Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jeippo kirjoitti: En tiiä kuinka tuon minuuttimiehen tekstin luin mutta kauhean vaikealta kuulosti..tai sitte luin sen vaan jotenki vaikeasti. :D8
Ei kannata lukea vaikeasti selvää asiaa. Ensimmäisessä kappaleessa kerroin että mitä on tehtävä, ja toisessa että miksi.

Ja miksi sitten "pitkä" selitys? Vaikkapa siksi että ei joku lukija saisi sellaista mielikuvaa että öljypohjan pudotus tässä mallissa olisi vain öljypohjan irtiruuvaamisen takana. Nimittäin siinä vaiheessa kun öljypohja on kyllä irti mutta ei tule ulos sijastaan ja sen tasopintojen puhdistus ja tiivistäminen sekä takaisinlaitto ei enää onnistukaan apurunkoa pudottamatta ja tämä valkenee sitten työn tuossa vaiheessa, niin sepä saattaa ottaa sillä hetkellä ns. kupoliin.

jeippo kirjoitti:Mutta apurungon ku pudottaa niin että taittaa sen vänkärin puolelle
Itse en suosittelisi apurungon taittelua pulttiensa varassa mihinkään suuntaan, en edes huulilleen löysättyjen ruuvien tai ruuvin varassa. Siellä korissa on vastaavasti paikoilleen melko vaatimattomasti pistehitsatut korimutterit runkopalkkien sisäpuolella ja jos sellaisen taittaa tuossa touhussa irti niin saattaa ottaa kupoliin vielä hieman enemmän.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Nimenomaan tuettuna se apurunko kun sen sinne sivuun repsikan puolelle kääntää, ei pulttien varaan.

Ja joo tokihan siinä tulee nuot kaikki pintojen putsaukset kiristykset jne ja hyvä että joku nekin selittää/ selvittää ettei tule yllätyksiä / unohduksia työtä tehdessä.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

ponkelo kirjoitti:Kiitos monista asiantuntevista vastauksista! Ja paikkakunta lisätty. Maanantaina laitan huohotinpäivityksen ja letkut tilaukseen. Minulla ei ole tiloja tahi ammattitaitoa huohotinpäivityksen laittoon, öljypohjan avaamisesta puhumattakaan. Tietääkö kukaan kuinka paljon suurin piirtein öljypohjan avaaminen + puhdistukset maksaisivat? Lienee useamman satasen homma.

Tuntuu että ei autoilun maailma alkanut kovin ruusuisesti :? Onneksi sain auton sen verran halvalla että budjetti riittää vielä pieneen remppailuun...
Yleensä foorumilaisista löytyy sen verran ns. "talkoohenkeä", että pieniä hommia hoidetaan pro bono -mentaliteetilla ja isommissa joutuu jonkun verran kukkaronnyörejä löystämään. Tuo öljypohjan irrotus ja tarkistus ottaa kuitenkin sen verran aikaa, että harva suostuu ilmaiseksi kätensä rapaamaan, mutta verrattuna merkkihuollon hinnat alkaen 100€/h (lisäksi vähintään 2h valohoitoa) taksoihin huomaat, että kannattaa aina ensin kysellä paikkakunnan tai lähiseudun saabisteilta apua. Tähänkin topiciin osallistuneista suurin osa asuu siinä aika lähellä ketjun aloittajaa, joten apua lienee jo tarjottukin.
ponkelo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 14:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Ensimmäinen autoni: 9-3 2.0t TurboJubilee

Viesti Kirjoittaja ponkelo »

Pientä päivitystä tarinaan:

Soitin aikaisemmalle omistajalle, joka omistanut auton 10 vuotta. Öljyt vaihdettu 10tkm välein, tehty itse joten ei merkintöjä huoltokirjaan. Öljypohjakin oli vaihdettu muutama vuotta sitten kun mökkitiellä oli kivi tehnyt reiän öljypohjaan. Apua on tarjottu runsaasti, huomenna menen tapaamaan yhtä saabistia huohotinpäivitysasioissa. Mahtava yhteisö kyllä tämä clubi :D
Vastaa Viestiin