Ps. Pahoittelen hitusen epäselvää tekstiä.
Apuva!
Apuva!
Tuli hommattua tommonen -03 saab 9-3 2.0t/ss bussines arc manuaali. Eli 175hp mutta kaveri opasti maptunin sivuille ja rupesin kuolaamaan sieltä tota stage 3(235 bhp / 365 Nm). Nyt jos saisin pientä jeesii että kestääkö koneen vakio kilkkeet tuon muutoksen ja joutuuko käymään katsastusmiehenkans paperi sotaa? Pitääkö päivittää jarruja tai alustaa? Kestääkö kytkin? Onko kellään kyseisestä paketista kokemuksia? Asennus tuolta maptun finlandin kautta vai merkkiliikkeessä?
Ps. Pahoittelen hitusen epäselvää tekstiä.
Ps. Pahoittelen hitusen epäselvää tekstiä.
Re: Apuva!
Unohda maptunin kuolaaminen ja katso vaikka tuota ketjua -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=117919
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Apuva!
Vastauksia alkuperäisiin kysymyksiin:
Kone kestää, voimansiirto myös. 400nm kohdilla antautuu kytkin. Toki, jos autolla ajettu paljon niin kytkin voi aikaisemminkin ilmoitella halustaan tulla vaihdetuksi.
Itsehhän en kehoita, mutta eipä ne muutokset katsastusmiehelle näy mistään. Maptunilta saa maptuner laitteiston joka mm. ottaa alkuperäisen softan talteen ja toimii jonkinlaisena vikakoodinlukijanakin, ja jos haluat niin voit ajaa alkuperäisen softan sisään katsastusta varten. Lailliseksi rekisteriotteeseen merkityksi tehoksi tuskin saat tuota millään halvalla konstilla(jos silläkään). Tarvittaisiin päästömittaukstodistukset, käsittääkseni VTT:ltä sekä alusta ja jarrupäivitykset aerosta.
Noista itse tehdyistä harrastajien softista en tiedä että saako alkuperäista softaa talteen mihinkään(ehkä softaajat ja viisaammat voisivat valottaa asiaa). Itse suosittelisin sellaista joka tarjoaa mahdollisuuden alkuperäisen softan talteenottamista varten. Muussa tapauksessa, mikäli haluat palauttaa auton alkuperäiseksi joudut kääntymään merkkiliikkeen, tai sellaisen harrastajan puoleen joka voi hakea Saabilta alkuperäisen softan. Muut viripaketin palikat, kuten suuttimet toimivat alkuperäisoftankin kanssa normaalisti.
Kone kestää, voimansiirto myös. 400nm kohdilla antautuu kytkin. Toki, jos autolla ajettu paljon niin kytkin voi aikaisemminkin ilmoitella halustaan tulla vaihdetuksi.
Itsehhän en kehoita, mutta eipä ne muutokset katsastusmiehelle näy mistään. Maptunilta saa maptuner laitteiston joka mm. ottaa alkuperäisen softan talteen ja toimii jonkinlaisena vikakoodinlukijanakin, ja jos haluat niin voit ajaa alkuperäisen softan sisään katsastusta varten. Lailliseksi rekisteriotteeseen merkityksi tehoksi tuskin saat tuota millään halvalla konstilla(jos silläkään). Tarvittaisiin päästömittaukstodistukset, käsittääkseni VTT:ltä sekä alusta ja jarrupäivitykset aerosta.
Noista itse tehdyistä harrastajien softista en tiedä että saako alkuperäista softaa talteen mihinkään(ehkä softaajat ja viisaammat voisivat valottaa asiaa). Itse suosittelisin sellaista joka tarjoaa mahdollisuuden alkuperäisen softan talteenottamista varten. Muussa tapauksessa, mikäli haluat palauttaa auton alkuperäiseksi joudut kääntymään merkkiliikkeen, tai sellaisen harrastajan puoleen joka voi hakea Saabilta alkuperäisen softan. Muut viripaketin palikat, kuten suuttimet toimivat alkuperäisoftankin kanssa normaalisti.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Apuva!
Alkuperäisen softan saa VIN:n perusteella kaivettua kovalevyn syövereistä, siihen ei merkkiliikettä tai saabin servereitä tarvita.Pakari kirjoitti:Noista itse tehdyistä harrastajien softista en tiedä että saako alkuperäista softaa talteen mihinkään(ehkä softaajat ja viisaammat voisivat valottaa asiaa). Itse suosittelisin sellaista joka tarjoaa mahdollisuuden alkuperäisen softan talteenottamista varten. Muussa tapauksessa, mikäli haluat palauttaa auton alkuperäiseksi joudut kääntymään merkkiliikkeen, tai sellaisen harrastajan puoleen joka voi hakea Saabilta alkuperäisen softan. Muut viripaketin palikat, kuten suuttimet toimivat alkuperäisoftankin kanssa normaalisti.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Apuva!
Nonni, problem solved.
Kenenkä koneelta, softaajanko? Entäs jos softaaja asuu eripuolella Suomea? Ja itsellä ei ole tiedonsiirtoon tarvittavia aparaatteja? Kätevämpi ratkaisu mielestäni on maptuner, tai vastaava laitteisto.
Silloin kun omaani softattiin ei ollut T8 softausta vielä mahdollista tehdä harrastajien toimesta. Ja valitsisin edelleenkin maptunin jos softaustarve olisi nyt. Mutta tämähän on vain minun, tyytyväisen maptun asiakkaan näkemys asiasta.
Kenenkä koneelta, softaajanko? Entäs jos softaaja asuu eripuolella Suomea? Ja itsellä ei ole tiedonsiirtoon tarvittavia aparaatteja? Kätevämpi ratkaisu mielestäni on maptuner, tai vastaava laitteisto.
Silloin kun omaani softattiin ei ollut T8 softausta vielä mahdollista tehdä harrastajien toimesta. Ja valitsisin edelleenkin maptunin jos softaustarve olisi nyt. Mutta tämähän on vain minun, tyytyväisen maptun asiakkaan näkemys asiasta.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Apuva!
Juu, jokainen työntää rahansa juuri siihen suuntaan kuin haluaa. Esitin vain vaihtoehdon maptunin kuolaamiseen.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Apuva!
Näinhän se on. Erittäin hyvä juttu, että on tarjolla muitakin mahdollisuuksia kuin viripajat. Näinollen asiakkaalle jää enemmän varaa valita 
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Apuva!
Pakari kirjoitti:Näinhän se on. Erittäin hyvä juttu, että on tarjolla muitakin mahdollisuuksia kuin viripajat. Näinollen asiakkaalle jää enemmän varaa valita
itselläni ei ole viripajan softaa, ja olen silti erittäin tyytyväinen. Ja en näe mitään tilannetta missä auto pitäisi softata vakioksi takaisin...Pakari kirjoitti:Näinhän se on. Erittäin hyvä juttu, että on tarjolla muitakin mahdollisuuksia kuin viripajat. Näinollen asiakkaalle jää enemmän varaa valita
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Apuva!
Samalla tavalla näin joskus itsekin asian, mutta kun myin auton sain ensin ohjelmoida orkkiksen siihen koska muuten ei tullut kauppoja, siis ne voi tulla vastaan jossain vaiheessa nekin vaatimukset. Mulla oli silloin B.S.R softa joten se oli helppo palata orkkikseen.JaniV kirjoitti: itselläni ei ole viripajan softaa, ja olen silti erittäin tyytyväinen. Ja en näe mitään tilannetta missä auto pitäisi softata vakioksi takaisin...
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Apuva!
Yksi vaihtoehto on ostaa toinen moottorinohjausyksikkö, johon laitattaa virisoftan, orkkiksen laittaa hyllyyn. Siltikin kustannukset ovat murto-osan kaupallisista vaihtoehdoista. Mutta kuten sanottua, kukin tyylillään, vaihtoehtoja on.
-Sami
ps. Ja tarpeeksi DIY-henkinen ostaa itselleen tarvittavat laitteet, lukee itselleen viisautta ja softaa itse haluamansa viriasteen.
-Sami
ps. Ja tarpeeksi DIY-henkinen ostaa itselleen tarvittavat laitteet, lukee itselleen viisautta ja softaa itse haluamansa viriasteen.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Apuva!
Paljonkohan T8 yksikkö mahtaa maksaa? Äkkisältään autopurkaamoilta katseltuja hintoja 300-450euroa. Ja paljonko maksaa sen naittaminen autoon? plus softan tekijälle palkkio. Näinköhän jäisi merkittävästi esim. alle maptunin tai bsr:n hintojen?
Siinä tapauksessa kuten core2 mainitsi, eli myyntitilanteessa koska moni kammoksuu softattuja autoja vaikkei mitään pelkoa pitäisi olla. Ja siinä tapauksessa myös, jos joku yli-innokas katsastusviranomainen alkaa syystä tai toisesta epäilemaan autoa viritetyksi, vaikkei viritystä näe. Toki spekuloida voidaan, ja kyllä aika "puuperse" saa olla jos ei erota esim. vakio 1,8t 150hv/240nm ja softattua 210hv/330nm...
Siinä tapauksessa kuten core2 mainitsi, eli myyntitilanteessa koska moni kammoksuu softattuja autoja vaikkei mitään pelkoa pitäisi olla. Ja siinä tapauksessa myös, jos joku yli-innokas katsastusviranomainen alkaa syystä tai toisesta epäilemaan autoa viritetyksi, vaikkei viritystä näe. Toki spekuloida voidaan, ja kyllä aika "puuperse" saa olla jos ei erota esim. vakio 1,8t 150hv/240nm ja softattua 210hv/330nm...
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Apuva!
Minulla ei ainakaan ole koskaan ollut mitään ongelmaa katsastuksessa vaikka pikkuvirit on ollu paikallaan.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: Apuva!
Noin 150e näkyisi olevan halvimmat purnukat.Pakari kirjoitti:Paljonkohan T8 yksikkö mahtaa maksaa? Äkkisältään autopurkaamoilta katseltuja hintoja 300-450euroa. Ja paljonko maksaa sen naittaminen autoon? plus softan tekijälle palkkio. Näinköhän jäisi merkittävästi esim. alle maptunin tai bsr:n hintojen?
Naittaminen ei ole tarpeellinen toimenpide.
Softan vääntäjälle palkkio normaalisti 100e.
Näin jäänee merkittävästi alle maptunin ja bsr:n hintojen.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Apuva!
Moottorinohjausyksikön vaihtaminen Trionic8 autoon vaatii ECU:n naittamisen/koodaamisen tech:illä.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Apuva!
Mihin se naittamista vaatii, jos vakiopurkin tiedot viskotaan myös viripurkkiin?
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83