kuskin oven lukosta tappi murtunut ja nyt pitäisi saada lukko purettua,
pöydällä tovin pyöriteltyäni en keksi miten se aukeaa , eli vinkkejä vailla.
kysessä siis lukkosylinteri.
9000 CD -91
#2304
Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 - 91
Saab 900 i -88
Lukkopatruunan päässä on ura ja urassa vaalea muovinen lukkorengas. Lukkorengas pitää vipua paikallaan, vivun saa irti kun vivun keskireäiästä painaa kahdella neulalla tms kapealla kärjellä sitä lukkorengasta takaisin syvemmälle uraansa.
Pahoittelen kehnoja kännykuvia, nuo lähinnä osoittavat että sylinterin purkaminen on mahdollista, lukkorengas ei juuri erotu:
Kuvat on uudemmasta tonnarista, ainakaan minun 91-tontussa ei ole tuota mikrokytkintä lukkosylinterin yhteydessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mitähän tuossa lukkopatruunan "kannen" alla on, ja mitenkähän tuo kansi on kiinni? Mulla lähti se kannessa oleva jousitettu luukku retkeilemään lukkopatruunan ytimeen niin piti kammeta kansi irti, ja nyt en saa sitä laitettua oikein takaisin Lukko toimii toki ilmankin...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Se rosteripelti on vain prässätty siihen patruunan päähän kiinni, pitää sitten samalla paikoillansa sen suojaläpän ja sitä käyttävän jousen.
Joskus irtoavat itsestään mutta varsinkin varta vasten suoritetun irrottamisen jälkeen on haastava saada luotettavasti/nätisti paikalleen, kun pellin reunat ovat venähtäneet ja reunan muoto on mallia pipari. Joku pieni valssi tai mankeli olisi paikallaan, mutta sieltä täältä ympäri reunoja puristelemalla lopputuloksesta jää enemmän tai vähemmän epämääräinen ja keikkuva.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)