P1300 ja bypass-vena

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

P1300 ja bypass-vena

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Osaisikos klubin väki heittää arviota, missä vika tällä kertaa. Autoon vaihdettiin tänään vesipumppu pajalla, ja tämän jälkeen kun lähti pajan pihasta liikkeelle, niin kuulosti siltä että olisi bypass-venttiili lauennut. Elikkä siis äänimaailma muuttui teinithyyning-linjalle karmeine suhauksineen.

Hetkeä myöhemmin ohitustilanteessa sitten CE-valo välkytti muutaman kerran ja sidin näytöllä 2 vikakoodia, joista toinen oli 4864 (ja sitä toistahan ei kai saa näkyviin tuolta?), eli vissiinkin tuo P1300. Kysymys onkin siis että voiko hajonnut bypassi aiheuttaa tuon vikakoodin ja CE-valon välkytyksen? Tuntuu myös samalla jotta auto olisi pirteämpi kuin mitä pitäisi, mutta tuo nyt saattaa johtua noista sporttisista suhauksistakin :D

Pitää noita bypassin letkuja katsoa läpi vielä, mutta kaikki tuntuivat ainakin paikoillaan olevan kun noita tuossa parkkiksella pikaseen katsoin (ei tuo keli oikein motivoi lähemmin tutkimaan pihalla...)

Pajaan olin kyllä yhteyksissä ja siellä veikkasivat että alkoi toimia bypassi kun kävivät koeajamassa. Kovasti olisin itse sitä mieltä ettei tuon pitäis mitenkään noin julmetun isosti sihauttaa tuon saapin bypassin, eikä ainakaan tarjota vikakoodeja parin kilometrin ajon aikana.

Edit. Sen verran tuossa katselin että DI-kasettiin viittaisi myös tuo P1300. Voisiko kenties johtua lämpötilaeroista, lämpimästä tallista rempan jälkeen -20 lukemiin?
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: P1300 ja bypass-vena

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

"alkoi toimia bypassi kun kävivät koeajamassa" ....

Melkein vois veikata että ovat koeajaneet ihan punarajalle saakka ja kovat paineiskut on voinu vaikka rikkoa sen bypassin kalvon. Ota se käteen ja puhalla eri suunnista ja jos on rikki niin vaadippa korvausta. Ravistele sitä metalliputkea joka menee bypassilta imukobralle, onko se tukevasti kiinni ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: P1300 ja bypass-vena

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tai saivat polkemalla jonkin letkun irti/rikki joka nyt suhahtelee ja aiheuttaa ilmavuodon = misfire.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: P1300 ja bypass-vena

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Juurikin nuo kävivät itsellä myös mielessä. Imuletkuja pitää tarkistella, ja kattoa josko huomenna ehtisi paikallisen marketin parkkihallissa hieman ihmettelemään tota venaa itteänsä.

Itse asiassa tuota MiFi-lukemaa sidinfosta seurasin tossa hetki sitten tyhjäkäynnillä, ja tuo lukemahan nousi hyvinkin nopeasti sitten... sikäli mikäli sidissä MiFi=Misfire
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: P1300 ja bypass-vena

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Katso rintapellissä oleva bypass "ohjausventtiilin" letkujen kiinntys.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: P1300 ja bypass-vena

Viesti Kirjoittaja Wege »

VileCreature kirjoitti: Elikkä siis äänimaailma muuttui teinithyyning-linjalle karmeine suhauksineen.
Minulla oli jakopäärempan jäljiltä imucobra löysällä ts. se pantakiristin oli jäänyt löysälle. Mahtava suhina... :mrgreen:
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: P1300 ja bypass-vena

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oireet muuten täsmäävät täydellisesti ylläolevaan. Vesipumppua vaihtaessa imukobra on varmasti irrotettu, ja koska se on vaikea asentaa niin ovat asentaneet sen varmaan väärin (tai rikkoneet o-renkaan). Suhahdus tulee koska bypassin paluu ohjautuu suoraan kompuran imuun ja sieltähän imukobran liitoksestahan ilma sitten ulos pihahtaa kun vuotaa.
Samoin P1300 misfire koodi tulee koska moottori imee ilmaa massamittarin ohi tuosta samasta vuotokohdasta, ja vetää seokset laihalle, ennakot korkealle ja ahdot ylös koska ilmamassan mittaus on pielessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: P1300 ja bypass-vena

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Pitääpä tuokin vilkasta aamusella. Ja kyllä, suhina on aika vaatimattomasti kuvaillen juurikin tuo "mahtava" :D Enpä ite tullut kyl ajatelleeks ollenkaan tuota imucobran puolta asiasta ollenkaan.

Katsotaan jos muistan huomenna raportoida lisää.
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: P1300 ja bypass-vena

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Imucobrahan se siellä irrallaan. Eipä tullut huomattua eilen, kun oli lähinnä se bypassi itellä ekana mielessä. Nyt vaan toivotaan jottei mitään ole suurempia rikkoutunut (oman tuurin tuntien jne).

Suurkiitos jälleen foorumin väelle nopeista diagnooseista :)
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Vastaa Viestiin