Menee ostaan Scanian ja pajottaa sitä. Ei tartte mihinkään lähteä. Vai ookko kateellinen, kun toisen pata jauhaa enemmän?9000CD23T kirjoitti:No niin tulihan se sieltä ei muuta kuin rekka masat "kemsuja" hakemaan jenkkilästä....
Taas se alkoi...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tekee ja on tehnyt! Nykyään kaikki tärkeiden pohjavesialueiden tien sisä- ja ulkoluiskat suojataan lähes vettä/mineraaleja läpäisemättömällä materiaalilla esim. riittävän paksulla kerroksella savea tai bentoniittiä.lucaf kirjoitti:eikös suolaus tee hallaa myös pohjavesille tms?
.
Konginkankaan jälkeen viranomaisten reagointi mielästäni liioiteltua...nollavisio on liikaa päättäjien mielessä! Suolauksen pitäisi riittää päätieverkolla ja nyt käytössä olevalla nopeustasolla selviin ylä- ja alamäkiin sekä liittymiin. Täällä Pohjois-Savossa ruvenneet kylvämään suolaa näköjään myös alemmalle tieverkostolle.

Suolauksen käyttö vaatii oikeaa ammattitaitoa ja ajoitusta. Kelin nopeasti pakastuessa yli -10 celsius suola ei enää vaikuta vaan tie jäätyy todella liukkaaksi, kun kosteus ei pääse tien pinnasta haihtumaan suolan muodostaman kalvon takia. Ja silloin kun suola toimii niin todellakin näkyvyys...onko sitä?
Onneksi Sabassa on iso takakontti, johon varastoida pesunestettä pitkillekkin matkoille...joten suolatkaa vaan!

Muistelen, että onnettomuuksia sattui keskivertoa enemmän, minkä takia kokeilua ei jatkettu. En ole tarkastanut asiaa, joten voi olla että muistan väärin. Omalle kohdalleni ei kyllä sattunut yhtään varatilannetta (ainakaan sellaista mikä olisi johtunut suoranaisesti jäisestä tiestä ja jäänyt mieleen) ja suolaamaton tie oli mielestäni varsin mielyttävä ajaa.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Suolaus on huonoksi pohjavesille. Muistaakseni esim. Nummelassa on suolaus kielletty kokonaan.lucaf kirjoitti:eikös suolaus tee hallaa myös pohjavesille tms?
ymmärrän täysin sen että yhteiskuntamme yrittää kantaa kaiken vastuun meidän hengissäpysymisestä mutta valitettavasti se on vastoin luonnonlakeja, ja tavallaan myös järjetöntä. Ja kostautuu eri tavoilla. On ihmisiä jotka ei ikinä opi sisäistämään autolla-ajo tekniikkaa, ja teiden suolaus ei ainakaan edistä sitä. Eikä myöskään nykyinen autojen tuotekehitys missä vastuu ajamisesta siirtyy koko ajan enemmän autolle. Tulee kuitenkin niitä päiviä kun pääkallokeli yllättää, uudenkin auton oma "ajotaito" katoaa ja sitten ollaan vaikeuksissa.
Ajoin itse pari vuotta uudella leasing-autolla ja ymmärrän, että tämän päivän autot on tosi tunnottomia ajaa, kuskille ei välity enää samalla tavalla se mitä tapahtuu renkaan ja tien välissä, kun vanhemmilla autoilla ajettessa. On abs:t ja ajotietokoneet. nämä on ihan hienoja ja todella hyviä apuvälineitä silloin kun kuljettaja on aidosti kiinnostunut ylläpitämään omaa ajotaitoaan.
Mutta kun on myös niitä ihmisiä joille auto on väline siirtymiseen pisteestä A pisteeseen B. Heille auto kiihtyy oikeanpuolimmaisesta polkimesta, ja kääntyy ohjauspyörästä ja pysähtyy keskimmäisestä polkimesta. näin se toimii aina ja kaikissa keleissä, kuvittelevat tietysti. Ja niinhän tämän päivän uudet autot antavat korjaavalla ajokäyttäytymisellään ymmärtääkin, tiettyyn rajaan asti. Pelottavimmat automatkat olen viettänyt tällaisten ihmisten kyydissä. Yleensä juuri heillä on myös uusi auto "jota ei tarvitse korjata". Hieno no-feedback auto joka ei pidä ääntä, kiihtyy kuin raketti ja saa kuljettajan tuntemaan itsensä jumalaksi. Extreme-kokemus on valmis. suolatut tiet ovat tällaisille kuljettaja-autoyhdistelmille elinehtoja, valitettavasti.
SSAero
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
mitään kateellinen ole.dimebak kirjoitti:Menee ostaan Scanian ja pajottaa sitä. Ei tartte mihinkään lähteä. Vai ookko kateellinen, kun toisen pata jauhaa enemmän?9000CD23T kirjoitti:No niin tulihan se sieltä ei muuta kuin rekka masat "kemsuja" hakemaan jenkkilästä....
Hyvä vaan kun haet scanian....!!
Siitä on jo kohta kymmenen vuotta kun viimeksi ajoin scanialla ( 110 )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
back to the bisnes... Tuli tuossa salaman lailla päähän, että käytetäänkö sitä hiekka-suola-seosta vielä, vai oliko se Tielaitoksen kokeiluna yhden talven? Taisi olla 99-00 talvi, kun tätä seosta käytettiin ainakin Lapissa testimielessä. Pitääpä käydä kattomassa sen nykyisen "TVH:n" sivuilta.
EDIT: Ainoa joka tähän mennessä löyty oli joku firma jonka tekemällä sirottimella voi levittää suolahiekkaa. 0 osumaa Tiehallinnon sivuilta.
EDIT: Ainoa joka tähän mennessä löyty oli joku firma jonka tekemällä sirottimella voi levittää suolahiekkaa. 0 osumaa Tiehallinnon sivuilta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Taas se alkoi...
Ja ruosteen tilalle saa hitsaamalla puhdasta peltiä?9-5T kirjoitti: Kyllä auton puhtaaksi saa.

Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
Mulle ei mene jakeluun, miksi tiet pitäisi pitää talvella sulina? Silloinhan voisi ajaa kesärenkailla läpi talven. Suomessa on kuitenkin talvirengaspakko eli renkaat soveltuvat nykyisin oikein hyvin ei-sulille teille.
Liukkauden torjunta on sitten eri asia. Risteysalueilla ymmärrän suolauksen ja joissakin vaikeissa lähellä nollaa olevissa lämpötiloissa erittäin vilkkaasti liikennöidyillä tieosuuksilla joissa autot ajavat liian lyhyellä turvaväillä.
Itä-Suomessa pari vuotta sitten asuneena oli ERITTÄIN miellyttävää ajella Savonlinna-Juva väliä talvella, koska sitä ei koskaan suolattu. Eikä ollut mikään vaarallinen pätkä onnettomuuksia ajatellen.
Liukkauden torjunta on sitten eri asia. Risteysalueilla ymmärrän suolauksen ja joissakin vaikeissa lähellä nollaa olevissa lämpötiloissa erittäin vilkkaasti liikennöidyillä tieosuuksilla joissa autot ajavat liian lyhyellä turvaväillä.
Itä-Suomessa pari vuotta sitten asuneena oli ERITTÄIN miellyttävää ajella Savonlinna-Juva väliä talvella, koska sitä ei koskaan suolattu. Eikä ollut mikään vaarallinen pätkä onnettomuuksia ajatellen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Mä en tajuu sitä yletöntä suolan mättöä täällä etelässä. Aina on ajettava kelin mukaan ja sillä periaatteella mä en ole autoani ojasta kaivanut kuin kerran ja silloinkin kortti oli vielä niin tuore että leimakin oli vielä kostea. Helpommin se auto suolatussa loskamössössä lähtee lapasesta kuin lumella.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Suolatkoon tai olkoot suolaamatta kunhan tekevät sen tasaisesti kautta linjan. Eniten sappettaa sellainen menettely että osa tiestä on suolattu mutta 10km sitten ei. Pito kun ja jos vaihtelee yllättäen niin se tietää aina ongelma. Tähän kun lisätään vielä se piirre, joka ainakin hesan alueella oli varsin tavallista, eli suolaa tielle kun lämpötila laskee reilusti. Yleensä suola ehtii juuri sulattaa lumen joka muuten pöllyäisi pois, mutta nyt sulaa ja sitten jäätyy todella pahaksi tien pinnalle. Virhe arvioita sattuu tietyisti kaikille, mutta tolkku se on kerjätessäkin.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
No ei ihan..
Itseasiassa tuo toimii derivaattamuuntimen tavoin, jos sitenkään. Eli kun se heijaava peräkärry tulee takaisin sladista se heittää tietyn verran toiselle puolelle. Jos tässä yliheitossa menee himmaamaan sitten sen kaasun niin vastaheitto pahenee. Jos nyt alkaa säätämään niin teoriassa kun löytyy optimikohta kaasun himmaamisen sekä alkaneen vaunun takaisinheilahduksen väliltä niin tuon voi saada oikenemaankin. Olen kyllä tien päällä nähnyt suorituksia sekä onnistuneista että vähemmän onnistuneista oikaisuista.dimebak kirjoitti:Ja hyvä syy liukkaalla siihen, että olisi mahdollisuus kiihdyttää on se, että kärryn voi oikaista kiihdyttämällä. Tätä voi hyvin kokeilla narulla. Mieti, että naru on yhdistelmä joka on liukkaalla. Kun vedät narua tiukalle, vastaa tilanne kiihdytystä ja naru oikenee.
Ongelmia vaan tulee sitten kun ajetaan rajoittajaa vasten ja kärry lähtee heittämään mutkan jälkeen -- mitenkäs sitten kiihdytät kun rajoittaja paukkuu? Eli pitäis olla pikku marginaali vielä käytössä mutta kun ei ole niin pahimmillaan rajoittaja iskee just vastaheiton kanssa samaan aikaan ja sitten mentiin ojaan...
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Re: No ei ihan..
Sitä tuossa yritin hakea, että olis vielä jotain mahiksia oikaista kaasulla. Joku rajoittajan pikaohitus olis paikallaan, minuutin mittainen ohitus?turbojake kirjoitti:Ongelmia vaan tulee sitten kun ajetaan rajoittajaa vasten ja kärry lähtee heittämään mutkan jälkeen -- mitenkäs sitten kiihdytät kun rajoittaja paukkuu? Eli pitäis olla pikku marginaali vielä käytössä mutta kun ei ole niin pahimmillaan rajoittaja iskee just vastaheiton kanssa samaan aikaan ja sitten mentiin ojaan...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Minuuttivelliä
Joo, taloudellisestihan tuota olisi kiva ihastella ko. firmojen vinkkelistä jotka noita rajoittajia tekee (more $$$ kun kaikkiin EU:n rekkoihin pitää ostaa joko päivitys tai vallan uusi kilke)...
Nojoo, asiaan. Ei toikaan toimisi. Minuutin truuttaa sitten käytettäis aina ohitettaessa (kyllä, rekatkin ohittelee - sepäs hienoa muun liikenteen kannalta onkin) sekä vähän ennen ylämäkiä.
Back to the lab, ei kelpaa vieläkään.
Nojoo, asiaan. Ei toikaan toimisi. Minuutin truuttaa sitten käytettäis aina ohitettaessa (kyllä, rekatkin ohittelee - sepäs hienoa muun liikenteen kannalta onkin) sekä vähän ennen ylämäkiä.
Back to the lab, ei kelpaa vieläkään.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Ei niin, kun näin tarkemmin ajattelee. On näköjään jääny toi "brainstorming" liikaa päähän koulusta, projekteja tehdessä hulluimmatkin ideat suusta ulos.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001