, vagilta ilmestyy uusi malli, vähän tämän jälkeen
putkahtaa uusi avensis ja kappas kummaa, löytyy aivan samanlaisia jippoja kun vagilta.

Vaikka tätä nykyä majailen vag leirissä, niin autohan se vaan on.
Tällä liikutaan paikasta a paikkaan b.
Eikä tässä nykyisessä kulkineessa mitään ihmeellistä ole, mutta onpa vienyt kuitenkin
aina perille, eikä tuo nyt niin huono ole ajaa.
Ehkä se voisi lämmetä talvella hiukan nopeammin, no pikkukoneelta ei voi paljoa vaatia.

Kyllä se SAABin kahden litran pata takuulla nopeammin lämpeää, mutta ehkäpä se
vagin kahden litran kone lämpenisi myös..?

No eipä tässä muuta kun jäädään odottelemaan uusia SAABin innovaatioita.
Ja ennenkaikkea sitä yksilöllisyyttä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Meillä on taloudessa 8 autoa: 5 Mersua, 2 Saabbia ja yksi Datsun.

Mersulla tullut ajeltua kohta jo kolmekymmentä vuotta, mutta ostin syksyllä käyttikseksi C43 AMG:n. Jotenkin vaan en pystynyt ajamaan sillä talvella. Ratkaisu: ostin OG satkun ja voi sitä hyvän olon tunnetta, ku sillä päästelee menemään tuolla talvikelissä. Ei oo ABSeja, EPSejä lipsejä ja lapseja, mutta meno on todella johdonmukaista ja vakaata. Ja lämmintä piisaa.

Ei uskoisi 70-luvun hengentuotteeksi.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Aja millä ajat ja saabil loput
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä mä lahja-autona ottaisin vastaan ihan minkä vaan kulkineen, jopa Kian tai Landwindin, kunhan ei ihan paalikunnossa ole. Auton merkistä, mallista, varustelusta yms sitten riippuu, jäisikö se omistukseen ja ehkä jopa käyttöön vai lähtisikö samantien myyntiin (no okei, toisaalta olis suunnattoman hauskaa paalata ihan bränikkä Landwind, eli ehkä se paalikin on vaihtoehto :D). Mainitussa peeänveessä olennaisesti vaikuttaisi mahdollisten etuvetarien olemassaolo (mulle on aika sama sinänsä kummasta päästä auto luistaa, mutta haluisin saada sen toisenkin pään osallistumaan talkoisiin...).

Mitä nelivedon voimanjakoon tulee, niin kiinni oleva keskikytkin (esmes xDrivessä, kuten myös Haldexissa) pyörittää kummankin poikittaisakselin sisääntuloa väkisin samaa vauhtia, jolloin käytännössä enemmän pitoa omaava akseli määrää pyörintänopeuden (paitti tietty jos polkee väkisin molemmilta päiltä pidon pois) ja on aivan sama, kumpi poikittaisakseli on kytketty mukaan menoon.

Mitä taasen vetotapaan tulee, niin sillä, mi(t)kä akseli(t) vetää ei käytännössä ole mitään väliä ennenkö luisto tai vetely alkaa. Tästä voidaan sitten johtaa hyvä nettitaistelu aiheesta "kuuluuko luistelu yleisen liikenteen pariin" :D. Käytännössä toki etuvetoisen vetoluisto tuppaa alkamaan myöhemmin ja toisaalta takavetoisesta autosta saa helpommin tasapainoisen (kun osa voimansiirrosta vie massansa taka-akselille), mutta kumpikaan efekti ei varsinaisesti johdu vetotavasta, vaan pikemminkin osittain sen sivuvaikutuksista, muilta osin n+1 eri tekijästä (isona osana alusta ja mm. akseleiden sijoittelu).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Joo, Saappaassa on sitä jotain. Kuitenkin myös muilla merkeillä on tarjottavaa. Kuten esim. Volvo. V70 farkku 2.5 litran bensa turbolla ja nelikolla oli kiva matkakaveri. Toyotalla olen joutunut joskus ajamaan ja täytyy sanoa, että oli sieluton laite.

Jos joskus merkki vaihtuu, niin kyllä BMW ja Mersu on vahvoilla. Kaikissa on puolensa, hyvät ja huonot. Ajettavuus ja käytännöllisyys mukavuuden ja suorituskyvyn ohella on ratkaisevassa asemassa. Kuten myös "vihreys", joka vanhalla Saabilla on mahdollista. Kiitos edistyksellisen moottorinohjauksen ja kauskantoisen suunnittelun.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jos merkki vaihtuu, niin Citroën/Alfa -linjalle mennään. Ainoat joista vielä löytyy persoonallisuutta ja esim. Alfa 159 on todella nätti. Sitäpaitsi se on tehty Premium Platformille jonka Saab pääasiassa kehitti GM/Fiat -yhteistyön aikoihin, muistaakseni :lol:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja aero »

159 on tosiaan nätti kori, etenkin sedanina. Sitäpaitti 2.4JTDm Q4:ssa olis 3-generaation torsen keskellä ja koneenakin TiDS:n sukua viispyttyseks venytettynä... :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Varoitus: Viesti sisältää tunteella kirjoitettuja mielipiteitä aiheesta joka on lähellä sydäntä

Itse olen pikku hiljaa kehittynyt ajatusmaailmaltani niin yhteneväiseksi tämän automerkin kanssa että enää ei tule edes huvikseen katseltua Nettiautosta muunmerkkisiä autoja vaikka aiemmin tätä harrastin melko usein varsinkin Top Gearin katsomisen jälkeen. Saabilta löytyy ainakin itselleni täydellinen cocktail tietynlaista imagoa, turvallisuutta, ergonomiaa, muotoilua, edullista hintaa, jatkuvuutta, yksilöllisyyttä, etuvetoisuutta...

Vaikka toiset autot ovat joissakin asioissa etevämpiä, mieleen tulee aina väistämättä jotain tämäntapaista: "Jos tähän merkkiin X on kerran suunniteltu näin tehokas ja vähän kuluttava moottori, miksi ihmeessä virtalukko on edelleen tuolla ratin takana näkymättömissä, alusta sopimaton Suomen oloihin, valot lähinnä tyydyttävät, penkit kovat, kuljettajanpaikka alimitoitettu ja ohjaamon valaistus jotain muuta kuin silmälle ystävällistä vihreää? Ja miksi ihmiset ostavat tällaisen mieluummin kuin Saabin ja maksavat tapauskohtaisesti enemmän tai paljon enemmän?"

Henkilökohtaisesti uskon että jos ihmisille esitettäisiin vaikkapa kaikki premium-merkkien edustajat niin, että autoista ei voisi päätellä niiden merkkiä ja testihenkilöt eivät etukäteen niitä tuntisi, ja sitten pyydettäisiin valitsemaan omasta mielestä paras, paljon useampi valitsisi Saabin kuin normaalisti ihmisten ennakkoluulojen ollessa pelissä. Varsin usein saa kuulla ihmisten esimerkiksi kehuvan Volvon sellaisia ominaisuuksia jotka Saabissa ovat yhtä hyvin tai paremmin, ja vastaavasti haukkuvan Saabia sellaisista asioista jotka ovat vähintään yhtä huonosti Volvolla. Tärkeintä on se että ajatuksissa Volvo on turvallinen, suhteellisen tehokas ja arvostettava suuri perheauto ja Saab vastaavasti tehoton, paljon kuluttava, ahdas ja ruma paska.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:Varoitus: Viesti sisältää tunteella kirjoitettuja mielipiteitä aiheesta joka on lähellä sydäntä
Vastavaroitus: viesti sisältää mahdollisimman objektiivisesti pohdittuja vastauksia. Lisäksi on omia mielipiteitä aiheista.
Rattivaihde kirjoitti: virtalukko on edelleen tuolla ratin takana näkymättömissä
Paikka on vakiintunut ja sieltä ihmiset yleensä ekana etsivät. Saabin varhaisemmissa (99, OG900, 90) keskikonsolilukoissa oli tyyppiongelma - kun virtalukko on kaukalon pohjalla, menee sinne helposti lika tekemään tuhojaan ja tämän tultua ilmi markkinointi ko. sijainnin paremmuudesta on hankalaa.

Oma mielipide: keskikonsolilukko on ihan ässä verrattuna rattitolppaan. Rattitolpasta liian helposti pienikin avainnippu hutmii polveen jossain tilanteessa.
Rattivaihde kirjoitti: alusta sopimaton Suomen oloihin
Onko? Alustoja on erilaisia ja Suomessa on olojakin laaja skaala, etelän kesä-suolakesä -vuodenajoista aina lapin kesä-jäinen talvi -haarukkaan asti. Jos ne muut alustat olisivat sopimattomia, miten muilla merkeillä ajavat pärjäisivät Suomessa? Tokikaan mikään alusta ei ole kaikille oloille ja tilanteille optimaalinen ja Saabin kompromissi on perinteisesti haettu "pohjolapainotteiseksi".

Oma mielipide: NG9-3:n alusta on ympärivuotiseen käyttöautoon paras, jolla olen merkittävästi ajanut. Niin yllättävää kuin se onkin, kakkosena (ja lähellä 9-3:sta) on B8 -korinen Audi A4 ja tonnari vasta kolmantena. Neljännestä paikasta kiistelee OG900 ja Volvo 740, OG:n ehkä viedessä voiton paremman loskakäytöksen ansiosta. Pakan pohjalle tipahtaa B8:n edeltäjä B7. Nämä siis autoja, joilla ajokokemusta on kertyny yli 30tkm, joten niistä kehtaan jotain sanoakin.
Rattivaihde kirjoitti: valot lähinnä tyydyttävät
Etenkin vanhoissa autoissa valot ovat usein hiekkapuhallettuja yksilöitä, etenkin halogeenien heijastimet palaneita ja mahdollisesti jännitteetkin kulahtaneita ja auton pitohistoria näkyy valoissakin. Niin toki myös Saabeissa. Näitä pitäisi onnistua vertailemaan ehjinä ja hyväkuntoisina, että objektiivinen vertailu olisi helppoa.

Oma mielipide/kokemus: Valoissa on kyllä hemmetisti hajontaa ja jokaisessa 4-valojärjestelmällä varustetussa autossa, jolla olen ajanut, on ollut sama ongelma: lähivalot tekevät auton eteen "valomuurin", joka estää kaukovalojen ja silmän tehokkaimman yhteistyön. Matalakeulatonnarissa tämä on ainakin yritetty ratkaista himmentämällä lähivaloja kaukovalojen palaessa. Toisaalta nykyään on alkanut yleistyä bi-xenon -valojen tehdasasennukset, mikä vähentää eroja. Lisäksi ainakin 1-sarjan BMW:ssä (olikohan vm 2009) ja A3 Audissa (oliskohan ollut 2007 vai 2008) olen nähnyt järjettömän hyvät halogeenivalot. A3:n halogeenit pärjäsivät mainitun B8:n bi-xenoneille. Edelleen silti parhaat mun kokemat valot on tuossa NG9-3:ssa (bi-xenonit + halogeenikaukovalot).
Rattivaihde kirjoitti: penkit kovat
Markkinointia. Oletuksena on tarjolla ala-arvoiset Suomi-mallin (ts. tänne niitä ostetaan) laverit ja lisärahalla saa paremmat, jotka on lähes pakollinen valinta, ainakin jos autolla aikoo ajaa. Tällä saadaan mainokseen hieno "Hinta alkaen" -lukema ja silti "normaali" mallin ostohinta ylös.

Oma mielipide: Tämä on vähän osunut Saabin nilkkaan. On ollut hankala huomata, että ainakin jossain vaiheessa jopa merkin halvimman mallin (9-3) halvimmassa versiossa (TiD Linear) on ollut vakiovarustelistalla ajastettava polttoainelämmitin, vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi sekä sähkösäätöinen kuljettajan istuin. Sentään tuo Linearin vakiojakkara on aika lauta, kun vertaa pykälää parempiin penkkeihin.
Rattivaihde kirjoitti:kuljettajanpaikka alimitoitettu
Tähän on haastava keksiä objektiivista kommenttia, koska en muista mittoja oikeastaan yhdestäkään autosta. Mutta mielipiteenä voin todeta, että B7:n kuskinpukki on aivan hirveä liian massiivisen rattitolppansa kanssa - etenkin niillä hinnat alkaen -peruspenkeillä, joissa ei ole korkeudensäätöä (ohjekirja puhuu moisesta, mutta oikeasti se kallistaa istuinta), muista autoista en juurikaan muista moista havainneeni, voi toki olla että mulla on kropan suhteen tuuri (olen n.180cm tappi).
Rattivaihde kirjoitti: ja ohjaamon valaistus jotain muuta kuin silmälle ystävällistä vihreää?
Myös punainen on varsin toimiva, ainakin joissain tutkimuksissa todettu jopa vihreää paremmaksi pimeänäön säilymisen kannalta. Toisaalta valkoinen ja sininen ovat hienoja ja muodikkaita, joten myös niitä käytetään kovasti. Mittarivalojen väri on myös melko alhaalla kriteerilistassa autoa ostaessa, etenkin jos oikeasti pimeässä ajaminen jää vähemmälle.
Rattivaihde kirjoitti:Ja miksi ihmiset ostavat tällaisen mieluummin kuin Saabin ja maksavat tapauskohtaisesti enemmän tai paljon enemmän?"
Nyt kun puhutaan uudesta autosta, niin he kokevat saavansa valitsemastaan autosta enemmän vastinetta rahalle kuin Saabista. Vaihtoehtoisesti heillä on joku ehdoton kriteeri, jota Saab ei täytä (kuten neliveto-diesel -yhdistelmä alle 5m pitkässä korissa).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rattivaihde kirjoitti: Henkilökohtaisesti uskon että jos ihmisille esitettäisiin vaikkapa kaikki premium-merkkien edustajat niin, että autoista ei voisi päätellä niiden merkkiä ja testihenkilöt eivät etukäteen niitä tuntisi, ja sitten pyydettäisiin valitsemaan omasta mielestä paras, paljon useampi valitsisi Saabin kuin normaalisti ihmisten ennakkoluulojen ollessa pelissä. Varsin usein saa kuulla ihmisten esimerkiksi kehuvan Volvon sellaisia ominaisuuksia jotka Saabissa ovat yhtä hyvin tai paremmin, ja vastaavasti haukkuvan Saabia sellaisista asioista jotka ovat vähintään yhtä huonosti Volvolla. Tärkeintä on se että ajatuksissa Volvo on turvallinen, suhteellisen tehokas ja arvostettava suuri perheauto ja Saab vastaavasti tehoton, paljon kuluttava, ahdas ja ruma paska.
Työkaveri totesi kerran, että kahden asian hankkimisessa suomalainen mies ei käytä järkeä laisinkaan: vaimon ja auton. Ja väittäisin että jälkimmäisen hankinnassa suomalainen nainen käyttää sitäkin vähemmän järkeä.

Tuossa Rattivaihde kiteytti aika hyvin asian, joka tunnetaan tänäpäivänä nimellä brändääminen. Sillä on vain uskomattoman suuri merkitys uuden auton hankinnassa. Eräs naispuolinen työkaveri on vaihtamassa autoaan uuteen, koeajossa on ollut Bemaria ja Audia, harkinnassa Mersua, nykyinen on BMW, edellinen oli Volvo, sitä ennen on ollut kaikenlaista merkkiä, muutakin kuin premiumia.

Ehdottelin siinä kriteereitä kuultuani Passat CC:tä ja Jaguaria. Passatista todettiin että "emmä mitään Passattia" ja Jaguarista, että "täytyy miettä vähän sitä imagoakin". Jaggessa siis oli se ongelma, että se on liian pröystäilevä tai hieno (sama ongelma on kuulemma Mersussa), heidän asuinalueellaan kaikilla on Bemari tai Audi, joten niihin valinta kohdistuisi mieluiten. Jos asuu Audi/BMW-asuinalueella, ei voi ajaa Renaultia tai Jaguaria, tai erottuu liikaa joukosta.

Niin se vain on, että me kehittyneet apinat olemme edelleen laumasieluja, ja tähän typeryyteen markkinointimiehet ja -naiset osaavat iskeä.

Niin ja mitä tulee Saab vs. muihin merkkeihin luotettavuudessa: Saab on ollut ainoa alle 20-vuotias auto, joka on jättänyt meikäläisen tielle. Se ei tosin ollut Saabin vika, vaan Propartsin bensapumpun, mutta tahra jäi tilastoihin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

aero kirjoitti:Vastavaroitus: viesti sisältää mahdollisimman objektiivisesti pohdittuja vastauksia. Lisäksi on omia mielipiteitä aiheista.
Tämä faktat/mielipiteet oli hyvin oivallettu jaottelu, monesti tuolla Saabin tulevaisuus -ketjussa keskustelun mennessä sivuraiteelle törmäsi siihen että toinen puhuu omista kokemuksistaan ja mielipiteistään ja toinen taas kovista faktoista ja luvuista. Hyviä pointteja ylipäätään, tarkennan vain pariin kohtaan.
aero kirjoitti: valot
Tosiaan muissakin automerkeissä on hyviä valoja, mutta kyllä sieltä sitten löytyy aivan luokattomiakin suorituksia, kuten Mazda 6, jossa pitkät päällä näkyy melkein huonommin kuin 9-3:n lyhyillä valoilla, lyhyet vastaavatkin sitten lähinnä kahta tuikkua keulalla, kyllä ne tietä valaisevat parin metrin päähän mutta siihen se sitten melkein jääkin...
aero kirjoitti:voi toki olla että mulla on kropan suhteen tuuri (olen n.180cm tappi).
Siitä se taitaa olla kiinni, 180 senttisellä on varmaankin eniten autovaihtoehtoja kuskin paikan puolesta (riittävän pitkä mutta riittävän lyhyt), sen sijaan yli 190 senttisellä ongelmia tulee todella monessa autossa, varsinkin jos sattuu olemaan pitkäjalkainen kuten allekirjoittanut...
aero kirjoitti: ohjaamon valaistus
Paljon riippuu toki värin sävystäkin, nimittäin Audinkin sisävalaistus on erittäin rauhallinen verrattuna Mazdalta ainakin edellisen sukupolven kuutosesta löytyvään todella ärjyyn punaiseen valaistukseen joka syksyn pimeillä todella hyökkää päin näköä... Itse kannatan vahvasti vihreää sen vuoksi että se toimii yölläkin loistavasti, Saab käyttää sitä ja se on lempivärini. :D
AZP kirjoitti: Työkaveri totesi kerran, että kahden asian hankkimisessa suomalainen mies ei käytä järkeä laisinkaan: vaimon ja auton. Ja väittäisin että jälkimmäisen hankinnassa suomalainen nainen käyttää sitäkin vähemmän järkeä.
Niinpä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti: Tämä faktat/mielipiteet oli hyvin oivallettu jaottelu, monesti tuolla Saabin tulevaisuus -ketjussa keskustelun mennessä sivuraiteelle törmäsi siihen että toinen puhuu omista kokemuksistaan ja mielipiteistään ja toinen taas kovista faktoista ja luvuista. Hyviä pointteja ylipäätään, tarkennan vain pariin kohtaan.
Joo, etenkin sydäntä lähellä olevissa jutuissa menee helposti tunnepohjaiseksi paasaukseksi, niin parempi yrittää eritellä mielipiteet ja perusteltavissa olevat vertailut. Toisaalta kun seuraavaan käyttöautoon joutuu vilkuilemaan muitakin merkkejä, tarttee hiukan reenata tuota objektiivista tarkastelua (silti brändäys toimii niin hyvin mullekin, että en edes harkitte esim. Toyotaa, koska se on tuulipukuauto, harmaata massaa - en myöskään halua Audia, koska niitä parveilee duunissa parkkiksella ihan tarpeeks jo nyt. Mersu on pois laskuista, koska se on jotenkin pappa).
rattivaihde kirjoitti: Paljon riippuu toki värin sävystäkin, nimittäin Audinkin sisävalaistus on erittäin rauhallinen verrattuna Mazdalta ainakin edellisen sukupolven kuutosesta löytyvään todella ärjyyn punaiseen valaistukseen joka syksyn pimeillä todella hyökkää päin näköä... Itse kannatan vahvasti vihreää sen vuoksi että se toimii yölläkin loistavasti, Saab käyttää sitä ja se on lempivärini. :D
Tykkään kanssa ite vihreestä. Mulla kun ei 9-3:ssa oo navia, niin perusradion varsin hillitty näyttö ja muutenkin hillityt sisävalot on mun mielestä varsin jees jo muutenkin, Night Panel vielä kruunaa tilanteen. B8 Audissa kun oli mittarivalaistuksessa kovasti valkoista, mittariston kirkkaussäädön asteikko oli skaalalla kirkas - ihan julmetun kirkas ja mittariston ajotieturinäyttö kiinteällä kirkkaudella (ts. ei totellut muun mittariston "himmennystä"), niin mulla oli tapana nakata pimeällä hanskat (ja jos oli mukana, niin pipo) mittariston eteen vähentämään häiriötä (tätä ennen toki cruise päälle tai nopeusmittarin jättö esille, että tietää vauhdin)
AZP kirjoitti: Työkaveri totesi kerran, että kahden asian hankkimisessa suomalainen mies ei käytä järkeä laisinkaan: vaimon ja auton. Ja väittäisin että jälkimmäisen hankinnassa suomalainen nainen käyttää sitäkin vähemmän järkeä.
Tää oli kyllä kieltämättä hyvä :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Saab vs. muut automerkit

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Itellä on autohankinnoissa luotettavuus ollut melkeinpä se tärkein asia, toisena tulee fiilis. Kulutus on sitten listan viimeisenä.

Saabeja ei ole montaa ollut mutta niissä on aina sitä fiilistä ja aina on kohdalle osuneet ne luotettavimmat saabit kun juuri mitään ongelmia ei ole ollut. Vanhasta satkusta tosin meni laturi kesken ajon.

Hondia onkin ollut ja paljon. Pidin korkealta kiertävistä moottoreista ja suuresta tehosta litrakokoon nähden. Rataviritetty alusta jo tehtaalta tullessa oli myös nuoremmalla iällä mieleen. Pirun luotettavia olleet nekin. Tuo nykyinen on ollut huolettomin auto koskaan, se vaan toimii kun vaihtelet öljyjä.

Jeeppi taasen tuli kun iski maasturin tarve. Hintaansa nähden herkkuja piisaa ja menee hangessa leikiten. Luotettava peli myöskin vaikka muuta kuulee. Gasoa menee enemmän kuin laki sallii mutta mitä enemmän saan viherpiipertäjien kiukkua kasvatettua, sen parempi. :lol:

Mutta miksi nyt olen ajellut tontulla: pehmeä ja hiljainen lullamainen kyyti, manuaalilla on mukava hämmentää, tehoa piisaa, ja se että se on... niin... :saab:
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Vastaa Viestiin