Kysymyksiä pikkuviasta ja huolto-ohjelmasta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymyksiä pikkuviasta ja huolto-ohjelmasta

Viesti Kirjoittaja o--o »

Kiitos vastauksesta.
On ollut sen verran paljon hässäkkää vähän siellä sun täällä, että ehdin vasta nyt reagoida vastaukseesi.
Palju kirjoitti:
o--o kirjoitti:Kyselin yhdestä autokorjaamosta tätä asiaa. (Ei merkkihuolto.) Kuulema homma menee niin että jos sen haluaa korjata, niin siihen on olemassa joku korjaussarja jossa on uudet alumiiniset osat ja ne ei käy vanhojen paikalle. Joutuu vaihtamaan enemmänkin kamaa ja pelkkiin töihin menisi 10-15 tuntia eli n. 1000-1500 euroa. Plus osat päälle.
Tuo arvio työstä ja sen määrästä viittaisi siihen että aikovat merkkikorjaamon tapaan purkaa lämmityslaitepaketin kokonaan pois sieltä autosta. EI NÄIN...
Eikö näillä firmoilla ole halua tai osaamista siihen että vain viallinen osa vaihdetaan varsinkin jos se vie vain pari tuntia. Vaihtoehdot eivät todellakaan ole koko paketin vaihto tai viallisen osan vaihto. Todelliset vaihtoehdot ovat viallisen osan vaihto (josta saavat rahastaa) tai vian korjaamatta jättäminen. Vika ei kuitenkaan ole fataali. En olisi edes huomannut sitä jos siitä ei olisi aiheutunut hetkittäistä hiljaista sivuääntä. Auto lämpenee kuitenkin ihan hyvin ja huurteet häviää. Toinen seikka näyttää olevan se että puhallin käy suuremmilla kierroksilla kuin muuten. Ehkä. Mutta siitäkin pääsee eroon kun säätää käsin puhallinta pienemmälle.
Palju kirjoitti:
o--o kirjoitti:Onko ylläoleva todellakin ainoa vaihtoehto vai voisiko hommaa viritellä jotenkin niin että yksi puhallin + säätö olisi kokonaan pois ja olisi vain toisen puoliskon varassa tai jotain muuta vastaavaa?
Puhaltimia on vain yksi, mutta lämmönsekoitusläppä kummallekkin puolelle omansa. Niitä ei voi viritellä toimimaan ainoastaan toisen puolen säädön varassa.
Kojelaudassa on neljä ilmansuutinta. Kun auto on käynyt jonkin aikaa, niin molemmista kuljettajan puoleisista suuttimista tulee lämmintä ilmaa. Pelkääjän puoleiset suutimet toimivat niin että vasemmasta tulee viileää ilmaa mutta oikeanpuolimmaisesta melko lämmintä ilmaa. Kun käännän sen vasemman puolisen suuttimen läpän kiinni, niin se viileä ilmavirta loppuu. (Tätä kirjoittaessa kävi mielessä että vaikuttaakohan se siihen toiseen suuttimeen siten että kaikki oikeanpuoleinen ilman tuleekin sinne. En tullut kokeilleeksi.)

Palju kirjoitti:
o--o kirjoitti:Ei millään viitsisi alkaa purkailemaan autoa nyt kun ei ole varma kauanko siihen menee ja missä ajassa homman saa kondikseen ja jääkö puuttumaan jotain varaosia ja mistä niitä saa ja milloin. En sentään ole alan harrastaja vaikka onnistuinkin itse korjaamaan SID:in.
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/ Noilla ohjeilla homma onnistuu varmasti parissa tunnissa ilman kiirettä, ja jos olet onnistunut SID:n korjaamaan onnistunee tämänkin korjaus sinulta varmasti.
Ei ole olemassa helppoja asioita eikä vaikeita asioita. On olemassa vain asioita jotka osaa ja asioita joita ei ole ennen tehnyt. (Esim. pyörällä ajo on helppoa jos osaa, muuten vaikeaa.) Ja kukaan ei ole seppä syntyessään.

Kun korjasin SID:in, niin olin aika kauhuissani että mitäköhän tästäkin tulee ja kauankohan siihen menee. Onnistui se. Asiaan varmaan vaikutti se että olen nuorempana korjannut elektroniikkaa oikein ammatikseni. Ammattilaisen ja amatöörin erottaa useimmiten työn nopeudesta, ei työn laadusta. Esim. kämppäni lattia oli aikoinaan surkea. Kaveri sanoi että laita parketti, se on helppoa. Tee se itse, mä autan. Kaveri auttoi aikansa, mutta jälki oli niin kamalaa, että sanoin että eihän tuosta mitään tule. Parempi että et enää koske mihinkään. Tein sen itse. Tuli moitteetonta jälkeä, mutta aikaa meni ainakin kymmenen kertaa kauemmin kuin ammattilaiselta.

Vähän sama juttu tämän korjauksen kanssa. Uskon että saan sen kuntoon itsekin, mutta minua kauhistuttaa ajatus että auto on osittain purettuna pitkiä aikoja enkä pääse edes töihin. Kesälomalla tuollaista puuhastelua on kiva tehdä ulkona pihalla lämpimässä, mutta nyt talvella homma pitäisi saada kerralla kuntoon ilman ikäviä yllätyksiä. Eli jos "parkettisääntö" pätee eli että pari tuntia osan vaihtoon, niin multa se saattaa viedä 20 tuntia. Tai sitten ei. Uudet jutut ovat aina vaikeita,mutta sitten kun ne on kerran saanut tuherrettua läpi, niin ihmettelee että miksi minä en heti osannut.

Laitoin vähän aiemmin muutaman kuvan tälle palstalle joissa on kuvattuna villainen osa. (Kuvat netistä.) Kun katson antamasi linkin ohjetta, niin näyttää siltä että kyse onkin aivan eri näköisistä osista. Eli homma pitäisi varmaan tehdä niin että ensin purkaa paikat ja tarkistaa mitä siellä oikeasti on ja mitä oikeasti on rikki. Ja sitten hankkia osat sen mukaan - jos löytää. Ja jos asia on näin, niin silloin ymmärrän hyvin että huoltoliikkeet vaihtavat koko paketin kun eivät rupea ihmettelemään että millaisia osia juuri tässä autossa on.

Tämä autonkorjaus siten että ihmiset neuvovat toinen toistaan netin kautta muistuttaa paljon Linux-systeemin tai Firefoxin kehittämistä. Yksi neuvoo, toinen noudattaa neuvoja ja sitten tarvittaessa laittaa lisää ohjeita muille. Ja välillä mennään vääriä polkuja kun ei tiedetä että ollaan väärillä reiteillä, mutta lopulta aina kiitos seisoo jos pinna ei pala ennen sitä. Esim. SIDin korjauksessa ensin luin muiden ohjeita, sitten laitoin itse ohjeita ja lisää kuvia samasta aiheesta muille. Ihan sama kuvio kuin Linux-foorumeilla.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kysymyksiä pikkuviasta ja huolto-ohjelmasta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

o--o kirjoitti:
Laitoin vähän aiemmin muutaman kuvan tälle palstalle joissa on kuvattuna villainen osa. (Kuvat netistä.) Kun katson antamasi linkin ohjetta, niin näyttää siltä että kyse onkin aivan eri näköisistä osista. Eli homma pitäisi varmaan tehdä niin että ensin purkaa paikat ja tarkistaa mitä siellä oikeasti on ja mitä oikeasti on rikki. Ja sitten hankkia osat sen mukaan - jos löytää. Ja jos asia on näin, niin silloin ymmärrän hyvin että huoltoliikkeet vaihtavat koko paketin kun eivät rupea ihmettelemään että millaisia osia juuri tässä autossa on.
Höpöä. N. 98% tapauksissa akseli on "oikeasta" kohtaa poikki. "Yllättäen" korjaussarjan osat näyttävät erilaiselta mitä hajonneet orkkisosat, ja orkkisosiakin on eri värisiä.

Tuo korjaus onnistuu tällä korjaussarjalla n. puolessa tunnissa 25 asteen pakkasessa otsalampun valossa. On nimittäin kokeiltu kun alkoi varpaat jäätymään kuskin paikalla sen verta ikävästi, että ei enään jaksanut odotella kesälomia korjauksen suorittamiseksi. Se, että joku Fixus-liike ei moista osaa tehdä ja tarjoaa puolentoistatonnin laskua ei tee hommasta yhtään yllä kirjoittamaani vaikeampaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymyksiä pikkuviasta ja huolto-ohjelmasta

Viesti Kirjoittaja o--o »

Tutustuin äsken vielä lisää aiheeseen ja nyt vasta hahmotin koko jujun. Tai ainakin luulen niin. Eli askelmoottori on päällä ja vaihdettavat osat sen alla eikä päin vastoin.

Eli tämä osa on ilmastointiboxin sisällä askelmoottorin alla ja se on rikki:
Kuva

Toisaalta sanotaan että rikkinäinen osa onkin tämä:
Kuva

Eli kyseessä voi olla kumpi vaan. En tajunnut että kyseessä on kaksi eri tapausta! Jos tuo ylemmän kuvan osa on rikki, niin sitä ei vaihdeta. Vain sen katkennut pää poistetaan. Sen toinen pää jää ilmeisesti paikoilleen ja korjaussarjan "putki" nappaa sen jämistä kiinni.

Jos kyseessä on se että alemmassa kuvassa esiintyvä vihreä "nokka" on poikki, niin ilmeisesti korjaussarjasta käytetään vain alumiininen nokka ja putki jätetään pois jolloin varaosa onkin erilainen?

Kuva

Kuva

Tai tästä saa ilmeisesti kumman vaan:

Kuva
Viimeksi muokannut o--o, To Tammi 26, 2012 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kysymyksiä pikkuviasta ja huolto-ohjelmasta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

o--o kirjoitti: Eli kyseessä voi olla kumpi vaan. En tajunnut että kyseessä on kaksi eri tapausta! Jos tuo ylemmän kuvan osa on rikki, niin sitä ei vaihdeta. Vain sen katkennut pää poistetaan. Sen toinen pää jää ilmeisesti paikoilleen ja korjaussarjan "putki" nappaa sen jämistä kiinni.
Napakymppi. Korrelaatio on yleensä vahva, eli ensin hajoaa stopparivipu (="nokka") ja sen ansiosta akseli saa askelmoottorilta liikaa vääntöä ja katkeaa heikommasta kohdastaan (yleensä).
o--o kirjoitti: Jos kyseessä on se että alemmassa kuvassa esiintyvä vihreä "nokka" on poikki, niin ilmeisesti korjaussarjasta käytetään vain alumiininen nokka ja putki jätetään pois jolloin varaosa onkin erilainen?
Ei, tai korjaussarjasta riippuen kyllä. Tuota alumiinista pelkkää "nokkaa" ei taida enään tosin edes saada. Molempi käy. Eli sitä muovista stopparia on turha koittaa tuohon alumiiniakseliin enään tunkea. Homma on oikeasti helppoa, vaikein paikka on saada tuon katkenneen akselin rippeet ongittua pois sieltä kotelosta. Parin vaihdon kokemuksella helpoiten homma hoituu sopivan pienillä sivuleikkureilla.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymyksiä pikkuviasta ja huolto-ohjelmasta

Viesti Kirjoittaja o--o »

.

Ihmettelen että miksi vasen ja oikea puoli ovat niin eri hintaisia tässä:

Kuva

Jos nyt pelkkää nokkaa ei saa ja akseli onkin rikki, niin varmaan silloin tuon putkiosan voi irrottaa tuon ylemmän kuvan korjaussarjassa jolloin se käy kumpaan vaan?

Entä tämä ruotsista tilattava, edellyttääkö se että akselikin on rikki vai saako senkin viriteltyä kohdalleen jos vain nokka on rikki:

Kuva

Kumpi kannattaa tilata?
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kysymyksiä pikkuviasta ja huolto-ohjelmasta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

o--o kirjoitti:
Kumpi kannattaa tilata?
Jos ruuvimeisseli pysyy kädessä, niin avaa ne verhoilumuovit aiemmin esitetyn platonoffin ohjeiden mukaan ja katso onko stoppari vaiko akseli syyllinen. Rämppää ACC:n panelista asetuksia ja katsele miten vivusto liikkuu jos mitenkään.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: Kysymyksiä pikkuviasta ja huolto-ohjelmasta

Viesti Kirjoittaja Palju »

V.J.S kirjoitti:Tuo korjaus onnistuu tällä korjaussarjalla n. puolessa tunnissa 25 asteen pakkasessa otsalampun valossa.
Mulla oli siinä parissa tunnissa se "ei ammattimies" kerroin mukana. :D
V.J.S kirjoitti:Jos ruuvimeisseli pysyy kädessä, niin avaa ne verhoilumuovit aiemmin esitetyn platonoffin ohjeiden mukaan ja katso onko stoppari vaiko akseli syyllinen.
Tämä on nopea tapa selvittää mitä on rikki ja mitä osia tarvii. Samalla huomaa että itse korjaustyökin on paljon helpompaa kuin miltä alkuun vaikuttaa. :o
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Ilmastointivika

Viesti Kirjoittaja o--o »

Avasin kojelaudan alaosan ja irrotin askelmoottorin. Huomasin että läppää kääntävä vipu oli ehjä. Kääntelin vipua ja tunsin kuinka vivun takana oleva mekanismi kääntyy. Siis vika on jossain muualla, vaikka ilmastoinnin testi antoi vikakoodin 11.

Kuva


Kytkin askelmoottorin takaisin johdon päähän ja käynnistin testin. (Tätä testiä kutsutaan myös kalibroinniksi.) Huomasin että sen akseli ei liikkunut. Tunsin kuitenkin kuinka moottori värisi, joten se yritti pyöriä.

Sen jälkeen toin askelmoottoripaketin sisälle ja irrotin moottorin ja sen vaihteiston tosistaan. Kun akselia pyöritti, niin moottorin akselin aukosta näki että siellä olevat rattaat pyörivät. Ne pyörivät jopa helposti pienellä voimalla. (Jos moottori on kiinni vaihteistossa, niin akseli on niin jäykkä että sitä ei voi pyörittää.)

Kuva
Kuva

Tämän takia ajattelin että askelmoottorin täytyy olla rikki. Kytkin sen johdon päähän ja ajoin testin. Moottori toimi. Eli mitä ihmettä, vaihteisto toimii ja moottori toimii mutta akseli ei silti pyöri. Sitten ajattelin että rattaat ovat niin kuluneet että ne luistelevat. Sitten huomasin myös että moottorin kiinnitysruuvit ovat soikeat. Ehkä moottorin akseli ja vaihteiston hammaspyörä ovat liian kaukana toisistaan, eli kiinnitys on liikkunut. Ei ollut. Tarkastelin sekä moottorina että vaihteistoa hyvin tarkasti. Sitten huomasin että moottorin akseli on niin pitkä että se menee ohi sitä vastaavan rattaan kohdalta. Painoin askelmoottorin akselia. Se meni naksahtaen alemmas. Nyt akselin ratas ja vaihteiston ratas olivat kohdallaan!

Kuva
Kuva

Sitten homma piti kiinnittää takaisin. Akselin pykälä piti kohdistaa oikein. Olin ottanut kuvan akselin alkuasennosta ennen kuin irrotin mitään, mutta jos kerran systeemi oli rikki, niin minulla ei voinut olla mitään tietoa siitä oliko se oikeassa vai väärässä asennossa. Ajoin kalibroinnin ja näin että akseli jäi toiseen ääriasentoon kun kalibrointi oli ohi. Painoin mieleeni kumpi ääripää oli kyseessä. Sen jälkeen irrotin askelmoottorin koko paketista ja painin muut osat paikoilleen. Sitten käänsin moottoriin vaihteiston akselin päässä olevaa systeemiä käsin vastaavaa ääriasentoon. Nyt näin missä asennossa akselin kuuluu olla. (Se oli ennen irrotusta oikeassa asennossa mutta en tiennyt sitä.)

Kuva

Kiinnitin askelmoottorin takaisin pakettiin ja ajoin testin. Kaikki vivut liikkuivat testin edetessä ja ei enää vikakoodia! Jippii! Toimii. Eikä korjaus maksanut mitään. Koko hommaan meni 3,5 tuntia. Siinä oli mukana se että kaivoin uudelleen esiin aiemmin linkattuja ohjeita yms. Ilman niitä korjaus ei olisi onnistunut. Toisaalta toivoin että näistä minun jatkokertomuksista on hyötyä muille.

Netin mukaan vikakoodi 11 tarkoittaa "right blend door loose". Toisaalta miten kone voisi tietää onko läppä irti vai onko säätöketjussa jossain muussa kohdassa katkos. Tässä tapauksessa katkos ei ollut muovisessa akselissa, vaan katkos oli välillä askelmoottorin ratas/vaihteiston ratas.

Se mikä tässä ketjussa on mennyt pahasti pieleen on se että yksi olettamus ja arvailu on pikkuhiljaa muuttunut absoluuttiseksi totuudeksi. Eli jos tulee vikakoodi 11, niin sen syynä voi olla se että akseli on poikki. Kukaan ei kuitenkaan missään vaiheessa väittänyt tällä palstalla, että näin olisi, vaikka kyseinen vika antaa myös koodin 11.

Mulla on ollut joskus aiemminkin vikaa ilmastoinnissa. (v. 2006.) Silloin korjautin sen valtuutetussa Saab-huollossa eikä lasku ollut ihmeellinen, 251 euroa. (Ko. korjaamoa ei ole enää olemassa.) Kukaan ei tullut tyrkyttämään koko ilmastoinnin vaihtoa, mutta kukaan ei myöskään mennyt antamaan heille väärää vihjettä että akseli olisi mahdollisesti poikki.

Kaivoin laskun esiin ja siinä on vaihdettu vasen askelmoottori. (Laskussa lukee: TECH-TESTAUSET TEHTY, VIKAKOODIT: B1495 (ASKELMOOTTORI, ILMASEOS. VASEN LÄPPÄ LÖYSÄ) JA B2496 (ASKELMOOTTORI, ILMASEOS, LÄPPÄ JUUTTUNUT.)
Eli v. 2006 oli vasen puoli viallinen ja nyt oikea puoli.

Oleellista tässä on se että viallista askelmoottoria ja villaista läppää tai sen akselia ei voi erottaa vikakoodeilla toisistaan, ei ainakaan painamalla AUTO ja OFF yhtä aikaa.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kysymyksiä pikkuviasta ja huolto-ohjelmasta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Asia settiä kuvien kera! Kanssa Saabisti kiittää ja kumartaa.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Kysymyksiä pikkuviasta ja huolto-ohjelmasta

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mullakin on ollut 1 08 viime talvesta asti, kuskin puolen lämmöntulo heikko ja välillä kuulunut ikävää räplätystä. Kesällä vähän yritin tuon korjaamista mutta silloin ei ihan motivaatio riittänyt eikä kyllä ollut varaosaakaan käsillä. Syksyllä tilasin PCS:stä tuon akselillisen alumiinivivun, mutta motivaatio jalkatilaan käpertymiseksi oli vähissä.

Nyt kun on Pohjanmaan-reissu edessä ja tänne eteläänkin on lupailtu 28 asteen pakkasia, niin korjausmotivaatio äkisti löytyikin ja tuli tuossa aamutuimaan laitettua vipu paikalleen. Eipä tosiaankaan ollut vaikea eikä aikaaviepä homma tuolla korjausosalla, vaikka asento olikin lievästi sanottuna epämukava.

Sellainen huomio, että ekassa kalibroinnissa korjauksen jälkeen tuli vielä tuo 1 08 vikakoodi. Laite tuntui kuitenkin toimivan normaalisti ja sitten kun uskalsin kalibroida uudestaan, sainkin jo kaivatun nollan tauluun. :D
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin