korvaavaa kaasaria orggis tuplien tilalle?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

korvaavaa kaasaria orggis tuplien tilalle?

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

Eli 2 litranen H-kone, jälkeenpäin asennettu tuplasatsi
-->kaipais "apdeittiä", onko kukaan teistä foorumin lukijoista vaihtanut/vaihdattanut toisenlaisia kaasareita niiden helkutin öljysyöppöjen tilalle?
vinkkejä/tietoo?

Lisäksi jos joku osaa kertoa, minkämoisia virityssarjoja 80-luvulla on saanu noihin 99:hin?vai onko saanut. (eli "alkuperäisyyttä" koitetaan hakea)

Kaikki aiheeseen liittyvä tieto olis tervetullutta, ja vaikka suht piakkoin.

-Matti
saab 99 -83 GL"S"
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

et oo ajatellu kunnostaa niitä römppiä ?? oliskohan nuihin koskaan "tehtaan" puolesta tarjottu mitään extraa. Volvoissa tehdas on aikoinaan tarjonnu monenlaista R sport satsia mutta en oo saabeissa kuullu samanlaista systeemiä. Ehkä joku 2x45 weber/solex vois olla lähimpänä tuomosta aikalaista viritystä, tosin tuntuu että tuo turbo oli se saabin juttu millä sitten pääsi elvistelemään kunhan oli vaan tarpeeksi rahaa kauppaan mennessä.
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

juup, hinnat korjaukselle (jos ei tiivarisatsi riitä, minkä itsekin vaihdan)
koneistuksineen,osineen(jos edes löytyy kaikkea tarvittavaa) 350-500 euroo/pr!!!
AUTS! tolloin ajattelin, notta josko jotain tuplia sais pellin alle odottamaan jatkokehitystä...

edelleen...kaikki vinkit tervetulleita
saab 99 -83 GL"S"
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Käsittääkseni tehtaalta sai 99:iin kireämpää nokkaa?
Ainakin näin olen antanut itseni ymmärtää... :D
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Käsittääkseni tehtaalta sai 99:iin kireämpää nokkaa?
Ainakin näin olen antanut itseni ymmärtää...
Saattoi löytyä vähän muutakin, en kylä tiedä kuinka avoimesti noita yksityisille myytiin:
http://www.geocities.com/saabturbo2000/ ... atalog.htm
(sivuilla on päiväkohtainen latausrajoitus, eivät siis aina toimi)

Itsekkin joskus haeskelin korvauskaasutinta ysikymppiini, mutta en sopivaa keksinyt. Ehkä ruiskun (k-jet) asentaminen voisi olla yksi mahdollisuus?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

jeps, tollaset sivutkin kiinnostaa, etenkin foorumilla tällaisena noviisina, vaikka useampi vuosi on tullut saballa ajeltuakin.

löysinkin tänään osittaisen ratkaisun ongelmaan, mistä pääsee rahalla eroon.Enää ei puutu kuin ne kaasarit ja imusarja. Alla kiinnostuneille kombinaatio, jota on kuulemma suomenniemellä mennytkin:

Dellorto DHLA 40F tai DHLA 40H sivuimut. 2 kpl

tai vaihtoehtoisesti:

Weber DCO(E) 40/ DCO(E) 45 sivuimut 2kpl
Lisäksi 99:iin sopiva imusarja mikä passaa noihin yllämainittuihin.(niitäkin saa kaupasta, mutta kokeilin onneani jo tuolla myydään ja ostetaan -palstalla)

Lisäksi toi nokka on pyörinyt mielessä jo pidempäänkin...

-Masa
saab 99 -83 GL"S"
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Laitoinkin jo tuonne osto/myyntipalstalle vinkkiä, mutta saat sitten kertoilla miten projekti etenee ja saitko hommattua haluamasi kaasarit. Ainakin siellä Freetechnicsillä tuntui olevan myös pari nuita etsimiäsi Webereitä. Olleet kiinni *pelissa, mutta ei kai niihin ole mitään bakteereita jäänyt :lol: . Hintaa taisi olla jotain 400-500€ riippuen kokonaispaketista. Omaa H-konetta olen myös pikkuisen koittanut laitella, mutta mennään nyt askel kerrallaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

joo, toi Freetechnicsin heppu onkin noita volkkarisuuntautuneita miehiä...

täytynee soitella Heikolalle..
saab 99 -83 GL"S"
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

no niin. nyt se on tehty.
toi freetechnics olikin aika hyvä juttu, kiitokset vinkistä.

imusarja+40:set dcoe:t +uudet synkkavivustot+jotain asennuskilkkeitä+sopivammat suuttimet+kurkut yhteensä 550!!eli puolet uusien hinnasta..
kertoilen joskus kun olen paketin saanu kotiin, miten hommat etenee..
saab 99 -83 GL"S"
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hieno homma! Tuo paketti oli mullakin käynyt mielessä, mutta nyt on parempi pitää vielä jalat maassa ja odotella koneremonttia, jossa laitetaan alkuperäisen tilalle kevyesti portattu 8v kansi. Samalla vaihtuu paljon tiivisteitä ja jakopään ketju. Katsotaan mikä on tulos vakiorömppäsillä. Odottelen innolla seuraavaa tietopläjäystä :lol:

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

G-mies kirjoitti:Hieno homma! Tuo paketti oli mullakin käynyt mielessä, mutta nyt on parempi pitää vielä jalat maassa ja odotella koneremonttia, jossa laitetaan alkuperäisen tilalle kevyesti portattu 8v kansi. Samalla vaihtuu paljon tiivisteitä ja jakopään ketju. Katsotaan mikä on tulos vakiorömppäsillä. Odottelen innolla seuraavaa tietopläjäystä :lol:

Matti
:D Ei kovin hirveitä kannata odottaa vakio (1½) tuumaisilla römpäsillä, kyllä se niilläkin jotain mutta suosittelen itte että laittaa mieluummin vaikka sen k-jetin pirteemmällä nokalla.
Mulla on satkussa nyt 2x45 tuplat+ tuunattu kansi jotka paan sitten tuohon 99 projektiin kunhan pääsen koritöistä eroon 8) sitten onkin kivaa ajella -72 look 99 joka toivottavasti sanoo kaasua painaessa muutakin kuin bo0o0o0o0aaaa.... :lol:
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Toistaiseksi olen jättänyt nuo ruiskuhommat muille, kun en osaa niitä laitella/säätää/korjata. Nyt kun on jotenkuten tuo kaasaripuoli toiminnassa, niin ajellaan nyt niillä. Sitten jos vaihtuu ruiskuun, niin saa mun puolesta vaihtua koko auto turbolliseen matalapaineiseen ja siihen virisatsia. Toki rahaa palaa melkoisesti enemmän, mutta katsellaan nyt. Eihän sitä tiedä, vaikka joskus innostuisikin tuosta k-jet hommasta. Osat on ollu tähän asti puoli-ilmasia, myös sen tähden olen pitäytynyt kaasareissa.

Lintta: Onkin joskus pitänyt kysyä, että millanen on tuo sinun viritelmäsi? Tehoja noin suurinpiirtein? Kulutus? H vai B kone? Tuo vanha 99 johdattaa siihen suuntaan, että sulla olis B-kone, mutta saahan nuita siireltyä. H-koneeseen virinokka maksaa jotain ja ruiskun nokka on ihan samanlainen kuin kaasarissa(paitsi se epäkesko pa-pumpulle). Katsellaan nyt.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

G-mies kirjoitti:
Lintta: Onkin joskus pitänyt kysyä, että millanen on tuo sinun viritelmäsi? Tehoja noin suurinpiirtein? Kulutus? H vai B kone? Tuo vanha 99 johdattaa siihen suuntaan, että sulla olis B-kone, mutta saahan nuita siireltyä. H-koneeseen virinokka maksaa jotain ja ruiskun nokka on ihan samanlainen kuin kaasarissa(paitsi se epäkesko pa-pumpulle). Katsellaan nyt.

Matti
H-moottorisia on molemmat, eli satku -84 ja 99 -83, tuo 99 on projekti sen takia kun siitä on nokka mällätty, muuten ei paikan paikkaa, itellä mahdollisuus ottaa romusta -72 sabasta pellit ja paan ne tuohon -83 jolloin saan siitä ulkoisesti -72 vaikka se on -83.
Kansi on ostettu imusarjojen ja nokan kans ruotsista, asteista ei hajuakaan puristuksia sen verran että 95 tankkiin pannessa kilkatus kuuluu, alavääntö onneton jota kompensoitu pitkillä imutorvilla, kaasareina 2x45 sk-racing soppaa kuluu pauttiarallaa 16- 18l/100km joten säätöjä pitäs harrastella ja enskan välitys pitäis olla paljon tiheempi mitä tuossa nyt on, koska tuntuu että ei riitä vääntöä normaalille ajoalueelle.
Koko homma sai alkunsa ihan vahingossa, lähinnä kokeilun halusta enkä miettiny sen enempää kunhan vaan kasailin läjään, nyt tuo 99 olis sitten semmonen "oikea" projekti josta pitäs saada ihan kunnolla toimiva ja satkun palautus ennalleen johon se tuntuu olevan enemmän omiaan.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Pitäis olla jo nukkumassa, mutta täällä vaan valvotaan.

Mun projektikansi valmistui vissiin eilen. Elikkä, lähtökohta oli ruiskun 8v kansi, joka portattiin kevyesti. Pakoventtiilit vaihdettiin(vanhat oli paksut natriumtäytteiset), sorvattiin ja hiottiin passaamaan paremmalle virtaukselle. Imuventtiilit vain putsattiin. Kantta laskettiin noin millillä, joka tietää puristuksen nousua 0.8 kiloa 9.5:stä 10.3:en. Bensan kanssa katsellaan, josko laittaisi tankkiin 98:a seuraavalla tankkauksella. Joulukuun puolivälissä lyödään rauta tulille ja katsotaan kuinka käy. Kyllähän nuista römppäsistäkin on ollut jo iloa moneen otteeseen. Ainoa suurempi harmi on ollut koneen lämpiäminen ykköspäästä(seokset menee laihalle,kone ei vedä kierroksilla), mutta sekin varmasti poistuu, kun saadaan vaihdettua toimiva termostaatti. Nyt "vesi" jää kiertämään nelospäähän, eikä jäähdytä kunnolla koko konetta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

joo.
nyt on jo mallailtu kaasareita lasikuulapuhallettuun imariin, ja ryypylle tehty vivusto 5mm rosteritangosta vasen/oikeakätisillä pallonivelillä, kaasuvaijerille tuki alumiitti kulmasta(kun joutuu vaihtaa kaasuvaijerin tulemaan alhaalta), samaten ryyppyvaijerille, ja noihin vielä hieman muotoilua ja loppukiillotus.seuraavaksi onkin koko homman v..tumaisin juttu, eli imuilmakotelon värkkääminen, kun valmista ei löydy mistään.
materiaalit onkin jo valmiina, eli 1,5 mm rosteripellistä on ajatus tehdä pohja ja sivut yhdestä palasta, ja ruuvikiinnitteinen kansi sille erillisestä pellistä, johon joutuu prässäämään/mankeloimaan sopivan pyöreän "kauluksen" orggis ilmanputsarikotelosta tulevalle haitariletkulle.ja kulmat nippuun tig:illä.(pelkästään kaavan teko 2:lle dcoe:lle kesti 2,5 tuntia, jolla siirrän imuaukkojen paikat koteloaihion pohjapeltiin...hullua)

ja kuiteskin nälkä kasvaa syödessä, niin voisi tietty koko paskan pollata peilipinnalle..?
jos jotakuta nyt yleensä ees kiinnostaa nää vaparihommat..
saab 99 -83 GL"S"
Vastaa Viestiin