On ollut sen verran paljon hässäkkää vähän siellä sun täällä, että ehdin vasta nyt reagoida vastaukseesi.
Eikö näillä firmoilla ole halua tai osaamista siihen että vain viallinen osa vaihdetaan varsinkin jos se vie vain pari tuntia. Vaihtoehdot eivät todellakaan ole koko paketin vaihto tai viallisen osan vaihto. Todelliset vaihtoehdot ovat viallisen osan vaihto (josta saavat rahastaa) tai vian korjaamatta jättäminen. Vika ei kuitenkaan ole fataali. En olisi edes huomannut sitä jos siitä ei olisi aiheutunut hetkittäistä hiljaista sivuääntä. Auto lämpenee kuitenkin ihan hyvin ja huurteet häviää. Toinen seikka näyttää olevan se että puhallin käy suuremmilla kierroksilla kuin muuten. Ehkä. Mutta siitäkin pääsee eroon kun säätää käsin puhallinta pienemmälle.Palju kirjoitti:Tuo arvio työstä ja sen määrästä viittaisi siihen että aikovat merkkikorjaamon tapaan purkaa lämmityslaitepaketin kokonaan pois sieltä autosta. EI NÄIN...o--o kirjoitti:Kyselin yhdestä autokorjaamosta tätä asiaa. (Ei merkkihuolto.) Kuulema homma menee niin että jos sen haluaa korjata, niin siihen on olemassa joku korjaussarja jossa on uudet alumiiniset osat ja ne ei käy vanhojen paikalle. Joutuu vaihtamaan enemmänkin kamaa ja pelkkiin töihin menisi 10-15 tuntia eli n. 1000-1500 euroa. Plus osat päälle.
Kojelaudassa on neljä ilmansuutinta. Kun auto on käynyt jonkin aikaa, niin molemmista kuljettajan puoleisista suuttimista tulee lämmintä ilmaa. Pelkääjän puoleiset suutimet toimivat niin että vasemmasta tulee viileää ilmaa mutta oikeanpuolimmaisesta melko lämmintä ilmaa. Kun käännän sen vasemman puolisen suuttimen läpän kiinni, niin se viileä ilmavirta loppuu. (Tätä kirjoittaessa kävi mielessä että vaikuttaakohan se siihen toiseen suuttimeen siten että kaikki oikeanpuoleinen ilman tuleekin sinne. En tullut kokeilleeksi.)Palju kirjoitti:Puhaltimia on vain yksi, mutta lämmönsekoitusläppä kummallekkin puolelle omansa. Niitä ei voi viritellä toimimaan ainoastaan toisen puolen säädön varassa.o--o kirjoitti:Onko ylläoleva todellakin ainoa vaihtoehto vai voisiko hommaa viritellä jotenkin niin että yksi puhallin + säätö olisi kokonaan pois ja olisi vain toisen puoliskon varassa tai jotain muuta vastaavaa?
Ei ole olemassa helppoja asioita eikä vaikeita asioita. On olemassa vain asioita jotka osaa ja asioita joita ei ole ennen tehnyt. (Esim. pyörällä ajo on helppoa jos osaa, muuten vaikeaa.) Ja kukaan ei ole seppä syntyessään.Palju kirjoitti:http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/ Noilla ohjeilla homma onnistuu varmasti parissa tunnissa ilman kiirettä, ja jos olet onnistunut SID:n korjaamaan onnistunee tämänkin korjaus sinulta varmasti.o--o kirjoitti:Ei millään viitsisi alkaa purkailemaan autoa nyt kun ei ole varma kauanko siihen menee ja missä ajassa homman saa kondikseen ja jääkö puuttumaan jotain varaosia ja mistä niitä saa ja milloin. En sentään ole alan harrastaja vaikka onnistuinkin itse korjaamaan SID:in.
Kun korjasin SID:in, niin olin aika kauhuissani että mitäköhän tästäkin tulee ja kauankohan siihen menee. Onnistui se. Asiaan varmaan vaikutti se että olen nuorempana korjannut elektroniikkaa oikein ammatikseni. Ammattilaisen ja amatöörin erottaa useimmiten työn nopeudesta, ei työn laadusta. Esim. kämppäni lattia oli aikoinaan surkea. Kaveri sanoi että laita parketti, se on helppoa. Tee se itse, mä autan. Kaveri auttoi aikansa, mutta jälki oli niin kamalaa, että sanoin että eihän tuosta mitään tule. Parempi että et enää koske mihinkään. Tein sen itse. Tuli moitteetonta jälkeä, mutta aikaa meni ainakin kymmenen kertaa kauemmin kuin ammattilaiselta.
Vähän sama juttu tämän korjauksen kanssa. Uskon että saan sen kuntoon itsekin, mutta minua kauhistuttaa ajatus että auto on osittain purettuna pitkiä aikoja enkä pääse edes töihin. Kesälomalla tuollaista puuhastelua on kiva tehdä ulkona pihalla lämpimässä, mutta nyt talvella homma pitäisi saada kerralla kuntoon ilman ikäviä yllätyksiä. Eli jos "parkettisääntö" pätee eli että pari tuntia osan vaihtoon, niin multa se saattaa viedä 20 tuntia. Tai sitten ei. Uudet jutut ovat aina vaikeita,mutta sitten kun ne on kerran saanut tuherrettua läpi, niin ihmettelee että miksi minä en heti osannut.
Laitoin vähän aiemmin muutaman kuvan tälle palstalle joissa on kuvattuna villainen osa. (Kuvat netistä.) Kun katson antamasi linkin ohjetta, niin näyttää siltä että kyse onkin aivan eri näköisistä osista. Eli homma pitäisi varmaan tehdä niin että ensin purkaa paikat ja tarkistaa mitä siellä oikeasti on ja mitä oikeasti on rikki. Ja sitten hankkia osat sen mukaan - jos löytää. Ja jos asia on näin, niin silloin ymmärrän hyvin että huoltoliikkeet vaihtavat koko paketin kun eivät rupea ihmettelemään että millaisia osia juuri tässä autossa on.
Tämä autonkorjaus siten että ihmiset neuvovat toinen toistaan netin kautta muistuttaa paljon Linux-systeemin tai Firefoxin kehittämistä. Yksi neuvoo, toinen noudattaa neuvoja ja sitten tarvittaessa laittaa lisää ohjeita muille. Ja välillä mennään vääriä polkuja kun ei tiedetä että ollaan väärillä reiteillä, mutta lopulta aina kiitos seisoo jos pinna ei pala ennen sitä. Esim. SIDin korjauksessa ensin luin muiden ohjeita, sitten laitoin itse ohjeita ja lisää kuvia samasta aiheesta muille. Ihan sama kuvio kuin Linux-foorumeilla.