Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
Olen ostamassa turbo OG ysi-kolmosta ja olen koittanut etsiä tietoa, että mikä malli kannattaa ostaa. Koneen osalta on ilmeisesti joku malli toista heikompi ym. Mikä on varmin konemalli ja mistä vuosimalleista sitä löytyy?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
Goodman88 kirjoitti:Olen ostamassa turbo OG ysi-kolmosta ja olen koittanut etsiä tietoa, että mikä malli kannattaa ostaa. Koneen osalta on ilmeisesti joku malli toista heikompi ym. Mikä on varmin konemalli ja mistä vuosimalleista sitä löytyy?
T5-koneinen, vm 98-00
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Re: Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
Joo T5 ja konehuone näyttää tältä:

Ja T7 konehuone tältä:


Ja T7 konehuone tältä:

9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
Valitsipas vesa edustavan kuvan seiskan puolesta. Kannatan 

Re: Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
OT, mikäs tuo eristepussukkasysteemi tuossa T7:n akun ympärillä on?
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
Re: Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
T5:sesta ei ole omaa kokemusta, mutta ei noista T7-koneista ,mitä on nyt kaksi perheessä, ole pahaa sanottavaa, todennäköisesti molemmissa on hyvät ja huonot puolensa ja valinnassa kannattaa huomioida se onko autosta tarkoitus repiä lisää tehoa ja kuinka paljon, sekä miten paljon on valmis tekemään sen eteen.
Ilmeisesti jotkut suosivat ratkaisua jossa on B206-vaparin lohko, T5-koneen sisuskalut ja T7-ohjauksena, mikäli olen oikein ymmärtänyt...?
Lisäksi kannattaa muistaa suoraan se että mitä uudempi, niin sitä vähemmän saa tehdä muutoksia, tai vaaditaan enemmän automallikohtaisesti hyväksyttyjä osia.
Ilmeisesti jotkut suosivat ratkaisua jossa on B206-vaparin lohko, T5-koneen sisuskalut ja T7-ohjauksena, mikäli olen oikein ymmärtänyt...?
Lisäksi kannattaa muistaa suoraan se että mitä uudempi, niin sitä vähemmän saa tehdä muutoksia, tai vaaditaan enemmän automallikohtaisesti hyväksyttyjä osia.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
Mun mielestä T7:ssa ei ole mitään muuta hienoa kuin se että sille saa biopower-softan päivittämällä mahdollisuuden ajaa ympäristöystävälisesti ja halvalla aidosti flexifuel tyyppisesti. Muutoin kone on heikennys T5:een nähden. Normikuntoisen T7 moottorin kulutusetukin katoaa jo sopivalla rengastuksella.
Alkuvuosien longlife öljynvaihdot ja alkuperäinen vajaatoiminen huohotusjärjestelmä on kuluttanut aivan liian monet koneet ennenaikaisesti, tosin joukossa on paremmin huollettuja yksilöitä jotka panee kyllä kampoihin T5 koneiden kulumille. Eli mustavalkoista totuutta ei ole.
B206 (=ilman tp akseleita ja öljyruuttia) + T5 sisuskalut on jees ja T7 autoon tuotuna ehkäpä ok paketti mutta sinänsä T7 ohjausjärjestelmä tekee ainakin virittämisestä paljon hankalampaa kuin T5 ohjaus. Ja jos hakee vaan robustimpaa alakertaa niin T5 turbon alakerta T7 konetilaan sopivasti entrattuna on paljon helpompi lähestymistapa ja siviilikäyttöön jättäisin ehdottomasti tp-akselit käyttöön.
En oikeastaan ymmärrä miksi 1L/1000km T7 öljypoltin on hyväksytympi vaihtoehto kuin T5 kone jonne vaihdetaan öljynvaihdossa 4L öljyä ja otetaan sama määrä pois seuraavassa vaihdossa.
Alkuvuosien longlife öljynvaihdot ja alkuperäinen vajaatoiminen huohotusjärjestelmä on kuluttanut aivan liian monet koneet ennenaikaisesti, tosin joukossa on paremmin huollettuja yksilöitä jotka panee kyllä kampoihin T5 koneiden kulumille. Eli mustavalkoista totuutta ei ole.
B206 (=ilman tp akseleita ja öljyruuttia) + T5 sisuskalut on jees ja T7 autoon tuotuna ehkäpä ok paketti mutta sinänsä T7 ohjausjärjestelmä tekee ainakin virittämisestä paljon hankalampaa kuin T5 ohjaus. Ja jos hakee vaan robustimpaa alakertaa niin T5 turbon alakerta T7 konetilaan sopivasti entrattuna on paljon helpompi lähestymistapa ja siviilikäyttöön jättäisin ehdottomasti tp-akselit käyttöön.
En oikeastaan ymmärrä miksi 1L/1000km T7 öljypoltin on hyväksytympi vaihtoehto kuin T5 kone jonne vaihdetaan öljynvaihdossa 4L öljyä ja otetaan sama määrä pois seuraavassa vaihdossa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
Kiitos vastauksista! T5 moottorinen saabbi lähtee ostoon, kunhan saa ensin Mersun myytyä pois alta. Tehoa on tarkoitus laitattaa tuon stage1:n verran. Onko näin, että täysipaineiseen ei tarvitse muutakuin laittaa softa, mutta matalapaineiseen pitää lisätä joku magneettiventtiili?
Onko myös näin, että T5 moottorisenkin saa käymään re85:lla, mutta silloin täytyy käyttää pelkää re85:sta? Tämäkin vaihtoehto kiinnostaa, koska asuinpaikkakunnalta löytyy jakelupiste tuolle etanolibensalle.
Onko myös näin, että T5 moottorisenkin saa käymään re85:lla, mutta silloin täytyy käyttää pelkää re85:sta? Tämäkin vaihtoehto kiinnostaa, koska asuinpaikkakunnalta löytyy jakelupiste tuolle etanolibensalle.
Re: Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
Kyllä, tehonnostot menee juuri noin T5:ssa. Lisäksi toimii hyvin E85:lla kun on sopiva softa purkissa, parhaillaan kenttätestit talviolosuhteissa menossa omassa T5 kolkissa ja ilman ongelmia toimii ja tankkaus on aina iloinen asia. Vakiokytkin vaan ei tykkää E85 stg3:sta...
Jos tarvit apua noissa ohjelmoinneissa tai stegeissä niin ota vaikka YV:llä yhteys.
Jos tarvit apua noissa ohjelmoinneissa tai stegeissä niin ota vaikka YV:llä yhteys.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
Niin no, 4l vaihdan 10…20tkm välein T7-koneeseen ja se riittää. Toki noissa on paljon yksilöeroja. Jos koneiden erot unohdetaan, niin T7-vehkeet on jokusen vuoden uudempia, eli ruoste ei ihan yhtä nopeaan iske.En oikeastaan ymmärrä miksi 1L/1000km T7 öljypoltin on hyväksytympi vaihtoehto kuin T5 kone jonne vaihdetaan öljynvaihdossa 4L öljyä ja otetaan sama määrä pois seuraavassa vaihdossa.
Edit: Niin siis tarkoitus oli sanoa, että vaikka T5-kone olisi keskimäärin kestävämpi, niin kyllä suuri osa T7-koneistakin on ongelmattomia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
Itse sanoisin, että kun nuo OG9-3:t on jo vähintään 10 vuotta vanhoja, niin yksilön kunto ja historia ratkaisee. En siis lähtisi metsästämään vain tiettyjä vuosimalleja jaolla T5 vs. T7, vaan etsisin sellaisen yksilön, jossa on asiat kohdillaan. Öljynkulutusta ei tietenkään voi koeajolla nähdä, mutta ruosteet, huoltokirja, alustan siisteys, sisustan ehjyys jne. tekevät tuon ikäisessä jo suuria eroja.
Itselläni menee T7-koneeseen 10 tkm vaihtovälillä 1 litra lisäöljyä. Ja kilometrejä koneella on takanaan 223.000.
Itselläni menee T7-koneeseen 10 tkm vaihtovälillä 1 litra lisäöljyä. Ja kilometrejä koneella on takanaan 223.000.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
Siksipä lausahdinkin näin:
Pitäkää hyvä huoli T7 koneistanne niin saabinne pitää huolen teistä. Ei mitään 20 tkm öljynvaihtovälejä please.vesa67 kirjoitti: tosin joukossa on paremmin huollettuja yksilöitä jotka panee kyllä kampoihin T5 koneiden kulumille. Eli mustavalkoista totuutta ei ole.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Suositeltavin OG 9-3 vuosimalli
Vm.03 T7-koneinen femma, kilometrejä takana 176tkm ja viimeisin huohotinpäivitys asennettu 108tkm kohdalla.
Öljyä kuluu 1/4-1/3 mitta-asteikosta 10tkm vaihtovälillä. Heikoin lenkki eli GT17 vaihdettu Mitsuun 143tkm kohdalla. T5:sen hyvä puoli on GT17:sta paljon kestävämpi T25 turbona.
Öljyä kuluu 1/4-1/3 mitta-asteikosta 10tkm vaihtovälillä. Heikoin lenkki eli GT17 vaihdettu Mitsuun 143tkm kohdalla. T5:sen hyvä puoli on GT17:sta paljon kestävämpi T25 turbona.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.